Gå til innhold
Hundesonen.no

Tanker rundt avl


Huldra

Recommended Posts

Ser vi på 1996 - 2006 så er det registrert 4531 avkom. Av disse er 260 røntget. Det er rett under 6 % av antall individer. Selv om det statistisk sett er for lite å lage noe gjennomsnitt av så gir det i alle fall en indikasjon på at det kanskje finnes langt mer HD enn man skulle tro.

Av 260 individer de 10 siste årene - så har 60 stykker HD - det er 23% og det er høyt.

Jeg skal ikke ta stilling til hvilke rutiner for røntging og avlsrestriksjoner man skal ha på enkeltraser som jeg ikke har noen befatning med. Likevel synes jeg kanskje man kan spørre seg hvilke hunder det er som faktisk blir røntget i en rase der det ikke er så vanlig å røntge? Kan det være de man mistenker har HD, pga. kliniske symptomer eller slekt med HD? Da kan det vel tenkes at statistikken blir noe høyere enn om alle ble røntget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar
Jeg skal ikke ta stilling til hvilke rutiner for røntging og avlsrestriksjoner man skal ha på enkeltraser som jeg ikke har noen befatning med. Likevel synes jeg kanskje man kan spørre seg hvilke hunder det er som faktisk blir røntget i en rase der det ikke er så vanlig å røntge? Kan det være de man mistenker har HD, pga. kliniske symptomer eller slekt med HD? Da kan det vel tenkes at statistikken blir noe høyere enn om alle ble røntget?

Vel - ifølge Per Erik Sundgren så har røntgen (HD/AA) overtatt der faktisk og tøff BRUK forsvant og ble borte. Ifølge ham så hadde bl a schäfer i lang tid problemer med albuleddsartrose FØR man startet røntgenprogrammer - dette viste seg ved at mange individer fikk problemer etter å ha forsert de høye hinderne på banen - og det løste schäferfolket på genialt vis: De SENKET hinderne slik at færre hunder fikk skader når de landet...

I samme gate er kanskje nærliggende å tro at den økte populariteten sheltien har fått som agilityhund har framtvunget endel røntgenavlesninger som ellers ikke ville ha vært aktuelle... Når en oppdretter forlanger at hannhundene som brukes skal være fri, uten å røntge egne tisper, så er det helt klart en innrømmelse av at problematikken er reell, og en - for meg - totalt uakseptabel fraskrivning av EGET ansvar for rasens utvikling. En valp får som kjent sine arveanlegg fra BEGGE foreldrene, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentet om at lette hunder ikke plages med HD er dessverre ikke holdbart. Jeg vet om nuffer med E som ikke har hatt problemer, og småhunder med C som har hatt problemer. Min hadde "bare" middels, ingen forkalkninger, men var kronisk halt fra han var fem mnd og ca 12 kg tung. Det er ikke mye! Og han hadde ingen ekstrem grad eller ekstreme hofter heller. Rønting er hverken veldid tidkrevende eller dyrt, og synes det er en selvfølge at ALLE avlsdyr i aktive raser blir røntget før avl. Har hunden HD og blir brukt i f.eks AG kan dette føre til forkalkninger, som mest sannsynlig vil kunne gi komplikasjoner uansett vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statistikken jeg henviste til var Jeanette sin som var fra SKK. :yes: Var på jobb da jeg skrev innlegget, og det ble stående litt i skjermen min før jeg la det til tråden.

Jeg kan ikke skylde på at jeg var på jobb heller jeg, jeg la ikke merke til at statestikken var fra SKK :)

De hundene som ble avlivet med HD, ble undersøkt på grunn av sine problemer. De var ikke røngtet på forhånd. Resultatene av røngten undersøkelsene på 3 av dem ble aldri sendt inn til NKK. Det var oppdretterne selv som fortalte meg det.

Det jeg egentlig lurte på, var om du tror du ville fått vite om evt andre sheltier som ble avlivet pga HD? Isåfall - hatten av for sheltie-oppdrettere, for jeg tror ikke det er noen innrapporteringsordning for sånt i min raseklubb..

