Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttbånd VS Dråper


Recommended Posts

Er det noen som har erfaring med flåttbånd og flåttdråper? Kjøpte et flåttbånd i dag, men er litt usikker på om dråpene kanskje er bedre for hunden? Forskjellen var at et bånd varer i 5-6 måneder/ha det på hele tiden, og dråpene dryppes en gang og varer i 4 uker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best dråper ( Expot ) fordi jeg ikke liker å ha på halsbånd hele tiden. Kan være farlig ved lek med andre hunder samt at jeg ikke synes det er koselig å kose med hunden når "giftbåndet" er på, det er i veien hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best dråper ( Expot ) fordi jeg ikke liker å ha på halsbånd hele tiden. Kan være farlig ved lek med andre hunder samt at jeg ikke synes det er koselig å kose med hunden når "giftbåndet" er på, det er i veien hele tiden.

Det skjønner jeg.. Har to hunder sammen, så kanskje dråper er tingen.. Men jeg har hørt at man må til dyrelegen å få tak i dette, koster det sikkert mer enn om man kjøper selv? Vet du pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Det skjønner jeg.. Har to hunder sammen, så kanskje dråper er tingen.. Men jeg har hørt at man må til dyrelegen å få tak i dette, koster det sikkert mer enn om man kjøper selv? Vet du pris?

Både bånd og dråper må du til vetrinæren for å kjøpe. Liker selv bedre dråper pga hunden jobber i skogen og har lett for å ødelegge bånde da det ryler og har flere hunder sammen som biter litt i hverandres nakkeskinn iblandt.

Alternative for expot er noe som heter Frontline som har samme effekst, men Fri\obtline lager ikke den samme "fett" flekken i pelsen som expot og er ikke farlig for katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternative for expot er noe som heter Frontline som har samme effekst, men Fri\obtline lager ikke den samme "fett" flekken i pelsen som expot og er ikke farlig for katter.

Også kommet noe nytt som heter Bayvantic (tror det er stavet riktig). Tester det ut i år tenker jeg, flere skryter veldig av det. Brukte flåttbånd i fjor men nå er det så mye leking og herjing at det hadde røket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjønner jeg.. Har to hunder sammen, så kanskje dråper er tingen.. Men jeg har hørt at man må til dyrelegen å få tak i dette, koster det sikkert mer enn om man kjøper selv? Vet du pris?

Du får det hos dyrlegen. Husker ikke prisen, men det er ikke akkurat billig. Mener å huske at man kan kjøpe det respetfritt i Sverige ( ta det med en klype salt - er litt usikker her altså ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kommet noe nytt som heter Bayvantic (tror det er stavet riktig). Tester det ut i år tenker jeg, flere skryter veldig av det. Brukte flåttbånd i fjor men nå er det så mye leking og herjing at det hadde røket.

Jepp, vett'en min har gått over til Bayvantic fordi det var endel (spesielt større raser) som reagerte på Expot'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Du får det hos dyrlegen. Husker ikke prisen, men det er ikke akkurat billig. Mener å huske at man kan kjøpe det respetfritt i Sverige ( ta det med en klype salt - er litt usikker her altså ).

Frontline vet jeg fåes resept fritt på apotek i Sverige. Når jeg reiser over grensen kjøper jeg for 1-2år pga det er mye billigere i Sverige.

Jepp, vett'en min har gått over til Bayvantic fordi det var endel (spesielt større raser) som reagerte på Expot'en.

Leser i felleskatalogen om dette preperatet:

Skal ikke brukes til katt. Dette peparatet er ekstremt giftig for katter og kan være dødelig pga. kattens spesielle fysiologi og manglende evne til å metabolisere visse stoffer inkl. permetrin.

Slik jeg forstår felleskatalogen er dette i hovesak ett preperat for lopper og lur, men har også en virkning på flått.

Men dere som har katt eller hunder i kontakt med katt bør nok holde dere til Frontline da dette er det eneste som katten tåler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker mye flåttpreparater...får hundene deres mye flått vis dere ikke bruker det? Har aldri brukt noe annet enn hvitløk nå og da mot flått jeg og mine hunder (les: dyr) får svært sjelden flått. Men folk rundt meg som bruker det ene med det andre får stadig flått på sine. Loke og Lotte har faktisk aldri noensinne fått flått, min forrige hund fikk vel 2-3 ganger i livet sitt. Hunder som brukte samme terreng fikk flått hele tiden iflg eieren virket det som :)

Edit: jeg tror jeg uansett hadde holdt meg langt unna preparater som katter dør av..det kan umulig være sundt for hunder hvis katter dør av det. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Dere som bruker mye flåttpreparater...får hundene deres mye flått vis dere ikke bruker det? Har aldri brukt noe annet enn hvitløk nå og da mot flått jeg og mine hunder (les: dyr) får svært sjelden flått. Men folk rundt meg som bruker det ene med det andre får stadig flått på sine. Loke og Lotte har faktisk aldri noensinne fått flått, min forrige hund fikk vel 2-3 ganger i livet sitt. Hunder som brukte samme terreng fikk flått hele tiden iflg eieren virket det som :hmm:

Edit: jeg tror jeg uansett hadde holdt meg langt unna preparater som katter dør av..det kan umulig være sundt for hunder hvis katter dør av det. <_<

An en eller annen årsak så holder jeg meg til Fronline av samme årsaken (selv om jeg ikke hat katt) og Fronline er påvist mye mildere bivirkninger på!

