Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppstillingsbilder


xxx12345

Recommended Posts

  • Svar 202
  • Created
  • Siste svar

Så mange flotte hunder, og så flinke dere er med både bilder og kunnskap o m hvordan de forskjellige rasene skal vises! Jeg er råimponert, for jeg har ikke filla peiling på utstilling.

Har vært på noen få, men skjønner ikke hvordan jeg skal "handle" disse dyra.

Håper å få hjelp til å handle de to jeg har nå, for de skal visst være rasetypiske?!

Utstilling er vanskelig:-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt fra gal vinkel og egentlig ikke tiltenkt som oppstillingsbilde. Forbena skulle vært lenger fra hverandre, og jeg vet ikke om man får trekk for at han står slik han gjør med den ene bakfoten? Han holder hodet fint, og siden han sto og stirret på et par tisper da bildet ble tatt strammer han seg opp også. Pelsen er forferdelig :icon_redface:

DSCF1313.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du retter på det nødvendige ja, han får nok ikke trekk for å stå feil men siden han står sånn med ene bakfoten ser det ut som han har svak hase på det benet og det er jo ingen fordel om du hadde stilt han slik mot dommeren=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Amigo - fullstendig nedrøyta believe it or not... Han ser ikke ut over ræva med bare dekkhårene tilbake. Han har hodet litt for høyt opp og skulle nok lent seg mer framover. Men han er bare stilt opp i full fart på selvutløser og da blir det slik :rolleyes:

30796_s.jpg

Her er hodet i mer normal posisjon.

30797_s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Talli's første oppstillingsbilder. Er ikke lett å stå i ro når mann bare er 3,5 mnd gammel :)

Herrejemini så herlig hun er! (og jeg ser halen er en propell som nesten ikke lar seg avbilde :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Herrejemini så herlig hun er! (og jeg ser halen er en propell som nesten ikke lar seg avbilde :))

:D Nei det er ikke lett å holde alle kroppsdeler helt stille. Det ble endel bilder for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik ser Tia ut nå:

P1014266.jpg

Ikke helt fornøyd. Ikke vasket på leeenge og pelsen henger helt flatt! Hun lente seg litt for mye på det ene bakbeinet, så det bakerste ser ut til å være svakere vinklet enn det er.

Bakgrunnen var også litt mørk. I tillegg skulle hun stått litt mer skrått mot kamera, jeg liker oppstillingsbilder av "kompakte" raser best slik. Bilder som er tatt rett på gjør at de ser så lange/veldig rektangulære ut. Hun står også i litt nedoverbakke.

(Det skal sies at bildet ble tatt med selvutløser og batteriet gikk etter det første bildet. Da kan man jo ikke forlange at alt skal være perfekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stilles noen hunder med bakbeina uparalelle? jeg trodde at bakbeina skulle stilles parallelt?

Det spiller egentlig ingen rolle, så lenge beinet nærmest dommeren ser bra ut. Men det ser best ut med bakbeina parallellt på f.eks terriere. Jeg liker mye bedre å ha beinet bak dommeren littegranne lengre bak enn det andre bakbeinet. Da kan hunden støtte seg på beinet som står lengst under kroppen. Da blir både vinkelen bedre (hvis man gjør det korrekt såklart, bildet over er ikke noe bra eksempel på det), og hunden kan stå slik lenger uten å bli sliten. Noen hunder har også en tendens til å henge litt med ryggen, men det slipper du dersom du stiller slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller egentlig ingen rolle, så lenge beinet nærmest dommeren ser bra ut. Men det ser best ut med bakbeina parallellt på f.eks terriere. Jeg liker mye bedre å ha beinet bak dommeren littegranne lengre bak enn det andre bakbeinet. Da kan hunden støtte seg på beinet som står lengst under kroppen. Da blir både vinkelen bedre (hvis man gjør det korrekt såklart, bildet over er ikke noe bra eksempel på det), og hunden kan stå slik lenger uten å bli sliten. Noen hunder har også en tendens til å henge litt med ryggen, men det slipper du dersom du stiller slik.

