Gå til innhold
Hundesonen.no

"Nei!"

Wheaten terrier

Forstår hunden din et nei?  

27 stemmer

1. 1.

• Ja, av og til ihvertfall...
      5
    • Nei, den gjør dessverre ikke det :( (sjelden)
      1
    • Ja, da slutter den med en gang!
      21
    • Nei, ikke i det hele tatt
      0

Recommended Posts

Skrevet
Jaja. Jeg vet ingenting om det, så jeg bare TROR. Hehe. Skal prøve å ikke uttale meg om hvordan de jobber med dem.

Ikke jeg heller.. Har bare hørt fra polti folk.

Så nå skal ikke jeg uttale meg mer heller. :)

• Svar 70
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Jeg tror veldig gjerne på at politi/militæret trener hundene sine på en litt tøffere måte enn feks. klikker. Og rasene der har sterk psyke så de tåler det godt. Jeg kunne godt ha lært mye mer av deres treninger, for jeg syns det er effektivt og jeg har heller ikke sånn "dulle/være snill"-når vi trener- holdning, så har ingen problemer med å være streng :)

En som gikk i forsvaret tok å gjorde noe på hunden min som var litt hardt, men utrolig effektivt. Hunden hoppet opp på nye folk før, og når mannen skulle hilse på hunden og hunden hoppet opp plasserte han kneet i brysten på hunden så den falt bakover. Ho hoppet aldri igjen på folk (men slutta ikke å like dem fordet) Mange mener nok det er fælt og kan ikke gjøres på alle hunder. Men det virket godt. :)

Skrevet

Den metoden med kneet i brystet er veldig omstridt..hehe.. men jeg er utrolig fristet noen ganger, det er jo et helvete å overse den hoppende bikkja!! Men nei, jeg gjør det ikke. Kneer henne altså.

Skrevet
Så å si at alle i poltiet trener hundene opp med å leke klovn for dem, det tror jeg ikke.

Vet ikke om du siktet til meg, men det var i hvert fall ikke det jeg mente. Jeg snakket om hvordan jeg tror de gjør det noen steder i USA.

Det med å takle hopping er vanskelig - Hera hopper mye! Eierne kjefter og setter knærne i brystet på henne, men det har ikke funket hittil. Hun blir bare forvirret. Jeg vil gjerne prøve "snu seg vekk" metoden, men klarer ikke å gjennomføre det alene på de få turene jeg går med henne! Tenk om det hadde funket... :)

Skrevet

Her e rdet sånn at om jeg snur meg med ryggen til og armene i kors går hun bare etter, eller hopper på ryggen min. Lite effektivt å overse da, når hun likevel hopper på meg bakfra.

Skrevet

Ja skjønner at den metoden er omstridt. Men jeg mener at hvorfor ikke gjøre det brutalt en gang, og ferdig med det! Enn å styre masse med det ene og det andre.

Feks. hunden tok man på bordet, og jeg og samboern tok hunden skikkelig hardt, og ferdig med det! Så er ikke hunden mer på bordet.

Skrevet

Øyh, jeg bare lurer på noe. Man sier man tar hunden, hva gjør dere når dere tar den? Gjør alle det samme? Hehe.. Jeg er litt usikker på dette :?

Skrevet

Ja si det. mange tar hundene så forskjellig. Varierer veldig egentlig for min del. Men primert tar jeg hunden i øret /ørene og legger hunden i bakken og setter meg oppå hunden og er veldig sint i stemmen.Prøver å være veldi truende. Noen ganger rister jeg den i nakkeskinnet..

Skrevet

Ja det er mange forskjellige metoder, lett å bli forvirret. Ingen VET jo helt sikkert hva som er riktig :?

Men det jeg har lest om "kneet i brystet" metoden som skremmer meg litt, er at hunden kan bli usikker på mennesker. Den hopper opp i glede og vil hilse på, og blir møtt med "aggresjon". Går sikkert som oftest bra, men jeg vet ikke om jeg ville tatt sjangsen..? :S Hva tror dere om det?

Skrevet
Ja si det. mange tar hundene så forskjellig. Varierer veldig egentlig for min del. Men primert tar jeg hunden i øret /ørene og legger hunden i bakken og setter meg oppå hunden og er veldig sint i stemmen.Prøver å være veldi truende. Noen ganger rister jeg den i nakkeskinnet..

Har du gjort sådan fra hun var valp da eller?

Skrevet
Ja det er mange forskjellige metoder, lett å bli forvirret. Ingen VET jo helt sikkert hva som er riktig :?

Men det jeg har lest om "kneet i brystet" metoden som skremmer meg litt, er at hunden kan bli usikker på mennesker. Den hopper opp i glede og vil hilse på, og blir møtt med "aggresjon". Går sikkert som oftest bra, men jeg vet ikke om jeg ville tatt sjangsen..? :S Hva tror dere om det?

Vell, det er ikke sånn jeg ville behandlet min hund hvertfall. Ettersom jeg mener at når det finnes andre, like effektive, mindre hardhente måter å gjøre det på, så trenger man ikke det.

Skrevet
Har du fått bukt med hoppinga, Kristina? Hvordan da? :) Få høre!

hm? har jeg problemer med det?

anyway. her er det full overseing og snu ryggen til, ettersom lunah mener at all oppmerksomhet er bra oppmerksomhet :) Det tar tid, men det virker etterhvert.

Eller så setter vi hu i buret til hu har roa seg ned.

Jeg som har oversett hu siden hu var liten hopper hu aldri på lengre. Men andre som gir hu oppmerksomhet ved å kjefte på a, eller dytte hu ned kan hu fortsette å hoppe på.

Skrevet

Vel, enig med Kristina her, de fleste hunder er vel sånn. Og å overse er faktisk en veldig sterk reaksjon, sett fra hundens side. Hvis du er konsekvent da, vel og merke

Skrevet

Schæfere har sterk psyke, de tåler litt mer..

Og malinois osv.

Men nå sier jeg ikke at de sparker hundene sine hver dag.

Var bare han fyren som sa de ikke ble behandlet pent.

Har hørt at schæfere har ganske ustabil psyke, ihvertfall sammenlignet med rottweiler :?

Skrevet
Har hørt at schæfere har ganske ustabil psyke, ihvertfall sammenlignet med rottweiler :?

Det kommer helt sikkert an på hundens gener, om oppdretteren var seriøs og sånn. Begge rasene har jo vært populære og derfor blitt avlet mye på av folk som ikke burde ha drevet med det.. :

Skrevet

Det kommer helt sikkert an på hundens gener, om oppdretteren var seriøs og sånn. Begge rasene har jo vært populære og derfor blitt avlet mye på av folk som ikke burde ha drevet med det.. :

=D>

Ja, at de har ustabil psyke generelt ville jeg ikke sige. Men de er mere sensible end rottweilere. Du skal jo tænke på hvor førerorienterede de er i forhold til rottweilere, der oftest er mere selvstændige. Der er forskel på at være afhængig og ustabil da.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...