Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H


Karina+cathy

Recommended Posts

SÅ jeg lurer på er det noe jeg kan blande i sånn at hun vil fortere få metthets følelsen i V&H som hun ikke legger på seg av?hun er begynt å bli litt rund og så jeg kan ikke gi henne mer mat,heller litt mindre...Har hørt at en kan blandre i ris,men så leste jeg en annen plass å ris ikke var bra :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert raseavhengig, men skal ikke valper være runde og mette? I min rase (beardis) er det vanskelig å få mat i unghundene, derfor er det greit å ha litt valpefett å tære på. Men jeg vet altså ikke om dette gjelder for alle raser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert raseavhengig, men skal ikke valper være runde og mette? I min rase (beardis) er det vanskelig å få mat i unghundene, derfor er det greit å ha litt valpefett å tære på. Men jeg vet altså ikke om dette gjelder for alle raser...

Jeg er ikke sikker jeg på det,vil bare tro dette er en hurtigvoksende rase at det er best å passe på vekta,å heller bitte litt for lite enn formye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha i en del vann? Har gjort det med mine i ca. 14 dager nå med det resultatet at de har lagt på seg bittelitt og blitt litt mykerer/løsere i magen.

Mener vannet hjelper de til å ta opp litt mer av maten enn om de får det "tørt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette dreier seg om en valp, så foreslår jeg at du gir V&H til ett av måltidene og et tørrfôr til valper resten av måltidene (om det er fler). Grunnen er rett og slett av V&H er så kraftig kost at om man skal begynne å gi de mindre, så blir det ofte veldig lite. Det er få hunder som er så aktive at de kan spise relativt normale mengder fôr av V&H og ikke legge på seg.

Ellers er det jo med mat og vekt som med med oss mennesker: Det eneste som hjelper er mindre mat og mer trim!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk i tillegg over at V&H smaker utrolig godt, og mange hunder vil gjerne ha mer - noe vi ofte tror er på grunn av sultfølelse. Allikevel syns jeg personlig at det spiller liten rolle om hunden er sulten eller om den bare maser om mer, da maset er like irriterende. Jeg har liten hund og mengdene den skal ha tilsvarer et par gode spiseskjeer, noe som går ned på ett jafs. Helt ærlig syns jeg det ble for masete med V&H, så jeg kuttet det ut og er nå tilbake på tørrfôr.

Som en annen sa: du kan blande V&H med tørrfôr, eventuelt lightfôr så fremt valpen får det den trenger gjennom mengden V&H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reven gulrot gir metthetsfølelse og øker ikke vekten til hunden.

Ellers kan du dele opp måltidet - men det regner jeg med du gjør siden den er valp.

Det er ellers som er blitt nevnt her, at vom og hundemat er godt og hunder sluker det gjerne, og da tar det en stund før de føler seg mette, og de vil gjerne ha mer og mer.

Er ellers enig i at man skal være forsiktig med vekten på hurtigvoksende hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde valper og unghunder BURDE få litt karbohydrater sammen V&H jeg ? Eller er det kanskje rent valpefor ? Jeg ville ringt produsenten og tatt en prat jeg ... det er ikke noe hyggelig om hunden går og er sulten, men den legger vel heller ikke noe særlig på seg om den får blandet det ut med litt ris ? MAn kan jo velge ordentlig ris, ikke dårlig hurtigris ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor får hun V&H i det hele tatt egentlig? Nå har ikke jeg lest noe innhold på det, men vil tro det er en del fett i det? Kan du ikke fore kun med tørrfor til hun er utvokst? Hun som vokser så utrolig fort bør ikke bli rund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor får hun V&H i det hele tatt egentlig? Nå har ikke jeg lest noe innhold på det, men vil tro det er en del fett i det? Kan du ikke fore kun med tørrfor til hun er utvokst? Hun som vokser så utrolig fort bør ikke bli rund...

Fordi det visrker som hun tåler det bedre enn noe annet,etter en dag med bare V&H så er avføringen fast å fin,en dag med tørr for er den bløt og ekkel,sånn halv diare :|Å i følge Hilde så skulle hun si i fra i god tid før hunden min ble rund,nå var hun vist bare fin :| I V&H er det 22% fett og i tørr fôret 14 %

Edit:Jeg ser og at i V&H er det kalsium noe som er bra for beinene,noe som ikke finnes i tørr fôret det er mindre proteiner i V&H noe en hurtigvoksene valp ikke skal ha for mye av(har jeg lest en vei)?,forskjellen er hårreisende mye i V&H er det12,5%mens i tørr fôret hele 34%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en valp som en dag skal bli en svær og tungt bygget hund, så hadde jeg gått for et tørrfôr jeg, altså. Det finnes flere valpefôr som er beregnet på valper av svært store raser, og jeg hadde hatt mer tillitt til et slikt fôr enn V&H, som ikke anbefales å gi til valper uten andre ting i tillegg.

Om du sliter med halvløs mage, så går det alltids an å tilsette litt Biola i maten en gang om dagen f.eks., til hunden er gammel nok til å få V&H som eneste fôrkilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men V&H inneholder utrolige mengder energi og meeengder med det en valp trenger for å vokse på - og kan faktisk føre til at valpen vokser FOR fort. Jeg tror jeg hadde satset på tørrfor jeg også til valpen nærmer seg voksenvekta si hadde jeg hatt en boerboelvalp som antagelig vokser fort nok fra førav :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går ann å blande den med vitaminer og den uten,tørrfôret tåler hun ikke virker det som,hun driter blod...men vi prøver noen dager til men di mnd jeg har hatt henne så har hun hatt dårlig avføring når hun har gått på tørr for,men ikke med V&H så tydlig hva som er best for denne valpe magen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeforet er laget av kylling, storfevom, laks, egg og okselever.

Ca 15 g fett pr. 100 g

Ca 14 g proteiner pr. 100 g

Fantastisk,da skal jeg ihvertfall fore med V&H...hunden/valpen har nå i to dager blitt foret kunn på tørr for,dritten ser ut som ei kuruke med blod :shocked:

Så nå blir det bare V&H her i huset når sekken er spist opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh, det kan ikke være normalt at valpen din bæsjer blod med en gang den får tørrfor igjennom systemet. Har du hørt med veterinær om det der? Hadde bæsjen vært veldig hard kunne det jo vært en grunn til at det kommer blod, men hvis den er blaut så er det jo ikke logisk i det hele tatt at det skal komme blod ut der.

Har du prøvd mange forskjellige tørrfor? Må da finnes noe valpen din fungerer godt på hun også. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eeh, det kan ikke være normalt at valpen din bæsjer blod med en gang den får tørrfor igjennom systemet. Har du hørt med veterinær om det der? Hadde bæsjen vært veldig hard kunne det jo vært en grunn til at det kommer blod, men hvis den er blaut så er det jo ikke logisk i det hele tatt at det skal komme blod ut der.

Har du prøvd mange forskjellige tørrfor? Må da finnes noe valpen din fungerer godt på hun også. :ahappy:

ja ringte di i går,å så lenge blodet er friskt og allmen tilstanden er bra å hun spiser godt var det ingen grunn til bekymring

Ja valpen min fungerer utmerket på V&H :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...