Gå til innhold
Hundesonen.no

Tanker rundt avl


Huldra

Recommended Posts

Det jeg stusser litt på, er hvorfor oppdrettere (og raseklubb) må vente til at en sykdom blir et stort problem før det kan settes inn litt avlsrestriksjoner. Dersom HD ikke er et problem på en rase, er det jo ikke noe vanskelig å sette inn et avlskrav som krever at begge foreldre har HD-A/B. (Men det vil jo da utelukke de få hundene som får påvist HD). Man kan ikke sjekke for alt, men i aktive raser så burde det vel være en selvfølge å sjekke for ting som kan hemme de funksjonsmessig sett. At man jobber for å bli kvitt en sykdom, bør ikke være en dårlig unskyldning for at man driter i noe annet.

Hvorfor enkelte velger å ikke rønke hundene sine, oppfatter jeg som at de misstenker at hundene har HD og ikke vil rønke for å kunne bruke de i avl. Tenk om det viste seg at stjernehunden hadde HD-D? Og man måtte stryke den av lista som avlshund? Da er det sikker bedre å ikke vite hva den gir, og la valpekjøpere ta seg av eventuelle problemer som kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Siden Silje også kastet seg inn i debatten her :) , så må det jo sies at søsteren til hennes HD E hund ikke kommer til å bli brukt i avl, heller ikke moren til Mala kommer til å bli brukt mer. Så jeg gjør da litt for å prøve å unngå eventuelle feil.

Så vil jeg som har sagt før være helt sikker på at en røngting er 100% korrekt både tatt og avlest på NKK, og her strides de lærde.

Så undrer jeg meg over om denne tråden er en HD tråd eller om den handler om avl og løsluppenhet :P ?

Siden HD hele tiden blir diskutert her :)

Eller vil jeg jo si til dere som "engster" dere over mitt og Silje sitt samarbeid: Vi trives faktisk godt sammen. :P

Så siden det har utviklet seg til en HD debatt, så takker jeg for meg i denne omgang. Lykke til videre i HD diskusjonen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Silje også kastet seg inn i debatten her :) , så må det jo sies at søsteren til hennes HD E hund ikke kommer til å bli brukt i avl, heller ikke moren til Mala kommer til å bli brukt mer. Så jeg gjør da litt for å prøve å unngå eventuelle feil.

Så vil jeg som har sagt før være helt sikker på at en røngting er 100% korrekt både tatt og avlest på NKK, og her strides de lærde.

Så undrer jeg meg over om denne tråden er en HD tråd eller om den handler om avl og løsluppenhet :P ?

Siden HD hele tiden blir diskutert her :)

Eller vil jeg jo si til dere som "engster" dere over mitt og Silje sitt samarbeid: Vi trives faktisk godt sammen. :P

Så siden det har utviklet seg til en HD debatt, så takker jeg for meg i denne omgang. Lykke til videre i HD diskusjonen. :P

Må bare kommentere ang. røntging. NKK har blitt veldig strenge på hva slags bilder som godtas før de vil sette grad. Det er forskjellige standarder på hvordan man måler HD fra land til land, og derfor kan resultatet variere fra land til land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vil jeg som har sagt før være helt sikker på at en røngting er 100% korrekt både tatt og avlest på NKK, og her strides de lærde.

Man kommer langt med å finne en god veterinær som tar gode bilder (og så kan man jo faktisk sjekke symmetrien på dem selv også, man må bare vite hva man skal se etter) og riktig bedøvelsesmiddel (plegicil har høyest friprosent).

Når bildene er tatt riktig, og man ikke har brukt et middel som gir slappere hofter, så er det vel egentlig bare avlesningen som står igjen å gjøre noe feil med, og NKK har vel ikke mer enn et par avlesere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Siden Silje også kastet seg inn i debatten her :) , så må det jo sies at søsteren til hennes HD E hund ikke kommer til å bli brukt i avl, heller ikke moren til Mala kommer til å bli brukt mer. Så jeg gjør da litt for å prøve å unngå eventuelle feil.

Så vil jeg som har sagt før være helt sikker på at en røngting er 100% korrekt både tatt og avlest på NKK, og her strides de lærde.

Så undrer jeg meg over om denne tråden er en HD tråd eller om den handler om avl og løsluppenhet :P ?

