Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg har en spennende tid i vente... ;)

BareLinn

Recommended Posts

Skrevet

For en stund siden fikk jeg mange gode råd ang mine valpeplaner, i en sytetråd ..

Jeg har brukt tiden nøye, på å finne ut hva som passer meg best..

Jeg er nå i full gang med behandlingen min,og føler selv at mer & mer faller på plass... :D

Så hund..Det blir det :)

Igår fikk jeg tlf fra oppdretter, ang at tispen har fått løpetid allerede,og blir parret imorgen (Onsdag) :D

Holdt jo på å fly i taket,for det vil jo si at valpen kommer antakeligvis 2mndr før tiden..

Altså..Leveringsklar i September istedet for November :)

Fortalte det til typen,og han sa absolutt ingenting :unsure:

Men,som noen her inne vet, har kikket mer & mer på Border Collien..

Jeg har hatt Border Collie tidligere..og vet hva jeg går til..

Jeg fortalte oppdretter dette, som det var..At jeg i det siste har blitt veldig usikker..

Og vettu hva hun sier?

Joda..Begge hennes Border Collie tisper er drektige,og venter kull på samme tid :D:D

Jeg ble jo sååå glad,og hun sa det var IKKE no problem å få valp fra henne,når jeg fikk bestemt meg :D

Jeg er såå glad,og venter bare spent fremover,på hva som skjer :rolleyes:

Måtte bare dele det med dere :)

Skrevet

Hei Linn

Har nå lest sytetråden din.

Det med økonomien er UTROLIG vanskelig, vært i samme båt men jeg har heldigvis kommet meg ut av det.

Jeg er også psykisk syk, men jeg har vært under behandlin lenge, får økonomisk hjelp, så vi klarer oss fint.

Men jeg hadde ikke klart meg så bra uten hund.

Men...

Det er utrolig tungt å ha valp når man er syk.

Man har ikke no energi, så når du får valpen.

har du noen som hjelper deg når du trenger avlasting.

Hadde en voksen hund vært en bedre ide for deg?

Den er jo mer stabil.

Men du har jo også hatt hund før, så du vet jo hvor slitsomt det er innimellom, men også hvor god hjelp det er på det sosiale, komme seg ut, angsten og alt som er.

Jeg vet ikke hva som er best for deg, chæfer eller bordercollie.

Men uansett, LYKKE TIL!

Skrevet
Hei Linn

Har nå lest sytetråden din.

Det med økonomien er UTROLIG vanskelig, vært i samme båt men jeg har heldigvis kommet meg ut av det.

Jeg er også psykisk syk, men jeg har vært under behandlin lenge, får økonomisk hjelp, så vi klarer oss fint.

Men jeg hadde ikke klart meg så bra uten hund.

Men...

Det er utrolig tungt å ha valp når man er syk.

Man har ikke no energi, så når du får valpen.

har du noen som hjelper deg når du trenger avlasting.

Hadde en voksen hund vært en bedre ide for deg?

Den er jo mer stabil.

Men du har jo også hatt hund før, så du vet jo hvor slitsomt det er innimellom, men også hvor god hjelp det er på det sosiale, komme seg ut, angsten og alt som er.

Jeg vet ikke hva som er best for deg, chæfer eller bordercollie.

Men uansett, LYKKE TIL!

Sytetråden er 2mndr gammel,og MYE har skjedd på 2mndr :D

Jeg prater MYE med oppdretter,og hun er såå forståelsesfull :)

Nå har det seg sånn at jeg skal være fòrvert,og da er jeg vel så&si "deleier"..

Hunden vil stå på oppdretter til kullet(ne) er født :)

Så jeg har hundepass når det trengs :)

Jeg er under behandling,og økonomien er på vei opp igjen..

Det ordner seg,og hunden vil være min "terapi"hund på deltid =)

Godta det den som vil =)

Jeg ser virkelig frem til å få hunden i hus :D

Men...laang ventetid... :closedeyes:

...En ting...at..Oppdretter`n vet ALT om situasjonen min..Og hun omtrent "kaster" hunden etter meg..

Hun er veldig sta..Men kun fordi hun VET hvordan ting er her..og mener jeg trenger dette selv :D

Ikke KUN for å selge,som mange av dere sikkert trodde nå... :D

*Dobbelpost, mod Pointerguri*

Skrevet
Gratulerer.. Og hva skal du bruke hunden til?

Takk :rolleyes: Hunden skal brukes til lydighet, evt bruks! Og litt agility, for moro =)

Om hunden trives med det såklart :)

Sikker på at dette er riktig rasevalg?

En border collie krever mye og riktig oppdragelse hvis du skal få en fin hund!

