Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefôr, hvorfor smaker ikke voksenfôr like godt?


Olsen

Recommended Posts

Jeg har hørt at ren vom ikke er å anbefale å fore på...?

Blir ikke dette for kraftig kost for en unghund?

Hvis du virkelig mener ren vom, altså bare vom uten tilsetninger, så er ikke dette fullfôr uansett (og da skal man selvsagt ikke fôre på kun det!).

Men Vom og Hundemat har flere ingredienser og er tilsatt vitaminer, og skal være et fullfôr (selv om de anbefaler at man tilsetter litt tørrfôr, jeg har aldri skjønt hvorfor - jeg spurte V&H, de sa "for fiber" ;) )

Tror ikke det er for kraftig kost, men fôranalysen viser at det ikke er optimalt for valper (ene hunden her i huset er fôret på kun det siden han har spist fast føde, vet ikke om han har tatt skade av det jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok.

Jeg har foret en god stund på VoH, men ikke den med ren vom, bruker nr. 33. Jeg planlegger nå å gå over til Josera, men kommer nok ikke til å kutte helt ut VoH da det ikke virker som om han får nok fett kun fra tørrfor.

Jeg har slitt lenge med min hund som enten ikke rører tørrforet eller ikke tåler det. Men Josera (sensi) virker som et for som er veldig bra for hunder med ømtålig mage, samtidig som det både lukter og smaker godt. (skal ikke uttale meg om smaken)men lukter godt gjør det ihvertfall. Hannhunden min på halvannet år fikk det både i går og i dag og han har spist rimelig bra til å være så vanskelig i matveien.

Så kanskje det er noe å prøve for deg Olympia...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig mener ren vom, altså bare vom uten tilsetninger, så er ikke dette fullfôr uansett (og da skal man selvsagt ikke fôre på kun det!).

Men Vom og Hundemat har flere ingredienser og er tilsatt vitaminer, og skal være et fullfôr (selv om de anbefaler at man tilsetter litt tørrfôr, jeg har aldri skjønt hvorfor - jeg spurte V&H, de sa "for fiber" :twitch: )

Tror ikke det er for kraftig kost, men fôranalysen viser at det ikke er optimalt for valper (ene hunden her i huset er fôret på kun det siden han har spist fast føde, vet ikke om han har tatt skade av det jeg).

Man må ha vitamintilskudd sammen med vom`en ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ha vitamintilskudd sammen med vom`en ja.

Vom og hundemat er fullfòr, og man kan fullfòre på dette- men det anbefales ikke å fullfòre på dette før valpen er over verste vokseperioden, altså fra 6-7-8-9 mnds alder.. De som fòrer fullt på VH kan ofte trenge litt tyggebein o.l., men VH gjør ofte at noen hunder blir litt VEL harde i magen, og da kan det være fint å tilsette litt tørrfòr for eksempel. Dette har aldri vært noe problem for mine hunder da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Begge gutta har i huset har stått på vom&hundmat siden de kom i huset. Sliter fint lite med å fore på det, begge to er frisk, raske, fin fint imunforsvar og blanke i pelsen. Og de av dere som har truffet gutta mine kan vel skrive under på at de ihvertfall ikke er småvokste :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Begge gutta har i huset har stått på vom&hundmat siden de kom i huset. Sliter fint lite med å fore på det, begge to er frisk, raske, fin fint imunforsvar og blanke i pelsen. Og de av dere som har truffet gutta mine kan vel skrive under på at de ihvertfall ikke er småvokste :ahappy:

Mer OT: ja, jeg synes og det er rart om de skulle blitt småvokste.. Problemet i mine øyne er vel heller at det kan føre til litt VEL hurtig vekst hos endel raser.. Og på det området er jo ekspertene delt, men jeg tror det finnes en sammenheng mellom ekstremt hurtig vekst og ledd/ryggproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med folk som fôrer på V+H? Protein og fettnivået i det er skyhøyt over hva som er i valpefôr - og tatt i betrakning av at hunder som fores på dette går f.eks. Iditarod i sitt 9. leveår - så er vel kanskje ikke sjansen for nyresvikt sånn umiddelbart av valpefor særlig høy eller?

Jeg tror ikke man kan sammenligne hunder som brukes så hardt som godt brukte løpshunder, med en vanlig soffabikkje. En som arbeider veldig hardt trenger mye mer protein og fett enn en som ikke gjør det ....

