Gå til innhold
Hundesonen.no

Er Labb så ille som man skal ha det til

Jaktlabrador

Recommended Posts

Jeg må hvertfall si at vår 9måneder gamle valp spiser kun dette foret. Vi har prøvd mye forskjellig(også "dyrt" for), men labb er det eneste foret han har spist over lengre tid. Vi har sletet med at han har spist et for, men nektet å spise mer etter en ukes tid..Så da prøvde vi labb, og dette kastet han seg over. Hørt at det kan være lurt å blande litt lakseolje i det også da.. men hittil er vi (og Sokrates) hvertfall vldig fornøyd. Fortsatt flott pels og bra avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sussa skrev:
Jeg må hvertfall si at vår 9måneder gamle valp spiser kun dette foret. Vi har prøvd mye forskjellig(også "dyrt" for), men labb er det eneste foret han har spist over lengre tid. Vi har sletet med at han har spist et for, men nektet å spise mer etter en ukes tid..Så da prøvde vi labb, og dette kastet han seg over. Hørt at det kan være lurt å blande litt lakseolje i det også da.. men hittil er vi (og Sokrates) hvertfall vldig fornøyd. Fortsatt flott pels og bra avføring.

På et kvalitetsfôr skal det sjelden være nødvendig å tilsette fiskeolje..

Jeg syns det er en u-ting uansett å tilsette fiskeolje. Fiskeolje (omega 3), skal alltid ha en balanse mellom omega 6 (tror den ligger på 1:3), hvis ikke kan hunden få problemer med pelsen. Derfor syns jeg ikke det er lurt å bare tilsette fiskeolje (omega 3), da kommer denne balansegangen ut av kontroll. Tilsett heller en blanding som allerede har balansert omega 3 og 6, f.eks Hocamix (noe sånt?) sin flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min brukte Labb på sin JRT, og det ble til at jeg prøvde det på tispen min. (Den gang hadde jeg bare en) Hun fikk en forferderlig pjuskete pels, avføringen ble løs og lys, og hun måtte spise enorme mengder for å holde vekta.

Og dette er tispa som de siste 3 år har vunnet beste pels/ farge på spesialutstillingen vår. (Needless to say- jeg skiftet för, og problemene forsvan tsom dugg for solen)

Men når det er sagt fungerte JRT fint på det..

Det er nok veldig individuelt. DU må finne ut hvilket för din hund går best på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte Rex var det Labb han gikk på som valp. Og oppdretter brukte dette nettopp fordi det var det beste fòret han hadde prøvd. Og jeg fortsatt en stund, men valgte å bytte til Eucanuba. Men det ble mye avføring, så prøvde litt forskjellige som: Royal canin, hills, olivers. Og jeg holdt meg på Olivers en god stund, men det fordi han likte foret, men det var fortsatt mye avføring.

Så etter å ha gått på dette en god stund, så tenkte jeg å bytte tilake til Labb bare for å prøve.

Og nå har han fin avføring, og bæsjer ikke like ofte lenger (heldigvis). Før måtte han ut å gjøre fra seg 3-5 ganger daglig, og nå er det vel nedi 2.

Så jeg er veldig fornøyd.

-men tilsetter soyaolje og ølgjær siden jeg fikk tips om dette fordi han hadde tørr pels, men da gikk vi på et annet for, så har bare tatt det med meg videre. Selvom jeg ikke tilsetter dette hver dag nå da :P Og pelsen hans er vel ganske fin nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også Labb på mine hunder og er kjempefornøyd med det. Har brukt dette i alle år på 4 stykker,nå har jeg 3 igjen og kommer til å fortsette å bruke det. Har vært uendelig mange diskusjoner om Labb og hvorfor man ikke må bruke det,men av egen erfaring tror jeg dette er veldig individuelt. Har tidligere prøvd både Hill`s,Spesific og Eukanuba,men da fikk jeg dårlig pels og laber matlyst. Så jeg velger Labb fordi dette faller i smak hos mine hunder,pelsen er flott og har ingen problemer med avføring eller andre problemer. Det å tilsette fiskeolje veit jeg om flere som gjør enten de bruker Labb eller andre type for,sjøl bruker jeg ikke dette til mine. Og det er utrolig mange som påstår at folk velger Labb fordi det er et billig for,for meg har ikke dette noe å si. Om foret koster 400 eller 700 har ingen betydning så lenge det fungerer. Det viktigste er å velge et for som passer for din hund og som fungerer,uavhengig av hva andre måtte mene om forvalget:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig individuelt. Vi bruker det til noen av hundene, mens det ikke fungerer like godt til de andre, så vi bruker Labb, Royal Canin og Purina Proplan.