Jeg er 100% sikker :D

Jeg har da hatt Border Collie før, og vet hva di krever !

Jeg er virkelig ikke så "dum" som alle skal ha det til ! <_<

(LiTT usikker om det blir BC, elr SCH..Men e av dem blir det! Prater mye med oppdretter)

Skrevet

Gratulerer så mye, kjempeflott at det går riktige veien for deg.

MEN jeg har også et men.... Du skrev i den andre tråden at du har hatt hund før og den måtte du omplassere pga at du var psyisk syk..Nå skal ikke jeg være en som tråkker deg ned i skiten, men da du fikk den forrige hunden var du sikkert like glad, lykkelig og sikker på at dette også kom til å bli en terapihund for deg? Hva er det som er forandret slik at du er sikker på at det går bra denne gangen?

Håper du har tenkt NØYE igjennom dette, for som du skrev så hadde du nesten ikke penger til bind engang, og selv om økonomien er på vei opp så kan det raskt snu seg igjen, og det er DYRT å ha hund.

Håper bare du har tenkt igjennom dette, for det er ikke rettferdig ovenfor verken deg eller hunden hvis denne også må omplasseres...

Skrevet

Forvert er en fin ting.

Forståelsesfull eier også en kjempe ting!

Virker som du har fått ordnet det på en best mulig måte for deg og hunden!

KJEMPE LYKKE TIL!

Skrevet
Gratulerer så mye, kjempeflott at det går riktige veien for deg.

MEN jeg har også et men.... Du skrev i den andre tråden at du har hatt hund før og den måtte du omplassere pga at du var psyisk syk..Nå skal ikke jeg være en som tråkker deg ned i skiten, men da du fikk den forrige hunden var du sikkert like glad, lykkelig og sikker på at dette også kom til å bli en terapihund for deg? Hva er det som er forandret slik at du er sikker på at det går bra denne gangen?

Håper du har tenkt NØYE igjennom dette, for som du skrev så hadde du nesten ikke penger til bind engang, og selv om økonomien er på vei opp så kan det raskt snu seg igjen, og det er DYRT å ha hund.

Håper bare du har tenkt igjennom dette, for det er ikke rettferdig ovenfor verken deg eller hunden hvis denne også må omplasseres...

Jeg skjønner GODT hva du mener ;)

Ting kan fort endre seg iogmed at situasjonen min faktisk er som den er..

Men jeg er nå under behandling,for å komme ut i jobb..

Og inntil videre har jeg støtte fra familien åsså :o

Det er veldig godt å vite..

Og med tanke på at jeg skal være fòrvert får jeg ikke SÅ mange utlegg som hvis jeg skulle vært hel eier med engang...Det skjer etterhvert,og da faller ting såå på plass for meg ;) Jeg gleder meg som en liten unge til etter ultralyd ihvertfall ;)

Forvert er en fin ting.

Forståelsesfull eier også en kjempe ting!

Virker som du har fått ordnet det på en best mulig måte for deg og hunden!

KJEMPE LYKKE TIL!

TUSEN takk for det ;)

Oppdretter hadde desverre mange BC-kjøpere på hånden allerede, og det er 4 eller 5 på venteliste..

Men jeg og oppdretter har fått veldig god kontakt at hun prioriterer meg ganske langt frem..

Og det er godt å vite..

Blir en spennende tid fremover med ultralyd,og fødsel i juli (Tror jeg)

Det blir nok antakeligvis ei lita svart & hvit BC tispe på meg :P

Om hun får svarte og hvite BCèr da... ;)

Skrevet

En hund kan faktisk være det du trenger også. :o Da jeg fikk Tassen så var han på en måte en "terapi hund" Og hadde det ikke vært for ham så vett jeg ikke hvor jeg hadde vært her i livet! Lykke til! Det virker som om du gleder deg masse og det er kjempebra! ;)

BC er jo også en helt fantastisk rase da.. ;)

Skrevet
Så spennende ;) Gleder meg til å følge med videre!

Så bra ! Kommer til å oppdatere tråden videre,så fort jeg vet mer ;)

En hund kan faktisk være det du trenger også. :o Da jeg fikk Tassen så var han på en måte en "terapi hund" Og hadde det ikke vært for ham så vett jeg ikke hvor jeg hadde vært her i livet! Lykke til! Det virker som om du gleder deg masse og det er kjempebra! ;)

BC er jo også en helt fantastisk rase da.. ;)

Jeg vet det.. Det sier oppdretter åsså faktisk.. Nettopp fordi hun vet hvordan jeg har det,og hun har være langt nede selv.. Har jeg hund,så MÅ jeg ut.. Jeg kan gå timesvis i skogen med hunden,og bare tenke på meg og min lille prinsesse... ;)

Border Collier er kjempeflotte hunder,såfremt man behandler dem riktig ;)

Jeg gleder meg såååååååå mye ja :P Og håper virkelig det går rette veien nå ;)

Skrevet

Gratulerer!! Det er flott at du skal ha den på for da!

