Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med på telttur


JailyTina

Recommended Posts

Hvis dere har vært på telttur med hunde, hvor har hunden vært om natta? Har den vært i teltet sammen med dere, stått i bur, stått bundet utenfor.....?

Vi skal på et par teltturer i sommer og Mikey skal naturlig nok være med. Det jeg lurer på er om det rett og slett blir for varmt for han inne i teltet? Han har tross alt god og tjukk pels og i telt kan det jo bli grusomt varmt, klamt og ubehagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bogar og Nirm har alltid sovet i teltet sammen med meg. Alltid løse. Aldri vært noe problem med det. Men noen hunder lærer seg fort hvordan åpne teltdører da... De gangene jeg skal ligge en stund på samme sted har jeg hatt med kompostgrinder og laga en liten "hundehage" de kan ha vært i, så de slipper å være bundet.

Innen varmen har plaga de, har jeg våkna og kommet meg ut av teltet. Det er ikke akkurat behagelig å sove inne der for mennesker heller når varmen står på litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg telter ikke mye, men de få gangene jeg har gjort det har Orry sovet i teltet sammen med meg. Varmt blir det etter hvert, men er oftest jeg som våkner som først, så da kommer vi oss ut av varmen begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle mine hunder har vært inni teltet, løse.

Dette fordi de er vandt til å være sammen med flokken og jeg tror ingen av dem ville vært rolige om jeg bandt dem ute.

Gamlefar ( Golden ) var alltid løs i teltet og la seg der han følte det var kjøligst.

Toya ( breton ) er en sikkelig varmemaskin og ligger alltid inntil meg, gjerne i soveposen ( selv om det er varmt ute ). På sommeren synes jeg man alltid våkner tidlig når man er på telt tur, så jeg tror at varmen går fint, ikke så mange timer man sover. Varmen er jo verst midt på dagen og ikke på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant det ja, at ikke vi mennesker heller pleier å sove lenge i varmt telt. Jeg vil nok foretrekke å ha Mikey inne i teltet, men med det kommer spørsmål nr 2:

Hvordan overtale samboer'n om at Mikey skal være inne i teltet? Tross alt har han myyye imot hund i senga og regner med at det vil være samme holdningen til hund i teltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i85087151_87812_6.jpg

Spike sover ved siden av meg, og da er det helt ok. Buret hans har han også tilgang til i ytterteltet, men liker best å sove på luftmadrass... Og samboeren min hadde ikke så fryktelig lyst til å ha Spike i teltet før han begynte å pipe/hyle i buret i ytterteltet. Da var det kjempefint å ha hund inne i teltet likevel.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Har pleid å ha henne i ytterteltet jeg. Også får hun heller komme inn i innerteltet på morgenen for en liten kosestund. Syns det blir for trangt med stor hund inni innerteltet. Men en ting å være obs på hvis hunden ligger i ytterteltet er at det er veldig lett å krype under duken (selv for store hunder). Så jeg har mange ganger våkna uten hund i teltet i det hele tatt. Da har hun bare syntes det har blitt for varmt og ligger å koser seg på utsida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har sovet i teltet med meg. Ellers har jeg hatt teltet oppe på fjellet der det ikke er så mange andre så jeg har enten bare sluppet han ut om morgenen ellers har jeg hatt en langline utenfor som jeg har satt han til og passet på at jeg vet det er noe skygge i nærheten han kan legge seg i.

Orker heller ikke selv å sove lenger når sola begynner å komme og det blir varmt så står gjerne opp samtidig som bikkja da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På våren/høsten har mine hunder ligget i ytterteltet ("gangen") der det er plass, og ellers i teltet. På sommeren/når det er veldig varmt har de ligget ute, fast i et tre eller noe annet, begge hundene mine har taket det fint, både alene og sammen med andre. På sommeren har jeg et ganske lite telt, så det er ikke plass til så mye hund i innerteltet.. så fremt jeg ikke er alene (men da har jeg ikke med telt).

På vinteren har de fått ligge i innerteltet sammen med meg/oss. Vinterteltet er ganske stort og der er det god plass til både en og to hunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea ligger mellom oss og soveposene hun. Gjerne oppå oss i teltet. Dersom hun er våt får hun eget ullpledd/teppe å ligge på i fotenden vår. :P Veldig enkelt og greit. Det virker som at hun liker å ligge i telt med oss faktisk. Hun er rolig og avslappet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Skal på telttur i morgen jeg, så dette var veldig relevant!

