Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp som promper MYE


Wanderlust

Recommended Posts

Bocca er kriminell på fising. Og det lukter ikke godt, for å si det mildt. Ho går på Eukanuba puppy (for små raser). Så da lurer jeg på, kan det være fòret som gjør dette? Bør jeg prøve å bytte fòr? Evt til hvilket?(om noen har samme erfaringer med fòret vil jeg høre hva som hjalp deg/dere) :|

Husker valpen til brodern, han gikk også på Eukanua puppy, og han feis mye han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symra promper bare når hun får noe i tillegg til det vanlige foret. Hun får Royal Canine Junior Medium. Idag fikk hun noen hundekjeks, jeg måtte rømme fra godstolen min, hun lå rett ved siden av! :|

Men ho får ikke noe i tillegg hver dag, men ho promper hver dag. Og det er rett og slett uutholdelig. Ho ligger jo sidenav meg i buret sitt om natta. Og er vel en grunn til at jeg sover "godt". For jeg faller vel i koma med de stinkbombene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår gjorde også dette som valp. vi tenkte egentlig ikke over det noe større, annet enn at det lukta for j...... Men så byttet vi for pga utredning av allergi, og lufta forsvant over natta .... (I tillegg til endel andre lukter på hunden) og det var en skikkelig oppvekker for meg iallfall.

Luft i magen kan jo være temmelig ubehagelig også om det blir mage smerter av det

jeg tror jeg ville vurdert å bytte for ... kan hende magen sliter litt med dette ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være foret ja. Ikke alt passer magen til valpen. Så prøv et annet..

Ikke glem ormekurene forresten.

Fisinga har gitt seg på min nå, etter å ha byttet fra Royal Canin Maxi junior til Hills Science Plan for valper, og ormekur (masse orm, stakkar).

Hvordan er avføringa? Den skal være fast nok til å greie å plukke det opp, det er et tegn på at det blir fordøyd riktig. Det kan også lønne seg å gi litt biola eller zoolac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bocca er kriminell på fising. Og det lukter ikke godt, for å si det mildt. Ho går på Eukanuba puppy (for små raser). Så da lurer jeg på, kan det være fòret som gjør dette? Bør jeg prøve å bytte fòr? Evt til hvilket?(om noen har samme erfaringer med fòret vil jeg høre hva som hjalp deg/dere) :|

Husker valpen til brodern, han gikk også på Eukanua puppy, og han feis mye han også.

Hei! En liten hundefis i ny og ne har vel sin sjarm, men overstadig fising kan fort gjøre tilværelsen ufyselig ja! :|

Når det gjelder spørsmålet om disse symptomene kan ha noe med fôret å gjøre, så er vel svaret at dette mest sannsynlig er tilfelle. Det trenger dog ikke nødvendigvis bety at hun ikke tåler fôret da! :D

Før jeg hadde vurdert fôrbytte ville jeg sjekket at du fôrer riktig mengde. Deretter ville jeg fulgt med "hvordan" hunden spiser (er det f.eks en glupsk hund som ikke tygger maten særlig, så kan du nok med fordel gi mindre porsjoner og hyppigere måltider og også kanskje vurdere å bløte opp maten dersom dette er noe du allerede ikke praktiserer)

Dersom du ikke finner noen "logiske" forklaringer og føler at alt er utprøvd, så ville jeg vurdert ett fôrbytte ja ;)

Her står det litt om luftavgang hos hund!

Håper problemene avtar! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan absolutt være foret ja. Ikke alt passer magen til valpen. Så prøv et annet..

Ikke glem ormekurene forresten.

Fisinga har gitt seg på min nå, etter å ha byttet fra Royal Canin Maxi junior til Hills Science Plan for valper, og ormekur (masse orm, stakkar).

Hvordan er avføringa? Den skal være fast nok til å greie å plukke det opp, det er et tegn på at det blir fordøyd riktig. Det kan også lønne seg å gi litt biola eller zoolac.

