Gå til innhold
Hundesonen.no

Det heter konstatere


Argyr

Recommended Posts

Jeg er litt "språk-nazi" til tider selv om jeg er langt fra perfekt selv, og jeg irriterer meg stort over feil som går igjen. Ordet "konstatere" er det nesten ingen som kan lenger, særlig i hundemiljøet (av en eller annen grunn).

Det skrives som regel "konstantere", dette er feil. Det ligger egentlig i ordet, for å konstatere noe har ingenting med ordet "konstant" å gjøre.

En annen ting som er helt feil og veldig vanlig (og som jeg har latt meg smitte av ;) ) er ordet "hanne" eller "hane" - rottweilerhanne, bichonhanne, borderhanne. Det heter "hann" - rottweilerhann, bichonhann, osv. "Hane" er også noe helt annet. :rolleyes: "Hane" og "hanne" istedet for "hann" er dialekt, og ikke skriftspråk.

:lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar
En annen ting som er helt feil og veldig vanlig (og som jeg har latt meg smitte av ;) ) er ordet "hanne" eller "hane" - rottweilerhanne, bichonhanne, borderhanne. Det heter "hann" - rottweilerhann, bichonhann, osv. "Hane" er også noe helt annet. :rolleyes: "Hane" og "hanne" istedet for "hann" er dialekt, og ikke skriftspråk.

Vel, rett skal være rett, ordet "hanne" er korrekt for dyr/skapning av hankjønn på nynorsk (også kalt "sidemål" i store deler av landet.)

"FHV lærer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, rett skal være rett, ordet "hanne" er korrekt for dyr/skapning av hankjønn på nynorsk (også kalt "sidemål" i store deler av landet.)

"FHV lærer"

Fillern! :rolleyes:

Men da må man skrive resten av innlegget på nynorsk også, ellers blir det jo feil. Og jeg kan ikke si jeg har sett så mange innlegg på nynorsk her inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fillern! :rolleyes:

Men da må man skrive resten av innlegget på nynorsk også, ellers blir det jo feil. Og jeg kan ikke si jeg har sett så mange innlegg på nynorsk her inne..

Mnei, men det er "skriftspråk" likevel ;) (siden vi driver i petimeterbransjen)

God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnei, men det er "skriftspråk" likevel ;) (siden vi driver i petimeterbransjen)

God helg!

Ja, jeg bommet der, gitt. Men det er altså nynorsk skriftspråk, og hører ikke hjemme i innlegg skrevet på bokmål (eller tilnærmet sådan). Blander man sånn, blir det vel mer som dialekt til slutt, og det er ikke lov her på sonen! ;)

Og takk gud (æh.. admin/moderatorer eventuelt) for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og! Det heter å løpe, å hoppe, men jeg skal kjøpe en Border Collie OG en sau. Ikke Jeg skal kjøpe en Schæfer Å et strømhalsbånd.

Min store kjepphest er egentlig talespråk, og da vil jeg komme med en liten formaning. Det heter KJøttkake og KJøkken, ikke sjøttkake og skjøkken. Du skal ikke koke en sjylling i sjelen på sjøkkenet, men en kylling i kjelen på kjøkkenet. Og bare pass deg, hvis du skal takke din skjære for det fine sjedet du fikk kan det fort bli misforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og! Det heter å løpe, å hoppe, men jeg skal kjøpe en Border Collie OG en sau. Ikke Jeg skal kjøpe en Schæfer Å et strømhalsbånd.

Min store kjepphest er egentlig talespråk, og da vil jeg komme med en liten formaning. Det heter KJøttkake og KJøkken, ikke sjøttkake og skjøkken. Du skal ikke koke en sjylling i sjelen på sjøkkenet, men en kylling i kjelen på kjøkkenet. Og bare pass deg, hvis du skal takke din skjære for det fine sjedet du fikk kan det fort bli misforståelser.

"De" (hvem nå enn det er) spår jo at "kj"-lyden er borte hos unge innen 50 år. De mener det er en naturlig utvikling til et enklere, mer lettfattelig språk. Jeg mener det bunner i latskap jeg da, før var det bare barn og folk med taleproblemer som slet mest med dette, nå flyr jo voksne mennesker uten taleproblemer rundt og sier sjøttkake og sjøkken (eventuelt schøttkake, for virkelig å demonstrere hvor ulekkert det er).

En annen ting er alle de som sier "vist/hvist" når de skal si "hvis". Hvor får de den t-en fra?!

Kan noen her (Lotta?) fortelle meg hvordan X skal uttales på norsk? X er ikke en norsk bokstav, og vi har den ikke "naturlig" her, så helt norsk blir det vel uansett ikke. Men hva sier reglene?

Xylofon, uttales det det sylofon eller ksylofon?

Har en pågående diskusjon om det her hjemme. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og! Det heter å løpe, å hoppe, men jeg skal kjøpe en Border Collie OG en sau. Ikke Jeg skal kjøpe en Schæfer Å et strømhalsbånd.

Min store kjepphest er egentlig talespråk, og da vil jeg komme med en liten formaning. Det heter KJøttkake og KJøkken, ikke sjøttkake og skjøkken. Du skal ikke koke en sjylling i sjelen på sjøkkenet, men en kylling i kjelen på kjøkkenet. Og bare pass deg, hvis du skal takke din skjære for det fine sjedet du fikk kan det fort bli misforståelser.