Da lærte jeg noe nytt i dag! :icon_confused:

Jeg har korthårede hunder, kan jeg gjøre det samme som du gjør med dem også eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på pinschere og boxere kan det gjerne ta seg bedre ut og stille med bakbeina litt uparallelle:) Men nå er ikke bildet mitt et godt eksempel da, for jeg hadde litt for stor forskjell mellom beina, slik at hun hvilte all vekten sin på beinet under henne, og da ble beinet nærmest kamera svakt vinklet. Men jeg syns det er veldig greit å stille slik når hun må ha posisjonen lenge, f.eks i fellesbedømmingen, hvor dommeren skal titte på alle hundene. Da har noen hunder en tendens til å flytte på beina akkurat når dommeren kommer, fordi stillingen de står i er ubehagelig. Schæfere står f.eks alltid uparallellt fordi bakbeina strekkes såpass mye bakover at de hadde synket helt sammen i ryggen hvis de stod parallellt.

Her er eksempler på hunder som står uparallellt:

http://www.sydskanskakennelklubben.m.se/ma...gr_1_collie.jpg

http://chien.zenwaw.com/photos/pinscher_nain.jpg

http://www.canilpguaratiba.com/imagens/logo_pinscher.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på pinschere og boxere kan det gjerne ta seg bedre ut og stille med bakbeina litt uparallelle:) Men nå er ikke bildet mitt et godt eksempel da, for jeg hadde litt for stor forskjell mellom beina, slik at hun hvilte all vekten sin på beinet under henne, og da ble beinet nærmest kamera svakt vinklet. Men jeg syns det er veldig greit å stille slik når hun må ha posisjonen lenge, f.eks i fellesbedømmingen, hvor dommeren skal titte på alle hundene. Da har noen hunder en tendens til å flytte på beina akkurat når dommeren kommer, fordi stillingen de står i er ubehagelig. Schæfere står f.eks alltid uparallellt fordi bakbeina strekkes såpass mye bakover at de hadde synket helt sammen i ryggen hvis de stod parallellt.

Her er eksempler på hunder som står uparallellt:

http://www.sydskanskakennelklubben.m.se/ma...gr_1_collie.jpg

http://chien.zenwaw.com/photos/pinscher_nain.jpg

http://www.canilpguaratiba.com/imagens/logo_pinscher.jpg

Skjønner.. :whistle: Skal snart ut og trene. Noe tips til nybegynner som har nettopp startet stille en på 5mnd ?! :icon_confused:

Får han ikke til å stå paralelt med noen av beina, vil han skal stille seg opp selv så prøver ikke flytte på beina hans.. Vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tar vanligvis en stund å lære en hund å stå veldig fint av seg selv, uten at du hjelper den ved å flytte beina, men hun ene her i huset tok det ganske raskt! Jeg lot henne tygge på en godbit, dro den litt i fra henne for å få henne til å strekke seg, dyttet den nesten oppi henne for å få henne til å rygge litt bakover osv. Så jeg "hjalp" henne til å flytte seg selv mens hun tygget på en godbit, og hun fikk godbiten med en gang hun stod slik jeg ville.

Eller så kan du shape det inn. Belønn først hunden for å stå og se mot deg, og at den blir i den posisjonen. Deretter belønner du hunden for å stå korrekt med bakbeina (de er som oftest enklest å begynne med). Når hunden har forstått det kan du begynne å kreve at forbeina står rett. Belønn så ofte som mulig, da går treningen fortere fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på pinschere og boxere kan det gjerne ta seg bedre ut og stille med bakbeina litt uparallelle:) Men nå er ikke bildet mitt et godt eksempel da, for jeg hadde litt for stor forskjell mellom beina, slik at hun hvilte all vekten sin på beinet under henne, og da ble beinet nærmest kamera svakt vinklet. Men jeg syns det er veldig greit å stille slik når hun må ha posisjonen lenge, f.eks i fellesbedømmingen, hvor dommeren skal titte på alle hundene. Da har noen hunder en tendens til å flytte på beina akkurat når dommeren kommer, fordi stillingen de står i er ubehagelig. Schæfere står f.eks alltid uparallellt fordi bakbeina strekkes såpass mye bakover at de hadde synket helt sammen i ryggen hvis de stod parallellt.

Her er eksempler på hunder som står uparallellt:

http://www.sydskanskakennelklubben.m.se/ma...gr_1_collie.jpg

http://chien.zenwaw.com/photos/pinscher_nain.jpg

http://www.canilpguaratiba.com/imagens/logo_pinscher.jpg

Åå, da gjelder kanskje det min pointer også? De har jo ganske lik kropp som boxeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Åå, da gjelder kanskje det min pointer også? De har jo ganske lik kropp som boxeren?

Det du må få noen til å se på ved den type oppstilling er hvordan krysset til hunden din ser ut når den gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...