Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsklipp


Jeampi

Recommended Posts

Hvor masse pelsstell osv trenger rasen deres før en utstilling? Hvor lang tid bruker dere hvis dere skal børste,bade,føhne og evt klippe?

Bruk gjerne ett bilde som viser rasen i utst klipp :P

Pomeranian må klippes runde i form og masse småting som må klippes.

De skal f.eks børstet og klippes i baken slik at fra halefestet og ned mot hasene skal det gå som en skrå strek.

Man bruker vel en 2-3 timer fra man begynner til man er ferdig hvis man tar bading,klipping,føning osv i ett.

jeg tar det over flere dager.

Her er en pom med utstklipp:

Pomeranian.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling.. :oops:

Vet dem skal være poffete, og tror ikke de klippes før utstilling.

Men her er ett bilde iallefall.

sheridan.jpg

Norsi.jpg

Noen som vet hvordan Chow'en skal børstes osv før utstilling?

Flaut å ikke vite, selv om jeg ikke er inn i utstilling.

Har aldri stilit ut før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En irsk ulvehund skal ikke klippes mye. Det eneste er albuene som skal klippes.

Alt det andre som skal gjøres med pelsen, gjøres ved at en napper. Bare tar tak i håra og røsker dem ut :P Høres brutalt ut, en tviler på det er vondt for hunden.. De hårene som dras ut kommer nemlig veldig lett!

De viktigste områdene er oppe på hodet, fra svelget og ned til brystbenet (for at halsen skal fremheves, det står jo i standarden at den skal være lang), og på halsen der hvor pelsen møtes og danner en kant. Den skal altså nappes for å få så rene linjer som mulig.

Man kan også nappe kinnene dersom hunden får for bred skalle, eller la det vær om skallen er for smal.

Pelsen på beina kan også pyntes på om det ser ut som om hunden har bukser.

Her er en som ikke er nappet mye på hodet:

s4b10_g.jpg

Mens denne er nappet og klar for utstilling:

Celticsmallvet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en rase der det ikke kreves så vanvittig mye stell i forkant av en utstilling.

En uke i forkant av utstillingen dusjer jeg hundene og klipper klør.

Et par dager i forveien klipper jeg rundt ørene slik at de ser "ryddige ut" og ikke med masse tuster som stikker ut :P Jeg klipper også hasene, de skal ha en parallell linje med fronten av bakbena.

Dagen før utstilling børster jeg gjennom pelsen for å fjerne eventuelle floker. (har det hvite i pelsen blitt skittent i løpet av uka vasker jeg dette)

På selve utstillingen børster jeg opp pelsen, og så er det inn i ringen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En labrador kan du vaske noen dager før utstillinga, sånn at det naturlige fettinnholdet i huden/pelsen kommer tilbake, også kan du klippe de ytterste hårene på haletuppen litt - eventuelt børste gjennom pelsen litt, og så tar du hunden i bånd og inn i ringen. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portisene bades og finpusses litt på, flokene gres i gjennom. Tar vel til sammen 1,5 time eller noe.. Men jeg kommer ikke til å ta det så nøye. Hehe. Gidder ikke foffe opp pelsen eller noe. Tullball :P

For dem som tar det veldig seriøst gjelder barbering rett før ringen, napping, pussing, børsting osv. Men det er over hodet ikke nødvendig. De fleste portiseiere er veldig avslappet med tanke på utseende på utstilling :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På labradoren skal man klippe haletuppen slik at den bli butt og fin. Fjern all dritt og lort fra pelsen, og ta gjerne et fuktig håndkle over pelsen slik at den ser blankere ut. Den skal ikke vaskes dagen før utstillingen, men ca en uke elns :P

På newfoundlandshunden skal man bade den noen dager før utstillingen. Pelsen skal finkjemmes. Bruk en spray for å løfte opp pelsen. Ta også litt skum i hendene og fløff opp pelsen på beina, for da ser beinstammen kraftigere ut. Alt i alt tar det ca 7 timer... Altså.... Bading av en nuffe tar LANG tid. En må virkelig slite for å få pelsen helt våt innerst. Den har så tykk pels at shampooneringer tar en evigheter. Og den må nesten ha balsam. Dvs like lang tid der også. Også må man skylle ut alt, og det tar veldig, veldig lang tid, og enda lengre tid å tørke den!! Og børstingen av en newfoundlandshund tar vel 3 timer... Det brukte i hvert fall jeg på mine to. Og all pirking før en utstilling.. Huff og huff, newfounlandshunden er en av de vanskeligste rasene å ha med å gjøre når det gjelder utstilling!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En wheaten har mye pelsstell!

Jeg klipper hundene en uke før utstilling, bl.a. barbering av ører, napping av ører, kortklipping av hals og v-halsen, lengden på ryggen og sidene og resten av klippen dems.

Dagen før vasker jeg hundenemed shampo og balsam så pelsen legger seg fint til utstillingen dagen etter :P

oscarpaabord.jpg

Oscar med den rette utstillingsklippen, har ikke barbert ørene på bildet, men gjorde det i dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke peiling.. :oops:

Vet dem skal være poffete, og tror ikke de klippes før utstilling.

Men her er ett bilde iallefall.

sheridan.jpg

Norsi.jpg

Noen som vet hvordan Chow'en skal børstes osv før utstilling?

Flaut å ikke vite, selv om jeg ikke er inn i utstilling.

Har aldri stilit ut før.

Nei jeg syns å ha hørt at det ikke er lov å klippe chower før utstilling.