Ja jeg får flått på mine. og somoftest begynner jeg å bruke Frontline litt for sent <_< Sånn ca etter at jeg har plukket 1 Flått... Områdene jeg trener på er det mye Flått. Og etter å ha kjent ett par hunder som var syke av Borellia så forebygger jeg heller enn å få den sykdommen på hunden min :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som bruker mye flåttpreparater...får hundene deres mye flått vis dere ikke bruker det? Har aldri brukt noe annet enn hvitløk nå og da mot flått jeg og mine hunder (les: dyr) får svært sjelden flått. Men folk rundt meg som bruker det ene med det andre får stadig flått på sine. Loke og Lotte har faktisk aldri noensinne fått flått, min forrige hund fikk vel 2-3 ganger i livet sitt. Hunder som brukte samme terreng fikk flått hele tiden iflg eieren virket det som :hmm:

Edit: jeg tror jeg uansett hadde holdt meg langt unna preparater som katter dør av..det kan umulig være sundt for hunder hvis katter dør av det. <_<

Min hund går mye i skogen hver dag, og vi bor på vestlandet - her er det mye flått! Kunne plukke i hvertfall to stk av henne hver dag før jeg tok på henne Exspot. På de 4 ukene middelet var på henne, fant jeg kun èn flått, og den var stor så den satt seg sikkert på henne før middelet kom på.

Vi glemte helt å gi henne en ny dose Exspot, og hun gikk nylig to uker på "overtid". Da fant jeg rundt 6-7 flåtter på henne. Så nå har hun fått en ny dose og ingen flått er funnet hittil :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frontline vet jeg fåes resept fritt på apotek i Sverige. Når jeg reiser over grensen kjøper jeg for 1-2år pga det er mye billigere i Sverige.

Hvor mye koster Frontline i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Hvor mye koster Frontline i Sverige?

Husker ikke :hmm: Jeg kjøpte sist i fjor vår. Kjøper i pakker på 3 pipetter til hund på 20-40kg.

Dette blir litt tipping, men jeg tror jeg betalte noe med 500sek for 3 pakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i sverige i går, Frontline kosta ca 240 for en pakke med tre pipetter, og Scalibor halsbåndene til små og mellomstore hunder koster 150,- (48cm). 166,- for 60 cm store hunder

Sjekka og ut bayvantic til mellomstorehunder, 220 danske kroner for 4 pipetter i danmark.. Lurer på om det går ann å få bestilt det hit... Tviler men..

Her er en side med de forskjellige. (hvis jeg fikk til... ^_^

http://anivet.dk/shop/default.asp?ProductN...99&SetLng=1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere som har katt eller hunder i kontakt med katt bør nok holde dere til Frontline da dette er det eneste som katten tåler...

Alt man trenger å gjøre, er å sørge for at katten ikke slikker på appliseringsstedet før det har trukket inn. Etter det er _hunden_ som altså har fått Exspot ufarlig for katten. Hvis man derimot behandler katten sin med Exspot, er det gode sjanser for at den dør.

Edit: jeg tror jeg uansett hadde holdt meg langt unna preparater som katter dør av..det kan umulig være sundt for hunder hvis katter dør av det. <_<

*kremt*

Skal ikke brukes til katt. Dette peparatet er ekstremt giftig for katter og kan være dødelig pga. kattens spesielle fysiologi og manglende evne til å metabolisere visse stoffer inkl. permetrin.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt både Expot (dråper) og Scalibor (halsbånd) og er helt klart mest fornøyd med halsbåndet. Dette er innkjøpt for i år også.

Vi plukka 20-30 flått om dagen på bikkja til onkelen min i fjor (som ikke hadde noen beskyttelse) mens Baltus kun fikk et par i løpet av hele sesongen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker expot og er veldig fornøyd med dette. Jeg liker ikke tanken på å sitte å kose med Tassen om han har ett halsbånd med gift på. Også tenker jeg på lek med andre hunder og bading. Så jeg holder meg til dråper jeg. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg brukt noe med flått, men har brukt exspot mot mygg, klegg og knott (mye av det i Finnmark..).. Og min erfaring var ikke så positiv.. Middelet holdt dårlig på hunden min, han bader veldig mye, spesielt når det er så varmt som det til tider er oppi der. Ikke holdt det myggen borte under magen hans heller..

Tidligere har jeg brukt ivomec mot mygg og sånt (ei veninne av meg bruker det også mot flott på huskyene sine og er fornøyd med det), men iom at jeg har gjeterhund og ikke testet ham for MDR1, så tør jeg ikke bruke det på ham. Har lurt litt på det halsbåndet, men vet ikke helt hvor god effekt det har på mygg og knott..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men vet ikke helt hvor god effekt det har på mygg og knott..?

Hentet Bayvantic'en (spot-on) i dag, 311 kr og da rekker det til 4 x 25 kg hund. Flåttdrepenede og repellerende mot flått. Repellerende mot mygg og sandfluer. Kan være det funker mot knott også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet Bayvantic'en (spot-on) i dag, 311 kr og da rekker det til 4 x 25 kg hund. Flåttdrepenede og repellerende mot flått. Repellerende mot mygg og sandfluer. Kan være det funker mot knott også?

Er det sånn at hunden ikke må bade på så og så lenge når en drypper den? Bikkja er fæl til å dukke seg i alt som ligner på vann når vi er på turer og det er varmt.. Kanskje derfor expoten ikke virket så godt, jeg måtte nå dryppe det hver 2-3 uke gjennom hele sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...