Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund med på telttur


JailyTina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg å Turbo skal på telt tur til sommeren og da blir det med bur i ytterrommet :P ikke søren om jeg orker å ha han inni teltet :P det er varmt nok som det er hehe

Skrevet

Oioioi. Nå har jeg hørt det også. Bur på telttur faktisk. Det hadde jeg virkelig ikke trodd at folk hadde med seg. (Antar forøvrig at det ikke er snakk om teltur etter flere timers marsj?)

I sommer har jeg store planer om teltur med hunden langt oppe på fjellet. Bare oss to :P Synes at det er fascinerende å kunne gå en hel dag(eller flere), uten å treffe en levende sjel. Da skal hunden forøvrig sove inne i teltet hvis han vil det, eller i yttertelt/utenfor hvis det skulle bli for varmt. Ettersom det er på fjellet pleier det å bli kaldt nok om natten.

Siden vi var inne på dette med telttur, er det noen som har utstyrstips? Foruten mat og bånd, er det noe annet man "må" ha med? Skal jo bære det på ryggen bla. opp flere hundre meteres stigning, så er ikke interessert i å bære for tungt...

Skrevet
Oioioi. Nå har jeg hørt det også. Bur på telttur faktisk. Det hadde jeg virkelig ikke trodd at folk hadde med seg. (Antar forøvrig at det ikke er snakk om teltur etter flere timers marsj?)

I sommer har jeg store planer om teltur med hunden langt oppe på fjellet. Bare oss to :P Synes at det er fascinerende å kunne gå en hel dag(eller flere), uten å treffe en levende sjel. Da skal hunden forøvrig sove inne i teltet hvis han vil det, eller i yttertelt/utenfor hvis det skulle bli for varmt. Ettersom det er på fjellet pleier det å bli kaldt nok om natten.

Siden vi var inne på dette med telttur, er det noen som har utstyrstips? Foruten mat og bånd, er det noe annet man "må" ha med? Skal jo bære det på ryggen bla. opp flere hundre meteres stigning, så er ikke interessert i å bære for tungt...

hehe hvis du siktet til meg så er dette telt tur på bjerke travbane :P

Skrevet

Nå er da vi tilbake fra vår telttur. Skulle bare være ute 1 natt fordi jeg brygger på en forkjølelse som det ikke passer å få akkurat nå! :P

Fordi det er skikkelig varmt her i traktene nå fortida droppa vi teltet og lagde gapahuk isteden. Så da forsvant jo min problematik om "i teltet eller utenfor"... Mikey sto i bånd med sæla i et tre like ved oss uten mulighet til å feste seg fast i noe og med ligge plass (teppe + madrassen han har i bilburet) ved meg i åpningen i gapahuken.

Med tanke på at dette er hans første campetur ute en hel natt gikk det fantastisk bra! Han mente det var på tide å stå opp i 4-tida, men fikk da klar beskjed om at det var å strekke strikken litt langt.. :P Han lå og sov en del av tiden, men ble litt på vakt etter at vi fikk en rev på besøk like i nærheten av plassen vår. Stolt av gutten for å ikke ha mast mer i natt! :P

EDIT: MrsPowers - På tur ville jeg hatt med førstehjelpsutstyr som kan brukes både til deg og hunden. Og et teppe hunden kan ligge på om natta dersom den ikke vil sove i teltet. :P

Skrevet

Begrensa med hvor man kan telte om man er avhengig av å ha med bur ja. Dere som bruker bur i telt, hva gjør dere om dere skal telte etter mange timers tur, eller drar dere aldri på slike turer med hundene?

MrsPowers:

Tenk nøye over hva du tar med, og pakk gjerne sekken og opp igjen noen ganger før du drar. Jeg har alltid klart å legge noe igjen for hver gang jeg har pakka sekk (og aldri savna det...). Kart og kompass kan være greit. Førstehjelpsutstyr. Et sett med varmt undertøy. Veit ikke helt hvor du skal da, men jeg var sjeleglad for å ha med lue og vanter da jeg gikk over Dovre og Rondane.

Stormkjøkken/primus. Og ikke ta med det mer kjeler, tallerkner, bestikk enn du behøver til deg selv og hunden. Sikkert en masse til man trenger, men var det jeg kom på i farta.

Skrevet
Begrensa med hvor man kan telte om man er avhengig av å ha med bur ja. Dere som bruker bur i telt, hva gjør dere om dere skal telte etter mange timers tur, eller drar dere aldri på slike turer med hundene?

Hvis jeg skal på lengre tur tar jeg bare med sånn greie man vrir ned i bakken og en line også ett teppe også får han ligge der :P er ikke verre enn det :P drar ikke med meg bur da for å si det sånn :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...