Gå til innhold
Hundesonen.no

dette er jo skremmendes


Lazita

Recommended Posts

sjekk denne annonsen http://dyrenett.no/no/s/an/vis.asp?art=Hun...1&id=130966&s=1

det er jo helt sykt, var inne på hjemmesiden deres og det fantes ikke litt innfo om foreldrene bortsett fra stamtavlen til valpene og et bilde av mor og et av far. også skal de ha 9000,- for en valp???

jeg har no mye mere innfo og bilder om foreldrene til våres valper og vi selger de for 8000,-.

jeg hørte rykter(fra en stor oppdretter på rasen) om folk som har hatt rasen i 1og1/5 år (på østlandet) for så å sette valper på tispen og selger de for 9000,- noe ingen andre oppdretter på rasen gjør, lurer på om det er disse hun mente.

hun jeg har snakket med driver denne kennelen http://home.lyse.net/jasams-kennel/ (de to siste kullene Tinka har hatt har far i fra den kennelen) og har drevet med rasen lenge og har meget godt premierte hunder og tar derfor 8500,- for en valp. lurer på hvor godt de foreldrene til di valpene i annonsen er jeg, siden de kan ta 9000,- for en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm... det der hørtes da veldig rart ut...

Vi hadde også en slik "useriøs" aktør i sheltie miljøet for noen år siden. Det var den gangen vanlig å ta 7500 for en valp. Han annonserte valpene for 8500,(uten noen åpenbar grunn, ikke særlig bra foreldre..) men klarte ikke selge en eneste valp for den prisen. Han presterte da å sette inn annonse i lokal avisa med "TILBUDSPRIS på sheltie, nå kun 7500" :P

Vi sa i fra til NKK om denne herremannen, og NSSK var også klar over ham.

(det var i tilleg en del uvettig avl hos han...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og hvis dere ser på den andre oppdretteren sin side som jeg skrev linken til så er jo det snakk om en god oppdretter hvor du får hunder av god kvalitet, og hun har nettopp satt opp prisen til 8500,-.

har sendt en mail med litt spørsmål om foreldrene til valpen bare for å se hva svar jeg får så får vi se,men alika/uansett hva svar jeg får så er valpene overpriset. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig greit av oss å "henge" ut en oppdretter med omtrent fullt navn? Her ligger jo link til hjemmesiden liksom.. Vet ikke om det er helt greit.

sorry men tenkte ikke noe på akkurat det når jeg la det inn(skal jeg slette innlegget?) :oops: for jeg synes det virket rart å ikke ha noe innfo om rasen de selger valper etter, på sin hjemmeside og har satt prisen høyere enn hva store oppdrettere på rasen gjør(og da tenker jeg ikke på meg selv).

har nå fått svar på mine spørsmål om moren og faren og som de skrev så fint moren var en kosehund(har aldri vært stilt ut, men de hadde planer om det i fremtiden) hun gikk fint sammen med barnog andre hunder(i hvertfall deres hunder).

hannhunden hadde de fått for ikke så lenge siden(ut i fra hva jeg forstod) og han var 7 år og lite sosialisert når de fikk han , men han gikk no fint sammen med deres hunder(men han hadde ikke hilst på hannhundene deres enda). så hverken mor eller far hadde vært stilt ut(altså ingenting å vise til borsett fra at moren er rønket i hofter og albuer, noe som ikke er et krav for å avle på rasen) men 9000,- skal de ha for en valp. sitter og lurer påomjeg skal spørre omhvorfor de tar mere enn hva alle de andre oppdretterene jeg vet om gjør for en valp.(skal jeg ta sjangsen på et slikt spørsmål også?? hva synes dere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde spurt jeg, ja...

Hørtes jo litt merkelig ut det der, fullstendig upremierte hunder, og 1000 lappen dyrere...

Hva legger Norsk japansk spisshundklubb som veiledende pris på valp da?

