Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens første DSG?

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Ja, nå klarer jeg ikke vente lenger, og alle her inne har sikkert fått med seg at jeg planlegger hund nr 2. Jeg eliminerte mange raser, besøkte oppdretter, alt, før jeg fant den "perfekte" rasen, Nemlig Dansk svensk gårdshund.

Jeg fant en del kenneler jeg likte veldig godt, og fikk god kontakt med, som jeg satte meg opp på liste hos. Dette i Norge, Sverige og Danmark. Og det begynte svært dårlig. Ene tispen var tom, en annen fikk kun en valp (hann), ei anna tispe fikk to tisper, der jeg sto som nr 3, osv osv. Men så snudde lykken seg,og flere oppdrettere ville selge til meg. Så jeg måtte tenke veldig gjennom dette. Valget har falt på en oppdretter i sverige, som vanligvis gir flotte hunder. Jeg har lenge hvert i kontakt med denne oppdretteren, og fått svar på alt jeg har lurt på.

Så nå er det bare en ventetid som gjennstår, ho er vel leveringsklar 20.mai, så sånn fryktelig lang ventetid er det jo ikke.

Legger vet ett bilde av Kabokas Miss Saigon (som ho kommer til å hete på stamtavlen).

Hverdagsnavn er ennå ikke bestemt, så om dere har noen flotte navn, så kom med dem :D

DSC02408.JPG

• Svar 122
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
ååå! Gratulerer så mye!

Takk takk :D

Grattis!

Dette er jo helt klart den beste tiden og ha valp på :P

Helt klart.

Ååå jeg gleder meg som en liten unge ;)

Guest Just me!!
Skrevet

Wow, grattis! Var ikke akkurat den rasen jeg tenkte på til deg, men de er utrolig fine! :D Håper vi ser masse til små'n.

Skrevet
Grattis! ;) Har du bestemt deg for hvilken valp du skal ha også?

Jupp, det er bestemt nå :P Etter en laaang tenkepause :P

Gratulerer :P du har jo hatt lyst på en hund nummer 2 lenge nå, så dette blir nok bra.. :P

Det håper jeg også. Virkelig planlagt dette i en god stund.

Wow, grattis! Var ikke akkurat den rasen jeg tenkte på til deg, men de er utrolig fine! :P Håper vi ser masse til små'n.

hehe, nei. Men dette var rasen jeg syns passet meg. Så nå er det bare å vente. Og det blir nok bildespam når valpen er i hus...

EDIT:

Grattis! Pippin gikk grunnferdighetskurs sammen en Dansk svensk gårdshund. Gøyale hunder!

Gøy :D Jeg falt hvertfall helt for dem i møte med 5-6 stk hos en oppdretter. Så ulik personlighet.

Guest Just me!!
Skrevet
Grattis! Pippin gikk grunnferdighetskurs sammen en Dansk svensk gårdshund. Gøyale hunder!

Vi gikk valpekurs med en DSG, så livlig altså. Hopp og sprett og tjohei! :D

Skrevet
Gratulerer! :D

Har bare møtt stressa DSK så jeg er ikke så for dem ;)

og jeg har ikke møtt en eneste stresset Dansk svensk gårdshund :P

Naah! Så skjønn! :P Gratulerer så mye! :P

Takk takk :P

Åh så søt hun er :P Gleder meg til flere bilder!

det blir det nok senere. Evt når jeg får bilder av oppdretter.

Skrevet

Gratulerer så masse! Blir spennende å følge med fremover. Forventer selvfølgelig masse bilder etterhvert som hun vokser seg til :D En flott rase er det iallefall!

Skrevet

utrolig NYDELIG VALP!

Har vokst opp med DSG så elsker rasen.

Også passet to stk i Norge og møtt kun en stresset hund.

GRATTULERER så masse!

Er en oppdretter i Skien vet jeg, og en i Kr.sand.

Men er nok lurt med nytt blod også!

Kjempe spennende og NUDELIG valp!

Skrevet
utrolig NYDELIG VALP!

Har vokst opp med DSG så elsker rasen.

Også passet to stk i Norge og møtt kun en stresset hund.

GRATTULERER så masse!

Er en oppdretter i Skien vet jeg, og en i Kr.sand.

Men er nok lurt med nytt blod også!

Kjempe spennende og NUDELIG valp!

Flere oppdrettere her i landet ja :D

Men ville utvide søket etter den perfekte ;)

Skrevet

Gratulerer! :icon_fun:

Syns det er en kjempe fin rase, jeg har sansen for dem :D

Guest Christine
Skrevet

Det var jammen meg på tide, Monica! Jeg har holdt på å lekke flere ganger, men alt for deg! ;)

Gratulerer igjen! :D

Skrevet
Gratulerer! :icon_fun:

Syns det er en kjempe fin rase, jeg har sansen for dem ;)

Takk :P

Det var jammen meg på tide, Monica! Jeg har holdt på å lekke flere ganger, men alt for deg! :D

Gratulerer igjen! :P

hehe :P Sliti litt selv. Men er jo noen som har vist det en god stund nå. (sikkert flere som har hatt en liten anelse også)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei. En 12-ukersvalp skal ikke alene en hel arbeidsdag. Start på sekunder og gå tilbake før den piper. Når dere senere faktisk går ut: spør en nabo, eller la en gammel iPhone ligge i gangen med skjermen på, så dere vet om det er 20 sekunder eller 20 minutter. Jeg har laget en liten iPhone-app for akkurat det: BarkPing. Varsel når den bjeffer. Ingen kamera. Den får ikke bjeffingen til å slutte — den gjør bare at du vet. https://apps.apple.com/se/app/barkping-dog-monitor/id6798404076
    • Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...