Gå til innhold
Hundesonen.no

Symras egen tråd

Symra&Pippin

Recommended Posts

Symra må jo også få sin egen tråd.

Symra, eller Lärkängen's Take It Easy, er en bearded colliefrøken som ble født i Sverige 07.03.07. Det visste vi ingenting om, vi ventet nemlig på et annet kull hos en annen oppdretter. Da det ikke ble noen valper der, begynte vi å lete etter en fin tispevalp et annet sted. Det fantes ikke valper i Norge på den tiden så vi måtte lete i Sverige. Med god hjelp av Susanne Lindberg valgte vi ut Symra, og det er vi veldig fornøyd med!

Symra er som valper flest, hun går fra den ene rampestreken til den andre, full av energi og pågangsmot. Dagene går med til å flise opp stolbein og listverk, henge i pelsen til "storebror" Pippin og tisse på tepper. Innimellom rekker hun å snike seg inn på kjøkkenet og spise Pippins mat, sørge for at Pippin flyr knurrende opp fra sin søteste søvn ved å bite han i hasen, og rive en duk ned fra bordet så vasen med blomster faller i gulvet.

Men hvem kan bli sint på en sånn liten pjuskebamse? Ingen kan se opp med så uskyldige og vakre øyne, og ingen kan gi så varme og fuktige smasker!

7 juli -07 debuterte hun i ringen. Det skjedde på valpeshow på Lillehammer. Det ble BIM den ene dagen og BIR den andre. Kritikkene var så fine at vi ble alvorlig bitt av utstillingsbasillen, selv om det er alt for tidlig ennå å si hvordan hun kommer til å utvikle seg. Vi kommer også til å prøve på agility etter hvert, og så har vi lovet oppdretteren å la henne få prøve seg i lydighet. Foreløpig går det mest på å lære vanlig valpeskikk, og så ringtrener vi sammen raseklubben en gang i uka.

I denne tråden kommer jeg til å legge ut bilder og oppdateringer om Symra etter hvert. Velkommen innom til å ta en titt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 66
  • Created
  • Siste svar

Her kommer noen bilder. Noen har dere sett før, men jeg vil samle de beste her.

Symra fem uker:

Majken_sitt.jpg

Det første oppstillingsbildet:

valp5.jpg

Ute i hagen vår for første gang:

Symralille2.jpg

Enda et hagebilde:

Symralille1.jpg

Pippin og Symra syntes de så en bille her et sted:

Bille2-1.jpg

Symra poserer på sin aller første utstilling:

Lillehammer1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plutselig var det bare en uke til Symra skal i ringen igjen, denne gangen reiser hele familien helt til Hallingdal for at hun skal få vrikke på stumpen og gjøre seg til for en dommer! Vi har ikke så mye håp om plasseringer nybegynnere som vi er, men det blir veldig spennende å lese kritikken. Tenk om den blir like fin som på Lillehammer, da er vi liksom igang! Selve valpeshowet tar vi som trening, og så gleder vi oss til en fin biltur. Heldigvis trives både Symra og Pippin i bilen, og vi skal legge inn mange pauser og fotturer underveis.

Disse bildene er tatt i dag på verandaen, se hvor like Pippin og Symra er i størrelse nå! Det er jaggu ikke lenge til det er Pippin som er familiens minste igjen!

006.jpg

003.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hun har blitt stor! Og fortsatt like herlig :icon_cry: Lykke til på valpeshowet, det går sikkert mye bedre enn du tror!

Synd jeg ikke får truffet dere i Hallingdal, jeg er der bare på lørdagen... Men håper å treffe både deg og hundene en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Så var hun allerede blitt seks måneder. Stor og flott og veldig snill! Rampete selvfølgelig, det skal jo valper være, men hun hoppet for eksempel over det der med valpebiting, hun slikker alt og alle med det utrolig lange rosa slipset sitt istedet! Og så liker hun å kose, legger seg med beina i været og vil koses på magen hele tiden. Gjerne rett foran komfyren når vi skal lage middag, eller oppå far som akkurat hadde sovnet på sofaen.

Jeg synes hun blir bare finere og finere, hun har så utrolig sjarmerende bevegelser! Hun utvikler seg fint på alle måter. På beardisspesialen i august skrev rasedommeren i kritikken at hun er "very promising". Vi har vært på seks valpeshow nå, og skal på tre til før jul. Og så er det tid for å prøve seg på vanlig utstilling etter jul. Og selv om det blir utrolig spennende, så er det selvfølgelig hverdagen som er det viktigste. Tenk å få dele dagene med en sånn glad liten pjuskeguri!

pippinogsymrahammerenogveranda8a-3.jpg

112.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Symra har blitt stor! På tide med en liten bildeoppdatering. Dette bildet tok Sara av rampungen da vi gikk søndagstur. Litt skitten og fæl, men det var det beste bildet vi fikk:

168.jpg

Og her er et bilde av Symra sammen storebror, som plutselig har blitt lillebror:

175.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...