Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange kull er ok


Marianne

Recommended Posts

Da skal det være en veldig god grunn for det i tilfelle, lite avlsmateriell i rasen eller en ekstremt bra avlstispe. Synes likevel 5 kull er mye jeg da.. 3 kull på ei tispe som har noe å tilføre rasen, det synes jeg er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal det være en veldig god grunn for det i tilfelle, lite avlsmateriell i rasen eller en ekstremt bra avlstispe. Synes likevel 5 kull er mye jeg da.. 3 kull på ei tispe som har noe å tilføre rasen, det synes jeg er greit.

Er det ikke noe med at en hund ikke skal gi mer enn 5% av det totale antall valper som kommer, i en 5års periode? I så fall kan det jo være snakk om en veldig stor rasepopulasjon, og ei bra avlstispe. Men 5 kull er uansett ganske mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvilke prinsipper du skal ta som utgangspunkt.

Er det tispens ve og vel du tenker på? Da godtar jo NKKs etiske retningslinjer for avl fem kull på tispa (jeg mener å huske at flere kan godtas, hvis eier har veterinærattest, orker ikke dobbeltsjekke nå) - men de sier jo også at kullene ikke skal komme for tett. Altså kan tispa for eksempel ha kull når hun er to, tre, fire, fem og seks år gammel.

Når du sier 7-9 valper, så kommer jo det an på rasen, ikke alle får så store kull. Men så er det jo en kjensgjerning at det er belastning for tispa å ha et kull, uansett om det er en eller ti. Forskjellen er større mellom ingen valp og én valp, enn mellom én valp og ti valper.

Men ei frisk tispe i god form, som blir tatt vare på og får god oppfølging før, etter og underveis skal ikke ha noe problem med å ha fem kull. Altså forutsatt at de ikke kommer for tett, og at drektighet, fødsel og valpetid forløper normalt. Men det er vel det vi tar som utgangspunkt, og ikke ekstremtilfellene?

Jeg har flere tisper rundt meg i ulike miljø som har hatt både tre, fire og fem kull - og jeg ser ikke at det har tatt noen skade på dem. Mens jeg ser tisper som blir helt ødelagt etter ett kull. Så det er så mye rundt som avgjør dette, ikke bare selve kullet.

Men hvis vi ser bort fra det medisinske og dyrevernsmessige:

Nei, jeg synes ikke det er ok at ei tispe som standard har fem kull. Få tisper er så unike og har så mye å bidra med, at det forsvarer så mange kull. Hvis tispa er ei god avlstispe, skal avkommene være minst like bra - og dermed overta som avlshunder. Hvis tispa ikke er så god, så har hun ikke noe å bidra med for rasen.

Jeg vil dog også se på rasens utspredelse. I en rase av liten populasjon er det farlig om et individ får dominere avlen altfor mye, slik at neste generasjon blir halvsøsken og søskenbarn. Da blir det vanskeligere å avle framover. I en rase med høye fødselstall er det mer forsvarlig at et individ brukes mye, fordi hun ikke vil tynne ut rasens blod. Hvis man også er selektiv med hvilke linjer tispa parres med, kan barn og barnebarn også brukes. Altså: Hvis det er fem hannhundlinjer i en rase, er det dumt å parre tispa med alle fem. Da er det ingen ubeslektede linjer igjen til barn og barnebarn. Altså kan fem kull i én rase bli henimot katastrofalt, mens i en annen er det uproblematisk. Veterinær Astrid Indrebø har vel anbefalt at intet avlsdyr skal stå for mer enn fem prosent av fødte valper over en femårsperiode (altså: 100 valper født hvert år, 500 valper til sammen. Dermed ikke få mer enn 25 valper).

Jeg mener for øvrig dette også om hannhunder. Selv om det for hannhunden er mye mindre belastning å få et kull (!), forsvarer ikke det at en hannhund får 50, 60, 100 avkom.