Siden HD hele tiden blir diskutert her :)

Eller vil jeg jo si til dere som "engster" dere over mitt og Silje sitt samarbeid: Vi trives faktisk godt sammen. :P

Så siden det har utviklet seg til en HD debatt, så takker jeg for meg i denne omgang. Lykke til videre i HD diskusjonen. :P

Vell jeg diskuterer løssluppenhet... jeg syns ikke det er bra å velge det ene forann det andre. Enten tar mann alle sykdommer som rasen er plaget med alvorlig eller så gjør man det ikke og er i mine øyne løssluppen. På lik linje som jeg personllig mener Belgere bør øyenlyses og Hd/ad sjekkes før avl. Og Mallen sjekkes for spondliose (hvordan skrives deg egentlig) før dem går i avl. Og ikke minst: Bruke brukshund raser i avl som ikke klarer å gjennomføre mental tester <_<

Anngående HD: om du ikke får ønsket resultat på første avlesingen så er det fullt mulig å oppsøke en annen vetrinær etter 6mnd, evt klage inn resultatet til nordisk råd. Ingen som kan nekte deg det om du mener bildene er "feil" eller avlest feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare ett spørsmål - du har samme kennel-navn som Scarlet - hvordan fungerer det at du bare avler på hunder som er HD-røntget mens Scarlet velger å ikke røntge?

Dersom det etterhvert blir sånn at HD viser seg å være så utbredt som det kanskje kan virke iht. statistikkene så vil jo du også bli knyttet til avl på ikke røntgede avlsdyr, mens hun som da velger å ikke røntge vil nyte godt av at du røntger?

(vurdert å skaffe deg eget kennel-navn?)

Kanskje du skulle titte litt på hjemmesiden å lese litt om oss? I og med at jeg eier halvparten av Bøengen's Enya og hun er blitt røngtet, så tror jeg ikke jeg er så veldig vanskelig å samarbeide med. Jeg kunne ha diskutert dette negativt med Silje om jeg hadde villet, ikke sant?

Når du snakker så pent og varmt om å røngte for HD, hvorfor er ikke Rottweileren deres røngtet da? Det er jo en rase som vanligvis blir rønget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Kanskje du skulle titte litt på hjemmesiden å lese litt om oss? I og med at jeg eier halvparten av Bøengen's Enya og hun er blitt røngtet, så tror jeg ikke jeg er så veldig vanskelig å samarbeide med. Jeg kunne ha diskutert dette negativt med Silje om jeg hadde villet, ikke sant?

Når du snakker så pent og varmt om å røngte for HD, hvorfor er ikke Rottweileren deres røngtet da? Det er jo en rase som vanligvis blir rønget.

Eh...hallo??

Jeg lurte bare på hvordan det funka jeg.... og fikk svar fra Silje..........

Ja, jeg snakker varmt om å røntge - og rottweileren vår er ikke røntget - hvorfor har vel du strengt tatt ikke noe med. Hun er ikke avlet på heller, men du ser vel også det på siden kanskje?

Jeg kan godt fortelle hvorfor hun ikke enda er røntget. Det kommer av at hunden ble ett år 12 april i fjor, den 5. mai røyk hun korsbåndet i venstre bakbein. Hun ble gående i en måned på rimadyhl før en runde med dop og røntgen viste at det var korsbåndet, hun ble operert i midten av juni og har da gått som rekonvalens frem til februar i år. Først da ble hun satt igang igjen.

Røntges skal hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man røntger for HD eller ikke innenfor enkeltraser er ikke noe problem før det faktisk oppdages at det ER et problem (funksjonalitet for hunden som faktisk har dette)..

Men hvis man ønsker å ha rasen sin som en aktiv brukshund, som tåler en "trøkk" - så er faktisk (og kanskje dessverre) HD og AA to av de viktigste tingene å undersøke for.

Det er også relativt fort gjort, smertefritt og de aller fleste veterinærer greier å ta bilder av det.

MEN - når så det er sagt, så er det jo selvsagt ikke mulig å sitte her og si at alle hunder bør undersøkes for ALT som alle vi gjør med alle andre raser. Det finnes utallige ting som de forskjellige rasehundeierne legger vekt på, og slett ikke alt er like vitktig på alle andre raser.

Det finnes massevis av sykdommer som er klart mere alvorlig for en hund en HD eller AA. Men likevel er det vel pr i dag det aller enkleste å sjekke...

Jeg har selv den "gleden" av å være den første som røntget OG fikk konstatert AA på bearded collie i Norge. JIPPI - det var virkelig "kjempekult" (meget ironisk og sarkastisk sagt)...

Jeg prøvde da å få andre oppdrettere til å skjønne at DET kanskje var noe som ikke BARE min hund hadde - kanskje det fantes på andre hunder også? Dvs "på rasen"?

Men neida - ingen som hadde hørt om det engang, så det har vi slett ikke! (Dette var på begynnelsen av 90-tallet)

Jeg fortsatte min særdeles enslige kamp for å få folk til å røntge for AA samtidig som de tok hoftene...

I 1996 fikk jeg et kull hvor den ene hannen ble igjen hos meg (heldigvis, egentlig).

