Gå til innhold
Hundesonen.no

dette er jo skremmendes


Lazita

Recommended Posts

Jeg skjønner hva Astrid mener med bruksegenskaper og "brains before beauty."

Hadde det vært opp til meg skulle alle hunder som fikk gode resultater innen utstilling også kunne vise til NOE innen LP f.eks. Det er sant det, at aggressive hunder vinner kun på eksteriøret sitt. Men selvfølgelig er begge deler viktig.

Tenk om man skulle avle aggressive ulvehunder? :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner hva Astrid mener med bruksegenskaper og "brains before beauty."

Hadde det vært opp til meg skulle alle hunder som fikk gode resultater innen utstilling også kunne vise til NOE innen LP f.eks. Det er sant det, at aggressive hunder vinner kun på eksteriøret sitt. Men selvfølgelig er begge deler viktig.

Tenk om man skulle avle aggressive ulvehunder?  :-o

Men ikke alle raser egner seg helt til LP osv.

Og ikke avle på hunder bare for de ikke vinner noe innen lydighet er tull.

Greit nok med Bc'er osv som er lettlærte raser.

Men hva med en IW,Chow chow, mastiff?

Det er ikke akkurat raser som vinner lydighets konkurranser daglig?

En basset egner seg ikke i det hele tatt til agility, derfor skal en ikke avle på dem?

Men ja, syns det burde blitt strengere regler innen utstilling når hunden er aggresiv. For som du sier så blir jo mangen aggresive hunder Champions osv. Men syns ikke lydighet er en nødvendighet..

Foreks en som driver oppdrette av en mindre lettlært rase må slite ræva av seg i lydighet bare for å kunne avle? Ikke alle syns LP er kjekt engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ikke alle raser egner seg helt til LP osv.

Og ikke avle på hunder bare for de ikke vinner noe innen lydighet er tull.

Greit nok med Bc'er osv som er lettlærte raser.

Men hva med en IW,Chow chow, mastiff?

Det er ikke akkurat raser som vinner lydighets konkurranser daglig?

En basset egner seg ikke i det hele tatt til agility, derfor skal en ikke avle på dem?

Men ja, syns det burde blitt strengere regler innen utstilling når hunden er aggresiv. For som du sier så blir jo mangen aggresive hunder Champions osv. Men syns ikke lydighet er en nødvendighet..

Foreks en som driver oppdrette av en mindre lettlært rase må slite ræva av seg i lydighet bare for å kunne avle? Ikke alle syns LP er kjekt engang.

Sier ikke at jeg krever at en avlshund skal være LP-champion. Men hva med å kunne vise at man har fullført klasse 1 eller noe? :? Eller en mental test? For dommeren ser ikke mer av hunden enn de fem minuttene den er i ringen.

De fleste hunden vil kunne trenes så de kan de aller enkleste øvelsene. Jeg vet ikke hva som hadde vært smart jeg. Hehe. Men noe mer enn KUN utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg skulle kjøpt hund skulle den ha gjort det bra i Bruks, lydighet, også skulle den selvsagt ha et bra eksteriør, men eksteriøret er det som kommer til slutt. Helsa og huet er det viktigste. Ville aldri kjøpt en hund som kun var god i utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes mange gode utstillings hunder med dårlig gjemytt

Lp-hunder, agilityhunder og brukshunder også. Hvis man klarer å komme seg gjennom en tur i utstillingsringen uten at hunden viser tegn til aggressivitet, så klarer man det i LP-ringen også... Du kjenner kanskje agressive N uch'er, men det kunne like gjerne ha vært en agressiv viltsporch/jaktch/agilitych/lydighetsch etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lp-hunder, agilityhunder og brukshunder også. Hvis man klarer å komme seg gjennom en tur i utstillingsringen uten at hunden viser tegn til aggressivitet, så klarer man det i LP-ringen også... Du kjenner kanskje agressive N uch'er, men det kunne like gjerne ha vært en agressiv viltsporch/jaktch/agilitych/lydighetsch etc...

Men jeg tviler på at det er mange som avler på hunder kun fordi de er gode i LP..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det er mindre sannsynlig at den aggressive, men gode, brukshunden avles på fordi den er en god brukshund, enn en god utstillingshund som er aggressiv.

enig med IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

JEG tror hvertfall det... Man ser jo flere tilfeller hvor hunden brukes kun fordi den er god proposjonalt sett. Men det er jo ikke like mange gode brukshunder som avles på kun fordi de er nettopp det. Sånn kommer det til å fortsette å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med avl og utstilling og sånn - alt er vel viktig? Gemytt, eksteriør, helse...

Jeg mener, for å beholde en rase så MÅ man jo tenke på eksteriør når man avler? Ellers tror jeg rasene fort vil forandre seg drastisk og bli veldig forskjellige fra hverandre, og fra hva de er nå. (Noe annet er hva rasestandarden BURDE være...) Og gemytt er selvfølgelig viktig, ingen vil ha en aggressiv eller livredd hund. Og helse er viktig. Naturligvis. Men at en god utstillingshund ikke alltid trenger å ha god helse, det kan vel stemme. For flere av rasene er blitt avlet opp til å bli nesten "mutanter". Forskjellige bulldograser, noen schäfere og sånn. Altså at man avler videre på noe man vil ha fordi man synes det er pent, men det er ikke sunt for hunden. Det synes jeg er synd.

Jeg forvirret meg selv litt nå, men jeg tror jeg fikk sagt det jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært intrs i rasen og ville kjøpe meg valp.

Hadde jeg fått med meg såpass a se ann med denne prisen de tok for valpene når alle andre oppdrettere selger de til en bedre pris + at mange av hundene deres er stillt ut.

ERGO: Vriker mere sikkrere å kjøpe valp av. Virker mer troverdige!

Jeg ville ikke kjøpt en av disse valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også man burde mentalteste hundene før man avler på dem, men at de må ha LP-resultater, det synes jeg ikke. Er jo slett ikke alle som synes det er gøy å drive med. Det kommer uansett aldri til å bli gjennomført, så.. Og det er faktisk ikke så lett å gjøre det bra på utstilling med en aggressiv hund. Men det er jo store forskjeller på dommerne da, på det som alt annet. Noen slår hardt ned på aggressivitet, andre bryr seg ikke like mye. Så hvis man virkelig vil ha en aggressiv, men eksteriørmessig veldig bra hund til å bli utstillingschampion, så er nok det godt mulig, hvis man bare reiser på nok utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...