Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing og knurring innendørs


Monika!

Recommended Posts

Hei! Vi har nettop flyttet hjemmefra til en sokkelleilighet, altså det bor noen oppe og vi deler litt gårdsplass med dem.

Så vi hører og ser noen ganske ofte, også kommer det litt besøk, det gjorde det jo aldri når vi bodde hjemme i kjellerstua til mamma. Problemet er at Lucas knurrer når han ser eller hører ett eller annet ute, barn som ler, voksne som prater, eller bare går forbi, Lucas knurrer og bjeffer og går å legger seg ut i gangen og knurrer videre. Dette synes vi blir litt slitsom spesielt når vi leier nede hos noen :) Vi har prøvd å si nei bestemt men da blir han ti ganger verre så det funker ikke. Har nå begynt å overse han. Men det er ikke enkelt når det kommer besøk og jeg må holde han unna og få han stille samtidig som at jeg må åpne døra. Noen som har noen råd å komme med angående dette? hva kan vi gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med NEI og så en dusj med vann fra spruteflaske? (Hvis du liker slike metoder så. har brukt den selv).

Skriv opp en lapp på døra der du skriver noe sånt som: "jeg trener hunden til å være rolig når det kommer besøk, bli derfor ikke utålmodig om det tar noen minutter før jeg åpner døra" "ikke hils på hunden før jeg sier fra, overse den" Husk: "tusen takk for hjelpen"

å trene uforenelige atferder går også an-avlede hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har passet en hund som hadde akkurat det problemet der. Vi bor i en (liten) leilighet og veggene mellom oss og naboene later til å være lagd av papir; alle lyder høres utrolig godt (alt fra snorking til ting man gjør på badet :)). Det jeg gjorde var å leke masse med hunden når jeg hørte lyder, og det gikk fort over; etter at vi hadde gjort det noen ganger forbandt hun lydene over (under, og ved siden av) med noe positivt. Kanskje det kan fungere for Lucas også? Evt. gi godbiter el.l. hvis han ikke er så glad i å leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. ;)

Det med nei og spruteflaske, jeg tror ikke det vil fungere på han, han ville nok bare likt det etterhvert som han hadde skjønt det, men kanskje det kan kombineres med avledning, altså: "nei" og sprut også blir han stille og tenker "hva i all verden gjør matmor nå da" og roser når han blir stille? Det blir jo på en måte det du gjorde det da Josie&Miriam, litt annen avledning bare.

Kanskje det kan fungere allikevel? eller er jeg helt på jordet, og at det kommer bare til å bli værre. :)

Men han er bare sånn når vi er hjemme, når vi har vært ute en tur så har jeg ringt på før jeg har kommet inn, for å se hvordan han reagere, da hører jeg såvidt litt småbrumming fra rommet hans og ikke noe mer, pappa var innom en dag også og ringte på men da var vi ikke hjemme, han trodde vi hadde med oss Lucas for han hadde ikke hørt noe til han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :D

Det med nei og spruteflaske, jeg tror ikke det vil fungere på han, han ville nok bare likt det etterhvert som han hadde skjønt det, men kanskje det kan kombineres med avledning, altså: "nei" og sprut også blir han stille og tenker "hva i all verden gjør matmor nå da" og roser når han blir stille? Det blir jo på en måte det du gjorde det da Josie&Miriam, litt annen avledning bare.

Kanskje det kan fungere allikevel? eller er jeg helt på jordet, og at det kommer bare til å bli værre. :)

Men han er bare sånn når vi er hjemme, når vi har vært ute en tur så har jeg ringt på før jeg har kommet inn, for å se hvordan han reagere, da hører jeg såvidt litt småbrumming fra rommet hans og ikke noe mer, pappa var innom en dag også og ringte på men da var vi ikke hjemme, han trodde vi hadde med oss Lucas for han hadde ikke hørt noe til han.

