Gå til innhold
Hundesonen.no

Fått i seg Nugatti - grunn til panikk?


C.J

Recommended Posts

Hunden min stjal nettopp en skive med Nugatti. Det står at den inneholder kakaopulver - er ikke det farlig for hunder?? Hun har fått i seg en halv skive med Nugatti før og ingen ting har skjedd..

Har jeg grunn til panikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du kan slappe helt av. Det skal større mengder til før det er fare på ferde. Men du må pusse tennene godt i kveld :P

Ringte nå vakthavende vet. og han sa at det kom an på hvor tjukt lag med nugatti det var og hvor stor hunden var. Jeg sa hun var 30 kg, og han sa at det som regel ikke var noen fare. Han sa også at jeg burde gå en god tur med henne så det gikk litt fortere gjennom systemet og at jeg kunne gi henne litt mat/soyaolje for å fremskynde prosessen.

Jeg har i hvertfall gått i et kvarters tid (ikke akkurat god tur), men vi hadde ikke noe matolje så får nå bare håpe det går fint.

Hun får i verste fall litt diare ;)

Tenker alltid det verste jeg! Tar ALLTID mine forhåndsregler - folk sier jeg overreagarer, men de om det!

I sted måtte jeg faktisk bade i vannet her nede fullt påkledd (rakk å hive av skoene og mobilen) for å komme Chantana til unsetning som hang seg fast i et tau mens hun svømte! Og så tryner jeg an når jeg har vann opp til magen, og da jeg reiser meg (klissvåt :glare: ) så var Chantana kommet seg løs og svømte glad og fornøyd rundt med en pinne..

Men hva gjør man ikke for disse bikkjedyrene våre? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Du har ikke ringt til dyrlegen fordi hunden har spist en brødskive med nugatti? Seriøst?

*ler så jeg rister*

Beklager - men jeg er glad Lotta stilte spørsmålet - for helt alvorlig, man ringer vel ikke veterinæren fordi hunden har spist en skive med nugatti?

Når jeg tenker etter så burde vel strengt tatt flere av mine hunder vært mer enn døde, for her har det blitt konsumert både 2 og 3 sjokoladeplater, en boks med sjokade, konfektesker og alskens moro. Men de lever, synderne har ikke engang blitt "straffa" med dårlig mage..........

...erindrer vagt min golden som i sin tid satte til livs ett helt nett med løk (3 av 4), uten å få noe annet enn en vanvittig ånde i dagene som fulgte. Samme hunden gafla også innpå en gigaplate med melkesjokolade og to konfektesker en natt rundt juletider ett år uten at det hadde noe som helst effekt på udyret.

Selvsagt, dette var jo lenge før det ble opplest og vedtatt at sjokolade og løk var livsfarlig for hunder *ler*

Men i slekta så har vi hatt en del "tyver" som har spist både det ene og det andre som etter sigende skal være forferdelig farlig og de har overlevd........... alle sammen liksom - vel, med ett unntak da - gordon setteren Tim endte sine dager som følge av uvettig etegilde.............. - badelaken er forferdelig usunt for hunder, DET dør man av faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ringt til dyrlegen fordi hunden har spist en brødskive med nugatti? Seriøst?

Er det mulig? Du bare legge igjen slike dumme kommentarer hver gang du leser noe som du tydeligvis synes er idiotisk. Jeg har ikke like mye erfaring som deg, og jeg synes det er greit å få oppklart hvor vidt nugatti er farlig for hunder eller ei.

Ja, jeg overreagerte sikkert..

Djises

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommentarene der var unødvendige! Er man usikker så spør man - og ære være dem for det. Jeg vil foretrekke å spørre en gang for mye en enn gang for lite.

Selv om dette spørsmålet virket teit for dere - så husk at ikke alle er like erfarne og durkdrevne som dere. Alle har vi vært kalver ikke sant? Eller er dere født verdensvant?

Om dere synes at Showtime overreagerer - so be it. Men det går an å svare ordentlig uten å ta den tonen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, støtter deg der også. synes ikke dette spørsmålet var helt på jordet som dere skal ha det til heller. kjenner til en eier som mistet schæferen sin etter at den hadde spist en sjokoladeplate. Kjenner også noen som holdt på å miste sin mellompuddel fordi den hadde spist bare en pakke der det var 4 tyggis igjen.

Man skal ikke tulle med disse søtningsstoffene. Bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite. man vet aldri hvordan hvert individ reagerer. Jeg hadde nok selv følgt godt med på hunden hvis jeg visste at han hadde fått i seg en hel brødskive med godt smørt lag med sjokoladepålegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

moderatorer kan evt kanskje også reagere på slike innlegg?

Om jeg hadde fryktet at det var noe galt med hunden min (eller kunne være) ville jeg vært glad for å slippe kommentarer som tilsier at jeg er dum... men bra svar fra showtime og regner med at hunden din har det bare bra nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle at min hund spiser Nugatti med jevne mellomrom. Jeg elsker nemlig Nugatti og det hender titt som ofte at hun får en liten bit av skiven min.

