Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttbånd VS Dråper


Recommended Posts

I hundesport i dag sto det at løk og hvitløk kan være farlig for hunder, så det er nok ikke den beste kuren mot flått.

Jeg har fortsatt flåtthalsbånd (fra vet.) liggende i pakken fra i fjor, turte ikke sette det på.... i år har jeg prøvd expot dråper på begge hundene, og de har hatt det på i ca en uke nå. De har hittill ikke vist tegn til bivirkninger heldigvis. Og ingen flått.

Fettflekken i pelsen forsvant etter et par dager.

Jeg hadde på dråpene på kvelden før de skulle sove, så stoffet fikk trekke iinn over natta. Hundene mine liker også å dra hverandre i nakken når de leker (terriere...) så derfor var det nok lurt at de ikke fikk leke med en gang etter påsettingen.

En annen fordel med dråper vs. bånd er at virkningen kommer mye raskere. Men hva som er best skal jeg ikke uttale meg om, jeg synes egentlig begge deler er skumle jeg... og flåtten og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man trenger å gjøre, er å sørge for at katten ikke slikker på appliseringsstedet før det har trukket inn. Etter det er _hunden_ som altså har fått Exspot ufarlig for katten. Hvis man derimot behandler katten sin med Exspot, er det gode sjanser for at den dør.

*kremt*

Javel? Jeg har fått høre av vetrinærer at katten kan dø hvis den deler sengeplass med hunden..her sover de sammen... Exspot er og blir uaktuellt her i huset.

Det er egentlig frontline og alle de andre giftpreparatene også så lenge hundene mine faktisk ikke får flått når de får hvitløk i ny og ne (nei, de får ikke en dødelig dose med hvitløk :innocent: ). Hundene mine tygger i hverandre hele dagen, katter og hunder vasker hverandre etc..jeg synes faktisk ikke noe om å spre gift i pelsen dems jeg da. Begynner det å ploppe frem flått på de så mulig jeg revurderer det, men inntil videre beholder jeg en viss skepsis mot bruk av gift i pelsen på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år bruker vi Scalibor halsbåndet mot flått på Mikey. Han har hatt det på i ca 1 måned og ikke fått en eneste flått og heller ikke fått noen bivirkninger.

På Ella (forrige hunden min) prøvde vi dråper. Ikke sikker på hvilket merke det var i farta, men på henne var ikke dråper det minste effektivt for å hindre flått. Vi var på ferie på sørlandet og plukket av henne minst 1 flått hver dag de 14 dagene vi var der. Så jeg har ikke stor tro på dråper lenger.

Det er egentlig frontline og alle de andre giftpreparatene også så lenge hundene mine faktisk ikke får flått når de får hvitløk i ny og ne (nei, de får ikke en dødelig dose med hvitløk :innocent: ).

Hvordan gir du hundene dine hvitløk? (Altså, får de hele fedd, presser du det, hakker det i småbiter, tørker det, gir dem pulver osv osv?) Tenkte på å gi Mikey hvitløk, men veit liksom ikke helt hvordan jeg skal "tilbrede" hvitløken eller om det er noe spesielt tilskudd jeg bør kjøpe fremfor å tilberede det selv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gir du hundene dine hvitløk? (Altså, får de hele fedd, presser du det, hakker det i småbiter, tørker det, gir dem pulver osv osv?) Tenkte på å gi Mikey hvitløk, men veit liksom ikke helt hvordan jeg skal "tilbrede" hvitløken eller om det er noe spesielt tilskudd jeg bør kjøpe fremfor å tilberede det selv...?

Kjøper hvitløkspulver og strør litt over maten dems når de får v&h..Vet det er mange som bare gir bikkjedyret et fedd slik som man gir piller, men jeg synes det blir veldig konsetrert. Ga alltid hestene hvitløk mot insekter tidligere så jeg har bare overført det til bikkjene..fungerer like bra ser det ut til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper hvitløkspulver og strør litt over maten dems når de får v&h..Vet det er mange som bare gir bikkjedyret et fedd slik som man gir piller, men jeg synes det blir veldig konsetrert. Ga alltid hestene hvitløk mot insekter tidligere så jeg har bare overført det til bikkjene..fungerer like bra ser det ut til;)

Jeg ga også hesten min hvitløkspulver (den gangen jeg hadde hest), men er det da samme hvitløkspulveret du gir til hundene eller finnes det et eget "merke" som en gir til hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga også hesten min hvitløkspulver (den gangen jeg hadde hest), men er det da samme hvitløkspulveret du gir til hundene eller finnes det et eget "merke" som en gir til hunder?

Har gitt det samme jeg... ikke som jeg har kjøpt selv, men ei vennine av meg driver fortsatt med travere og jeg har fått av henne :innocent: Har ikke begynt å gi det i år, men tipper jeg bare kjøper noe i matbutikken eventuellt på apoteket da jeg ikke bor i nærheten av venninen min lengre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt det samme jeg... ikke som jeg har kjøpt selv, men ei vennine av meg driver fortsatt med travere og jeg har fått av henne :innocent: Har ikke begynt å gi det i år, men tipper jeg bare kjøper noe i matbutikken eventuellt på apoteket da jeg ikke bor i nærheten av venninen min lengre :ahappy:

Hehe, okay. Får se om jeg får r*** i gir en dag og kanskje får dratt innom apotek og hørt om de har noe å anbefale... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivers har hvitløk til hunder. Kjøpte ifjor, har igjen fortsatt, så den er altså veldig drøy :rolleyes: og ikke kjempedyr, tror jeg?

Har aldri hatt hunder som har vært plaget av flått jeg, men den ene Zar fikk, gjorde at han fikk en diger hevelse (på størrelse med hånda mi), så han ble behandlet med antibiotika for sikkerhets skyld. Flått er noen stygge små beist <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...