Gå til innhold
Hundesonen.no

Symras egen tråd

Symra&Pippin

Recommended Posts

Skrevet
Jeg har lyst til å stille henne, og da skal man holde alt som heter sakser langt unna! :whistle: Men jeg er enig med deg i at de er veldig fine under pelsen også!

Takk for koselige kommentarer alle sammen. Blir glad jeg da.

ja, jeg skjønner. Ikke litt flaut å komme på uts. med en kortklipt langhåret hund da :icon_redface:

Men jeg fant noen bilder på google om hva jeg tenkte på :ahappy:

nja: ..

http://icaryn.com/uploaded_images/_1CL4490low-793129.jp

Perfektsøt vis ørene også blitt barbert!:

http://www.bbc.co.uk/radioassets/photos/20.../30/11691_2.jpg

Kjempe søt, men kanskje klipt litt mer på hodet?:

http://www.cefncoedkennels.co.uk/USERIMAGES/01038.jpg

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg har ikke sett bilder av henne siden du fikk henne tror jeg :icon_redface: Så stor og flott hun har blitt! Det blir spennende å se hvordan hun gjør det på utstilling fremover :whistle:

• 3 weeks later...
Skrevet

Sara og jeg har gjort (ennå) et forsøk på å ta noen oppstillingsbilder av Symra. Jeg vet ikke om det er Symra, den som holder Symra, fotografen eller kameraet det er noe feil med, men virkelig smashing perfect blir det liksom ikke. Dette er faktisk de to beste av ganske mange bilder (se bort fra at jeg ser ut som en gjøk, DET kunne vi iallefall ikke ta hensyn til):

symraoppstilling014-1.jpg

symsymsym014-1.jpg

Skrevet

Hjelpes så fort hun har blitt "voksen"! Jeg synes hun ser veldig fin ut, men nå skal det sies at jeg ikke har spesielt peiling på beardis :icon_redface:

Hvor gammel er hun nå?

Skrevet

Hun er ett år og to måneder nå.

Det meste er bra i forhold til standarden. Det eneste vi sliter med er et "noe fallende kryss", som det har stått i to kritikker nå. Veldig spent på om det stabiliserer seg når hun ikke lenger er en hengslete junior.

Men uansett er hun en gøyal hund. Full av futt og fart og humør!

Skrevet
Hun er ett år og to måneder nå.

Det meste er bra i forhold til standarden. Det eneste vi sliter med er et "noe fallende kryss", som det har stått i to kritikker nå. Veldig spent på om det stabiliserer seg når hun ikke lenger er en hengslete junior.

Men uansett er hun en gøyal hund. Full av futt og fart og humør!

Ingen hunder er perfekte :icon_redface: Jeg har fått høre av mange at Norma er veldig pen, men at halshuden hun har for tiden ødelegger for helhetsinntrykket... Jeg tror det er viktig å huske på at hunden er ung, og at mye kan forandre seg.

Jeg synes forresten du fikk valp sååå lenge før meg, men jentene våre er jo faktisk ikke så fryktelig langt fra hverandre i alder.

Igjen; hun er vakker, håper å treffe henne snart :ahappy:

Guest Just me!!
Skrevet
Hun er enklere å håndtere enn Pippin. Hun er liksom så mye mykere og roligere. Hun kan hoppe opp på meg når jeg kommer hjem hun også, men hun kommer ikke rennende i 130 km/t rett i fleisen på meg! :icon_redface: Pippin er grei på mange måter han også, men mye mer anspent enn henne, for å bruke det ordet. (Han forårsaker SMERTE av og til, hun kommer smygende og utdeler ivrige men myke koser).

Tell me about it. <_< Tror ikke Archie vet hva hensyn er for noe, de potene hans forårsaker mye skade. :ahappy:

Fine jenta!

• 1 month later...
Skrevet

På tide med en liten oppdatering igjen. Sist helg arrangerte beardisklubbene i Norge og Sverige felles spesialutstilling på Morokulien på riksgrensen. Dette hadde vi gledet oss lenge til, endelig skulle vi treffe Symras svenske oppdretter igjen, og vi var spente på å se Symras mamma, kullsøsken og halvsøsken. Symras pappa, den vakre og nesten legendariske Picasso (Heathermist Everybody's business) døde en måned tidligere, han fikk vi aldri truffet :wub:

Lørdag fikk vi blått. Vi har vel etter hvert forstått at slikt kan skje, særlig når man har en uferdig unghund uten all verdens utstillingserfaring. Men vi må jo tilstå at vi TRENGTE den oppreisningen vi fikk på søndag, da Symra gikk videre til JKK og ble nr 4 med HP. Av fjorten juniortisper! Symra, sammen mamman sin, to kullsøstre og en halvsøster vant også oppdretterklassen, der var det sju oppdrettergrupper påmeldt.

Juhuuu, utstilling er gøy!

Her er hun på et oppstillingsbilde av tvilsom kvalitet, men man tager det man har:

Symramorok2.jpg

Og her har vi mamma Sunny (til venstre), kullsøster Jessy, Symra, kullsøster Wendy og halvsøster Penny:

Lrkngen7.jpg

Gjett hvem hun har arvet den hvite "luggen" på skuldra av? :rolleyes2:

Skrevet

Store, fine jenten! Pippin ser plutselig så liten ut. :lol: Kjekt å treffe oppdretter og søsken igjen, da! Men, flere bilder...? :lol:

• 3 months later...
Skrevet

Det hører jo med i denne tråden at Symra fikk sitt første cert på beardisspesialen på Trondheim Hundefestival 31 august (selv om det er en stund siden nå).