Jeg synder også med sjokolade, siden hun gjerne får en bit når vi er på tur. Men selvsagt moderate mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Du bare legge igjen slike dumme kommentarer hver gang du leser noe som du tydeligvis synes er idiotisk.

Mesteparten av tida klarer jeg faktisk å la være... ;)

De kommentarene der var unødvendige! Er man usikker så spør man - og ære være dem for det. Jeg vil foretrekke å spørre en gang for mye en enn gang for lite.

Kanskje ikke nødvendig å legge ALT man gjør ut på verdensveven? (Særlig hvis man ikke vil ha kommentarer til det, i så fall har jeg skjønt at blogger er godt egnet, forresten...) (Veterinæren har jo svart, liksom...)

Eller er dere født verdensvant?

Så søtt når sånt vas følges av utsagn som denne under... :P

Om dere synes at Showtime overreagerer - so be it. Men det går an å svare ordentlig uten å ta den tonen der.

"Denne tonen der" er erfaringsmessig noe "alle andre" bruker :P ... For du er jo bare søt og hyggelig, også nå, ikke sant?

ja, støtter deg der også. synes ikke dette spørsmålet var helt på jordet som dere skal ha det til heller. kjenner til en eier som mistet schæferen sin etter at den hadde spist en sjokoladeplate.

Jeg kjenner noen som mista hunden sin etter at den hadde snubla og ramla ut av vinduet, og like før så hadde den spist 500 g vom...

Kjenner også noen som holdt på å miste sin mellompuddel fordi den hadde spist bare en pakke der det var 4 tyggis igjen.

Og av det konkluderer man med at tyggis er farlig, eller at man skal passe på emballasjen?

Man skal ikke tulle med disse søtningsstoffene. Bedre å ringe en gang for mye, enn en for lite. man vet aldri hvordan hvert individ reagerer. Jeg hadde nok selv følgt godt med på hunden hvis jeg visste at han hadde fått i seg en hel brødskive med godt smørt lag med sjokoladepålegg.

Det er visst ikke søtningsstoffene Showtime var bekymret for - men kakaoen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Særlig hvis man ikke vil ha kommentarer til det, i så fall har jeg skjønt at blogger er godt egnet, forresten...)

Veldig OT, men allikevel.. Det er stort sett kommentarfelter i blogger, så man kan kommentere der.. Så teoretisk sett så kan man alltids diskutere selv i blogger (selv om de stort sett brukes til fjernskryting av blogginnlegget ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt tips når man er bekymret for hundens helse - det være seg begrunnet eller ubegrunnet - er jo å snakke med veterinær.. Istedetfor å spørre på et diskusjonsforum, liksom.. Jeg håper og tror at en veterinær er mer kvalifisert til å svare på sånt enn den gjennomsnittelige forumbruker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et generelt tips når man er bekymret for hundens helse - det være seg begrunnet eller ubegrunnet - er jo å snakke med veterinær.. Istedetfor å spørre på et diskusjonsforum, liksom.. Jeg håper og tror at en veterinær er mer kvalifisert til å svare på sånt enn den gjennomsnittelige forumbruker..

Hva er da grunnen til å bruke tid på ett forum? Det er en grunn til at vi har en egen side hvor man kan spør om helse og sykdommer liksom. Kanskje h*n bare trengte å bli litt beroliget av andre her inne som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er da grunnen til å bruke tid på ett forum? Det er en grunn til at vi har en egen side hvor man kan spør om helse og sykdommer liksom. Kanskje h*n bare trengte å bli litt beroliget av andre her inne som har opplevd det samme?

Om man er redd for forgiftning - som i dette tilfellet - så er det vel bedre å ringe en veterinær som kan svare på spørsmålet med en gang fremfor å spørre her, hvor det kan ta flere timer før noen gidder å svare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er redd for forgiftning - som i dette tilfellet - så er det vel bedre å ringe en veterinær som kan svare på spørsmålet med en gang fremfor å spørre her, hvor det kan ta flere timer før noen gidder å svare?

Der er jeg enig, det er forskjell på akutte saker (blodig diarè, brudd, forgiftninger osv), og ting som at "hunden har mistet mye pels i det siste, og det er ikke røyte-tid" eller "når skal ormekuren gies" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du handlet helt rett, er man bekymret, så forhører man seg med andre. Og det er så totalt unødvendig å gjøre narr av og le bare fordi man selv ikke syns det er alvorlig. Himmel og hav, hvor gamle er vi? <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er jeg enig, det er forskjell på akutte saker (blodig diarè, brudd, forgiftninger osv), og ting som at "hunden har mistet mye pels i det siste, og det er ikke røyte-tid" eller "når skal ormekuren gies" osv.

Akkurat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakre vene - man kan ikke gå tur med sine egne hunder en gang - altså - emnet er Er det grunn til å få panikk når hunden spiser Nugatti - burde være rimelig enkelt, ja eller nei?

Skal vi diskutere hverandre kan vi gjøre det andre steder, på pm, på msn eller hvor som helst, men ikke i denne tråden, da stenges den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...