Vel 2ne, jeg har nok akkurat like mye HD hysteri som du sikkert har CRD/Colobom og PRA hysteri :P

Hvis det der liksom skal være et stikk om øyenlysning på belger, så er det anbefalt fra raseklubben at tisper øyenlyses før hvert kull, avlshanner 1 gang i året og øvrige ved 1, 4 og 7 års alder :)

Om jeg i nær fremtid kommer til å røngte, vet jeg ikke enda.........men det er jo alltid lov å ombestemme seg, bare det blir til rett vei?

For min del så trenger du ikke å røntge om du er så overbevist om at HD ikke er et problem på rasen din.. Jeg var vel bare oppriktig nysgjerrig på hvordan man kan være sikker på det, når mørketallene er så høye ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke skylde på at jeg var på jobb heller jeg, jeg la ikke merke til at statestikken var fra SKK :yes:

Det jeg egentlig lurte på, var om du tror du ville fått vite om evt andre sheltier som ble avlivet pga HD? Isåfall - hatten av for sheltie-oppdrettere, for jeg tror ikke det er noen innrapporteringsordning for sånt i min raseklubb..

Hvis det der liksom skal være et stikk om øyenlysning på belger, så er det anbefalt fra raseklubben at tisper øyenlyses før hvert kull, avlshanner 1 gang i året og øvrige ved 1, 4 og 7 års alder ;)

For min del så trenger du ikke å røntge om du er så overbevist om at HD ikke er et problem på rasen din.. Jeg var vel bare oppriktig nysgjerrig på hvordan man kan være sikker på det, når mørketallene er så høye ;)

Vet ikke om jeg hadde fått det svar fra alle oppdrettere, men det er ganske god åpenhet om både HD og øyeresultater i sheltiemiljøet. Noen er til og med så åpne at de gir beskjed om paring av colobominfiserte hunder.

Krysser fingre for at det fortsatt kan være slik, men vi vet jo aldri :) Akkurat nå pågår det litt kamp i klubben, men det er av helt andre årsaker.

Det var ikke ett stikk til deg :) , sjekket på dogweb etterat jeg hadde skrevet innlegget og ble ganske imponert. Ser at det ikke er så mye CRD og PRA dere sliter med, men katarakt. Håper dere klarer å få bukt med det.

Når det gjelder HD røngting, så kan det fortsatt være at jeg ombestemmer meg ;) men ikke i dag.

Synes det er kanskje litt frustrerende når man hører om hunder som er røngtet til C eller D i Norge og blir røngtet til fri i England og Sverige. Og når da resultatet fra disse blir sendt til NKK, blir det ikke godkjent.

Det er en annen av grunnene til at jeg ikke røngter ;)

Argumentet om at lette hunder ikke plages med HD er dessverre ikke holdbart. Jeg vet om nuffer med E som ikke har hatt problemer, og småhunder med C som har hatt problemer. Min hadde "bare" middels, ingen forkalkninger, men var kronisk halt fra han var fem mnd og ca 12 kg tung. Det er ikke mye! Og han hadde ingen ekstrem grad eller ekstreme hofter heller. Rønting er hverken veldid tidkrevende eller dyrt, og synes det er en selvfølge at ALLE avlsdyr i aktive raser blir røntget før avl. Har hunden HD og blir brukt i f.eks AG kan dette føre til forkalkninger, som mest sannsynlig vil kunne gi komplikasjoner uansett vekt.

Nuffer med D eller E grad kan jo også ha hatt sekundærforandringer slik som min Nuffe hadde :P , da er det helt klart en plage for dem. HD uten disse sekundærforandringene er ifølge en del veterinærer ikke så "plagsomt" for hunden.

Det er ganske mange ting å ta hensyn til når man skal avle, for meg er gemyttet desidert i høysetet :P , så prøver jeg med det avlsmaterialet vi har å finne den forhåpentligvis rette kombinasjonen.

Bruker lang tid å finne ut hvilke hanner jeg skal bruke, og velger den som jeg mener passer best. I det siste kullet var hanhunden røngtet til A, men en av reserverene var ikke røngtet, men hadde ellers de samme kvalifikasjonene jeg så etter.

Du vet jo også at jeg ikke avler videre på søskene til den hunden som er registrert med D. Kommer heller ikke til å bruke moren mer i avl.