Men til de hundene vi bruker Labb til, så vil jeg si det fungerer ganske godt! Selv om jeg ikke er den største tilhenger av Labb....... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

En venninne ble sterkt frarådet av dyrlege. hundene hennes ble alvorlig syke. OOg etter anbefaling fra dyrlegen, kuttut hun ut labb for godt. Hundene hennes ser i mine øyne, ut til å være mye penere i pelsen og ser ut til å trives mer, etter hun byttet fôr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker ikke Labb, men det er vanvittig hysteri blandt hundefolk, les hva ernærings ekspertene skriver om billige kontra dyre fòr merker.Og at en dyrlege "advarer" mot Labb er rett og slett uproffesjonelt, enkelte dyrleger har minimal utdannelse når det gjelder fòr, og ikke minst er de fleste dyrleger forhandlere av konkurerende merker!

Se forresten hvem som er hovedsponsor av Canis! Tror ikke red( M.Egtvedt) hadde sluppet til et slikt "farlig" for på sine sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lill skrev:
Forferdelig negative her... Dårlig pels, misting av pels, kløing, dårlig avføring og måtte mye opp i för for å holdet vekta... Aldri igjen.

Samme her. Enorme mengder avføring, elendig pels, masse kløing, store skurver og sår over hele kroppen osv. Gikk over i det vi skifta fór.

Oppdretteren min har samme erfaring på sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at din oppdretter har samme efaring forteller vel bare at din rase ikke fordøyer fòret godt nok, men det betyr vel ikke at fòret i seg selv er dårlig? Min hund tok ikke opp RC, og hadde samme symtomer som dine hunder, jeg skiftet fòr og problemet løste seg.

Alle hunder er individer og har forskjellige behov så derfor er det så mange( Kanskje for mange) fòr på markedet. minst 7 uker før det vil bli forandringer, Vi som hundeeiere kan velge det fòret vi synes fungerer best, men vi må ikke glemme at ved bytte av fòr vil det ta 7 uker før forandring vil skje, skjer det etter en uke er det ikke fòret som er årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for det er jo bare jeg og oppdretteren min som har denne rasen :rolleyes:

Hun har forøvrig en annen rase også.

Det står i overskrifta at erfaringer om foret ønskes, derfor fortalte jeg om min erfaring. Jeg skrev ikke at foret i seg selv er dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange klager på labb!

Labb har vunnet flere tester. Fordi de har en korrekt sammenheng mellom innholdsdeklarasjonen og selve innholdet. Det testen ikke sier noe om er, næringsopptaket. (kanskje det aller viktigste?)

Se på avføring, livlighet og pels. Bæsjer bikkja som en mann, så er det som regel en grunn til dette! ELENDIG næringsopptak!

LABB inneholder mye karbohydrater i form av kornprodukter. Ofte kan dette gi mye avføring som igjen tyder på at bikkja ikke tar til seg næring.

Svaret om LABB er bra eller ikke, ligger hos hunden din. Funker hunden din på LABB så er det jo greit. Men funker den ikke, så skift.

En tommelfinger regel er: Kjøp dyrt, for billig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd labb på labbisen min, noe som resulterte i matt pels,mye røyting, tørr hud og ekstreme mengder avføring :icon_confused:

Måtte også fore en mye høyere dagsdose for at hun skulle få i seg tilstrekkelig mengde kontra andre fortyper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bcRex skrev:
Når jeg kjøpte Rex var det Labb han gikk på som valp. Og oppdretter brukte dette nettopp fordi det var det beste fòret han hadde prøvd. Og jeg fortsatt en stund, men valgte å bytte til Eucanuba. Men det ble mye avføring, så prøvde litt forskjellige som: Royal canin, hills, olivers. Og jeg holdt meg på Olivers en god stund, men det fordi han likte foret, men det var fortsatt mye avføring.

