Gå til innhold
Hundesonen.no

Mål i 2007


Nirm

Recommended Posts

Nå er 2007 halvgått. Og de fleste av oss har vel kommet i gang med konkurranser.

Hvilke mål har du hatt for dette året med hunden din? Enten det er konkurranser, eller dagligdagse ting. Og hvor langt har du kommet med disse målene etter et halvt år?

Mine mål for dette året har vært:

Vida:

- Ferdselsprøve: Bestått

- Klasse 1 lydighet: Debutert, opprykk til klasse 2

- Debutere i RIK: antakelig i august

I tillegg har hu fått 2AK da, så vi er ferdige med den biten.

Nirm:

- Ferdselsprøve: antakelig i august

- LP Championat: mangler en 1. premie i Sverige på S LCH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målene for året har gått over all forventning! Et av målene mine var å bli mer aktiv med Hera, og iløpet av året har jeg gjort mer hunderelaterte ting enn hele den tiden jeg har hatt henne. Det begynte med at schæferhundklubben skulle begynne igjen og ha treninger, så rundt nyttår startet de opp og jeg ble med. Jeg deltok på endel treninger og fikk mange gode tips på lydighetsøvelser av de som var der. Rundt påsketider ble det RIK kurs som vi deltok på.

Utpå våren ble jeg medlem i brukshundklubben her. Og de startet opp med RIK treninger som jeg deltar på. Deltok på agillitykurs, og et par uker etter var vi på sporkurs. Dobermann klubben ble mer aktiv igjen og mandager var vi på dobbis trening, tirsdager var det trening i brukshundklubben, onsdager var det utstillings/agillitytrening, torsdag var det RIK. jeg deltar så ofte jeg har mulighet.

Hera bestod K-testen hun var med på.

Debuterte også på utstillingsfronten, med ganske bra resultat.

I høst blir det muligens lydighetskurs som enten jeg eller samboer skal være med på. kanskje vi prøver på en funskjonsanalyse også.

Nå er det sommer og Hera får svømme masse. Vi kløver også et par ganger i uken, og går på fjelltur. Igår var vi på nattur på fjellet og så på midnattsola.

Har også sett etter saccovogn.

Nei jeg er Stooorfornøyd med året så langt når det kommer til hund. Har aldri gjort så mye som nå, og både jeg og Hera liker det godt! :P Målene er absolutt nått, selv om vi bare er halvveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål jeg satte meg for år 2007:

Starte i LP1 og få opprykk til LP2. - har startet uoffisielt. Det gikk elendig... Har planer om å gå en konkurranse til (på NKK Hamar), forhåpentligvis får vi opprykk der, og hvis ikke får vi vente til neste år.

Gå helst to kurs, om det kommer opp noen vi er interessert i. - har gått et kurs foreløpig; agility helgekurs. Skal gå et sporkurs til høsten som jeg er sikker på, muligens et i freestyle og kanskje lp om det kommer opp noe.

Få bedre kondis. - her var det ikke definert hvem av oss gitt, men Tinka har i alle fall blitt i bedre form og ligger nå på matchvekta si (26 kilo).

Enten Canis Klikkercamp eller NKKU Sommerleir. - NKKU sommerleir.

Ha det gøy og møte mange kjente på utstillinger, konkurranser og treff! - absolutt. :P

Så da mangler vi altså et kurs samt opprykk til LP2. Vi skal trene masse konkurransetrening, så ordner det seg kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2007 har vært et drømmeår..

Saeta fikk 1 cert i fjor, så vi håper kanskje å få ett til i år, ellers gikk vi for klubbens CK-pris (4 CK på ett kalenderår). Vi oppnådde jo kravet til den, men deles ikke ut dersom man blir champion i løpet av året. Og det ble hun jo. Hadde ikke trodd eller turt å håpe på det i det hele tatt, men hun fikk altså både enda et lite cert og storcertet før hun begynte å røyte. Så da er championatet i boks.

