Gå til innhold
Hundesonen.no

Fått i seg Nugatti - grunn til panikk?

C.J

Recommended Posts

Hunden min stjal nettopp en skive med Nugatti. Det står at den inneholder kakaopulver - er ikke det farlig for hunder?? Hun har fått i seg en halv skive med Nugatti før og ingen ting har skjedd..

Har jeg grunn til panikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan slappe helt av. Det skal større mengder til før det er fare på ferde. Men du må pusse tennene godt i kveld :P

Ringte nå vakthavende vet. og han sa at det kom an på hvor tjukt lag med nugatti det var og hvor stor hunden var. Jeg sa hun var 30 kg, og han sa at det som regel ikke var noen fare. Han sa også at jeg burde gå en god tur med henne så det gikk litt fortere gjennom systemet og at jeg kunne gi henne litt mat/soyaolje for å fremskynde prosessen.

Jeg har i hvertfall gått i et kvarters tid (ikke akkurat god tur), men vi hadde ikke noe matolje så får nå bare håpe det går fint.

Hun får i verste fall litt diare ;)

Tenker alltid det verste jeg! Tar ALLTID mine forhåndsregler - folk sier jeg overreagarer, men de om det!

I sted måtte jeg faktisk bade i vannet her nede fullt påkledd (rakk å hive av skoene og mobilen) for å komme Chantana til unsetning som hang seg fast i et tau mens hun svømte! Og så tryner jeg an når jeg har vann opp til magen, og da jeg reiser meg (klissvåt :glare: ) så var Chantana kommet seg løs og svømte glad og fornøyd rundt med en pinne..

Men hva gjør man ikke for disse bikkjedyrene våre? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Du har ikke ringt til dyrlegen fordi hunden har spist en brødskive med nugatti? Seriøst?

*ler så jeg rister*

Beklager - men jeg er glad Lotta stilte spørsmålet - for helt alvorlig, man ringer vel ikke veterinæren fordi hunden har spist en skive med nugatti?

Når jeg tenker etter så burde vel strengt tatt flere av mine hunder vært mer enn døde, for her har det blitt konsumert både 2 og 3 sjokoladeplater, en boks med sjokade, konfektesker og alskens moro. Men de lever, synderne har ikke engang blitt "straffa" med dårlig mage..........

...erindrer vagt min golden som i sin tid satte til livs ett helt nett med løk (3 av 4), uten å få noe annet enn en vanvittig ånde i dagene som fulgte. Samme hunden gafla også innpå en gigaplate med melkesjokolade og to konfektesker en natt rundt juletider ett år uten at det hadde noe som helst effekt på udyret.

Selvsagt, dette var jo lenge før det ble opplest og vedtatt at sjokolade og løk var livsfarlig for hunder *ler*

Men i slekta så har vi hatt en del "tyver" som har spist både det ene og det andre som etter sigende skal være forferdelig farlig og de har overlevd........... alle sammen liksom - vel, med ett unntak da - gordon setteren Tim endte sine dager som følge av uvettig etegilde.............. - badelaken er forferdelig usunt for hunder, DET dør man av faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ringt til dyrlegen fordi hunden har spist en brødskive med nugatti? Seriøst?

Er det mulig? Du bare legge igjen slike dumme kommentarer hver gang du leser noe som du tydeligvis synes er idiotisk. Jeg har ikke like mye erfaring som deg, og jeg synes det er greit å få oppklart hvor vidt nugatti er farlig for hunder eller ei.

Ja, jeg overreagerte sikkert..

Djises

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommentarene der var unødvendige! Er man usikker så spør man - og ære være dem for det. Jeg vil foretrekke å spørre en gang for mye en enn gang for lite.

Selv om dette spørsmålet virket teit for dere - så husk at ikke alle er like erfarne og durkdrevne som dere. Alle har vi vært kalver ikke sant? Eller er dere født verdensvant?

Om dere synes at Showtime overreagerer - so be it. Men det går an å svare ordentlig uten å ta den tonen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, støtter deg der også. synes ikke dette spørsmålet var helt på jordet som dere skal ha det til heller. kjenner til en eier som mistet schæferen sin etter at den hadde spist en sjokoladeplate. Kjenner også noen som holdt på å miste sin mellompuddel fordi den hadde spist bare en pakke der det var 4 tyggis igjen.

Man skal ikke tulle med disse søtningsstoffene. Bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite. man vet aldri hvordan hvert individ reagerer. Jeg hadde nok selv følgt godt med på hunden hvis jeg visste at han hadde fått i seg en hel brødskive med godt smørt lag med sjokoladepålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moderatorer kan evt kanskje også reagere på slike innlegg?

Om jeg hadde fryktet at det var noe galt med hunden min (eller kunne være) ville jeg vært glad for å slippe kommentarer som tilsier at jeg er dum... men bra svar fra showtime og regner med at hunden din har det bare bra nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle at min hund spiser Nugatti med jevne mellomrom. Jeg elsker nemlig Nugatti og det hender titt som ofte at hun får en liten bit av skiven min.

