Gå til innhold
Hundesonen.no

Det heter konstatere

Argyr

Recommended Posts

Jeg har ikke lest alle endringene i rettskrivningsreglene fra 2005, men hva har skjedd med ordet "ham" (tilsvarende henne)? Ser at det stort sett brukes "han" i alle sammenhenger. Er "ham" på vei ut?

Er nok det, ja. Begge deler er vel tillatt, så vidt jeg vet. Det er vel de færreste som bruker objektsformen i dagligtale, men jeg synes nå fremdeles den føles bedre å skrive, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 84
  • Created
  • Siste svar
Grei huskeregel, å skal alltid stå foran det første verbet i setningen som er i infinitiv. Altså. Jeg liker å kjøre og sykle. Og er et bindeleddsord

Det blir veldig lett å vite når man IKKE skal bruke "å" - hvis du tester utsagnet i preteritum:

"Jeg liker å kjøre og sykle" -

Test:

"Jeg LIKTE å kjøre og (å) sykle"

Eller:

"Å like å drikke te" (ikke å like og drikke te) fordi man i fortid sier "likte å drikke" - verb nr 2 bøyes ikke og er altså infinitivsformen som skal ha infinitivsmerket "å".

Er nok det, ja. Begge deler er vel tillatt, så vidt jeg vet. Det er vel de færreste som bruker objektsformen i dagligtale, men jeg synes nå fremdeles den føles bedre å skrive, da.

"Ham" har vel verdt dødt i muntlig norsk lenge, men jeg er også så gammel at jeg foretrekker denne formen som objektsform, det tydeliggjør hva/hvem man snakker om, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd!

Jeg har et par muntlige eksempler her og ...

Man skriver brannmann og brannbil , så hvorfor i alle dager sier enkelte folk branTmann og branTbil? Hvor i alle dager kommer T'en i fra?

Og så skriver man halsbånd, men sier halsEbånd ... Hvor kommer den E'en i fra?

Dette irriterer meg grenseløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig tråd!

Jeg har et par muntlige eksempler her og ...

Man skriver brannmann og brannbil , så hvorfor i alle dager sier enkelte folk branTmann og branTbil? Hvor i alle dager kommer T'en i fra?

Det har jeg aldri lagt merke til, men det er jeg utrolig glad for. For DET hadde irritert meg noe helt sinnsykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før man henger seg for mye opp i andres skrivefeil, så les igjennom de nye reglene og se hva som er tillatt nå. Det er overraskende mye synes jeg... (Det mest irriterende er at man kan skrive sjæfer, når det heter schäferhund....).

I tillegg så bør dere huske at ikke alle er like gode i rettskrivning. Det er forskjell hvor flink den enkelte er i et fag, og noen er jo dyslektikere også. Det er sikkert ikke trivelig for mange av de og til stadig finne tråder på nettet startet av språk-nazier om hvor mye de irriterer seg over skrivefeil. Og det er ikke alltid like enkelt å plukke ut hva som er slurv, hva som er dårlig rettskrivning og hva som er skrevet av en dyslektiker.

(Og dersom dere finner skrivefeil i innleggene mine, kan dere få beholde de selv. ;-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, det må virkelig være en dialektting? Aldri hørt noen si verken halsebånd eller brantmann.

Og det er ikke alltid like enkelt å plukke ut hva som er slurv, hva som er dårlig rettskrivning og hva som er skrevet av en dyslektiker.

Jeg har i alle fall ingen problemer med å se hva som er skrevet av en dyslektiker eller en som generelt har problemer med å skrive rett, og hva som er skrevet pga uvitenhet og/eller slurv. Om noen skriver et ellers veldig korrekt innlegg, men skriver at vedkommende er "inponert" og "intirissert" så er ikke det fordi personen er dyslektiker...

Selvsagt kan man ikke noe for at man er dyslektiker, og man bør virkelig ikke føle seg truffet fordi noen lager en tråd hvor man påpeker feil som mange gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...også var det bøyningen av forum som jeg roter med selv :whistle:

Stemmer det at det er et forum, forumet, mange fora, alle foraene? :icon_confused:

Rasenavnene skrives med liten bokstav, mens hundens EGET navn skrives med stor :whistle:. Som "Det var dalmatineren Oskar som bjeffet". :P.

Hehehhehee.... det er jo et hersens ord det der. Jeg tror du har rett i din bøying av ordet. :P.

Er det ikke forskjell på ulike foraer og feks. flere hundeforum - eller alle underforumene på hundesonen? Et forum er jo ikke nødvendigvis en nettside liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

:| Nå er det jo en stund siden det ble skrevet i denne tråden, men jeg kom på noe jeg lurte på og i stedet for å lage en ny tråd, så skriver jeg det her i stedet :D

Er det noen som kan fortelle meg hvordan "Å dryppe" egentlig bøyes? :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
    • Hadde nettopp en kjempefin tur uten noe tull, og masse pen lineføring. Ede var skikkelig på tilbudssiden og ikke engang utålmodig på godbitene. Det går virkelig fremover. Ordentlig godgutt i dag 🥰 Flink vaktbikkje også, for anledningen i Miljøpatruljen. Forsøpling tar vi alvorlig.
    • Hadde nettopp et mareritt av en "treningsøkt". Hadde alle favorittingene hans og lommene fulle av snacks. Godt vær og stille og rolig feriestemning. Ede åpnet med å hoppe opp og bite og bjeffe og jukke og være teit. Jeg trodde vi skulle ha en fin økt med den energien der, men da jeg ba om utgangsstilling for TREDJE GANG, så gikk han sakte og satte seg seigt ned. ... Eneste lyspunkt var en fin innkalling da han mens jeg prøvde samle meg vimsete avgårde på egenhånd inn i en luftegård jeg ikke har gitt ham lov til å gå i. Da spratt han opp fra sniffingen og kom løpende inn med en gang. Supert! ..men det var det ENESTE han gjorde riktig på cue. Han dekket hver gang jeg ba om stå. Så dumt på meg når jeg ba om utgangsstilling. La repeatedly fra seg apporten en meter fra meg i forsøk på å innkassere uten å måtte gi den fra seg. Fant plutselig ut at det var kewlere å gå fra front mellom beina mine til utgangsstilling istedenfor å svinge bakparten inn, og gjentok den der flere ganger. Nektet gå fot uten lure i hånden. Den økende frustrasjonen min gjorde ikke ting bedre. Han begynte holde hard rock konsert. Hoppet og bet og jukket. SÅ kom jeg på at han ikke har fått skjønnhetssøvnen sin. Han hadde vært våken fra kl 07 i morges uten å blunde et blunk. Aha! All made sense. Tok ham med meg inn igjen, og det tok ikke engang et minutt før han brøt ut i full raptus og fløy villmann mellom veggene i toddler tantrum. Stoppet plutselig og begynte krafse og grave som en manisk gærning på gulvet, og falt så dønn om, som et slakt, rett i søvn. — Har De forsøkt skru maskinen av og på igjen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...