Så: For rasens beste synes jeg som standard (jeg er ikke kategorisk, det finnes alltid unntak) det er drøyt med fem kull. For individets beste er jeg ikke overbevist om at det er drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode innspill Emma! :)

Dette er en rase som ikke det er så mange av her i Norge men det er ingen fare for overlevelsen! Det er også snakk om 2 tisper som har hatt 5 kull hver. De er mor og datter og er veldig gode representanter for rasen. Folk har stått i lange ventekøer for å få valper etter disse tispene, men jeg syns vel egentlig at ikke det spiller så stor rolle..

På den andre siden så er oppdretter veldig påpasselig med hundene sine og drar heller til dyrlegen 3 ganger for mye for å si det sånn :) Tispene har bestandig fått godt med oppfølging. Oppdretter har meget lang fartstid med hunder.

Jeg har ingen tall om hvor mange valper som ble født av den rasen, derfor vet jeg heller ikke noe om hvor mange prosent disse tispene har født av stammen til den rasen. Er det noen steder jeg kan finne det ut..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NKK har statistikker over hvor mange hunder som er registrert i en rase. Man kan også se på fylke, kommune osv. Men jeg tror du må på dogweb for å finne ut hvor mange valper en tispe har gitt.

Her er oversikt over de siste fem år. Og her er siden jeg fant det på, men linker til flere statistikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En faktor jeg glemte, Marianne, er selvfølgelig forskjellen på landsbasis og verdensbasis.

Ei venninne av meg har en rase det finnes cirka åtte av i landet. Hun har ei tispe som hadde kull i fjor. Bør tispa ha et nytt kull? Hun vil jo dominere rasen totalt. Men her er rasen så liten igjen, at man nesten bare må bruke i avl de som er gode nok til det, innse at rasen er sjelden og at du MÅ ut av landet for å finne partner. Og nedover Europa er det ikke problem å finne hannhunder og potensielle importer som er ubeslektet i fem-seks ledd bakover. Skulle tispa følge fem prosent-regelen, skulle hun jo ikke hatt valper noen gang. Så noen ganger er en rase så liten at man bare må ha liten stamtavlespredning de første generasjonene for i det hele tatt å få rasen på plass.

I ditt tilfelle så er det jo bra at datteren også går i avl, og er etterspurt - det betyr at mora faktisk har hatt en misjon som avlstispe. Det er vanskelig å svare kategorisk. Er dette to av veldig få individ i rasen som har CK-kvalitet, eller som er HD-fri, eller som har de ønskede bruksegenskapene? Det er slike ting som kan spille inn, og rokke ved ellers prinsipielle argument. Man kan ikke få alt, men i små raser må man av og til utfordre balansen mellom å bruke gode nok avlsdyr og å holde slektskapet nede. Hva skal gå på bekostning av hva? Skal rasen bli "styggere/dårligere/sykere" noen år, for å få en større genpool? Skal man si at denne rasen er liten, vi vil kun bruke de beste dyrene og heller reise til Italia eller importere sæd fra Australia for å få det til?

Men hvor går grensene for hva en liten rase er, og når den er så stor at man må bli strengere?

Jeg har en rase som ansees som middels stor i fødselstall, og jeg vil heller se fødselstallene gå nedover for å få bort en del avlsdyr jeg mener ikke har noe å bidra med for rasen.

Ellers har Huldra rett - de linkene kombinert med DogWeb kan gi deg svarene du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Selv syns jeg det er for tidelig å ta kull nr.2 bare 1år etter kull nr.1.

Jeg syns ikke man har hatt god nok sjangs til å se hvordan kull nr.1 utvikler seg. Så maks 3 kull for å kunne gjøre dette.

