Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva har du gjort med hunden din i dag?


Huldra

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Idag var vi ute på en times tur på morgenen i øsepøse regnevær, når man først er ute så er det ikke så ille.

Har vært på en liten tur rundt sentrum her for å miljøtrene litt også har hun vært ute på en liten tisse tur ikveld.

Nå når jeg er ferdig med å skrive her skal vi ut på en litt lengre tur siden det har sluttet å regne.

Imorgen skal hun til kiropraktoren og knekkes opp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. mange folk som sier de ikke har gjort noe, bortsett fra litt lydighetstrening, en liten times tur, litt ditt og litt datt.. Jaja, syns ikke det høres ut som "ingenting", jeg da.. Og så mange hunder som ikke liker regnvær, da! :shocked:

Vi har stusset pelsen (les: rundklippet henne). Siden hun var så snurt pga det, dro vi opp til klubben og trente litt agility. Der var det lp-trening, men det ble vi ikke med på, uten å si så mye mer om akkurat det. Plutselig var det visst medlemsmøte, så da lå Tulla og slappet av mens jeg spiste vafler og hørte på rasepresentasjon av Corgi.

Etterpå dro vi opp til skogen og gikk et spor jeg hadde lagt ut før klubben, 700m, godbit i hvert føkkings forspor (unnskyld språket, men det var et herk, tok 45-60 min å legge ut). Heldigvis tok det nesten like lang tid å gå (30-45min) så jeg er veeeldig fornøyd. Hadde det gått rett vest i dag (fx tatt tre minutter å gå), hadde jeg lagt hele sporkarrieren på hylla, men det er en annen sak.

Og jo, det regnet litt her også.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Missy har gått ett spår, tränat lite agility, tränat vittringsapportering och kryp.

Shejpa har fått gå jaktsök i regnet, tränat stadga och apportering ute. Hon har också tränat en hel del inomhus. Burlekar, backande, stå och hand touches.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt i dag har vi bare gått morgentur.. Og hatt en litt for lang kosestund på sofaen før jeg måtte hive meg i bilen og komme for sent på jobb... :)

Seinere i dag blir det søk i skogen. Og kveldstur en eller annen gang før nattatiden setter inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til så langt i dag har eg luftet 3 voksne hunder, matet og koset med 7 valper. :)

Når jeg kommer fra jobb i kveld blir det mer aktivisering av dei voksne, trene litt lydighet med den eine av dei og så skal alle 7 valpene ut og springe i gresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg gått/jogget 1 mil med Turbo i skogen og latt han løpe i langline i en halvtime og når jeg kom hjem gikk jeg igjennom lp 1 programmet 2 ganger men var ikke mye futt i han etter skogsturen:P Blir nok ikke mere ut i dag annet enn luftetur før vi legger oss og kanskje en gjennomgang til av programmet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte dagen med morgentur til postkontoret for å hente en haug med pakker som hadde kommet til både meg og han. Moro med pakker, selv om jeg har betalt for dem selv! Vinke farvel til pengene sine...

Nå har vi vært ute i skogen i ca halvannen time, og underveis trent litt på fri ved foten, utgangsstilling og innkalling fra sitt. Øvelser fra klasse 1 med andre ord :D Har også meldt oss på kurs i dag, det starter neste uke. Vi gleder oss (eller jeg gleder meg i hvert fall, bikkja tenker vel heller "oh no, ikke nå igjen... Hihi)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har begge liggi leeenge i bilen, de har fått en times tur i skogen i Elverum, Lyra har fått skryt av Terje Østlie, jeg har fått "kjeft" av Terje Østlie (:D ), Lyra er blitt forelsket i Terje Østlie, nå ligger hun ved siden av meg og sover, Loke ligger ute på gresset og sover og jeg sitter foran pcn med et overvektig kattekrek på fanget.

I morgen er det atter en spennede dag :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag trente vi først litt triks hjemme på kjøkkenet. Deretter kjørte vi litt pølse søk ute og inne som formiddagstrening.. Så gikk Aris et forholdsvis kort blodspor, for og trene vinkel med avhopp. Så var vi noen timer på AG trening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har begge liggi leeenge i bilen, de har fått en times tur i skogen i Elverum, Lyra har fått skryt av Terje Østlie, jeg har fått "kjeft" av Terje Østlie (:D ), Lyra er blitt forelsket i Terje Østlie, nå ligger hun ved siden av meg og sover, Loke ligger ute på gresset og sover og jeg sitter foran pcn med et overvektig kattekrek på fanget.

I morgen er det atter en spennede dag :D

Veldig OT: Tør jeg spørre hvor og når du var i elverum? Synes jeg så en sort belger på hundeklubbens bane før i dag :)

Vanilla og jeg trente litt triks i dag tidlig og når jeg kom hjem gikk vi en lang tur med langline på jordet sammen med en annen hund som hadde stukket hjemme fra. Også dro vi på hundetreff i en time og hun har lekt og lekt hele tiden + at vi gikk hjem igjenn sammen med to andre voffser.

Og vanilla er fortsatt ikke fornøyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har vi vært på besøk til foreldrene mine og hunden deres noen timer. Så gikk turen opp til skogen, hvor jeg hadde lagt spor. Det var det lengste hun noen gang har fått lagt for seg (ca 1,5km) , og det gikk direkte rett vest! :Laugh: Til tider meget bra, til tider totalt ute og kjøre og hun hadde ikke peiling på hva hun drev med, så det var rett og slett for vanskelig for henne. (Noe som også var litt meningen..) :D Nok om det. Jeg er fornøyd. :D

Ellers har jeg bla vært på biblioteket og lånt meg noen gode gamle klassikere innen hundetrening (Steen, Mazarino, Nordenstam, Jærverud, Hallgren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg ikke gjort noe med hunden min, foruten å klø han litt og gi han mat. Dro tidlig på skolen, kom ikke hjem før halv tre og kl halv fire bar det avgårde på jobb som ikke var ferdig før kl 10. Så, idag har pappa tatt seg av Ero, uten at han har lidd noe nød, heller tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var vi en times tid i skogen på morgentur, med litt trening underveis. Snart starte klasse 1 igjen, så må øve litt :D Etter det måtte jeg dra på jobb fra 14-2130, men fikk brodern til å lufte voffen mens jeg var borte. Og nå er det straks klart for kveldstur. Rolig dag med andre ord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...