Ja, det er jo verdt et forsøk, men hvis du merker at det ikke har noen positiv effekt (og det bør du se ganske raskt) på ham, så ville jeg byttet "taktikk". Det er enkelte hunder som ikke "lærer" noe av å bli sprutet på, og da ville jeg heller prøvd noe annet. Eller spurt her om nye råd :P

Lykke til, og la oss få vite hvordan det går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstetispa mi er sånn hun og, vi bor i kjellerleilighet, og hun syns hun bør si fra om hva huseierene driver med noen ganger, altså! Også varsler hun innimellom på tv'n hvis det ringer eller banker på der :rolleyes: Pleier bare å si med normal stemme at "det er bare tv'en" eller "de har lov å gå der de" eller lignende, så pleier hun å gi seg. Hun sier jo bare fra, og det funker for henne at jeg sier at jeg veit om det, og det er greit, liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstetispa mi er sånn hun og, vi bor i kjellerleilighet, og hun syns hun bør si fra om hva huseierene driver med noen ganger, altså! Også varsler hun innimellom på tv'n hvis det ringer eller banker på der :rolleyes: Pleier bare å si med normal stemme at "det er bare tv'en" eller "de har lov å gå der de" eller lignende, så pleier hun å gi seg. Hun sier jo bare fra, og det funker for henne at jeg sier at jeg veit om det, og det er greit, liksom :)

Akkurat det der gjør jeg med Pippin også. Han bjeffer når han hører lyder han ikke forstår (en nabo drar en søppelkasse etter seg bortover veien f.eks), så forklarer jeg med rolig stemme hva det er han hører og så legger han seg rolig ned. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstetispa mi er sånn hun og, vi bor i kjellerleilighet, og hun syns hun bør si fra om hva huseierene driver med noen ganger, altså! Også varsler hun innimellom på tv'n hvis det ringer eller banker på der :rolleyes: Pleier bare å si med normal stemme at "det er bare tv'en" eller "de har lov å gå der de" eller lignende, så pleier hun å gi seg. Hun sier jo bare fra, og det funker for henne at jeg sier at jeg veit om det, og det er greit, liksom :)

Jess, det hjelper faktisk på mange områder med vakthunden vår også.

Ellers har vi brukt litt spruteflaske og mange 'avledende manøvrer', alt etter hva som hjelper i den spesifikke situasjonen. Er det veldig mye lyd, så må hun faktisk ha en oppgave, hun er nødt til å foreta seg noe. Så da hjelper det å kalle henne på plass og be henne sitte i utgangsstilling med kontakt. Det blir liksom hennes jobb når hun hører 'skumle' lyder.

Spruteflaske har vi brukt når det bare er 'tull', feks hvis naboen står og skravler ute osv. Hun vet godt at det er naboen, hun kjenner dem godt, så da er det bare sånn oppmerksomhetsgreier. Da har vi brukt spruteflaske dersom ignorering ikke har hjulpet - og nå er det lenge siden den har vært framme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hjelper ikke å snakke rolig, kan ikke si noenting til han hvis han ser noen ute, da starter det igjen.

Men spruteflaska og litt ignorering har fungert bra, det er ikke like ille nå, nå brummer han litt også prøver jeg å roe ham ned, og bare jeg holder spruteflaska i handa så er han stille, så lenge han ikke bjeffer høyt og mye så er det bedre.

Tror ikke det hjelper å sette han inn i ett annet rom, for alle rommene har vinduer, da står han i vinduet og knurrer og bjeffer. :rolleyes:

Men som sagt så har han blitt bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det samme problemet med tispa her. Bare vi har et ganske stort vindu som det spaserer folk forbi flere ganger daglig.

Nå vet jeg jo at Sasha er skeptisk til fremmede, og det gjør saken enda mer komplisert føler jeg, det er liksom ikke bare vokting for å vokte heller da.

Jeg har prøvd flere ting, overse henne, Nei! , fått kontakt og belønnet i en periode hver gang det kom folk forbi, og etter dette er hun blitt mye bedre. Men av og til nå sier jeg bare ; "Det er greit, flink jente" til henne når hun bare knurrer, men begynner hun å bjeffe flytter jeg henne vekk fra vinduet og når hun går over til kun knurring sier jeg det samme som vanlig.

Lykke til uansett hvordan du gjør :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa varsler også om det er ukjente lyder, eller spesielt om natta hvis vi ligger og sover, og noen plutselig bråker utenfor vinduet (bor i borettslag så dette kan skje). For min del er det greit at hun sier i fra, så lenge det blir stille igjen etter at jeg har sagt at det er greit. Noen ganger kan hun stå å se ut vinduet for så å se noe hun føler hun må kjefte på, da kan hun bjeffe litt, men om jeg ber henne være stille så funker det.

Vi hadde imidlertid en hund i krisehjem en gang, han var rasende på andre hunder. Hvis vi hadde et vindu åpent, og han luktet at det gikk en hund forbi ble han rabiat, og klorte opp vinduskarmene og bjeffet og knurret som en gal.. Her nyttet det ikke å snakke beroligende, ikke å kjefte.. Funket til slutt med avledning, men da var jo allerede vinduskarmen ødelagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...