Ellers syns jeg at mer enn 3 kull skal være en super avlstispe som virkelig tilfører rasen mye bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har Jeanette og jeg konspirert litt på msn og funnet ut at moren har hatt 38 avkom på 5 kull og de to siste kullene til datteren er ikke registrert enda, valpene er 5-6 uker gamle nå så det er ikke så rart.. :) Men fant vel ikke ut av hvor mange valper hun har hatt.. Heller ikke prosentene, men det ble reg 52 hunder av rasen i fjor her i Norge så det er ikke så ille som den rasen du snakker om Emma :)

Begge tispene er Nuch og Such, mener også at moren er Finsk uch,(og der med også international???) De er begge også jaktchampioner, i Norge ihvertfall, litt usikker på om de er i andre land også.. Så ja de er gode tisper, der er vel derfor folk står i lange køer for å få valp etter de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv syns jeg det er for tidelig å ta kull nr.2 bare 1år etter kull nr.1.

Jeg syns ikke man har hatt god nok sjangs til å se hvordan kull nr.1 utvikler seg. Så maks 3 kull for å kunne gjøre dette.

Det er jeg veldig enig med deg i! Det er kjekt å kunne se hvordan valpene blir som voksne hunder, og om resultatene er av en slik grad at det er forsvarlig å la tispa få flere valper. Og også for å se hva som ikke fungerte/ble som forventet, i håp om å kunne finne en hannhund som kan veie opp for dette.

Jeg forstår ikke de som gjentar kombinasjoner uten å se hvordan valpene i første kullet faktisk blir. To BIR som valp og et cert i juniorklasse er bare ikke tilstrekkelig for å gjøre kombinasjonen på nytt.

(Dog setter jeg et lite unntak for å gjøre kombinasjonen på nytt der man bare får en valp, fordi det er uansett for lite til å kunne "dømme" kombinasjonen).

Men der får du også den forskjellen jeg skisserer mellom hva som er ok i forhold til hundens medisinske situasjon og ok i forhold til rasens optimalisering. Ønsker man å forbedre rasen, eller i det minste tilføre noe, tar man seg tid til å granske avkommene. Men tispa i seg selv tåler å få et kull et år senere, selv om valpene ikke er røntget, mentaltestet, utstilt eller vært med i noen form for konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med å tilføre rasen noe. Gitt at tispen har gode egenskaper og faktisk takler å få kull veldig bra(dvs. at alt det medisinske er bra), hvorfor er det så "forferdelig" å få mange kull på henne? Dvs. hvorfor er det så dumt for en tispe å ha mange avkom, mens hannene kan få massevis av kull? F.eks. kan jo en IS hannhund bli godkjent for 15 kull, og det er helt greit? De skal da tilføre rasen noe begge to, og hvorfor skal hannen kunne tilføre så mye mer? Da ser jeg altså bort fra det faktum at det tar langt mer på for tispen å få kull, enn det gjør for hannen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jo ikke tispa gjort noe annet en og være drektig og ha valper nesten, og det er drøyt syntes jeg.

Har selv sitti på dogweb og titta litt og kommer over ei tispe som hadde hatt 7 kull, dette er vist ikke så uvanelig for denne rasen og ha så mange kull, og dette er en rase som gir veldig store kull også.

Samme hvor god avlstispe hun er, så syntes jeg det er drøyt av oss mennesker og sette så mye kull på tispa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette med å tilføre rasen noe. Gitt at tispen har gode egenskaper og faktisk takler å få kull veldig bra(dvs. at alt det medisinske er bra), hvorfor er det så "forferdelig" å få mange kull på henne? Dvs. hvorfor er det så dumt for en tispe å ha mange avkom, mens hannene kan få massevis av kull? F.eks. kan jo en IS hannhund bli godkjent for 15 kull, og det er helt greit? De skal da tilføre rasen noe begge to, og hvorfor skal hannen kunne tilføre så mye mer? Da ser jeg altså bort fra det faktum at det tar langt mer på for tispen å få kull, enn det gjør for hannen...