HD-røntget ble hun også, og er fri, så da fortsatte vi å planlegge kull. Det er neste store mål for året. Men før den tid får hun nok igjen litt pels, så jeg håper å få stilt henne på Hamar. Valpene kommer nok en gang i desember, så jeg håper å akkurat rekke Hamar.

Etter valper blir det røyting, men da går vi inn i 2008.. Uansett er planen for neste år å starte mer LP, pluss å begynne å trene AG, for der trenger man ikke pels for å vinne :P

For Villa er planen å debutere i juniorklassen på Bjerke, pluss at vi skal stille i Trondheim i slutten av august, Kongsvinger i oktober, Hamar i november og Leto i desember dersom hun ikke har røytet. Ellers så skal vi starte opp med LP-trening utover høsten :P Håper vi får tatt et kurs et sted eller får blitt med på noe systematisk trening med noen andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Målet med Blaze forandrer seg stadig :P

Årets første mål var å få valper -oppnådd

Årets andre mål var å få opprykk til A-spor -oppnådd

Jeg hadde også som mål å få siste Cacib i utlandet for Intuch, men pga noen regel "endringer" som Siri delte her inne så er det lagt på is, da jeg rett og slett ikke orker reise til Sverige for å konkurrere i bruks. - ikke oppnådd

Så nå har vi lagt til ett mål:

Godkjent A-spor og samle poeng til NM neste år. Men det er kun 2 konkurranser til i år som jeg har mulighet til å delta på. så vi får se..

Mål med Talli er å bli en sosial og trivlig hund. Leke henne ordentlig inn og grunnleggende nesebruk i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet til Loke er fremdeles å debutere i LP og bli Nuch.. Vi har et lite cert igjen til nuch og MYE trening igjen før han blir startklar. Min feil.

Målet med Lyra var å leke henne opp og gjøre henne miljøsikker, det har vi langt på vei nådd. Nå er målet å overleve pubertet uten å deportere henne eller å donere henne til en kompis hun forguder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten Canis Klikkercamp eller NKKU Sommerleir. - NKKU sommerleir.

Trodde ikke det var Klikkercamp i år, jeg?? :P

Uansett; vi har ikke hatt noen som helst planer eller mål, vi bare soser rundt i en rar tilværelse, jeg og Tulla..

Men plutselig får jeg det for meg at vi skal gjøre diverse ting, så først bestemte jeg meg for å være med på mange flere kurs enn jeg har vært med på før. Og det har vi gjort, og kommer til å fortsette med. Plutselig fant jeg ut vi skulle debutere i agility, og så gjorde vi det også, nå er planen å fortsette. Så fant jeg ut at hun skulle debutere i utstillingsringen igjen, og vips var det gjort. Planen er å fortsette der også. Nå har jeg bestemt meg får å mental-teste henne på ett eller annet vis, og det blir sannsynligvis MH på sensommeren/tidlig høst. FA har jeg også lyst å prøve henne på, men det blir evt senere.

Mål for meg har vært å lese flere hundebøker, ikke bare slike jeg "vil" lese, men også "klassikere" (Nordenstam osv), og det målet er også nådd, og blir fortsatt fulgt, jeg blir jo aldri ferdig. Målet mitt om å få A som karakter i Hundefaget på høyskolen gikk i dass, da jeg fikk B, men men.. Diverse foredrag er også booket og betalt. Målet om å få mer kunnskap om hund tror jeg aldri jeg når, eller; jeg blir i alle fall ikke utlært. :P

En annen plan som foreløpig har gått i dass, er å starte på blodsporkonkurranse, bevegelig i første omgang. Plutselig var sommerjobben her, og da har jeg ikke tid. Mulig det blir når jeg er ferdig.

I fjor sommer var målet mitt med Tulla å lære henne bedre innkalling og å løpe mer lengre unna meg, i år er det motsatt; holde seg nærmere meg, men fortsatt god innkalling, med fokus på "jakt-situasjoner". Den "magiske" sirkelen er mindre, rett og slett. Jeg har også fått et sykt innfall av at jeg skal lære henne dønn sitt på avstand uansett forstyrrelse i de neste ukene, så får vi se hvordan det går.