(den prisen går jo an å nevne for oppdretteren..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

no har jeg fått svar på det også.

og svaret var "Det er nå det vi tar for valpene vi selger, det er ikke alltid premiereinger som gir valper med gemytt en kan leve med"

men alikavell valpene er jo overpriset med tanke på oppdrettere som avler på utstillingshunder som faktisk har godt gemytt.

tviler sterkt på at en hund hadde gjort det særlig bra på utstillinger om den var aggresiv eller redd for å vise seg når den i ringen spør du meg.

har sett valper krype i ringen og eier/handler har gått ut med KIP, forde at valpen ikke ville vise seg eller å la dommeren vurdere hunden.

jeg hadde no aldri avlet på hunder som ikke går fint sammen med andre hunder(uansett kjønn) eller mennesker. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går f.eks ikke etter eksteriør når jeg kjøper hund. Brains before beauty Jeg ser på foreldrenes bruks og lydighets resultater, og eventuellt mentaltesting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg går f.eks ikke etter eksteriør når jeg kjøper hund. Brains before beauty

Synes du ikke det er viktig at de har et bra eksteriør? At de er sunne og friske i kroppen? At de er testet for sykdommer kjent innen rasen? Eller synes du bare utstilling er no dritt? Skjønner ikke helt jeg. Eksteriør er jo en del av avls-grunnlaget det også, akkurat som gemytt og bruks-egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helse og bruks egenskaper. :) det er det viktigste :) eksteriør er greit, men det har ikke noe å gjøre med at hunden er bra.

Den må jo ha et bra eksteriør også, for å fungere bra :) Men det kommer jo an på hvordan rasestandaren er da. På schäfer f.eks., så er det jo bedre å avle dem med rettere rygg. Men jeg mener at rasestandaren burde vært skrevet sånn at alle rasene fikk best mulig helse. Hmm, dette ble rotete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helse og bruks egenskaper. :) det er det viktigste :) eksteriør er greit, men det har ikke noe å gjøre med at hunden er bra.

Her er du litt på bomtur du...eksteriør har veldig mye med helse å gjøre!

En hund som er godt bygget (korrekt bygget) vil ha mye mindre helseproblemer enn en som har dårlig eksteriør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahahaha  :)  jeg har sett masse dårlige hunder bli utstillings championer. jeg har sett aggressive dyr bli championer, osv... det der er bare tull Calina!

Så i dine øyne er helseproblemer lik dårlig gemytt...???

Og når du sier dårlige hunder, så spesifiser. Jeg har selv - innenfor min rase sett mange hunder som er champion som jeg ikke liker utseendet på. Men det er ikke dermed sagt at de er dårlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett mange utstillings championer med store helse problemer. helse og gjemytt skal alltid komme føst. Utsende teller kun for å holde rasen som den skal være, ikke for annet. har sett og kjenner masse hunder med helse problemer så det holder, SOM ER CHAMPIONER i utstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sendte en siste mail til mannen hvorjeg skrev at jeg ville "kanskje" kjøpe valp etter tispen ved en anne annledning svaret var at det ikke var sikkert at det ble noen flere kullpå henne for hun var ikke noe ung dame lengre.

fare til valpene har de fått som 7år gammel(har aldri vært stilt)

tispen vet jegikke alder på (har aldri vært stilt) også skriver han i en av de første svarene at de med tid og stunder har tenkt å stille hundene?(korti da når de er gammel å tannløse :? ja ja han hadde no bare 2 valper igjen så han får no tydelighvis solgt dem til overpris og her har jeg 2 valper igjen som ikke er solgt enda(har no heldighvis noen uker igjen før de er klar til å flytte) til 1000,- mindre enn hva den fyren skulle ha for dem og det er fra friske(har altså aldri vært syke) foreldre med veldig godt gemytt og begge er Nuch(og hvis noen lurer , ja jeg har kjent faren siden han var valp så vet akkurat hvordan hans gemytt er, forde om han ikke bor i bergen). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...