Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker menneskene


linn88

Recommended Posts

Blir litt oppgitt over at folk alltid skal dømme meg. Ikke nok med at jeg har en liten "bertehund", men jammen driver jeg med klikkertrening også! Da er hunden min helt sikkert superbortskjemt, ute av kontroll og gjør akkurat hva den vil. Den styrer nok over meg fullt og helt, og aldri om jeg har trent den ordentlig. Man trenger faktisk ikke å ta hunden fysisk for å få dens respekt. Det er verre med mennesker..

har noen dømt deg? har noen sagt det der om lilli? alle her inne digger jo lilli! vær så snill ikke start en ny mega diskusjon, det er ingen som en gang har hintet til det der....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 205
  • Created
  • Siste svar

har noen dømt deg? har noen sagt det der om lilli? alle her inne digger jo lilli! vær så snill ikke start en ny mega diskusjon, det er ingen som en gang har hintet til det der....!

Neida, hjelpe meg :D Ikke her. Hehe.. Var ikke meningen å syte :D Men virker som det er litt sånn oppfatning her inne også. Blant de som trener med Nordenstam-lignende metoder. Som de sier, så ser de på klikkertrening og sånn som pølsedressur. Man har liksom ikke respekt fra hunden hvis man ikke tar den fysisk. Jeg mener det heller er tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg altså mente var bare det at det er kjedelig å bli stempla som et eller annet bare fordi man har en spesiell type hund. Det blir jo som med de "farlige" hunderasene, bare at har du en liten pudderkvast tror alle du er et nek :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke det Lilleariel :D jeg syns dere er kjempe tøffe, og jeg mener selvsagt at klikker hunder kan bli bra. F.eks Cita og Benedicte er kjempe flinke! og det har jeg sett bevis på til og med :D når jeg sier pølse dressur er det mere ment som en spøk... det er liksom sånt vi tuller med i hunde klubben... jeg syns klikker hunder/ og eiere er like bra!!! og du vet at jeg DIGGER LiLi!!! :D

Men dømmer du med fordi jeg skal bruke Nordenstam på min Papillon? Lurer bare.... kjenner meg litt som om jeg blir sett på som kjempe fæl siden jeg skal trene Geir N`s trenings metode med henne... hva tenker dere om meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns ikke det Lilleariel :D jeg syns dere er kjempe tøffe, og jeg mener selvsagt at klikker hunder kan bli bra. F.eks Cita og Benedicte er kjempe flinke! og det har jeg sett bevis på til og med :P når jeg sier pølse dressur er det mere ment som en spøk... det er liksom sånt vi tuller med i hunde klubben... jeg syns klikker hunder/ og eiere er like bra!!! og du vet at jeg DIGGER LiLi!!! :D

Men dømmer du med fordi jeg skal bruke Nordenstam på min Papillon? Lurer bare.... kjenner meg litt som om jeg blir sett på som kjempe fæl siden jeg skal trene Geir N`s trenings metode med henne... hva tenker dere om meg?

Hihi, tusen takk for det :D

Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg vet jo ikke hvor mye du vet om papillon da. De er jo veldig lette :P Og jeg mener at man ikke skal "ta" sånne små. Men det er jo meg. Men det merker du sikkert når du har fått den :P De er så glade hunder, at jeg klarer ikke tanken på at noen kan ville gjøre dem noe vondt. Hehe.. Tror ikke du har tenkt til det altså :P Tror nok hunden din kommer til å bli kjempefin! Men jeg tror også lett man kan ødelegge en papillon ved bruk av fysisk makt. Jeg HATER å se hunder krype ;) Det er synd at det er en dagligdags ting for en del hundeeiere. Nå tenker jeg ikke på noen her inne altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at du er en person med ekstremt sterke meninger, og so ikke er redd for og ytre dem.:D men også at du er en flink hundeeier og trener, som kanskje henger seg litt for mye opp i detaljer og snakker litt for mye dritt om andre... no affence, men du spurte! :D trur du er en grei person jeg, som skjønner hvordan du skal trene en pappilon, samma om du bruker nordenstam. du er følsom, og tar ting lett innpå deg. men visst du skal ta den pappilonen fysisk kommer du nokk til og drepe den så små og sjøre som de er! så man nå være forsikti da! ikkeødelegg d liossm

you asked...i answered! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, tusen takk for det :D

Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg vet jo ikke hvor mye du vet om papillon da. De er jo veldig lette :P Og jeg mener at man ikke skal "ta" sånne små. Men det er jo meg. Men det merker du sikkert når du har fått den :P De er så glade hunder, at jeg klarer ikke tanken på at noen kan ville gjøre dem noe vondt. Hehe.. Tror ikke du har tenkt til det altså :P Tror nok hunden din kommer til å bli kjempefin! Men jeg tror også lett man kan ødelegge en papillon ved bruk av fysisk makt. Jeg HATER å se hunder krype :P Det er synd at det er en dagligdags ting for en del hundeeiere. Nå tenker jeg ikke på noen her inne altså.

jeg kommer nok ikke til å gjøre noe fysisk... mulig et klyp i øret om nødvendig, men jeg tviler på det... tror det blir ganske positivt, siden det er en så liten tass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at du er en person med ekstremt sterke meninger, og so ikke er redd for og ytre dem.;) men også at du er en flink hundeeier og trener, som kanskje henger seg litt for mye opp i detaljer og snakker litt for mye dritt om andre... no affence, men du spurte! :D trur du er en grei person jeg, som skjønner hvordan du skal trene en pappilon, samma om du bruker nordenstam. du er følsom, og tar ting lett innpå deg. men visst du skal ta den pappilonen fysisk kommer du nokk til og drepe den så små og sjøre som de er! så man nå være forsikti da! ikkeødelegg d liossm

you asked...i answered! :wink:

takk for svaret :D ovenfor har jeg svart ang neste hunden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer nok ikke til å gjøre noe fysisk... mulig et klyp i øret om nødvendig, men jeg tviler på det... tror det blir ganske positivt, siden det er en så liten tass :D

Huff :D Klype i de fine ørene der? Det går da ikke an :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. Jaja.. Jeg ville aldri greid det.. Selv om jeg har den tøffeste papillonen jeg vet om. Ikke tror jeg det har noen virkning heller. Men men.. For meg funker det mye bedre å holde hodet hennes fast og se henne hardt i øynene. Da skjønner hun at hun har gjort noe skrekkelig galt. Men jeg gjør henne ikke vondt. Det ville jeg aldri gjort. Skjønner ikke hvorfor man skal påføre andre smerte? Jeg ville aldri lagt hånd på barna mine heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hunden din skal IKKE glefse om du tar maten mens den spiser. Jeg har det sånn i huset at vi er sjefen. Ligger Rocky og tygger bein eller noe, da skal jeg kunne gå hen og ta det hvis jeg har lyst til det uten han skal knurre eller glefse og lign. For jeg er sjefen.. Dette har jeg lært han. Og jeg kan ta mat, leke, bein og alt det jeg vil uten han gjør noe. Han opfører seg fint og så får han det igjen. Dette er bare for og teste han. Tror du selv på at jeg finner meg i at MIN HUND knurrer av meg når jeg nærmer meg noen av hans saker?? Det må jo være et tegn til dårligt lederskab når den gjør det.

Leste om en mand som havde anskaffet seg en hund til familien. Det tok overtak. de kunne ikke spise ved bordet, hver gang de skulle ta gaffelen til munden knurret hunden. Når de skulle sove lå hunden i sengen, når de nåede dørkanten knurret den av dem. De kunne ingenting. Så skulle de få den avlivet. Hvor der i stedet var en som tenkte at han ville se om han kunne gjøre noe med den. Da den var ung.

Han gav virkelig den hund skikk. Den fik ikke pisse eller drite før han gav lov. Heller ikke spise før han gav lov, virkelig strenge regler, men ikke lenge etter hadde den hund en sjef, og da var det ikke lengere den som var det.