Gitt ormkurer siden jeg fikk henne, og har ikke sett noe orm før eller etter jeg har gitt det. Så jeg tror ikke ho har det. Avføringa er ikke akkurat bløt, men den er ikke av den fasteste heller. Den er fast, men klissete. Så den kan fort være vanskelig å plukke opp.

Hei! En liten hundefis i ny og ne har vel sin sjarm, men overstadig fising kan fort gjøre tilværelsen ufyselig ja! :|

Når det gjelder spørsmålet om disse symptomene kan ha noe med fôret å gjøre, så er vel svaret at dette mest sannsynlig er tilfelle. Det trenger dog ikke nødvendigvis bety at hun ikke tåler fôret da! :|

Før jeg hadde vurdert fôrbytte ville jeg sjekket at du fôrer riktig mengde. Deretter ville jeg fulgt med "hvordan" hunden spiser (er det f.eks en glupsk hund som ikke tygger maten særlig, så kan du nok med fordel gi mindre porsjoner og hyppigere måltider og også kanskje vurdere å bløte opp maten dersom dette er noe du allerede ikke praktiserer)

Dersom du ikke finner noen "logiske" forklaringer og føler at alt er utprøvd, så ville jeg vurdert ett fôrbytte ja :D

Her står det litt om luftavgang hos hund!

Håper problemene avtar! ;)

Jeg forer så ho får spise hvor mye ho skulle orke egentlig. for ho var litt liten. Ho spiser ikke så pent når ho eter for å si det sånn. Så lit glupsk er ho. Men ho får oppløtet fòr.

Men når det gjelder fòrbytte, er det sånn at man MÅ tilvende, eller er dette bare oppskrytt? Kan jeg begynne rett på et nytt fòr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blomst går også på Eukanuba puppy for små raser, og her i huset går hun bare under navnet "Frøken Fise"! Det STINKER når hun setter igang. Lille hunden! Tenker gå over til Hills når sekken med Eukanuba var tom. (Selv om det nok kan ta sin tid. 3 kg er myyye for en hund som veier under 2 kg.)

Hun fores forøvrig tørt og er fulgt opp med ormekurer.

bcRex: Greitt å kjøre en tilvenning med det nye foret :| Noen hunder tåler godt å bytte for mens andre kan få litt problemer som diarè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer så ho får spise hvor mye ho skulle orke egentlig. for ho var litt liten. Ho spiser ikke så pent når ho eter for å si det sånn. Så lit glupsk er ho. Men ho får oppløtet fòr.

Men når det gjelder fòrbytte, er det sånn at man MÅ tilvende, eller er dette bare oppskrytt? Kan jeg begynne rett på et nytt fòr?

Har du sjekket hvor mye hun spiser i forhold til "anbefalte" mengde? Dersom hun spiser mer enn anbefalte mengde, samt er glupsk, så er det ganske sannsynlig at denne kombinasjonen er årsak til den overstadige fisingen :|

Forøvrig, når det gjelder å bytte fôrtyper så MÅ man ikke tilvenne (i den grad at det er livsviktig), men å skifte "cold turkey" kan medføre at hunden blir litt ustabil i magen en periode. Altså, hunden tar IKKE skade av å gå rett over, men KAN bli litt løs i magen :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket hvor mye hun spiser i forhold til "anbefalte" mengde? Dersom hun spiser mer enn anbefalte mengde, samt er glupsk, så er det ganske sannsynlig at denne kombinasjonen er årsak til den overstadige fisingen :|

Forøvrig, når det gjelder å bytte fôrtyper så MÅ man ikke tilvenne (i den grad at det er livsviktig), men å skifte "cold turkey" kan medføre at hunden blir litt ustabil i magen en periode. Altså, hunden tar IKKE skade av å gå rett over, men KAN bli litt løs i magen :|

Nei ho spiser ikke mer enn anbefalt dagsmengde. Det er derfor ho får "fri-tilgang" i tre måltider.