BC er kjempe fine, en tid jeg hadde veldig lyst på selv, men tror det er papillon som er den rette for meg.

Håper alt går fint og at du får en liten en hjem snart.

Hva har du tenkt på som navn da? Har hun bokstav kull eller hva?

Lyst å hjelpe med navn, det er gøyt. :innocent:

Lykke til videre!

Skrevet
Gratulerer! Det er flott at du skal ha den på for da!

BC er kjempe fine, en tid jeg hadde veldig lyst på selv, men tror det er papillon som er den rette for meg.

Håper alt går fint og at du får en liten en hjem snart.

Hva har du tenkt på som navn da? Har hun bokstav kull eller hva?

Lyst å hjelpe med navn, det er gøyt. :innocent:

Lykke til videre!

Tusen takk for det :ahappy:

Har tenkt litt på navn..Meen..ikke helt bestemt :D

Ingen krav til bokstav i navn,så kom gjerne med navnetips :)

Skrevet
Er det ventelister for å få hund på for? Bare lurer..

Nei, det vet jeg egentlig ikke..

Men sålenge di står på venteliste for å kjøpe hunden,så prioriterer hun jo det først..

Nesten ihvertfall..

Vet ikke så mye ennå,iogmed at hun ikke vet hvor mange det blir..

Når hun vet sånn ca hvor mange det blir så vet jeg også mer :D

Jeg vet bare hittil at tispene er parret,og at ihvertfall hun ene er drektig..

Og hun ringte meg for å fortelle at hun hadde mange bestillinger på BCèr..Så jeg måtte gi beskjed snarest mulig :ahappy: Så hun prioriterer meg ganske langt frem ihvertfall :D

Når hun har hatt tispen til vetrinær-undersøkelse,og vet sånn noenlunde HVOR mange det er..

DA måtte jeg ha bestemt meg :)

Men sånn generelt er det ikke mange som har ventelister på fòrverter tror jeg..

Er vel heller det at,jeg må bestemme meg for hvilken rase av schæfer,eller border jeg vil ha..For da vet hun jo om hun skal ha ut ei BC tispe eller schæfer tispe på fòr...

Dårlig forklart dette her,men.. :innocent:

Skrevet

Er så vanskelig å finne på navn uten å rette seg etter noe men jeg kan jo prøve

Svart og Hvit Border Collie

Domino (kanskje litt guttette?)

Galatea som betyr melke hvit

Salene/Salena som betyr måne

Urania som betyr himmel

Nå tok jeg navn som har noe med fargen på henne da, Svart og hvit, men det ble vell mest hvitt her :innocent:

Shæfer

Adele/Adela som betyr nobel (husker ikke hva det var på norsk)

Alina

Flora/Floretta som betyr blomst

Fritzi som betyr peaceful ruler (aner ikke hva ruler er på norsk)