I USA så klipper de chowene som en pomeranian. Med kort pels i baken og rund og fin form. Jeg liker veldig godt den klippen. Men den er ikke lov i norge...Vet ikke hvorfor :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig!

Nuffer er herlige!

Vet du om det er like masse pelsstell på Bernere? :?

vet det, utrolig, utrolig nydelige! Også er det kusinen til Balder og Boris da :P *stolt*

Nei, det er mye, mye mindre pelsarbeid på bernerne. De har langt ifra like tykk underull som en newfoundlandshund. Og på en berner går det i hvert fall an å vete underullen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet det, utrolig, utrolig nydelige! Også er det kusinen til Balder og Boris da :P *stolt*

Nei, det er mye, mye mindre pelsarbeid på bernerne. De har langt ifra like tykk underull som en newfoundlandshund. Og på en berner går det i hvert fall an å vete underullen :P

Hehehe okei

er så forelska i de store "bamsehundene" og vil ha en nuffe eller en berner en gang i tiden :P (hvis jeg har stort nok hus vel å merke)

:oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi :P Forstørr pito et PAR hakk, så har du en merkelig leonberger :P

Hehehehehehehhe ja noe sånn :P

Nei før jeg skal ha noen stor bamse så skal jeg først gå litt saktere til verks og skaffe meg en kees..*sukk* drømmerasen etter pom? Ja gjett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På labradoren skal man klippe haletuppen slik at den bli butt og fin. Fjern all dritt og lort fra pelsen, og ta gjerne et fuktig håndkle over pelsen slik at den ser blankere ut. Den skal ikke vaskes dagen før utstillingen, men ca en uke elns :P

På newfoundlandshunden skal man bade den noen dager før utstillingen. Pelsen skal finkjemmes. Bruk en spray for å løfte opp pelsen. Ta også litt skum i hendene og fløff opp pelsen på beina, for da ser beinstammen kraftigere ut. Alt i alt tar det ca 7 timer... Altså.... Bading av en nuffe tar LANG tid. En må virkelig slite for å få pelsen helt våt innerst. Den har så tykk pels at shampooneringer tar en evigheter. Og den må nesten ha balsam. Dvs like lang tid der også. Også må man skylle ut alt, og det tar veldig, veldig lang tid, og enda lengre tid å tørke den!! Og børstingen av en newfoundlandshund tar vel 3 timer... Det brukte i hvert fall jeg på mine to. Og all pirking før en utstilling.. Huff og huff, newfounlandshunden er en av de vanskeligste rasene å ha med å gjøre når det gjelder utstilling!

og all den derre spay og skum bruken i pelsen tilhundene er jo nå blitt ulovlig uansett hvilken rase du har, hva gjør dere da??? selv har jeg bare badet ogfønet hundene før utstillinger og selvf. børsta vekk alle flokene, også går jeg over med en børste rett før jeg skali ringenså er vi ferdig med det(har aldri juksa med pelsen til hundene, bortsett fra og gjerne klippe litt rundere ører og poter på de hvis det trengs).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og all den derre spay og skum bruken i pelsen tilhundene er jo nå blitt ulovlig uansett hvilken rase du har, hva gjør dere da??? selv har jeg bare badet ogfønet hundene før utstillinger og selvf. børsta vekk alle flokene, også går jeg over med en børste rett før jeg skali ringenså er vi ferdig med det(har aldri juksa med pelsen til hundene, bortsett fra og gjerne klippe litt rundere ører og poter på de hvis det trengs).

Ja, jeg hørte om den nye loven :? Jeg tror jeg skal ringe til NKK og høre hva som skjer med puddlene!! nei, jeg får vel bare bruke føneren skikkelig da.. en god kam... Må bruke vann i stedet for sånn spray... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småen dagen før en utstilling, nybadet fønet og børstet. hun er nopen er hun.

Kopiav100_0880.jpg

Så nydelig! Og den deilige hvite pelsen *sikle*

Husker en tid jeg var helt gær'n etter japanerne! Og på bsbk utstillingen i september hadde jeg campet ved ringen dems :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige hunder!!! :P Syns det var artig å se en Irsk Ulvehund unappet. En Irsk Ulvehund er alltid vakker den :P

Skjønner ikke åssen dere orker alt pels arbeidet jeg..... Hadde blitt gal... blir nesten gal av Vicky.. hun har nettopp røytet som bare f... nå ser hun ut som en skabbrev nesten... det er litt morro når hun har all pelsen sin, for hun har en veldig flott pels. Folk sier hun har pelsen til Multichampionen Lyveden Thunderflash, men jeg har ikke akkurat giddet å stille.... hehe.... er ikke helt en utstillings person... må si jeg blir skikkelig oppgitt i røyte periodene... men jaja, noe må man tåle... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelige hunder!!! :P Syns det var artig å se en Irsk Ulvehund unappet. En Irsk Ulvehund er alltid vakker den :P

Skjønner ikke åssen dere orker alt pels arbeidet jeg..... Hadde blitt gal... blir nesten gal av Vicky.. hun har nettopp røytet som bare f... nå ser hun ut som en skabbrev nesten... det er litt moro når hun har all pelsen sin, for hun har en veldig flott pels. Folk sier hun har pelsen til Multichampionen Lyveden Thunderflash, men jeg har ikke akkurat giddet å stille.... hehe.... er ikke helt en utstillings person... må si jeg blir skikkelig oppgitt i røyte periodene... men jaja, noe må man tåle... :P

hihi, emn som du sikkert vet, så ELSKER jeg pelsarbeid :P *sikle*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...