Vel, min venn - du lever midt i en språkhistorisk brytningstid og som alle andre forandringer så er "nåtiden" sterkt imot dem. Husker ikke i farta hvor mange lyder som er blitt "rasjonalisert" bort fra norsk i de siste 1000 år, men det er mange, og det er alltid "traumatisk" for dem som opplever endringene.

Jeg synes ikke det er så slitsomt med bc å sau som det er med alle politikerne som tror de snakker så tydelig bare de bruker OG som infinitivsmerke! Carl Ivar og Sponheim er besatte med det. Har de ikke konsulenter på Tinget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får ikke til å si sjøttkake. Ikke ordentlig.

En annen ting er alle de som sier "vist/hvist" når de skal si "hvis". Hvor får de den t-en fra?!

Jomen, "hvist" kan vel være dialekt, eller? Kjenner maaange trøndere som sier det, men som allikevel ikke har noen problemer med å skrive hvis.

Forøvrig heter det heller ikke "jeg skal gå en tur med hun" eller "henne er min beste venn!".

Dessuten sier man ikke "hvem sang er det?".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vi ta en liten reprimande på hvilken/hvem og de/dem også? Grusomt irriterende for oss språknazier...

Altså - det heter; Hvilken dag er det? IKKE Hvem dag er det?

Og riktig versjon er; Valpene har nå blitt 6 uker - DE er nå fulle av aktivitet. Ikke DEM!

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomen, "hvist" kan vel være dialekt, eller? Kjenner maaange trøndere som sier det, men som allikevel ikke har noen problemer med å skrive hvis.

Hmmmm... jeg kjenner INGEN trøndere som sier "hvist" jeg... vi sier "vess" vi... gjør vi ikke det da ? Vess æ vill, kainn æ både snakk å skriv trønder æ ;).

Når vi nå er i gang, så lurer jeg ofte på disse rutene som knuser jeg... Hva er det disse rutene knuser ? Men om ruta ble knust - eller knustes - så skjønner jeg jo at den gikk i tusen knas fordi noen ødela den ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke noen av dere ta en gjennomgang av orddeling(særskriving) også, mens dere er så godt i gang??

Jeg er litt usikker på om denne oppfordringen er ironisk ment, men jeg klarer ikke å la være å svare (jeg prøvde!). Altså: Alt som sies som ett ord skrives som ett ord. Vi sier ikke valpe show i to ord, så hvorfor skrive det i to ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på om denne oppfordringen er ironisk ment, men jeg klarer ikke å la være å svare (jeg prøvde!). Altså: Alt som sies som ett ord skrives som ett ord. Vi sier ikke valpe show i to ord, så hvorfor skrive det i to ord?

Var ikke ironisk, sitter å irriterer meg støtt og stadig over klare orddelingsfeil. Problemet er bare at jeg ikke klarer å forklare reglene/regelen for orddeling, så derfor var det et spørsmål om noen andre kunne gjøre det for meg. Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... jeg kjenner INGEN trøndere som sier "hvist" jeg... vi sier "vess" vi... gjør vi ikke det da ? Vess æ vill, kainn æ både snakk å skriv trønder æ :twitch: .

Hvor kommer disse trønderne fra da?

Altså: Jeg kjenner mange trondhjemmere som sier hvist. "Hvist æ går hjem no, blabalbal"

Jeg tror bare jeg sier hvist om jeg snakker om meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kommer disse trønderne fra da?

Altså: Jeg kjenner mange trondhjemmere som sier hvist. "Hvist æ går hjem no, blabalbal"

Jeg tror bare jeg sier hvist om jeg snakker om meg selv.

Det er vel vi som voksne, ækt trøndera som sier sånn - ikke disse forfinede wannebe-østlænning-ungdoms-trånnjæmmera :P. Ungdommen sier jo så mye rart... :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel vi som voksne, ækt trøndera som sier sånn - ikke disse forfinede wannebe-østlænning-ungdoms-trånnjæmmera :P . Ungdommen sier jo så mye rart... :twitch:

Pøh, jeg er ikke wannabe-østlending-ungdoms-trondhjemmer, tenk.

Egentlig sier jeg vel heller ikke hvist. Mer hvisd. Noe som forsåvidt høres verre ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toho, jeg vil og ha åpen bar:D Skal vi se.. I følge Martin Skjekkeland, som har skrevet boka "Dialektar i Noreg", så er det lettere for spesielt østlendinger (eller austlendingar om du vil) å si sje- enn kj-. I Bergen er det faktisk rapportert om at det går andre veien også (chipsreiser, ikke skipsreiser), men i østnorsk kan det altså bare gå en vei. Han skriver også at vi fremdeles bare er i startgropa av denne utviklinga, og ingen vet om det kommer til å stoppe opp, eller bli hundre prosent gjennomført (*stønn*). Som en liten, festlig kommentar kan jeg jo legge til at han også sier at grunnen til at dette får så mye oppmerksomhet i mediene er at det først og fremst er "prestisjespråket" i Oslo by og omegn dette er merkbart i.. Jeg synes nesten det er verre her i Rogaland jeg, men det høres ikke fullt så godt.

(Dagens lille språkundervisning)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nord-trønderne som sier vess vel? Hvist er forresten grusomt å høre noen si. Hvis skulle da vel ikke være såå vanskelig!

Kunne ikke vært mer enig når det kommer til Kj-lyd. Får helt vondt når jeg høres noen uttale for eksempel kjøttkake, som shøttkake. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...