Kostnaden med å HD røngte er kanskje ikke så stor, men det er hvis du har en eller to hunder :P . For min del ville det ha kostet meg ca. 18.000,-. Det er jo litt penger det :P

*Dobbeltpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orket ikke jeg å lese absolutt alt her, men jeg må bare påpeke at det er en grunn til at HD-tallene på sheltie ser sånn ut, og det er at folk sjelden røntger før de faktisk har mistanke om at hunden har HD. Og det har stemt i flere tilfeller tydeligvis. Tror neppe statistikken hadde sett likedan ut om alle hadde vært ræntget. Men som Scarlet sier, det er ikke et krav i vår rase, og vi holder fokus på øyesykdommer pr.d.d., noe som også er veldig viktig. Det jobbes med å kartlegge PRA-genet, no som selvsagt tar tid. Men jeg tror og håper det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Kostnaden med å HD røngte er kanskje ikke så stor, men det er hvis du har en eller to hunder :yes: . For min del ville det ha kostet meg ca. 18.000,-. Det er jo litt penger det :)

Ehh.........

Om man har rutine på ting skjønner du så koster det ikke 18000 på en gang. Og seriøst - hvor mange hunder har du??

Tok en telefon til 3 dyreklinikker i nærheten her, og HD-røntgen for Shetland sheepdog koster rett under 1000-lappen hos alle 3. Avlesningen koster 200 hos NKK eller noe sånt.

Har du 18 hunder?? Er ikke det drøyt i overkant?

Tilbake til det med rutine. Om man gjør som oppdrettere av raser som må røntges så har man kanskje 1 eller 2 hunder pr. år som skal røntges - og da både HD/AA røntges hos de fleste. Og det blir en 3-3500 kroner i året til den slags. Ikke akkurat noen absurd stor utgift eller??

La oss si du parer ei tispe - sheltier får etter som jeg forstår 3-5 valper i kullene - la oss si snittet er 4 - og de selges for 10000,- Da er ikke akkurat en tusenlapp til røntgen særlig mye?

Og helt alvorlig - jeg synes ikke man som oppdretter burda ha lov til å si "jeg gjør det ikke fordi det koster penger" Da driver man ikke oppdrett til rasens beste i alle fall.

Nå orket ikke jeg å lese absolutt alt her, men jeg må bare påpeke at det er en grunn til at HD-tallene på sheltie ser sånn ut, og det er at folk sjelden røntger før de faktisk har mistanke om at hunden har HD. Og det har stemt i flere tilfeller tydeligvis. Tror neppe statistikken hadde sett likedan ut om alle hadde vært ræntget. Men som Scarlet sier, det er ikke et krav i vår rase, og vi holder fokus på øyesykdommer pr.d.d., noe som også er veldig viktig. Det jobbes med å kartlegge PRA-genet, no som selvsagt tar tid. Men jeg tror og håper det er verdt det.

Og dette blir dobbelt post.... (sorry)

Jeg tror ikke de fleste røntger grunnet misstanke. Kjenner en seriøs shelti-eier som har røntget alle sine hunder - alltid. Vedkommede røntger fordi h*n driver med agility, og ikke vil utsette hunden for belastning uten å vite. Jeg aner ikke om vedkommede eier HD hund, men det skulle ikke forundre meg siden 2 av hundene er pensjonerte i en alder av 3 og 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nuffer med D eller E grad kan jo også ha hatt sekundærforandringer slik som min Nuffe hadde :yes: , da er det helt klart en plage for dem. HD uten disse sekundærforandringene er ifølge en del veterinærer ikke så "plagsomt" for hunden.

Det er ganske mange ting å ta hensyn til når man skal avle, for meg er gemyttet desidert i høysetet :) , så prøver jeg med det avlsmaterialet vi har å finne den forhåpentligvis rette kombinasjonen.

Bruker lang tid å finne ut hvilke hanner jeg skal bruke, og velger den som jeg mener passer best. I det siste kullet var hanhunden røngtet til A, men en av reserverene var ikke røngtet, men hadde ellers de samme kvalifikasjonene jeg så etter.

Du vet jo også at jeg ikke avler videre på søskene til den hunden som er registrert med D. Kommer heller ikke til å bruke moren mer i avl.