Jeg personlig mener det samme om hannhund og tispe i forhold til begrensning i avlen. Det er lettere for en hannhund å få flere valper, men det er ikke et arguemtn for at det skal skje.

Det eneste argumentet jeg klarer å komme på for at en hannhund skal ha veldig mange flere kull enn ei tispe, er hvis to søsken representerer en stamtavle med linjer som er veldig viktig å få i rasen. Enten det er fordi blodet er helt nytt, eller fordi det er veldig friske gener, hunder med gode bruksegenskaper, hva som helst - noe som er veldig viktig å tilføre rasen og i seg selv forsvarer at de brukes mer i avl enn "gjennomsnittlige" raserepresentanter. Da vil jeg lett forsvare at hannhunden får flere kull enn tispa. Dette er i så fall også enkelttilfeller, og gjelder ikke annenhver hannhund. Ellers har sjelden en hannhund så mye mer å bidra med enn sin søster, som får færre kull.

Hvis en tispe har så gode egenskaper at det er ønskelig med flere kull (altså flere enn for eksempel tre) på henne, synes jeg oppdretter og andre skal se på avkommene først. Er avkommene bra? Nei? Hva er det da egentlig tispa bidrar med? Et godt individ er ikke det samme som en god avlshund. Er avkommene bra? Ja? Vel, hvorfor ikke bruke avkommene i stedet? Målet med avl er jo å få fram avkom som er bedre enn foreldredyrene. (Med mindre målet er lommeboka, men de vil neppe diskutere på mine prinsipp...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig enig med min oppdretts kriterier jeg; Aldri kull på tispen før den er moden. 3kull. Aldri etter den er 7år. Altså får den et kull med 1 valp (på en rase som flat) så er det jo kanskje greit med et 4 kull..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser heller ikke poenget med mer enn 3 kull på en tispe:

Hvis den gir SÅ gode avkom, hvorfor ikke avle videre på disse isteden?

Selv tar jeg 1- 2 kull på en tispe. OM avkommene tegner til å bli veldig bra vurderer jeg ett 3. kull. Men da skal det være minimum 2 år mellom iallefall to av kullene.

En tispe klarer fint to kull på to år om den er frisk og rask, men da fortjener den en god pause før den igjen settes på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig enig med min oppdretts kriterier jeg; Aldri kull på tispen før den er moden. 3kull. Aldri etter den er 7år. Altså får den et kull med 1 valp (på en rase som flat) så er det jo kanskje greit med et 4 kull..

Litt off topic, men dog: Hørte på forrige utstilling ei dame som hardnakket påsto at hennes tispe nå var moden for å ha kull, for den hadde fått løpetid for tenk! Tispa hadde akkurat gått over i juniorklasse, men hun visste at miniatyrhunder ble fortere modne enn store raser, så hun så overhode ikke problemet! Hun hadde kennelnavn, hannhunden hennes hadde vist ønske om å parre, og mannen hadde snekret valpekasse. Hva mer manglet?

Nei, si det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men dog: Hørte på forrige utstilling ei dame som hardnakket påsto at hennes tispe nå var moden for å ha kull, for den hadde fått løpetid for tenk! Tispa hadde akkurat gått over i juniorklasse, men hun visste at miniatyrhunder ble fortere modne enn store raser, så hun så overhode ikke problemet! Hun hadde kennelnavn, hannhunden hennes hadde vist ønske om å parre, og mannen hadde snekret valpekasse. Hva mer manglet?

Nei, si det... :)

Er det mulig? Hadde hannhunden "vist ønske om å parre" en løpetispe?? :shocked: *sjokkert* :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt off topic, men dog: Hørte på forrige utstilling ei dame som hardnakket påsto at hennes tispe nå var moden for å ha kull, for den hadde fått løpetid for tenk! Tispa hadde akkurat gått over i juniorklasse, men hun visste at miniatyrhunder ble fortere modne enn store raser, så hun så overhode ikke problemet! Hun hadde kennelnavn, hannhunden hennes hadde vist ønske om å parre, og mannen hadde snekret valpekasse. Hva mer manglet?

