Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens første DSG?

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Ja, nå klarer jeg ikke vente lenger, og alle her inne har sikkert fått med seg at jeg planlegger hund nr 2. Jeg eliminerte mange raser, besøkte oppdretter, alt, før jeg fant den "perfekte" rasen, Nemlig Dansk svensk gårdshund.

Jeg fant en del kenneler jeg likte veldig godt, og fikk god kontakt med, som jeg satte meg opp på liste hos. Dette i Norge, Sverige og Danmark. Og det begynte svært dårlig. Ene tispen var tom, en annen fikk kun en valp (hann), ei anna tispe fikk to tisper, der jeg sto som nr 3, osv osv. Men så snudde lykken seg,og flere oppdrettere ville selge til meg. Så jeg måtte tenke veldig gjennom dette. Valget har falt på en oppdretter i sverige, som vanligvis gir flotte hunder. Jeg har lenge hvert i kontakt med denne oppdretteren, og fått svar på alt jeg har lurt på.

Så nå er det bare en ventetid som gjennstår, ho er vel leveringsklar 20.mai, så sånn fryktelig lang ventetid er det jo ikke.

Legger vet ett bilde av Kabokas Miss Saigon (som ho kommer til å hete på stamtavlen).

Hverdagsnavn er ennå ikke bestemt, så om dere har noen flotte navn, så kom med dem :D

DSC02408.JPG

• Svar 122
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
ååå! Gratulerer så mye!

Takk takk :D

Grattis!

Dette er jo helt klart den beste tiden og ha valp på :P

Helt klart.

Ååå jeg gleder meg som en liten unge ;)

Guest Just me!!
Skrevet

Wow, grattis! Var ikke akkurat den rasen jeg tenkte på til deg, men de er utrolig fine! :D Håper vi ser masse til små'n.

Skrevet
Grattis! ;) Har du bestemt deg for hvilken valp du skal ha også?

Jupp, det er bestemt nå :P Etter en laaang tenkepause :P

Gratulerer :P du har jo hatt lyst på en hund nummer 2 lenge nå, så dette blir nok bra.. :P

Det håper jeg også. Virkelig planlagt dette i en god stund.

Wow, grattis! Var ikke akkurat den rasen jeg tenkte på til deg, men de er utrolig fine! :P Håper vi ser masse til små'n.

hehe, nei. Men dette var rasen jeg syns passet meg. Så nå er det bare å vente. Og det blir nok bildespam når valpen er i hus...

EDIT:

Grattis! Pippin gikk grunnferdighetskurs sammen en Dansk svensk gårdshund. Gøyale hunder!

Gøy :D Jeg falt hvertfall helt for dem i møte med 5-6 stk hos en oppdretter. Så ulik personlighet.

Guest Just me!!
Skrevet
Grattis! Pippin gikk grunnferdighetskurs sammen en Dansk svensk gårdshund. Gøyale hunder!

Vi gikk valpekurs med en DSG, så livlig altså. Hopp og sprett og tjohei! :D

Skrevet
Gratulerer! :D

Har bare møtt stressa DSK så jeg er ikke så for dem ;)

og jeg har ikke møtt en eneste stresset Dansk svensk gårdshund :P

Naah! Så skjønn! :P Gratulerer så mye! :P

Takk takk :P

Åh så søt hun er :P Gleder meg til flere bilder!

det blir det nok senere. Evt når jeg får bilder av oppdretter.

Skrevet

Gratulerer så masse! Blir spennende å følge med fremover. Forventer selvfølgelig masse bilder etterhvert som hun vokser seg til :D En flott rase er det iallefall!

Skrevet

utrolig NYDELIG VALP!

Har vokst opp med DSG så elsker rasen.

Også passet to stk i Norge og møtt kun en stresset hund.

GRATTULERER så masse!

Er en oppdretter i Skien vet jeg, og en i Kr.sand.

Men er nok lurt med nytt blod også!

Kjempe spennende og NUDELIG valp!

Skrevet
utrolig NYDELIG VALP!

Har vokst opp med DSG så elsker rasen.

Også passet to stk i Norge og møtt kun en stresset hund.

GRATTULERER så masse!

Er en oppdretter i Skien vet jeg, og en i Kr.sand.

Men er nok lurt med nytt blod også!

Kjempe spennende og NUDELIG valp!

Flere oppdrettere her i landet ja :D

Men ville utvide søket etter den perfekte ;)

Skrevet

Gratulerer! :icon_fun:

Syns det er en kjempe fin rase, jeg har sansen for dem :D

Guest Christine
Skrevet

Det var jammen meg på tide, Monica! Jeg har holdt på å lekke flere ganger, men alt for deg! ;)

Gratulerer igjen! :D

Skrevet
Gratulerer! :icon_fun:

Syns det er en kjempe fin rase, jeg har sansen for dem ;)

Takk :P

Det var jammen meg på tide, Monica! Jeg har holdt på å lekke flere ganger, men alt for deg! :D

Gratulerer igjen! :P

hehe :P Sliti litt selv. Men er jo noen som har vist det en god stund nå. (sikkert flere som har hatt en liten anelse også)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
    • Dette høres utrolig slitsomt ut, og jeg skjønner godt at dere er på bristepunktet. To ting ville jeg gjort først, før noe trening: en veterinærsjekk av valpen (urinveisinfeksjon er en klassiker bak plutselig tissing inne) og skikkelig rens av madrass og dyner. Vanlig spray fjerner ikke lukten for hundenesen, og så lenge det lukter toalett, forblir det et toalett. Så til bjeffingen. Akkurat nå har hundene lært at bjeffing åpner døra, så det er den vanen vi må snu, ikke hundene det er noe galt med. Men vi starter ikke om natta. Tren på dagtid: lukket dør i tre sekunder, åpne mens det er stille, belønn. Bygg langsomt opp. Gi dem samtidig en skikkelig god liggeplass utenfor soverommet som fylles med tyggeben og gode ting, så stedet får verdi i seg selv. Det er ikke noe quick fix her, men med en gradvis plan er det absolutt løsbart. Med tre hunder samtidig kan det være verdt å få en trener til å se på helheten hjemme hos dere.
    • Får bare prøve meg frem litt, skal kjøpe sånn for å se. Umulig å vite før man har prøvd 😉 Takk for nyttig info Molly.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...