Kostnaden med å HD røngte er kanskje ikke så stor, men det er hvis du har en eller to hunder ;) . For min del ville det ha kostet meg ca. 18.000,-. Det er jo litt penger det :)

Den nuffen jeg snakket om HADDE sekundærforandringer, men ble allikevel ikke berørt av den sterke graden før han ble gammel. Min lille (og mange med han) hadde ikke sekundærforandringer, var av en lett rase, og hadde "bare" middels grad (d), men var invalid fra fem mnds alder. De ledende forskerne på området mener at grad har lite eller ingenting å gjøre med hvor mye dette påvirker hunden. Vekt eller størrelse trenger heller ikke å spille noen rolle. Ei heller vinkler eller bygning. Det er så individuelt, og man vet så lite om hd og arvelighet, at det i mine øyne er synd å ikke røntge avlshunder iallefall.. Uansett hvilken rase man har.

18 000?? Jeg betalte ca 1000 kr for rønting og innsending av papirer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dette blir dobbelt post.... (sorry)

Jeg tror ikke de fleste røntger grunnet misstanke. Kjenner en seriøs shelti-eier som har røntget alle sine hunder - alltid. Vedkommede røntger fordi h*n driver med agility, og ikke vil utsette hunden for belastning uten å vite. Jeg aner ikke om vedkommede eier HD hund, men det skulle ikke forundre meg siden 2 av hundene er pensjonerte i en alder av 3 og 5 år.

Jeg snakker om de jeg omgås, stort sett andre oppdrettere og utstillere.. AG-folket er en egen "rase" :closedeyes:

Så har man de igjen med dobbeltmoral, de skal jeg ikke uttale meg for mye om. Men jeg må si jeg ikke ser vitsen i å røntge en hund, få en diagnose på HD C eller D for SÅ å fortsatt bruke hunden i avl, for man vet jo at den har HD? :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker om de jeg omgås, stort sett andre oppdrettere og utstillere.. AG-folket er en egen "rase" :closedeyes:

Åja? Morsomt nok så sies det om alle hundesportene.. Utstillingsfolk er en egen "rase", oppdrettere er en egen "rase", bruksfolk er en egen "rase", lydighetsfolk er en egen "rase".. Må være vanskelig å være en oppdretter som stiller ut og konkurrerer i bruks, lydighet eller agility :rolleyes:

Så har man de igjen med dobbeltmoral, de skal jeg ikke uttale meg for mye om. Men jeg må si jeg ikke ser vitsen i å røntge en hund, få en diagnose på HD C eller D for SÅ å fortsatt bruke hunden i avl, for man vet jo at den har HD? :yes:

Nei, det slår meg som litt teit å bruke en hund man faktisk veit har HD i avl.. Er det vanlig hos de få sheltieoppdretterene som røntger avlsdyrene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orket ikke jeg å lese absolutt alt her, men jeg må bare påpeke at det er en grunn til at HD-tallene på sheltie ser sånn ut, og det er at folk sjelden røntger før de faktisk har mistanke om at hunden har HD. Og det har stemt i flere tilfeller tydeligvis. Tror neppe statistikken hadde sett likedan ut om alle hadde vært ræntget. Men som Scarlet sier, det er ikke et krav i vår rase, og vi holder fokus på øyesykdommer pr.d.d., noe som også er veldig viktig. Det jobbes med å kartlegge PRA-genet, no som selvsagt tar tid. Men jeg tror og håper det er verdt det.

Takk Caroline :yes: Du fikk det frem bedre enn meg.

Ehh.........

Om man har rutine på ting skjønner du så koster det ikke 18000 på en gang. Og seriøst - hvor mange hunder har du??

Tok en telefon til 3 dyreklinikker i nærheten her, og HD-røntgen for Shetland sheepdog koster rett under 1000-lappen hos alle 3. Avlesningen koster 200 hos NKK eller noe sånt.

Har du 18 hunder?? Er ikke det drøyt i overkant?

Tilbake til det med rutine. Om man gjør som oppdrettere av raser som må røntges så har man kanskje 1 eller 2 hunder pr. år som skal røntges - og da både HD/AA røntges hos de fleste. Og det blir en 3-3500 kroner i året til den slags. Ikke akkurat noen absurd stor utgift eller??

La oss si du parer ei tispe - sheltier får etter som jeg forstår 3-5 valper i kullene - la oss si snittet er 4 - og de selges for 10000,- Da er ikke akkurat en tusenlapp til røntgen særlig mye?