Jeg er enig i at hunder ikke sulter i hjel foran matskåla, men jeg har også en voff som byttet til voksen for nå (pga spørsmål om allergi) hun er ett år. Hun sluttet også omtrent og spise når vi byttet for . jeg synes ikke det er spesielt trivelig at en års gammel schæfer som jeg omtrent står og ser på at utvikler seg for hver dag, ikke spiser noe større over flere dager. For meg blir det galt. EN ferdig voksen hund, ja, men ikke en som fortsatt utvikler kroppen sin.

Folk kan si hva en vil om rett eller galt, men ettre å ha testet ut endel forskjellige løsninger her, har vi valgt å putte en minidurt med leverpostei i maten hennes. Et stykk bitteliten omtrent usynlig leverpostei durt, og bikkja eter som bare det. da får det være at det ikke er smarteste måten å løse det på.

Jeg visste dog ikke at det var vanlig at de ikke likte voksen mat, så det var en veldig lærerik diskusjon :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei som nesten ikke hadde spist tørrfôr hos oppdretteren engang. Hun har i gjennomsnitt bare spist rundt 1-2 måltider om dagen. Ikke så store heller. Å gi 3 måltider var helt umulig med mindre jeg hadde V&H. Men det rare er at hun har aldri vært for tynn, og vekta har aldri gått ned. Men så har hun jo spist en del godbiter oppigjennom månedene sine... :icon_redface:

Når hun fikk V&H glitret det i øynene på henne og hun slukte maten. Jeg hadde aldri sett entusiasme over et måltid før.. Det var skikkelig godt for en hønemor å se. Jeg har jo bekymret meg over spisingen hennes helt siden hun kom i hus. Men så ble det vanskelig å få tak i V&H, så det har vært tørrfôr ei stund nå. Jeg prøver å variere litt, og faktisk gi henne mer "mosjon" om du kan kalle det for det.. Er mer ute med henne, tusler oss en tur i mer variert terreng, går en tur i skogen.. Og det hjelper på matlysta. Noen ganger får hun et måltid i godbitballen, andre ganger i en dorull, andre ganger i skåla.. Noen ganger tømmer jeg bare tørrfôret på gulvet og hun får spise derifra..

Andre ganger skyter jeg en og en tørrfôrbit bortover gulvet. Tror det trigger jaktinnstinktet i tillegg, for hun hopper ALLTID etter og jafser den i seg.. Og har hun først spist en spiser hun ofte en til, og går da bort til skåla og spiser. Da får hun ros :)

Hva med folk som fôrer på V+H? Protein og fettnivået i det er skyhøyt over hva som er i valpefôr - og tatt i betrakning av at hunder som fores på dette går f.eks. Iditarod i sitt 9. leveår - så er vel kanskje ikke sjansen for nyresvikt sånn umiddelbart av valpefor særlig høy eller?

Jeg tror ikke man kan sammenligne hunder som brukes så hardt som godt brukte løpshunder, med en vanlig soffabikkje. En som arbeider veldig hardt trenger mye mer protein og fett enn en som ikke gjør det ....

Valper kan fôres på V&H de også. Alle hunder kan fôres på V&H. Eller, iallefall de fleste.. De som har alt for lett for å legge på seg burde kanskje holde seg til tørrfôret, for når man fôrer rått og ser hvor bikkja elsker det så er det sjeldent du gir for LITE mat iallefall for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med nyresvikt må vel ligge "latent" hos hunden også. Om man eks bruker valpefor/høyenergi så er det jo ikke dermed sagt at man får det, men at det kan skje med en liten prosent andel.

Jeg kjenner mange jakthunder som lever på høy energi hele året, enda de ikke brukes mye, men fordi de sliter med å holde vekta/legge på seg. Og det er ikke mange du hører om som sliter med nyeskader. Så jeg føler at det er litt overdrevent.

Som enten Lotta eller BP sa, om man setter alle forene opp mot hverandre, så ser man at hos noen er valpefor det samme som høyenergi, slankefor det samme som senior for osv

Selv bruker jeg høyenergi ca 6 mnd i året uten betenkeligheter !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper kan fôres på V&H de også. Alle hunder kan fôres på V&H. Eller, iallefall de fleste.. De som har alt for lett for å legge på seg burde kanskje holde seg til tørrfôret, for når man fôrer rått og ser hvor bikkja elsker det så er det sjeldent du gir for LITE mat iallefall for å si det sånn.

Alle hunder kan fòres på VH, men det er ikke anbefalt som fullfòr til valper av hurtigvoksende raser. Jeg kommer til å fòre henne på VH senere, men nå får hun kun Eukanuba valpefòr, for hun vokste veldig raskt i noen perioder. Litt for raskt i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...