Så noen gange er der noen hunder som er mye dominante som krever litt mer end en klikker og godbit.

Min hund undgår ikke ubehag som de fleste sier. Men inden klikkeren kom som ikke er sååå veldig lenge siden, da må alle hunde i verden jo havde været mye usikre og redde. For der var klikkeren jo ikke..

Først vil jeg bare si til "Tiffa" at lek er et dempende signal, og kanskje derfor hunden din virker glad under trening. Men når jeg ser Nordenstam-hunder og f.eks klikkerhunder trene sammen - så ser jeg tydelige forskjeller i kroppsspråket.

Heidi:

For det første.. Hunder er ikke ute etter å dominere over sin eier! Og hva hadde du gjort dersom hunden din knurret mot deg? "tatt igjen"? Klypet den i øret e.l? Da hadde hunden din blitt PASSIV! Og noen individer kan faktisk bare bli enda verre av det.

Cita tilltater at jeg, hele familien, fremmede, andre dyr osv kommer bort til maten hennes, fjerner den osv.. Men noen hunder er ikke slik, og da må man fortelle de at det kun er positivt at man fjerner matskålen.

Ikke gi hunden en grunn til å forsvare maten sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok en av de tingene som ikke nytter å diskutere klikker/nordenstam. hehe..

Det blir så forskjellig syn på det.

Hunden knurrer jo nettopp for å forsvare maten sin, da mener jeg at det beste vil være å lære den at den ikke trenger det. For det at alt er trygt her i huset, og jeg kommer aldri til å skade deg. Hehe, men der er vi jo forskjellige :D Jeg kan helt fint ta maten fra hunden min, fordi hun stoler på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å kunne ta mat og leker fra dem uten at de knurrer eller glefser. Hva om en liten unge kommer bort en gang hunden ligger med griseøre?

Men til dere andre her som tror på lederskap og sånn, i en ulveflokk så spiser lederen først, og når vi gir maten til hunden signaliserer vi at vi er ferdig, værsågod her får du maten din.

Blir det ikke feil å ta maten fra hunden mens den spiser da? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er greit å kunne ta mat og leker fra dem uten at de knurrer eller glefser. Hva om en liten unge kommer bort en gang hunden ligger med griseøre?

Men til dere andre her som tror på lederskap og sånn, i en ulveflokk så spiser lederen først, og når vi gir maten til hunden signaliserer vi at vi er ferdig, værsågod her får du maten din.

Blir det ikke feil å ta maten fra hunden mens den spiser da? :?

Ja, og jeg mener det er tryggere hvis man har lekt hunden det på en positiv måte. Vet ikke om det var det du også mente men. I alle fall tror jeg det er tryggere for ungen om hunden har lært at det er greit å bli tatt fra ting på en positiv måte, enn på en negativ måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første.. Hunder er ikke ute etter å dominere over sin eier! Og hva hadde du gjort dersom hunden din knurret mot deg? "tatt igjen"? Klypet den i øret e.l? Da hadde hunden din blitt PASSIV! Og noen individer kan faktisk bare bli enda verre av det.

Cita tilltater at jeg, hele familien, fremmede, andre dyr osv kommer bort til maten hennes, fjerner den osv.. Men noen hunder er ikke slik, og da må man fortelle de at det kun er positivt at man fjerner matskålen.

Ikke gi hunden en grunn til å forsvare maten sin!

Så enig!!! =D> =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig!!! =D> =D> =D>

En hund kan være dominant uten og skulle dominere over for sin eier.. Og jeg hadde egentlig ikke behøvet og klype hunden i øret eller noe annet. Min stemme er nok for han. Bruker altid min stemme. Men gjør han noe slemt og han ikke reagerer på min stemme etter jeg kanskje har brukt den 2 ganger. Da tar jeg han. Når man har en så stor hund er man virkelig nødt til og vise hvem som bestemmer. Han skal ikke tulle rundt og snuse til alle hunder og bjeffe på folk eller andre hunder når de går forbi. Derfor er det vigtigt at man viser hvem som bestemmer..