Skal med venner, så er ganske sikker på at det ikke kommer på tale å ha Phoebe i teltet. Det skal være med en hund til også, så er det veldig krise om de må sove ute? Jeg mener... det er GANSKE varmt for tiden (dere som bor i Oslo området skjønner hva jeg mener).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt ingen krise om de må sove ute. Det vel ikke kaldere enn 8-10 grader på natta og de hundene dine takler jo definitivt slike temperaturer :P Men du kan jo gjerne oppdage at hundene ikke sover like tungt og trygt som når de er hjemme.

Personlig foretrekker jeg å bare bruke en myggnetting når det er varmt og tørt. Av hensyn til både meg selv og hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal på en liten tur med overnatting ute i dag fant vi ut. Men så ble ikke teltproblematikken helt aktuell enda for vi skal visst bare ha med en presening som vi spenner opp som "tak". Og da kan jo Mikey sove hvor han vil i forhold til oss... ;)

(Hmmm... Lurer på hvor mange myggstikk jeg kommer til å ha i morra tidlig... :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hmmm... Lurer på hvor mange myggstikk jeg kommer til å ha i morra tidlig... :rolleyes: )

Haha, samme her! :Laugh:

Nesten alle de jeg skal telte med har valgt å sove ute, så jeg gidder ikke være den ene kjipe som sover i teltet. Det kan bli interessant i forhold til myggen ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov ute sist helg, og jeg våknet opp uten myggstikk. Myggen dro et par timer før jeg sovnet, liksom.

Men det var ganske kaldt å våkne - så ta med et lite fleeceteppe som hunden kan ligge på, og husk på ullsokker og varmt tøy til deg selv om du ligger utendørs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sov ute sist helg, og jeg våknet opp uten myggstikk. Myggen dro et par timer før jeg sovnet, liksom.

Men det var ganske kaldt å våkne - så ta med et lite fleeceteppe som hunden kan ligge på, og husk på ullsokker og varmt tøy til deg selv om du ligger utendørs. ;)

Hehe.. Varmt tøy skal nok være med, ja.. Orker ikke sitte å fryse på morran! ;) Tar med teppet til Mikey! Han skal jo ha litt "luxus" på tur han å! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig foretrekker jeg å bare bruke en myggnetting når det er varmt og tørt. Av hensyn til både meg selv og hundene.

Det var lurt! Her sover hunden i teltet og er ypperlig hodepute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* jeg skulle også på "telttur" med hunder i helgen..(dvs jeg bruker gapahuk som det kalles her i traktene..alstå pressning som blir bindt opp i mellom trær eller så sover jeg under åpen himmel), men da det brått ble spådd 30 varmegrader så dropper jeg det. Det blir rett og slett for varmt for hundene mine, spesiellt Loke sliter skikkelig i varmen nå så en skogstur blir uaktuellt. Jeg som gledet meg sånn! <_< Jeg gidder liksom ikke campe rett ved bilen heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi teltet for første gang med Peico lot vi buret være hjemme, han sov i teltet sammen med oss.

Men han fikk ikke sove.

Bjeffet og knurret, tisset på seg, slappet ikke av!

Da vi kom hjem la han seg rett i buret og ble der hele dagen...

Neste gang tar vi med buret, ser om han slapper av da...

Hyttetur med bur var smertefritt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe kom på mannen min fortalte når han tok med seg whippeten vår på tur i fjort høst... og de skulle sove i telt. Og doffen fant ikke roen noen sted.. til slutt kom og bort, stakk snuten nedi soveposen og ålte seg ned til fotenden hehehe.. der sov han hele natten! Og verken Doffen eller mannen min er av den minste typen hehe.. så det var nok en både trang og varm opplevelse :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry og jeg har sovet ute de siste dagene vi... Er altfor varmt inne ("veggene" i huset vårt er bare store vinduer), så det er mellom 30-40 grader her døgnet rundt. Så da dro jeg med meg feltseng og noe å ligge på til Orry ut, og det har gått supert :P Er jo nesten tropenetter i Oslo om dagen... Men foreløpig ingen myggstikk! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...