Gå til innhold
Hundesonen.no

dette er jo skremmendes

Lazita

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skjønner hva Astrid mener med bruksegenskaper og "brains before beauty."

Hadde det vært opp til meg skulle alle hunder som fikk gode resultater innen utstilling også kunne vise til NOE innen LP f.eks. Det er sant det, at aggressive hunder vinner kun på eksteriøret sitt. Men selvfølgelig er begge deler viktig.

Tenk om man skulle avle aggressive ulvehunder? :-o

Skrevet
Jeg skjønner hva Astrid mener med bruksegenskaper og "brains before beauty."

Hadde det vært opp til meg skulle alle hunder som fikk gode resultater innen utstilling også kunne vise til NOE innen LP f.eks. Det er sant det, at aggressive hunder vinner kun på eksteriøret sitt. Men selvfølgelig er begge deler viktig.

Tenk om man skulle avle aggressive ulvehunder?  :-o

Men ikke alle raser egner seg helt til LP osv.

Og ikke avle på hunder bare for de ikke vinner noe innen lydighet er tull.

Greit nok med Bc'er osv som er lettlærte raser.

Men hva med en IW,Chow chow, mastiff?

Det er ikke akkurat raser som vinner lydighets konkurranser daglig?

En basset egner seg ikke i det hele tatt til agility, derfor skal en ikke avle på dem?

Men ja, syns det burde blitt strengere regler innen utstilling når hunden er aggresiv. For som du sier så blir jo mangen aggresive hunder Champions osv. Men syns ikke lydighet er en nødvendighet..

Foreks en som driver oppdrette av en mindre lettlært rase må slite ræva av seg i lydighet bare for å kunne avle? Ikke alle syns LP er kjekt engang.

Skrevet

Men ikke alle raser egner seg helt til LP osv.

Og ikke avle på hunder bare for de ikke vinner noe innen lydighet er tull.

Greit nok med Bc'er osv som er lettlærte raser.

Men hva med en IW,Chow chow, mastiff?

Det er ikke akkurat raser som vinner lydighets konkurranser daglig?

En basset egner seg ikke i det hele tatt til agility, derfor skal en ikke avle på dem?

Men ja, syns det burde blitt strengere regler innen utstilling når hunden er aggresiv. For som du sier så blir jo mangen aggresive hunder Champions osv. Men syns ikke lydighet er en nødvendighet..

Foreks en som driver oppdrette av en mindre lettlært rase må slite ræva av seg i lydighet bare for å kunne avle? Ikke alle syns LP er kjekt engang.

Sier ikke at jeg krever at en avlshund skal være LP-champion. Men hva med å kunne vise at man har fullført klasse 1 eller noe? :? Eller en mental test? For dommeren ser ikke mer av hunden enn de fem minuttene den er i ringen.

De fleste hunden vil kunne trenes så de kan de aller enkleste øvelsene. Jeg vet ikke hva som hadde vært smart jeg. Hehe. Men noe mer enn KUN utstilling.

Skrevet

hvis jeg skulle kjøpt hund skulle den ha gjort det bra i Bruks, lydighet, også skulle den selvsagt ha et bra eksteriør, men eksteriøret er det som kommer til slutt. Helsa og huet er det viktigste. Ville aldri kjøpt en hund som kun var god i utstilling...

Skrevet
det finnes mange gode utstillings hunder med dårlig gjemytt

Lp-hunder, agilityhunder og brukshunder også. Hvis man klarer å komme seg gjennom en tur i utstillingsringen uten at hunden viser tegn til aggressivitet, så klarer man det i LP-ringen også... Du kjenner kanskje agressive N uch'er, men det kunne like gjerne ha vært en agressiv viltsporch/jaktch/agilitych/lydighetsch etc...

Skrevet

Lp-hunder, agilityhunder og brukshunder også. Hvis man klarer å komme seg gjennom en tur i utstillingsringen uten at hunden viser tegn til aggressivitet, så klarer man det i LP-ringen også... Du kjenner kanskje agressive N uch'er, men det kunne like gjerne ha vært en agressiv viltsporch/jaktch/agilitych/lydighetsch etc...

Men jeg tviler på at det er mange som avler på hunder kun fordi de er gode i LP..

Skrevet

Ja, men det er mindre sannsynlig at den aggressive, men gode, brukshunden avles på fordi den er en god brukshund, enn en god utstillingshund som er aggressiv.

Skrevet
Ja, men det er mindre sannsynlig at den aggressive, men gode, brukshunden avles på fordi den er en god brukshund, enn en god utstillingshund som er aggressiv.

enig med IW

Skrevet

Hvorfor det?

Skrevet

Hvorfor det?

JEG tror hvertfall det... Man ser jo flere tilfeller hvor hunden brukes kun fordi den er god proposjonalt sett. Men det er jo ikke like mange gode brukshunder som avles på kun fordi de er nettopp det. Sånn kommer det til å fortsette å være.

Skrevet

Hvorfor det?

Ja, hvorfor det?

Det er veldig mange som velger hunder utifra bruksegenskaper og driter i eksteriøret! Bare at vi ikke hører så mye av de pga at de ikke havner i hundesport som BIS på Hamar liksom

Skrevet

Angående det med avl og utstilling og sånn - alt er vel viktig? Gemytt, eksteriør, helse...

Jeg mener, for å beholde en rase så MÅ man jo tenke på eksteriør når man avler? Ellers tror jeg rasene fort vil forandre seg drastisk og bli veldig forskjellige fra hverandre, og fra hva de er nå. (Noe annet er hva rasestandarden BURDE være...) Og gemytt er selvfølgelig viktig, ingen vil ha en aggressiv eller livredd hund. Og helse er viktig. Naturligvis. Men at en god utstillingshund ikke alltid trenger å ha god helse, det kan vel stemme. For flere av rasene er blitt avlet opp til å bli nesten "mutanter". Forskjellige bulldograser, noen schäfere og sånn. Altså at man avler videre på noe man vil ha fordi man synes det er pent, men det er ikke sunt for hunden. Det synes jeg er synd.

Jeg forvirret meg selv litt nå, men jeg tror jeg fikk sagt det jeg mente?

Skrevet

Hadde jeg vært intrs i rasen og ville kjøpe meg valp.

Hadde jeg fått med meg såpass a se ann med denne prisen de tok for valpene når alle andre oppdrettere selger de til en bedre pris + at mange av hundene deres er stillt ut.

ERGO: Vriker mere sikkrere å kjøpe valp av. Virker mer troverdige!

Jeg ville ikke kjøpt en av disse valpene.

Skrevet

Jeg synes også man burde mentalteste hundene før man avler på dem, men at de må ha LP-resultater, det synes jeg ikke. Er jo slett ikke alle som synes det er gøy å drive med. Det kommer uansett aldri til å bli gjennomført, så.. Og det er faktisk ikke så lett å gjøre det bra på utstilling med en aggressiv hund. Men det er jo store forskjeller på dommerne da, på det som alt annet. Noen slår hardt ned på aggressivitet, andre bryr seg ikke like mye. Så hvis man virkelig vil ha en aggressiv, men eksteriørmessig veldig bra hund til å bli utstillingschampion, så er nok det godt mulig, hvis man bare reiser på nok utstillinger.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...