Tror jeg skal kjøpe et annet for neste gang når det er igjen litt i den andre posen. så får jeg se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ho spiser ikke mer enn anbefalt dagsmengde. Det er derfor ho får "fri-tilgang" i tre måltider.

Tror jeg skal kjøpe et annet for neste gang når det er igjen litt i den andre posen. så får jeg se.

Høres ut som om det kanskje blir det riktige å gjøre da ja :|

Men du kan fortsatt, med fordel, følge opp hvordan hun spiser. Er hun glupsk kommer det fort mye luft inn matveien og da blir det fort til fis! :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke klag a, prøv en voksen bullmastiff som produserer gass fortere enn etellerannet som produserer gass :D

haha, dette er en ekstrem produsent. Så selvom ho er liten, skal jeg love deg det lukter råttent i hele huset når ho setter i gang

Høres ut som om det kanskje blir det riktige å gjøre da ja :|

Men du kan fortsatt, med fordel, følge opp hvordan hun spiser. Er hun glupsk kommer det fort mye luft inn matveien og da blir det fort til fis! :|

Men ho spiser jo litt fort. Men hvordan få henne til å spise saktere?Gir jeg ho litt og litt så sluker ho det da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, dette er en ekstrem produsent. Så selvom ho er liten, skal jeg love deg det lukter råttent i hele huset når ho setter i gang

Men ho spiser jo litt fort. Men hvordan få henne til å spise saktere?Gir jeg ho litt og litt så sluker ho det da også.

Litt "grisete" da, men ett tips er å spre maten utover gulvet! (Kanskje best å ikke bløte opp da :| )

Ett annet tips er å bruke en mye større matskål! (målet blir da å få hunden til å måtte plukke opp én og én matbit) :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha, dette er en ekstrem produsent. Så selvom ho er liten, skal jeg love deg det lukter råttent i hele huset når ho setter i gang

Men ho spiser jo litt fort. Men hvordan få henne til å spise saktere?Gir jeg ho litt og litt så sluker ho det da også.

Nå som det er finvær (her i Trondheim iaf:)) forer jeg ofte et av måltidene ute i gresset. Syns hun spiser mer av maten når hun får den servert slik, og så blir det hjernetrim på vofsa i tillegg :|

Storvofsa mi får ofte maten servert slik og, tror de syns det er gøy å snuse opp maten. Og så får jeg god samvittighet for at de har fått hjernetrim i løpet av dagen :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som det er finvær (her i Trondheim iaf:)) forer jeg ofte et av måltidene ute i gresset. Syns hun spiser mer av maten når hun får den servert slik, og så blir det hjernetrim på vofsa i tillegg :|

Storvofsa mi får ofte maten servert slik og, tror de syns det er gøy å snuse opp maten. Og så får jeg god samvittighet for at de har fått hjernetrim i løpet av dagen :|

Bare at her er det ikke finvær, og har ikke hvert det på flere uker :D Ellers hadde det hvert en idè. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppdrar vel ikke en pinglehund som ikke tåler å være ute i regnet vel?

hehe, ho vil så vidt være ute å tisse da, så å døtte trynet ned i kaldt og vått gress er uaktuelt for henne da :| Så ja, jeg oppdrar en pinglehund. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ho vil så vidt være ute å tisse da, så å døtte trynet ned i kaldt og vått gress er uaktuelt for henne da :| Så ja, jeg oppdrar en pinglehund. hehe.

Da må du gjøre det litt mer morsomt å være ute da. Litt lek og moro..

Litt kjedelig om hunden nekter å bli med ut om det regner litt :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du gjøre det litt mer morsomt å være ute da. Litt lek og moro..

Litt kjedelig om hunden nekter å bli med ut om det regner litt :|

er det så kjedelig? :| Liker ikke regn jeg heller så. Neida, jeg skjønner hva du mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...