Gå til innhold
Hundesonen.no

Blåbær

Ingvild

Liker hunden din bær?  

20 stemmer

1. 1.

• Ja, noen sorter så.
      8
    • Nei
      3
    • Ja, så og si alle slags bær
      9

Recommended Posts

Skrevet

Hva er det egentlig som er bra med blåbær - er det bra for hunder også? Og hvordan er det med bringebær?

Tinka går og plukker selv fra buskene/lyngen når vi er på tur, så det er ikke helt lett å si akkurat hvor mye hun spiser i løpet av en uke.

Skrevet

Hun har ikke spist så mye bær akkurat, men frukt. Hun elsker honningmelon! Og druer! Og plommer! Og nektariner går an :)

Skrevet

Blåbær er VELDIG sunt for mennsker i hvertfall. Noe av det sunneste vi kan spise faktisk! Regner med det samme gjelder for hunder. Det inneholder masse antioksidanter (?) og masse flotte vitaminer. Så kenge hun ikke spiser så hunb blir dårlig tror ikke jeg det er noe farlig med blåbær akkurat! :)

Skrevet

Mine hunder liker også godt bær! Etter en tur i skogen er avføringen helt blå :)

Skrevet

Cita spiser rett fra busken! Hun liker egentlig ikke rips tror jeg... Syns det er surt og rister på hodet, "men mat er mat, og mat SKAL ned", tenker hun, så hun tvinger seg selv til å ete det.. Samme med salat. hehe

Skrevet
Cita spiser rett fra busken! Hun liker egentlig ikke rips tror jeg... Syns det er surt og rister på hodet, "men mat er mat, og mat SKAL ned", tenker hun, så hun tvinger seg selv til å ete det.. Samme med salat. hehe

Haha :) det er en ekte labrador det :)

Skrevet

Hi hi...jeg læste forkert og troede du spurgte om man kunne li bær...haha så jeg svarede at ja alle slags mere eller mindre... :)

Hundene kan li nogen sorter...ikke alle. :)

Skrevet

Tinka og Cita har samme livsmotto, hører jeg. :roll:

Skrevet

Jeg har ikke prøvd å gitt Eso bær enda, men han spiser det garantert! Elsker alt som heter salat, mais, tomat, agurk, ananas, jordbær.. Ja, elsker frukt og grønsaker (sikkert bær også) :)

Skrevet

Ero spiser som regel det han får. Alt må prøves ut og smakes på... Å blåbær er han helt vill etter.

Skrevet
Vicky og Mona trodde de likte druer i helgen  :)

Døh, jeg har gitt Mona druer i ettertid og hun spiser dem faktisk :) Men ganske funny at Vicky og Mona skulle SLÅSS om en drue :)

Mona spiser moreller og kirsebær rett fra trærne i hagen, men jeg har ikke sett blåbær i dette området så.. Uansett, avføringa er full av steiner..hehe.. Ellers spiser hun epler, gulerøtter, fersken/nektarin.

Skrevet

Døh, jeg har gitt Mona druer i ettertid og hun spiser dem faktisk :P Men ganske funny at Vicky og Mona skulle SLÅSS om en drue :D

Mona spiser moreller og kirsebær rett fra trærne i hagen, men jeg har ikke sett blåbær i dette området så.. Uansett, avføringa er full av steiner..hehe.. Ellers spiser hun epler, gulerøtter, fersken/nektarin.

haha! morsomt at Mona fikk Vicky til å tro at hun likte drue! :D Vicky var hvertfall helt med! hehe

Skrevet

Jeg har ikke prøvd å gi Hera bær, men det forundrer meg ikke om hun liker det. Hun er tross alt en labrador :) Alt går i grisen!

Men om det er sunt, så vet jeg i hvert fall at det er det for mennesker. Det inneholder antioksidanter (C-vitamin, E-vitamin, betakaroten, selen...), noe som beskytter cellene og gjør at vi er mer rustet mot f.eks. sykdommer som kreft. Det er flere bær og grønnsaker som inneholder mye antioksidanter. Men jeg tror at antioksifantene forsvinner når maten blir stekt eller kokt - det gjelder i hvert fall for blåbær. Derfor hjelper det lite å spise mye blåbærsyltetøy (buhu).

Men som sagt så gjelder dette mennesker - vet ingenting om hvordan det er for hunder. Tviler på at det er skadelig?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...