Jeg synder også med sjokolade, siden hun gjerne får en bit når vi er på tur. Men selvsagt moderate mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Du bare legge igjen slike dumme kommentarer hver gang du leser noe som du tydeligvis synes er idiotisk.

Mesteparten av tida klarer jeg faktisk å la være... ;)

De kommentarene der var unødvendige! Er man usikker så spør man - og ære være dem for det. Jeg vil foretrekke å spørre en gang for mye en enn gang for lite.

Kanskje ikke nødvendig å legge ALT man gjør ut på verdensveven? (Særlig hvis man ikke vil ha kommentarer til det, i så fall har jeg skjønt at blogger er godt egnet, forresten...) (Veterinæren har jo svart, liksom...)

Eller er dere født verdensvant?

Så søtt når sånt vas følges av utsagn som denne under... :P

Om dere synes at Showtime overreagerer - so be it. Men det går an å svare ordentlig uten å ta den tonen der.

"Denne tonen der" er erfaringsmessig noe "alle andre" bruker :P ... For du er jo bare søt og hyggelig, også nå, ikke sant?

ja, støtter deg der også. synes ikke dette spørsmålet var helt på jordet som dere skal ha det til heller. kjenner til en eier som mistet schæferen sin etter at den hadde spist en sjokoladeplate.

Jeg kjenner noen som mista hunden sin etter at den hadde snubla og ramla ut av vinduet, og like før så hadde den spist 500 g vom...

Kjenner også noen som holdt på å miste sin mellompuddel fordi den hadde spist bare en pakke der det var 4 tyggis igjen.

Og av det konkluderer man med at tyggis er farlig, eller at man skal passe på emballasjen?

Man skal ikke tulle med disse søtningsstoffene. Bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite. man vet aldri hvordan hvert individ reagerer. Jeg hadde nok selv følgt godt med på hunden hvis jeg visste at han hadde fått i seg en hel brødskive med godt smørt lag med sjokoladepålegg.

Det er visst ikke søtningsstoffene Showtime var bekymret for - men kakaoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Særlig hvis man ikke vil ha kommentarer til det, i så fall har jeg skjønt at blogger er godt egnet, forresten...)

Veldig OT, men allikevel.. Det er stort sett kommentarfelter i blogger, så man kan kommentere der.. Så teoretisk sett så kan man alltids diskutere selv i blogger (selv om de stort sett brukes til fjernskryting av blogginnlegget ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt tips når man er bekymret for hundens helse - det være seg begrunnet eller ubegrunnet - er jo å snakke med veterinær.. Istedetfor å spørre på et diskusjonsforum, liksom.. Jeg håper og tror at en veterinær er mer kvalifisert til å svare på sånt enn den gjennomsnittelige forumbruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt tips når man er bekymret for hundens helse - det være seg begrunnet eller ubegrunnet - er jo å snakke med veterinær.. Istedetfor å spørre på et diskusjonsforum, liksom.. Jeg håper og tror at en veterinær er mer kvalifisert til å svare på sånt enn den gjennomsnittelige forumbruker..

Hva er da grunnen til å bruke tid på ett forum? Det er en grunn til at vi har en egen side hvor man kan spør om helse og sykdommer liksom. Kanskje h*n bare trengte å bli litt beroliget av andre her inne som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da grunnen til å bruke tid på ett forum? Det er en grunn til at vi har en egen side hvor man kan spør om helse og sykdommer liksom. Kanskje h*n bare trengte å bli litt beroliget av andre her inne som har opplevd det samme?

Om man er redd for forgiftning - som i dette tilfellet - så er det vel bedre å ringe en veterinær som kan svare på spørsmålet med en gang fremfor å spørre her, hvor det kan ta flere timer før noen gidder å svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er redd for forgiftning - som i dette tilfellet - så er det vel bedre å ringe en veterinær som kan svare på spørsmålet med en gang fremfor å spørre her, hvor det kan ta flere timer før noen gidder å svare?

Der er jeg enig, det er forskjell på akutte saker (blodig diarè, brudd, forgiftninger osv), og ting som at "hunden har mistet mye pels i det siste, og det er ikke røyte-tid" eller "når skal ormekuren gies" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du handlet helt rett, er man bekymret, så forhører man seg med andre. Og det er så totalt unødvendig å gjøre narr av og le bare fordi man selv ikke syns det er alvorlig. Himmel og hav, hvor gamle er vi? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig, det er forskjell på akutte saker (blodig diarè, brudd, forgiftninger osv), og ting som at "hunden har mistet mye pels i det siste, og det er ikke røyte-tid" eller "når skal ormekuren gies" osv.

Akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakre vene - man kan ikke gå tur med sine egne hunder en gang - altså - emnet er Er det grunn til å få panikk når hunden spiser Nugatti - burde være rimelig enkelt, ja eller nei?

Skal vi diskutere hverandre kan vi gjøre det andre steder, på pm, på msn eller hvor som helst, men ikke i denne tråden, da stenges den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...