Til høsten og vinteren kommer jeg til å prioritere spesialsøk, og håper å få en uke i Sverige. Ellers skal jeg bli flinkere til å sette meg mål, hehe.. Og planlegge og delta på konkurranser o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet for i år har vært å starte kl 1 LP, og det gjør vi i august, og starte på agility.

Forkurset for ag er gjennomført med liv og lyst, og kurset som begynner i august er vi påmeldt til.

Han er ferdig med godbitspor, og blir nå trent på slepespor. Venter med å plukke gjenstander i sporet til neste år.

Neste mål er at han skal være en super storebror for valpen vi henter om en uke:-))

Og det tror jeg han klarer med glans!

Ellers er målet hver dag at vi skal ha det hyggelig sammen, og det har vi:-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt for 2007 var å få viltsporchampionatet på Amigo. Blodspordelen var han ferdig med allerede da han var 17 måneder så det var bare å vente til han ble 2 år og kunne få 2 blåsløyfer. Men han slo jo skikkelig til i løpet av 3 utstillinger og ble både NVCH og NUCH.

NUCH var jo overhodet ikke en målsetting for oss; jeg tenkte at jeg skulle gå på to utstillinger i vår og få de to sløyfene slik at han ble viltsporchampion, men han har jo utvikla seg så til de grader flott at det bare var strake vegen hemmat :rolleyes:

Ellers har målene mine vært litt i dvale siden helsa mi har vært under torva og jeg til slutt ble ryggoperert. Så målet mitt har helt enkelt vært å komme meg på beina igjen og kunne gå igjen! Og det går så det suser - nå er jeg nesten helt frisk igjen heldigvis.

Nå når helsa omtrent er på plass er videre målsetting å fortsette blodsportreningen og fullføre utdanningen min som ettersøksdommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plan for Pippin: Gå agilitykurs. Det har vi gjort. Det var gøy. Har litt diffuse planer om å fortsette med agility 2 til høsten, men da må vi øve inn alle hinderne skikkelig først (slalomen f.eks.... :P ).

Årets store plan: Kjøpe en Bearded collie. Det skulle være en lovende tispevalp av topp premierte foreldre. Det har vi gjort! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål? Tja. Det store målet for Fibi var å få henne så trygg at avlivningsspøkelset kunne blåse langt bort og det har vi jo nådd. :rolleyes: Dessuten skulle vi begynne med blodspor og nå er det jo perfekt vær for det hele tiden, så jeg får skjerpe meg litt. Ikke de store ambisjonene kanskje, men stort nok for oss! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse målene satte jeg opp ved nyttår:

Blondie

Agility: Få opp fart, hindersug og motivasjon. Gullmerket.(Fått opp farta og motivasjon. Hindersuget sitter langt inne og vi har droppet mange starter)

Blodspor: Starte på prøve til høsten(Var veldig flink til å trene og fikk god progresjon - så stoppet det. Får se om vi tar det opp snart igjen)

Bruks: Trene rundering(Det gjør vi jo, i en svært liten skala)

Mentalt: K-test (bestått 20.05)

Kokos

Lydighet: Opprykk til LP2(Litt igjen, så er vi startklare)

Blodspor: Starte på prøve til høsten(samme som med Blondie)

Jakt: Bestå kvalifiseringsprøven (bestått 13.05)

Agility: Lære alle hinderene på en fartsfylt måte, bestå bronsemerket(Kan alle hinderene, har hindersug og god fart. Bronsemerket tas til høsten)

Mentalt: MH-testes til høsten

Annet: Bli en god samfunnsborger, hverdagsdressur(En god og fungerende hund har hun blitt)

Martine:

Gå flere kurs, bli en bedre trener og handler. Ha mer struktur og effektivitet i trening.(Mange kurs har det blitt og fler skal det bli før året er omme)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målene jeg satte:

- NLch (Norsk Lydighet Campion)

Altså: 2 x 1. premieringer til + stille i Sverige og få rødt eller blått.

