Gå til innhold
Hundesonen.no

Muntlig eksamen.

MarieR

Recommended Posts

Vet ikke om det er flere som har muntlig eksamen så sent, men vi fikk hvertfall vite om vi kom opp i dag, og har eksamen på mandag. Av 160 elever de kunne trukket ut fra skolen til sammen var det kun 6 som kom opp. Jeg var desverre blant dem, sammen med resten av de som har to timer naturfag. Utrolig frustrerende at det bare var vi som kom opp! Av 160 liksom...

Heldigvis ble det naturfag og ikke matte. Heldigvis ble det også et tema jeg synns er greit (Bærekraftig utvikling). Men et foredrag på 15 minutt er ganske mye det...

Krysser fingrene for meg selv og alle andre som ikke har vært opp enda! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visste jeg kom til å komme opp og fikk også vite det i dag. Alle kom opp og jeg kom opp i historie med temaet verenskrigene... skjønner ikke hvordan jeg skal klare å begrense meg til 20 min. :P

Glad for faget! Myyyye bedre enn matte eller kjemi.

Lykket il :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hm... dere skriver dere skal ha foredrag og vet hvilket tema dere kommer opp i, så blir jo litt nysgjerrig da. Er det nytt eksamenssystem? Hehe jeg er jo ikke sååå gammal, men når jeg gikk på videregående (og ungdomsskolen) så fikk man vite faget og måtte lese på hele pensum, også fikk man vite tema 20 min eller noe sånt før. Også ble man stilt spørsmål om tema og burde selvfølgelig snakke så fritt rundt det som mulig, men det var spørsmål fra eksaminator, og ikke foredrag. Ble bare litt nysgjerrig her.

Lykke til på eksamen alle sammen!

Deeeilig å være ferdig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er nokså nytt ja. Er forresten veldig glad det ble slik :P

Eksamenstiden på maks 30 min er lagt opp slik at foredraget på maks 15 min skal være grunnlaget for samtale /spørsmål fra sensor. Du skal derfor ikke bare kunne det du selv har funnet av stoff, men også vise at du kan mer om det valgte emnet også. Emnet er hos meg bærekraftig utvikling og selv om jeg vil basere foredraget på enten rovdyrpolitikk eller regnskog vil jeg kunne får sprøsmål om alt innen bærekraftig utvikling, og må derfor kunne en god del annet om det også. Så vi må pugge en del, men ikke langt nær så mye som før. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har eksamen i morgen kl 11.30 *Grøss og gru* Jeg kom opp i historie, og er nødt til å pugge over 500 sider, og har ikke fått vite noe tema. Jeg må kunne alt som står i bøkene. Vi følger den gamle eksamensmodellen. Historie er egentlig kos å lese på, fordi jeg liker det, men det som ikke er kjekt, er at jeg har kommet opp i et fag jeg allerede har 6 i. Det samme skjedde i skriftlig, og jeg kan jo da enten gå ned eller beholde karakteren. Dvs. at jeg ikke har noen mulighet til å forbedre den...

Nå slår man sammen eksamenskarakterene, dvs. at man ikke får en ekstra karakter(og derfor er det ikke positivt å komme opp i 6-erfag). Går forøvrig i 3. kl, og vi er så "heldig" at vi kommer opp i muntlig og skriftlig vi, i tillegg til skriftlig norsk og nynorsk :rolleyes:

MEN, i morgen er jeg FERDIG med skolen. Hurra! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*hviske* jeg har ferie :P Tok siste eksamen idag, men dette er på høgskolen og vi har ikke trekkfag. Ikke har vi på barnevernpedagogutdanning i Bodø muntlig eksamen heller <_< Syns det er den beste eksamensformen.

Du får ha lykke til. Naturfag er ikke så ille :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble trukket opp i dag. Det var åtte stykker i klassen som kom opp, i engelsk. Jeg var heldigvis ikke en av dem.

Bærekraftig utvikling virker forøvrig som et veldig greit tema. Må du ha et praktisk innslag også(forsøk e.l.)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada, av 7 stk på trinnet som ble trukket opp var det selvfølgelig meg. TYPISK!!

Er naturfag muntlig, og fikk velge mellom helse og ernæring eller kosmetik. Det praktiske forsøket skal være innen bioteknik?!

Og for å si det sånn, jeg ligger j***** dårlig an for å si det pent.

Jeg kan mye om temaet vi skal ha om, men når jeg er der glemmer jeg alt. Så hjelper ikke med notater engang. Klarer ikke få frem et ord, så kan jo si jeg gleder meg til i morra :rolleyes:

Nei, det værste som kan skje er at jeg stryker, og det er da ikke sååå ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom opp i religion, ble ferdig i går :)

Nå er jeg ferdig på vgs! *bittersøtt*

Det er en rar følelse, ikke sant? Gratulerer så mye med vel overstått, og lykke til med spennende utfordringer fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom opp i religion, ble ferdig i går :)

Nå er jeg ferdig på vgs! *bittersøtt*

Gratulerer med vel overstått :D

Hurra for eksamens fri skole! Vi har de 2 siste ukene på stranden med landmåling (for de som vet hva det er :D ). Jeg GLEDER meg til sommerferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...