Nei, si det... :)

Jeg snakker ikke om sånn moden, hun ser etter modenhet på oppførsel, og oppi topplokket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Hadde hannhunden "vist ønske om å parre" en løpetispe?? :shocked: *sjokkert* :rolleyes:

Ja, og det enda han nettopp hadde fått parre den andre tispa hennes. Skulle jo tro han var fornøyd med å få parre ei tispe? :rolleyes:

Jeg snakker ikke om sånn moden, hun ser etter modenhet på oppførsel, og oppi topplokket :)

Jeg skjønte det. Men det er vanskelig å bruke som generell pekepinn. Enkelte myrsniper ser det de vil se. Det gjør sikkert jeg og, for den saks skyld... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig i at skal en tispe ha mer enn 2-3 kull så skal det ligge tungtveiende argumenter. Som Yodel sier, får tispen så gode avkom så kan man jo heller avle på dem da!

Og å sette valpekull på første løpetid er for meg ganske uhørt! (skal det forsvares må det være såpass tunge argumeter at jeg på stående fot ikke klarer å komme på noen eksempler!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Emma, jeg...

Jeg er også enig i at skal en tispe ha mer enn 2-3 kull så skal det ligge tungtveiende argumenter. Som Yodel sier, får tispen så gode avkom så kan man jo heller avle på dem da!

Skal en hannhundeier også ha tungtveiende grunner for å låne ut avlshunden sin til mer enn 2-3 kull?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Emma, jeg...

Skal en hannhundeier også ha tungtveiende grunner for å låne ut avlshunden sin til mer enn 2-3 kull?

Ja den er litt værre..... Sånn fysisk er det jo mye tyngre for en tispe å ha mange kull enn en hannhund. Men med tanke på avl så må jeg jo si at jeg syns det er en uting at noen hannhunder blir overavlet på.

Jeg har et eksempel fra min egen rase der en hannhhund og hans sønn er veldig mye brukt, på grunn av dette er det fryktelig vanskelig å finne hannhunder uten disse bak i sine linjer. De har gitt mye bra avkom og derfor så forstår jeg at det er veldig fristende å bruke dem.

Men ja jeg syns at mye av ansvaret her også ligger på hannhundeier som kan begrense kullene, og ikke låne ut til rubbel å rake..... Men 2-3 kull.... tja det er kanskje i minste laget.... siden jeg ikke har hannhunder selv så har jeg ikke fundert SÅ mye på det som jeg har med antall kull på tisper så noe bedre svar kan ikke jeg gi deg, men håper det kommer andre mer erfarne debattanter som kan gi bedre svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ser ikke vitsen ved å ha 5 kull på ei tispe..synes 2-3 er nok..

Hvorfor ikke feks plukke ut ei lovende tispe(datter fra et av kullene)dersom kombinasjonen og avlresultatet er så bra at man har følt for å parre mer enn 2 ganger i det hele tatt.Denne dattera kan vel gi gode kull hun også?

Er ikke det greit?For det bør da være noen gode tisper å avle videre på?Eller så har man hatt uflaks..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ja jeg syns at mye av ansvaret her også ligger på hannhundeier som kan begrense kullene, og ikke låne ut til rubbel å rake..... Men 2-3 kull.... tja det er kanskje i minste laget.... siden jeg ikke har hannhunder selv så har jeg ikke fundert SÅ mye på det som jeg har med antall kull på tisper så noe bedre svar kan ikke jeg gi deg, men håper det kommer andre mer erfarne debattanter som kan gi bedre svar :)

Etter en liten tur på DogWeb så fant jeg ut at gamlehundens far var far til 29 kull, som resulterte i 198 valper. Synes folk her at det var for mye? Rasen var forøvrig gordon setter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...