Kritikken lød:

17 måneder gammel tispe. Utmerket modell og størrelse. Feminin med velskapt hode. Utmerket uttrykk. Utmerket hals. Sterk rygg av bra lengde. Utmerkete ben og poter. Korrekte bevegelser som er meget rasetypiske Riktig pelskvalitet. En utmerket helhet.

Etter utstillingen sa jeg til dommeren at dette var hennes første cert. Han svarte: "Men det blir inte det sista, hon er mycket vakker".

Etter det har vi fått HP to ganger (Steinkjer og Kongsvinger), men gjett om vi gleder oss til neste utstillingssesong! Jeg er fortsatt en kloss i ringen, gamle damer lærer sakte, men det må da løsne snart.

Symra er i det hele tatt gulle god! Kjempesnill og nesten bare grei. Jeg tror hun klarer å sjarmere alle unntatt husets to katter, de ønsker henne dit peppern gror.

387.jpg

• 2 months later...
Skrevet

Jeg sitter her og varmer meg på minner fra sommeren. Jeg fant to bilder på nett som jeg faktisk ikke har sett før. Og siden de er tatt av relativt proffe fotografer må vi nesten ha dem med i denne tråden:

Her er Symras plassering i BIS unghund på beardisspesialen i Trondheim foreviget:

SymraBISunghund.jpg

Og her vinner oppdretteren hennes oppdretterklassen på spesialen på Morokulien:

beardistreff_morokulien_897.jpg

Det var gøy for Heidi det, tenker jeg! :whistle:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
    • Flyttet til Trening og adferd, forumet "Treningsutfordringer" er for  utfordre hverandre til å trene på ulike ting. - moderator Dette er et kjent og vanlig problem. Og det vil IKKE bli bedre av seg selv. Hvis hunden har fått "øve" seg på dette i 18 mnd så har dere en jobb foran dere. Du finner mange tråder om passeringsproblematikk på forumet her, jeg anbefaler å søke opp og lese dem for ulike erfaringer, vinklinger og råd. Generelt. Se an hunden. Noen hunder er sosiale, andre ikke. Uansett har alle, spesielt valper og unghunder, godt av sosialisering med andre, trygge hunder dere kjenner. Dette betyr ikke nødvendigvis hilsing eller lek, men tur, trening, og bare være sammen med og i nærheten av andre hunder. Mitt inntrykk er at bcer ofte er mer opptatte av mennesker enn andre hunder, men de trenger uansett trening på å være rundt andre hunder.  Jobb med kontakt, samarbeid og lydighet generelt. Uten dette grunnlaget kommer man ingen veier. En BC er en aktiv og arbeidsom hund, og hvis de ikke får brukt seg nok blir problemadferden større. Med en bc mener jeg man burde drive aktivt hundesport, med mindre man faktisk bruker den til gjeting. Man må ikke konkurrere, men en bc MÅ ha mental aktivisering utover tur. Bruk kontakt og alternativ adferd i passeringer. Ser han en annen hund, skal han umiddelbart tenke at "jobben" er å gå ved siden av deg. Kanskje bære en leke du har med? Det begrenser også mulighet for knurring og bjeffing, MEN vær sikker på at den andre hunden ikke kan komme for nærme med tanke på ressursforsvar.  Noe jeg brukte mye på en av mine hunder var "søk" og kaste ut en neve godbiter. Da var han opptatt med å finne dem mens den andre hunden gikk forbi. Ikke veldig bra hvis det er en løs hund som kan komme bort, men i andre situasjoner kan det funke fint. Hvis dere jobber konsekvent med dette blir det en del av prosessen med å bli voksen, og vil forhåpentligvis gå over. Men alt arbeidet dere legger ned nå, også som ser ut til å overhodet ikke funke i hormontåka, vil vise seg på den andre siden.
    • Hei. Har en bc hannhund på 18 mnd som har begynt å bli ekstremt vanskelig når det gjelder passeringer av andre hunder. Lydig og lettvin, snill, rolig inne og veldig miljøvant generelt. Er med på det meste. Problemet har blitt merkbart fra ca 16-17 mnd alder. Han piper, drar og er helt vill i bånd når vi møter hunder på tur. Ved ett tilfelle så møtte vi en rottweiler vi kjenner, da var det knurring og han sto i båndet. Han har møtt den rottweileren ett par ganger som valp også, og det har egentlig aldri gått særlig bra. Rottweileren er snill og rolig som dagen er lang, men mye usikkerhet hos min hund. De aller fleste hundemøtene er det bare piping og frustrasjon fordi han ikke får hilse. han har heller aldri vært særlig begeistret for hunder. Om han har vært løs som valp å han har hilst på hund og menneske, så er det ofte menneske han vil gi oppmerksomhet og ble fort irritert på den andre hunden om de snuste mer enn han ville. Han har aldri ved noen omstendigheter fått hilse på tur eller i bånd heller. Jeg skjønner treningsopplegget og at en må trene på avstand. Skjønner at det ofte ikke går over av seg selv, men det er jo en del biologi også. Så vil det blir bedre når han blir noen mnd eldre og hormoner osv blir mer stabilt? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...