Han tar ikke skade av at jeg tar han i nakken og sier nei. Gir lige så fort slip som jeg tar fat. Og min hund tåler dette.. Jeg kunne gå hen nu med en bevægelse som om jeg ville ta han i nakken og han ville ikke senket hode eller noe. Noget som viser at han ikke er usikker.

Men som sagt jeg behøver sjældent og gjøre det. For min stemme er egentlig det bedste "våpen" jeg har. Men er stadig uenig i at hunden nærmest skal roses fordi den knurrer ved matskålen. Da er det jo menneskets feil, og faktisk så er det også det, for eieren har tilladt det.. Dere som går så mye op i hunden må vel også have lest mye om at man skal trene hunden i og vise hvem som egentlig bestemmer over matskålen?? Knurring og sånn vil vi ikke ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund kan være dominant uten og skulle dominere over for sin eier.. Og jeg hadde egentlig ikke behøvet og klype hunden i øret eller noe annet. Min stemme er nok for han. Bruker altid min stemme. Men gjør han noe slemt og han ikke reagerer på min stemme etter jeg kanskje har brukt den 2 ganger. Da tar jeg han. Når man har en så stor hund er man virkelig nødt til og vise hvem som bestemmer. Han skal ikke tulle rundt og snuse til alle hunder og bjeffe på folk eller andre hunder når de går forbi. Derfor er det vigtigt at man viser hvem som bestemmer..

Han tar ikke skade av at jeg tar han i nakken og sier nei. Gir lige så fort slip som jeg tar fat. Og min hund tåler dette.. Jeg kunne gå hen nu med en bevægelse som om jeg ville ta han i nakken og han ville ikke senket hode eller noe. Noget som viser at han ikke er usikker.

Men som sagt jeg behøver sjældent og gjøre det. For min stemme er egentlig det bedste "våpen" jeg har. Men er stadig uenig i at hunden nærmest skal roses fordi den knurrer ved matskålen. Da er det jo menneskets feil, og faktisk så er det også det, for eieren har tilladt det.. Dere som går så mye op i hunden må vel også have lest mye om at man skal trene hunden i og vise hvem som egentlig bestemmer over matskålen?? Knurring og sånn vil vi ikke ha.

For det første... Jeg har labrador nå, og aldri har jeg sagt "nei" til henne eller "tatt henne". Jeg har også hatt newfoundlandshunder. Aldri "tok jeg" Balder, og han var STOR!

Når man har en så stor hund er man virkelig nødt til og vise hvem som bestemmer. Han skal ikke tulle rundt og snuse til alle hunder og bjeffe på folk eller andre hunder når de går forbi. Derfor er det vigtigt at man viser hvem som bestemmer..

Som jeg sa - man er ikke nødt til det... Og ingen av hundene mine tuller rundt, snuser til alle hunder og bjeffer på folk.

Også tror jeg du har misforstått litt... Rose når hunden knurrer? eh.. Nei. Man slenger oppi en godbit hver gang man tar fra hunden skålen - slik at det kun er positivt for den at du går fordi! For da gir du den ingen grunn til å forsvare maten sin! Men dersom man "tar igjen" gir man virkelig hunden en grunn til å gjøre det - men de fleste slutter med å knurre fordi de blir passive. Andre hunder kan derimot ta igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det spørs på psyken ... jeg må først tilrettelegge en nøye IOP, også skal jeg jo mentalteste hunden når den blir gammel nok:)

Okei, så når en valp er to måneder gammel så legger du opp en nøye treningsplan for hardt denne hunden trenger å tas? Hvordan kan du da vite at du velger riktig - når du har hatt valpen hos deg i så kort tid så vet du da ikke åssen den blir som voksen, enkelt og greit fordi dere ikke kjenner hverandre godt nok. Det tar tid å bli vant til hunden, det tar tid å kunne forutsi hva den kommer til å gjøre, og det tar tid for hunden å bli vant til det du gjør. Dermed tar det også tid å vite hvordan psyken er, og hvordan hunden oppfører seg, rent generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...