Iris som betyr Regnbue

Disse navnene var Tyske siden shæferen kommer i fra tyskland.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
    • Tusen takk for utfyllende svar! Det er absolutt slitsomt ja.. Burde selvsagt lagt til at han er røntget og resultatene viste plettfri både AD og HD. Vi fikk i tillegg tatt et pr ekstra bilder av ryggen hans da han har hatt noe smerter i ryggen ila året, men heller ingen avvikende resultat der. Skal sies at veterinærene som har sett på han når har har hatt vondt i ryggen (ved to anledninger) kan ikke finne noe ved kontroll og de mener det kan være muskulært. Så absolutt ikke umulig at en fysioterapeut hadde vært hensiktsmessig mtp akkurat det.  Men for å gi litt mer utfyllende kontekst så skjer ikke disse utbruddene i forbindelse med noe som skulle utløse noe smerter og dermed utløse utbrudd. Som regel så kommer det i etterkant av at han har rullet i snø/gress feks, eller at vi har måttet begrense han mye, mye kort bånd. Eller hvis vi «maser» på han eller krever noe av han, gå pent og ikke dra feks. Så det lille vi ser av et mønster er at det henger sammen med stress eller frustrasjon, og overtenning. Å vi har lite tro på at han gjør det fordi det er en form for lek for han, fordi det aldri ender positivt for verken han eller oss. Han vinner aldri disse kranglene, men det gjør ikke vi heller..🥲 For å svare litt på punktene du spør om (setter stor pris på at det spørres, da vi ofte opplever at folk antar at vi er problemet og gjør alt feil, uten å spørre) 1. røntgen er tatt, og kontakte fysioterapeut er ikke en dum ide.  2.riktig og nok aktivitet synes jeg også vi har godt dekket. Han får 3 turer om dagen, en kort på morgenen og en på kvelden (ca 30 min) i tillegg til en lengre tur på 45-75 min etter arbeidstid. Vi bor for tiden i leilighet i Oslo så å lufteturene skjer i bånd. I tillegg er vi ofte i skogen og på privat hundejorde der han få løpe løst. 3. munnkurv og grime har vi også kjøpt ja, å på kurset vi gikk rett før jul fikk vi hjelp til innlæring av disse. Munnkurven har vi skjønt at er litt for liten så den har blitt tilsidesatt. Og grime øver vi fortsatt på, men den blir også et stressmoment for han og han klikker ofte både av å ha den på og få den av. Så vi har ikke kommet så langt at vi kan gå tur med den enda, da det ender mer manisk graving for å få den av, til tross for at vi prver å flytte fokuset hans fremover. Men vi håper å få den bedre til etterhvert. 4. Har vært i kontakt med oppdretter ang dette å til tross for å ha drevet oppdrett i 25år så har heller ikke hun hørt om denne oppførselen. Foreldre er helt fine. De søsknene vi vet om er ikke utenfor «normalen» av unghund oppførsel. 5. Mulig vårt neste steg igjen blir å kontakte en adferdskonsulent ja, som er spesialisert innenfor mer adferd enn trening. For som sagt så har vi forsøkt å trene dette bort på forskjellige måter uten å nå frem. Trenger nok noen som kan evaluere hele han og mønstrene hans, å det er det vi har trodd vi har fått tidligere. Men som regel er det en og en time, å om han ikke klikker ila den timen så får man heller ikke sett problemet. Å da er vi ofte like langt, å ender med å bli fortalt treningsmetoder vi kan prøve men som overhodet ikke fungerer når han tipper, å dermed blir et større stressmoment for han.    Vi holder til i Oslo nå men flytter til Nes i mai. Instruktørene vi har hatt på besøk er en vi fikk anbefalt fra oppdretter, fra Hamar. En dame fra hundeskolen som holdt valpekurset, Norges hundeskole. Og en vi fikk anbefalt, frøken dognanny.  Vi var ikke missfornøyde med noen av disse men har forstått at de kanskje ikke har den rette kunnskapen for vårt problem..
    • Dette høres slitsomt ut for dere! som du sier, dette er ikke normalt, ikke for noen raser, jeg håper dere kan få hjelp. Bra du nevner at dere har vært til veterinær. Er han røntget? Jeg ville også fått besøk av en hundefysio som kan sjekke muskulaturen, de har ofte bedre kompetanse på muskulære problemer. Kan jeg spørre hvilke instruktører dere har hatt inne og hvilken kompetanse de har? Hvor i landet bor dere? Det er stort spenn i kompetanse og metoder. Jeg stoler på de fleste jeg kjenner til som er listet på https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund, men der er det også variasjon i kompetanse. Et annet spørsmål er om dere har hatt inn instruktører som hovedsaklig driver med hundetrening, eller om dere har hatt inn hundetrenere med fokus og kompetanse på adferd. For noen er det stor overlapp, mens andre er det skille. Er det standard eller jaktgolden? Har du snakket med oppdretter? Hvordan er mentalitet på foreldre og søsken? Erfaringsmessig er det uansett dumt å vente på at en hund skal "vokse av seg" noe som helst av problemer. En del adferd må man riktignok bare forebygge og "holde ut", men jo mer en hund får "øvd" seg på adferd, jo bedre sitter den. Ting jeg ville sjekket ut/prøvd. 1. Fysioterapeut. Rønting av hofter og albuer hvis dette ikke er gjort enda. 2. Nok og "riktig" aktivisering. Utelukke ballkasting og annen jaktlek som kan forhøyd stress. Mentale oppgaver som søk, trening av triks og lydighet i korte økter hver dag, og nok fysisk aktivitet. Minst 1-2 timer tur med snusing og varierende tempo daglig. 3. Lære inn å ha på munnkurv med positive metoder og bruke den på tur. Eventuelt også grime. 4. Snakk med oppdretter, om de kan være til hjelp og kan si noe mer om foreldre og søsken. 5. Finne riktig hundetrener. Det kan dessverre være en krevende oppgave. Men jeg har enda en del kontaktnettverk hvis du oppgir hvor i landet du bor.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...