Han ble operert for bruskløsning i albuen (som fører til AA) i 4-5 mndrs alder, igjen i 8-9 mndrs alder og så når han beg. å halte igjen etter dette dro jeg til vet.klinikken og snakket alvor med dem.

Jeg fikk da en gratis operasjon, da veterinæren forbannet seg på å få denne hunden frisk... Han ble avlivet med STORE (tror veterinæren sa "grusomt store") løse bruskbiter i albuen sin som 13 mndr gammel...

(Han var forresten IKKE fra de linjene jeg hadde som var røntget tidligere med AA).

Alle jeg kjenner vet om denne historien, og DA våknet beardisoppdretterne. Så nå røntger flere av dem for dette, og de aller fleste i Sverige gjør også dette siden mange, mange år tilbake. (Absolutt ikke min fortjeneste at svenskene gjør det - forresten..)

Så jeg vet det meste om hvordan det er å stå der i "bresjen" for å hyle høyt om sykdommer - som andre synes bare er tulll å "lete etter"..

Men idet man opplever å få en hund med en slik sykdom - så lover jeg at man tenker HELT annerledes på hele problematikken.

I en perfekt verden skal vi alle først ha et par hunder med dårlig (ikke rasetypisk) temperament, SÅ et par med en eller annen arvelig sykdom (gjerne forskjellig også), etter det - nr. 5 med bittfeil og nr 6 med en uklar og diffus sykdom som krever at man fjerner en nyre...

Hvis man fremdeles elsker rasen sin, og synes den er verdt å bevare, ha i hus, elske, trene med, leke med, og avle på, så ja...

DET er min start i rasen jeg har valgt, så: "I've neen there - done that"

JEG har også greid å få TO bearded hanner med hhv sterk og middels HD på kort tid også.. Ingen av dem led nevneverdig av dette. Den med sterk HD døde av hjertefeil som 5-åring, og den med middels levde livets glade dager til han ble 12-13 og døde av noe helt annet..

Så man kan faktisk undersøke hundene sine til man blir både grønn og blå (og blakk) - det slikt hjelper mest for er ens egen samvittighet.

Men med tid og stunder så er jeg overbevist om at det hjelper RASEN fremover.

Lurer på om jeg skal øyelyse hundene mine neste gang jeg skal til vet'en... (Beardisfolket kommer til å gå bananas! ha ha ha)

Susanne

PS - bearded collies har nærmest ikke noe HD (mellom 5-7 %), og ennå mindre AA.

Det ER en meget sunn rase, og jeg mistenker at det er mest jeg som har vært uheldig med endel av mine..

Men jeg er likevel faktisk glad for (høres fælt ut) å ha opplevd dette likevel.

Først DA skjønner man viktigheten av å undersøke så mye man kan gjøre innenfor rimelighetens grenser, FØR man avler hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg bruker deg som eksempel Liv Anne, men jeg synes det på en OK måte viser hvor viktig det er å røntge selv små og lette hunder.. En ung cavalierhann, med grad E og forkalkninger på begge hofter.. Han er hverken stor eller tung, men plages.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg sier som Silje og Ole Brum, Ja takk begge deler!

På aussien både røndker og øyelyser vi, og prisen er ikke noe høyere av den grunn. Og uansett om summen ville økt er den viten så viktig at det ikke burde spille noen rolle om det vil koste litt mer. Man kan da helt fint prioritere HD, AA som med øyne!

Og man kan da fint fortsette å lete etter markør på PRA genet selv om man også røndker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt utrolig at man ikke røntger hundene før man bruker dem i avl. SÅnt trodde jeg faktisk ikke skjedde - så naiv er jeg :whistle:

Innenfor fuglehunder så er min rase ( Breton ) den rasen med mest hd. Mulig jeg er ute og seiler nå, men mener å huske at vi hadde rundt 20% HD.

Derfor har klubben satt i gang et nytt ( og bedre ) HD avlesningsverktøy ( HQ ) som vi har gått over til istedenfor HD. Nå har vi ikke holdt på med dette så lenge( noen år bare ), så resultater er litt tidlig å snakke om. Kort fortalt så er forskjellen på HD og HQ at man på HQ måler avstanden mellom skåla og hofta istedenfor for å se om hofta passer i skåla. Om noen hang med på den. Dette er vissnok et mer sikkert og trygt avlesnings metode kontra HD hvor man ofte hører om hunden som ligger feil, ikke får strukket ut nok etc

Uansett, så synes jeg at folk skal være selektive i avl. Man skal ikke avle på alt man kan, bare fordi man kan. Jeg mener at når man skal avle så bør det være i rasens fordel, ikke oppdretters lommebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...