Og helt alvorlig - jeg synes ikke man som oppdretter burda ha lov til å si "jeg gjør det ikke fordi det koster penger" Da driver man ikke oppdrett til rasens beste i alle fall.

Og dette blir dobbelt post.... (sorry)

Jeg tror ikke de fleste røntger grunnet misstanke. Kjenner en seriøs shelti-eier som har røntget alle sine hunder - alltid. Vedkommede røntger fordi h*n driver med agility, og ikke vil utsette hunden for belastning uten å vite. Jeg aner ikke om vedkommede eier HD hund, men det skulle ikke forundre meg siden 2 av hundene er pensjonerte i en alder av 3 og 5 år.

Nå er det ikke hvem som helst som eventuelt får røngte mine hunder, så om jeg skulle velgbe å røngte så vet jeg det vil komme på ca. 1300-1500 kr pr. hund.

Jeg eier pr. idag 11 hunder, helt eller halvt :P

Kun to bor hjemme hos meg, i tilfelle det ble neste spørsmål :)

Åja? Morsomt nok så sies det om alle hundesportene.. Utstillingsfolk er en egen "rase", oppdrettere er en egen "rase", bruksfolk er en egen "rase", lydighetsfolk er en egen "rase".. Må være vanskelig å være en oppdretter som stiller ut og konkurrerer i bruks, lydighet eller agility :rolleyes:

Nei, det slår meg som litt teit å bruke en hund man faktisk veit har HD i avl.. Er det vanlig hos de få sheltieoppdretterene som røntger avlsdyrene sine?

Nei, det er ikke vanlig at oppdretterne gjør det, men i vår rase som i alle raser finnes det folk som ikke tar slike hensyn. :)

Når det gjelder LP og AG, så føler ikke jeg de er anderledes enn meg. Den siste tispevalpen jeg solgte ble solgt til en dame som har drevet aktivt med AG i årevis og hun hadde ikke problemer med at mammaen til valpen ikke var HD røngtet ;)

*Dobbelpost. Bruk siterfunksjonen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja? Morsomt nok så sies det om alle hundesportene.. Utstillingsfolk er en egen "rase", oppdrettere er en egen "rase", bruksfolk er en egen "rase", lydighetsfolk er en egen "rase".. Må være vanskelig å være en oppdretter som stiller ut og konkurrerer i bruks, lydighet eller agility :rolleyes:

Nei, det slår meg som litt teit å bruke en hund man faktisk veit har HD i avl.. Er det vanlig hos de få sheltieoppdretterene som røntger avlsdyrene sine?

Ja, de er faktisk det når det gjelder sheltie.. De som driver aktivt med AG stiller kun for å få blåsløyfa si til championatet (generelt). Andre raser skal jeg ikke uttale meg om. Det er og blir sheltie under mitt tak :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er faktisk jeg en av de sheltiemenneskene som faktisk røntger alt jeg har av hunder. Jeg ser ikke poenget med å avle på hunder som har HD når vi har en SÅ stor genpool som vi faktisk har.

Et annet argument for min HD røntging er at jeg selv har en hund med HD E. Hun har det ikke vondt enda av dette men det er på grunn av at jeg legger opp trening etter hennes lidelse og forebygger med rett foring og tilsettinger i maten. Jeg ser de gangene jeg er sløv med treningen så BLIR hun stivere.

Om jeg ikke viste om denne lidelsen så ville mitt bruk av denne hunden vært veldig anderledes. Hun hadde blitt aktivt trent i agility, syklet med og hun hadde også blitt avlet på. Så jeg må si at jeg er lykkelig over mitt standpunkt i denne saken.

Jeg velger å røntge rubbel å rake. Ja jeg fokuserer også på øyesykdommer, men her er jeg litt som Ole Brumm, "Ja takk begge deler". Jeg vil ha friske avlshunder på alle måter, og da faller det meg natulig å ta i bruk de metoder som er i bruk for å sjekke helsestatus, selv om det ikke finnes noen krav om dette fra raseklubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er faktisk jeg en av de sheltiemenneskene som faktisk røntger alt jeg har av hunder. Jeg ser ikke poenget med å avle på hunder som har HD når vi har en SÅ stor genpool som vi faktisk har.