Så etter å ha gått på dette en god stund, så tenkte jeg å bytte tilake til Labb bare for å prøve.

Og nå har han fin avføring, og bæsjer ikke like ofte lenger (heldigvis). Før måtte han ut å gjøre fra seg 3-5 ganger daglig, og nå er det vel nedi 2.

Så jeg er veldig fornøyd.

-men tilsetter soyaolje og ølgjær siden jeg fikk tips om dette fordi han hadde tørr pels, men da gikk vi på et annet for, så har bare tatt det med meg videre. Selvom jeg ikke tilsetter dette hver dag nå da :whistle: Og pelsen hans er vel ganske fin nå.

Min hund har gått på mye rart. jeg merker egentlig ikke så mye forskjell på han. Virker som han besjær ok. jeg går også på Labb akkuratt nå..

Hvordan ser man om hunden har tørr pels? Tror han er normal. Men han røyter ganske mye(nå koster/greier jeg han ikke hver dag akkuratt heller da men :icon_confused: )

han er litt overvektig. Men har hørt att kastrerte hunder har lett for å bli overvektige. men han har påå en måte alltid hvert slik som han er.. kanksje han har vokst litt rundt midjen det siste året...

Han har begjunt å spise mye gress i det siste. Betyr dette at foret er dårlig?

Hvilket for ville du anbefalt att jeg skulle prøve?

I tilegg til foret så får han midagsrester, og så stjeler han kattemat og hestefor når han får sjangsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd labb en gang på dobbermann og boxeren, gikk ikke bra. Stygg i pelsen,misting av pels, kløe, dårlig avføring og måtte gi mye mengde fòr for å holde vekta der den skulle være..

Kommer aldri til å gå tilbake på Labb! :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

labbetussegutten=D skrev:
Min hund har gått på mye rart. jeg merker egentlig ikke så mye forskjell på han. Virker som han besjær ok. jeg går også på Labb akkuratt nå..

Hvordan ser man om hunden har tørr pels? Tror han er normal. Men han røyter ganske mye(nå koster/greier jeg han ikke hver dag akkuratt heller da men :whistle: )

han er litt overvektig. Men har hørt att kastrerte hunder har lett for å bli overvektige. men han har påå en måte alltid hvert slik som han er.. kanksje han har vokst litt rundt midjen det siste året...

Han har begjunt å spise mye gress i det siste. Betyr dette at foret er dårlig?

Hvilket for ville du anbefalt att jeg skulle prøve?

I tilegg til foret så får han midagsrester, og så stjeler han kattemat og hestefor når han får sjangsen.

Ville ha satset på et light for siden han er kastrert, blir lettere å slanke han/holde han slank da.

Styr unna poteter også, vanskelig å fordøye for de.

Ang grss så "beiter" mine vært år, fra ca mai til august/september, og kun en av de er sauehund... :icon_confused:

