Gå til innhold
Hundesonen.no

Passgang?

C.J

Recommended Posts

Skrevet

I går på tur la jeg merke til at hunden min går i passgang! Hun traver normalt, men i stedet for skritt, så passer hun. Har aldri tenkt over hva som er normalt, så jeg spør dere: er det normalt at hunder passer? Eller skal de skritte?

Skrevet

Fuglisene våre passer også, har lurt litt på det jeg og. ;)

Gronnistotten spretter rundt i sitt superelegante, lette trav (det er sjelden han 'skritter'..) - det er mye finere å se på iallefall. :)

Skrevet

Ja passoline her i gården passer omtrent hele tiden. Hun har inngrodd pass, og det er en av de mest vanlige gangartene hennes. Var ikke klar over det til nå nylig inntil vi var på utstillingstraning, at hun løp helt feil, og vi hadde trodd hun var såååå flink til å løpe.. Kjipt.. Er jo ikke bare bare å få vekk heller.. Spesielt utstilling blir jo dette er problem, ellers er det vel bare å la hunden løpe som den vil? Det er jo en veldig energi besparende gangart.

Skrevet

Begge mine passer om det går skikkelig tregt, noe som er vanlig og energibesparende. Er det raskere skritt eller trav passer de ikke.

Skrevet

Willy passer i både skritt og trav. Men får han opp farten slår han over til normalt trav.

Grunnen til at hunder går passgang er fordi det er avslappende for ryggen.

Jeg lar Willy gå passgang på tur, og er ikke redd for at gangarten skal bli inngrodd. Når jeg trener utstillingstrening trener jeg han til å gå økt trav. Altså lengre steg, men ikke høyere fart. Det får han til å dette ut av passingen.

Har fått han til å gå 5 meter i økt trav, så det er ikke så lett.

Så til dere som er redd for at utstillingsgreiene er over pga bikkja passer; la den passe å gå avslappet når det ikke er trening. Men lær dem økt trav og tren med det. (anbefaler å lese klikkertrening for utstillingshunden av Karen Pryer der det står beskrevet punktvis hvordan du skal gå frem)

:)

Skrevet

Hun passet neste hele tiden tidligere, men det er ikke like mye nå. Jeg prøver å la henne få lov til å trave rolig i bånd, men bremser henne når hun passer. Vet ikke om det har noen effekt :)

Skrevet

Hun passer hvis jeg går for sakte til den lette traven hennes. Det gjør jeg nesten aldri, hehe, så det blir sjelden pass, men det er helt naturlig at de slår over i pass isteden for raskt skritt eller sakte trav, fordi det er mer energibesparende og mindre slitsomt. Du ser det gjerne på (dårlig trente) hester også.

Skrevet

Begge jentene her passer, samme gjør lillebror Tjukken og lillesøster Nyx.. Det er nok ikke så uvanlig som en skulle tro :)

Skrevet

Hos noen raser er passgang også mer vanlig enn hos andre. På engelsk springer for eksempel, er det mer uvanlig om den IKKE passer når den går i rolig tempo, det følger egentlig med rasen. Min passer alltid i rolig tempo, men traver dersom tempoet øker.

Skrevet

Har vært borti en del hunder som passer i utstillingsringen.

Det jeg gjør dersom jeg er redd for at hunden skal passe foran dommeren, er å få hunden i bevegelse veldig brått, nesten slik at den snubler i sine egne bein. Da må den rette seg selv opp, og det gjør de aller best til trav. Det samme i vendinger. Ta raske vendinger som hunden ikke er obs på, slik at den nesten snubler. Og når den da først traver, er det bare til å holde samme tempo!

Skrevet
Hva i all verden er å passe?

Nå er ikke jeg noen ekspert på å forklare, men det vil si at frambeinet og bakbeinet på én side flyttes samtidig.

Prøv å se på denne, selv om dette er en hest og farten er høyere enn hos hund.

Skrevet

min hund passer, men det er sjelden at alle fire beina er over bakken samtidig slik som hos ekte passgjenere (flyvende pass). De fleste hunder "grisepasser", dvs, alltid noen bein i bakken. Det ser ikke elegant ut, "vrikker på rumpa" og vagger avgårde.. hehe

Skrevet

Mange hunder passer i overgangen mellom skritt og trav. Noen raser mer enn andre. F.eks. mindre bulleraser passer ofte mye (som min SBT).

Skrevet

For springere er det vanlig å passe, men Tulla passer ikke "overdrevent". Ellers er det vanlig å passe når hunden vil avlaste noe, hvis den har vondt. En hund som vanligvis traver, men som begynner å passe, kan ha fått vondt et sted og vil avlaste. Men som sagt; hos noen raser er det mer vanlig enn hos andre.

Skrevet

Sasha passer ikke i det heletatt tror jeg.... :D Her går det enten i skritt, travv, eller det vanligste, full galopp :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...