Et annet argument for min HD røntging er at jeg selv har en hund med HD E. Hun har det ikke vondt enda av dette men det er på grunn av at jeg legger opp trening etter hennes lidelse og forebygger med rett foring og tilsettinger i maten. Jeg ser de gangene jeg er sløv med treningen så BLIR hun stivere.

Om jeg ikke viste om denne lidelsen så ville mitt bruk av denne hunden vært veldig anderledes. Hun hadde blitt aktivt trent i agility, syklet med og hun hadde også blitt avlet på. Så jeg må si at jeg er lykkelig over mitt standpunkt i denne saken.

Jeg velger å røntge rubbel å rake. Ja jeg fokuserer også på øyesykdommer, men her er jeg litt som Ole Brumm, "Ja takk begge deler". Jeg vil ha friske avlshunder på alle måter, og da faller det meg natulig å ta i bruk de metoder som er i bruk for å sjekke helsestatus, selv om det ikke finnes noen krav om dette fra raseklubben.

Ære være deg for både å ta hensyn til din syke hund, for å være åpen om problematikken OG for å ta ansvaret som oppdretter. Men, hvordan får du gjort dette med hele oppdrettet ditt når du (såvidt jeg har skjønt?) driver sammen med Scarlet? Dere har vel felles avlshunder og - mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Nå er faktisk jeg en av de sheltiemenneskene som faktisk røntger alt jeg har av hunder. Jeg ser ikke poenget med å avle på hunder som har HD når vi har en SÅ stor genpool som vi faktisk har.

Et annet argument for min HD røntging er at jeg selv har en hund med HD E. Hun har det ikke vondt enda av dette men det er på grunn av at jeg legger opp trening etter hennes lidelse og forebygger med rett foring og tilsettinger i maten. Jeg ser de gangene jeg er sløv med treningen så BLIR hun stivere.

Om jeg ikke viste om denne lidelsen så ville mitt bruk av denne hunden vært veldig anderledes. Hun hadde blitt aktivt trent i agility, syklet med og hun hadde også blitt avlet på. Så jeg må si at jeg er lykkelig over mitt standpunkt i denne saken.

Jeg velger å røntge rubbel å rake. Ja jeg fokuserer også på øyesykdommer, men her er jeg litt som Ole Brumm, "Ja takk begge deler". Jeg vil ha friske avlshunder på alle måter, og da faller det meg natulig å ta i bruk de metoder som er i bruk for å sjekke helsestatus, selv om det ikke finnes noen krav om dette fra raseklubben.

Nemlig....... det bør - for en oppdretter - faktisk ikke være ett mål å være like dårlig som alle andre.

For min rase er nemlig holdningen sånn hos enkelte oppdrettere - nei, jeg gidder ikke gjøre det for ingen andre gjør det........ Hvorfor er det ett mål for enkelte å være like dårlig som alle andre?

All ære til deg som faktisk har valgt å gå din egen vei! Sånne oppdrettere står det respekt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig at oppdretterne gjør det, men i vår rase som i alle raser finnes det folk som ikke tar slike hensyn. :)

Eh.. Så du - som ikke røntger hundene dine - syns det er verre å røntge og vite at hunden har HD, enn å ikke røntge og derfor ikke vite om hunden har HD, før man bruker den i avl? Hva er logikken i det?

Ja, de er faktisk det når det gjelder sheltie.. De som driver aktivt med AG stiller kun for å få blåsløyfa si til championatet (generelt). Andre raser skal jeg ikke uttale meg om. Det er og blir sheltie under mitt tak :yes:

Sånt er det i min rase og, både agility, lydighet og bruksfolk.. Greit nok, vi kan ikke alle være interessert i utstilling, og jeg syns ikke "de" er noe bedre eller verre enn "oss"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh.. Så du - som ikke røntger hundene dine - syns det er verre å røntge og vite at hunden har HD, enn å ikke røntge og derfor ikke vite om hunden har HD, før man bruker den i avl? Hva er logikken i det?

Sånt er det i min rase og, både agility, lydighet og bruksfolk.. Greit nok, vi kan ikke alle være interessert i utstilling, og jeg syns ikke "de" er noe bedre eller verre enn "oss"..