Dersom pelsen er tørr hele året og ikke bare i røytetiden kan det tyde på at foret ikke er optimalt for han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tiden begynner bli overmoden for å lære some type of nesearbeid. Forventningen var å bare mestre smellerbrettet smooth, som et grunnlag for forstå ID og utvide derfra til romsøk og områdesøk. Det gikk ikke heeeelt etter planen, da Ede heller vil spise det hjemmelagde brettet i papp, og blir sur og klager og protesterer om jeg insisterer på at han må lukte på boksene for å få godis fra hånden. Det har ligget på hylla en stund. Kanskje krype til korset og kjøpe et av metall allikevel, heller enn å smøre tålmodigheten og jobbe videre med det vi har. Gjensidig forsterkning av frustrasjon er ikke gøy å jobbe med.  Vi har gått på en smell med capturing og shaping også. Fått captured mye fint, som f.eks. kryping, men ikke mange nok ganger til å få noe på cue, og han har begynt drite i hva jeg ber om når det er godis fremme, for å heller tilby den adferden han selv tror er av høyest verdi, som dekk istedenfor sitt når jeg ber om sitt, og han er fortsatt fornærmet og protesterer mot å gjøre noe som helst om det ikke er godis fremme når jeg ber ham.  Jeg har også ødelagt treapporten. Baklengskjedet så fint fra utgangsstilling, levering, holde den, plukke den opp. Han var uinteressert i selve apporten, så jeg hypet den litt opp med å bare la han løpe på impuls når jeg kastet og kjørte full fest når han kom løpende tilbake med den. Resultat? Han tror den har så høy verdi nå, han vil IKKE lenger levere den fra seg. Den er mer langt mer verdifull enn kampeleker, pipeleker og kaninpels, som han villig leverer på første forespørsel uten å bølle. Den overgår de godbitene jeg prøver bytte den til meg med.  ..og han TYGGER på den. Legger seg til for å gnage på den etter å ha terget meg med en catch me if you can, som han synes er SÅ gøy med akkurat den apporten, ikke noe annet. Det er KUN den han gjør det med. Alt annet er han helt kewl med å levere fra seg. *facepalm* Flaks at vi har brukt en litt rar treapport, så har vi den generiske i reserve til å trene inn på nytt siden, etter en laaaang periode med bare metallapport, og kanskje også tungapport før vi prøver oss på en ny en av tre.  Her om dagen fikk vi besøk av en diger flokk gjess på gjennomfart. De satt utover to hele jorder. Ede hadde ikke oppdaget dem ennå da jeg satte ham ned for et bilde før det braket løs. Feil vinkel til å få med noe i nærheten av omfanget. De var spredt utover hele åkeren til venstre for bildet. Kjempestor flokk. Stille før stormen, tenkte jeg, og var bekymret for å skremme de opp og jage de slitne langveisfarende avgårde når vi nærmet oss. Kråkene klagde til oss om okkupasjonen av matfatet sitt og ville antagelig ha hjelp med akkurat det. De var opprørte. Endte som moralsk supporter på kråkenes side i den konflikten der da vi kom til Salmonella Street mellom jordene, hvor det var så bombardert med gåsebæsj.. Turen bortover den veien mellom de to okkuperte jordene minnet meg om denne.  https://youtu.be/5iTTNRE-njM?si=Wjg9Rwk2RomhfZlw   Ikke sett dem ennå, og stusser på hva den lukten er: Det lukter virkelig merkelig  Zoom inn mot den smale stripen av dem i bakgrunnen på øverste bildet: Det var en så massiv mengde av dem utenfor bildet, det var dumt å ikke ta et panorama oversiktsbilde til skrekk og advarsel mot å bringe hunder med interesse for andre dyrs ekskrementer til området når gjess trekker gjennom. Den smale stripen av de her er bare en liten gjeng outsidere fra main goose society. Godt vi ikke ser dem igjen før til høsten. Håper på bedre impulskontroll under lineføring til da, eller enda bedre: Matvett. 
    • Kan henge meg på anbefalingen om Collie, men vær nøye på valg av oppdretter og linjer. Det er ikke å stikke under en stol at det finnes mentale brister innad i rasen. En god collie derimot er en enormt kjekk hund å ha! Så gå seriøst inn og møt hunder i flere settinger og se hvordan de tar ting, eventuelt om de har en MH så er jo den fin å få sett om de har filmet den f.eks. 
    • Tiden flyr og lille bebbisen blir snart året. 😱 Hun er fremdeles kanskje 6mnd i sitt eget hode da. 😂 Dagens agenda så slik ut 😴 etter å ha trent litt på fokus med bestekompis whippeten Leo som distraksjon, og så gått ett spor i nytt terreng etter en god times pause i bilen. 😁    Tidligere i mars når vi passet på ett lite småbruk. Fant en fin foss!   et par fra den lille uka vi hadde snø her sørvest. 😂
    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...