Hun har i dag 6 førstepremier i elite, så hun mangler bare blå/rødsløfa i utstilling for å kunne smykke seg med tittelen.

- Gå 2-3 AG/Hopp konkuranser for moro skyld

Har gått 2 hoppkonkuranser og 2 agilityonkuranser. Har ikke fått 1.premie, men har en 2. premie da...

- Gjeterhundkurs og etterhvert få godkjent gjeterhund

Har snakket med oppdretter. Skulle egentlig få jobbet med det i mai, men pga konkuranser har jeg valgt å utsette det til etter NM (hvis det ikke blir nå snart). Gjeter mye kuer og hun er blitt veldig flink!

gj6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hmmm..... oj...

Dilla

Bestå K-test - oppnådd

....få ut fingeren å få meldt på en eller annen LP konkurranse så man er i gang. Bikkjedyret er startklar hun stakkars, men den tobeinte sliter med å finne motivasjonen til å starte.

...og da har jeg ikke flere hunder å trene med...... - men har ett ørlite håp om å få meldt meg på ett agilitkurs med lille dobørsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få tollervalp og gå kurs med han - og det har vi. Har gått både valpekurs og jaktkurs (vi var der egentlig mest som observatører :P ) Vi har også fått startet på valpeshow, med godt resultat og har planer om minst et til før han blir 9 mnd.

Mål for Buster er å få roet ned stresset på fellestreninger og trene kontakt der, og det er vi ganske i rute med egentlig. Han er enda veldig høy og pistrete men kan faktisk roe seg litt ned. Hadde og et lite mål om å kanskje starte på dressurkurs til høsten med han, men det målet vurderer jeg å sette nærmere våren og heller jobbe mer på fellestreningene. Han har iallefall blitt mye bedre enn han var, og det sier også mange av de vi trener sammen med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Molly: Starte lp1 og få oppykk til kl.2 - det har vi klart

Starte agility 1 og klare stabile gode løp - debuterer i august

Og nå har det da kommet en krabat til i hus, en golden gutt på 2 år.

Mål med han er,

Intensiv trening og starte Lp kl.1 i slutten av september (han kan ikke noe særlig så er spent på hvordan dette går,hehe)

I agilityen med han er målet å kunne gå en bane uten at hodet hans koker helt over. Han syns det er så drit kult at han tar heeelt av. (trodde jeg ville få motsatt problem med en golden,hehe)

Meg selv, bli ferdig trinn1 instruktør- venter på kurs, ble utsatt fra i vår. + å slutte å røyke så jeg kan få enda bedre kondis, det blir stadig utsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt så mange planer egentlig.

Bare tar livet som det faller seg egentlig men jeg har noen få ting.

Begynne på Agility kurs - enda ikke oppnådd men har funnet kurs som jeg skal begynne på etter sommer ferien

Prøve meg på bronse merket - det er gjort, det gikk rett i dass, hehe... 39,5 poeng :) Det var for mange god lukter

Få stor certet - Prøvde å få det men fikk det ikke, bare 1 NKK utstilling vi drar på i året da så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde ingen planer i begynnelsen av året, men har har derimot lagt planer etter hvert...

1. Starte utstilling igjen, gjerne med cert --> meldt på 5 utstillinger framover, så får vi se hvordan det går!

2. Gå nytt LP-kurs --> fullført

3. Gå sporkurs --> fullført

4. Starte LP, opprykk til klasse 2 --> meldt på og planlagt

5. Valp --> under planlegging, er i kontakt med oppdretter :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- bli enige om hvilken rase vi skulle ha

- finne god oppdretter

- finne en super valp med kjempegemytt

- komme godt igang med oppdragelsen

- begynne sportrening tidlig

alt det gikk fint, nå var det å jobbe mer med lydigheten og trene mer resten av året før vi forsøker oss med litt mer ambisjon for 2008. kanskje henge oss på noen sporprøver og se om vi sammen kan klare en premie eller to :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...