Sa jeg det da? Jeg sa bare at de har sine synspunkter, og at de ikke alltid er de samme som mine :rolleyes: Har aldri nekta noen å ha egne meninger.

Edit: Har jeg sagt noe sted om jeg røntger eller ikke? Det er faktisk en mening jeg ikke har gjort meg opp enda, dersom du vil vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig....... det bør - for en oppdretter - faktisk ikke være ett mål å være like dårlig som alle andre.

For min rase er nemlig holdningen sånn hos enkelte oppdrettere - nei, jeg gidder ikke gjøre det for ingen andre gjør det........ Hvorfor er det ett mål for enkelte å være like dårlig som alle andre?

All ære til deg som faktisk har valgt å gå din egen vei! Sånne oppdrettere står det respekt av.

Takk Belgerpia. Slikt varmer, for tro det eller ei så får jeg faktisk en del sure bemerkninger slengt etter meg av noen sheltie mennesker her i norge på grunn av det standpunktet jeg har tatt. Hadde aldri forandret mine meninger på grunn av slike slengbemerkninger, men det er litt tungt å vandre i motvind hele tiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Takk Belgerpia. Slikt varmer, for tro det eller ei så får jeg faktisk en del sure bemerkninger slengt etter meg av noen sheltie mennesker her i norge på grunn av det standpunktet jeg har tatt. Hadde aldri forandret mine meninger på grunn av slike slengbemerkninger, men det er litt tungt å vandre i motvind hele tiden..

Men bare ett spørsmål - du har samme kennel-navn som Scarlet - hvordan fungerer det at du bare avler på hunder som er HD-røntget mens Scarlet velger å ikke røntge?

Dersom det etterhvert blir sånn at HD viser seg å være så utbredt som det kanskje kan virke iht. statistikkene så vil jo du også bli knyttet til avl på ikke røntgede avlsdyr, mens hun som da velger å ikke røntge vil nyte godt av at du røntger?

(vurdert å skaffe deg eget kennel-navn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg oppretter så jeg har sikkert ikke noen rett til å uttale meg ( :rolleyes: ), men jeg synes det er helt skrudd at det tydligvis ikke er kultur for å undersøke helsetilstanden til forledredyrene før man avler på visse raser. Det er svært lite HD på belgeren, men det ville aldri noensinne overhodet falt meg inn å kjøpe belger fra en oppdretter som ikke HD og AA røntger avlsdyrene sine. Alt som kan måles, taes blodprøver av eller røntges av sykdommer som kan forekomme i en rase/på linjer burde undersøkes og domkumenteres før man avler. Å ikke gidde å å rønge dyrene fordi "ingen andre gjør det" i en rase som er plaget er mine øyne direkte useriøst. Har man ikke råd til å røntge alle hundene sine, så får man bare ha litt færre hunder etter min mening.

Loke ble AA og HD røntges uten at tanken noensinne har vært å bruke han i avl. Lyra skal også HD og AA røntges, selv om jeg er overhodet ikke på noen måte er sikker på om hun skal gå i avl (spesiellt i den alderen hun er i nå har jeg mine tvil <_< ). Dette gjøres av hensyn til hundene først og fremst, men også fordi jeg bryr meg såpass mye om rasen at jeg synes det er viktig å kunne dokumentere albuer og hofter. Loke skal tilmed øyelyses på neste NKK utstilling selv om det overhodet ikke har noen innvirkning på mitt bruk av han (blir han blind så blir han blind liksom..lite å få gjort). Man skulle nesten tro at oppdrettere også ville det beste for rasen sin? :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bare ett spørsmål - du har samme kennel-navn som Scarlet - hvordan fungerer det at du bare avler på hunder som er HD-røntget mens Scarlet velger å ikke røntge?

Dersom det etterhvert blir sånn at HD viser seg å være så utbredt som det kanskje kan virke iht. statistikkene så vil jo du også bli knyttet til avl på ikke røntgede avlsdyr, mens hun som da velger å ikke røntge vil nyte godt av at du røntger?

(vurdert å skaffe deg eget kennel-navn?)

Ja vi driver sammen, noe jeg ser veldig mange fordeler med. Det er veldig godt å ha en erfaren person i ryggen når jeg selv er relativt våt bak ørene enda. Vi har en ordning der vi erier hver våres hunder utenom en som vi sameier. Mine hunder røntger jeg og Gunn står selv for sine valg på sine hunder. Men vi har hatt noen runder om akkurat denne saken :yes:

Jeg velger på tross av mine halvfuktige ører å stå på mitt i denne saken og gjør det jeg kan og det jeg mener er rett for å få en sunnere rase.

En gang kommer det nok et eget kennelnavn, da også for min samboer er lidenskapelig interessert i avl og ønsker å være med der det skjer. Men slik som det er nå er jeg veldig fornøyd med den ordningen vi har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Hvordan kan man virkelig vite at HD statestikke er "feil". Hvorfor ikke jobbe for å sjekke dette og faktisk få en oversikt? Jeg syns det min rase gjør i Sverige er toppers! Om dem oppdager ett problem så lager dem ett "hälskoll" år. Som for 2 år siden oppfordrett klubben alle avlsdyr til å undersøke partella og alle andre som ønsket å delta. Da ble det statisktisk vist at det ikke er ett problem i rasen, det var ikke noe spesielle linjer som var utsatt osv. Kjempe tiltak syns jeg!

I Australia, moder lande til min rase, har dem også hatt en ide om at rasen ikke var utsatt for HD og har ikke undersøkt avlsdyr("dem ville jo se om dem hadde syke dyr"). Etter at det viste seg at flere importer hadde HD og enkelte av dem gav en markant HD/AD økning i forhold til normalen i Sverige så har faktisk flere oppdrettere i Australia begynnt å HD rønge :icon_fun:

Vi (noen raser iallfall) har faktisk flere ting å sjekke før hunden går i avl. Hunden min skal MH-testet (400kr + reise til Sverige) Er den skudd redd så skal den ikke gå i avl. Den skal HD rønges, AD rønges og da min tispe var yngre partella undersøkes. HD/AD +avlesing ca. 3000,- Partella undersøkt av godkjent vet. 500,- For å bli godkjent av avlsråde: Opprykk i bruks + utstillings resultater (reise + treningstimer + pm + startkort i bruks = klarer jeg ikke sette en pris på)

Så du er ikke alene om å ha mange ting å sjekke før tispen går i avl! Og jeg gjør alt dette med glede for det gavner min rase at jeg gjør alt dette. Og dukker det opp øyeproblemer så skal jeg være den første som tropper opp på en NKK utstilling og øyenlyser. Alt for at min rase ikke skal rammes av sykdom eller forverre det den alt har... Jeg klarer bare ikke se problemet med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du er ikke alene om å ha mange ting å sjekke før tispen går i avl! Og jeg gjør alt dette med glede for det gavner min rase at jeg gjør alt dette. Og dukker det opp øyeproblemer så skal jeg være den første som tropper opp på en NKK utstilling og øyenlyser. Alt for at min rase ikke skal rammes av sykdom eller forverre det den alt har... Jeg klarer bare ikke se problemet med det!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi driver sammen, noe jeg ser veldig mange fordeler med. Det er veldig godt å ha en erfaren person i ryggen når jeg selv er relativt våt bak ørene enda.

Hmmmm... jeg synes nå du virker tørrere bak ørene enn enkelte andre her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke argumentet: "vi sjekker for øyesykdommer, så da slipper vi å røntge!" ?? :) I "min" rase er det vanlig å både røntge og øyelyse, og bare fordi man har fått diagnosen fri på det ene, betyr ikke at man kan "velge" å ikke gjøre det andre..

Dette med røntging og øyelysning, og å bruke dyrene i avl eller ikke, med kjent eller ukjent status, det er egentlig litt forvirrende syns jeg. Man kan røntge, og siden man da er så flink at man har gjort det, så kan man bruke hunden i avl? Som om det var selve røntgenstrålene som var målet med røntgingen, og ikke hd-statusen? Nei, den blir for snål for meg. Da kan jo jeg bare avle på Tulla jeg da, siden jeg har tatt tester som viser at hun har allergi.. Evt kunne jeg latt være å ta testene, selv om jeg hadde minstenkt allergi, og avlet likevel, fordi jeg ikke visste. På meg virker det som om hele opplegget er en eneste stor dårlig unnskyldning til å kunne avle på det man vil (bortsett fra disse hersens øyesykdommene da).. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...