Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefôr, hvorfor smaker ikke voksenfôr like godt?


Olsen

Recommended Posts

Yngste-tispa mi fikk valpefor i oppveksten og har nå gått over til voksenfor.

Problemet er at hun foretrekker valpeforet fremfor voksenforet.

Så finnes det et for som smaker noenlunde likt som valpeforet? Uten alt proteinet i?

Og hvis ikke, hvorfor må det være så store forskjeller på voksenforet og valpeforet når det gjelder smak? Har snakket med flere som har hunder som er vanskelige i matveien og som har slitt siden de har byttet fra valpefor til voksenfor. De hiver i seg valpeforet men snuser på voksenforet og snur baken til.

Jeg har prøvd med min, jeg gav henne valpefor en gang etter at vi bytta, bare for å se, og hun åt til den store gullmedaljen.

Vi har prøvd Eukanuba, Specific, Hills og til og med noen av de billige sekkene i vanlige matvarebutikker.

Nå begynner hun å bli tynn under all pelsen så alle gode råd mottas med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Yngste-tispa mi fikk valpefor i oppveksten og har nå gått over til voksenfor.

Problemet er at hun foretrekker valpeforet fremfor voksenforet.

Så finnes det et for som smaker noenlunde likt som valpeforet? Uten alt proteinet i?

Og hvis ikke, hvorfor må det være så store forskjeller på voksenforet og valpeforet når det gjelder smak? Har snakket med flere som har hunder som er vanskelige i matveien og som har slitt siden de har byttet fra valpefor til voksenfor. De hiver i seg valpeforet men snuser på voksenforet og snur baken til.

Jeg har prøvd med min, jeg gav henne valpefor en gang etter at vi bytta, bare for å se, og hun åt til den store gullmedaljen.

Vi har prøvd Eukanuba, Specific, Hills og til og med noen av de billige sekkene i vanlige matvarebutikker.

Nå begynner hun å bli tynn under all pelsen så alle gode råd mottas med stor takk.

Slemt svar! (advarsel)

Men den den dør neppe av å spise valpefor, bare sånn til info liksom. Det den kan dø av er å ikke spise i det hele tatt.

Du har liksom valget, gi den valpefor eller la den sulte ihjel.

Det er IKKE farlig å gi en voksen hund valpefor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngste-tispa mi fikk valpefor i oppveksten og har nå gått over til voksenfor.

Problemet er at hun foretrekker valpeforet fremfor voksenforet.

Så finnes det et for som smaker noenlunde likt som valpeforet? Uten alt proteinet i?

Kortversjonen av svaret på spørsmålet ditt er ganske enkelt: Valpefor generelt inneholder mer fett enn voksenfor vanligvis gjør. Du kan f eks smelte litt smør (annet fett) over voksenforet og se om ikke det hjelper på appetitten. Jeg synes ofte det er vanskelig å finne for som er feite nok uten å havne i ekstremprotienvariantene (som f eks high performance/high energy-typer).

Og hvis ikke, hvorfor må det være så store forskjeller på voksenforet og valpeforet når det gjelder smak? Har snakket med flere som har hunder som er vanskelige i matveien og som har slitt siden de har byttet fra valpefor til voksenfor. De hiver i seg valpeforet men snuser på voksenforet og snur baken til.

Jeg har prøvd med min, jeg gav henne valpefor en gang etter at vi bytta, bare for å se, og hun åt til den store gullmedaljen.

Nå finnes det jo et hav av tørrfor å velge blant - kanskje du kan kjøpe inn noen småposer og prøve ulike merker? Kanskje den typen du bruker til de voksne hundene dine ikke "passer i smaken" til unghunden? Mine hunder pleier ikke å være særlig begeistret for tørrfor med lam & ris, f eks - og synes å foretrekke kyllingbaserte produkter...

Vi har prøvd Eukanuba, Specific, Hills og til og med noen av de billige sekkene i vanlige matvarebutikker.

Nå begynner hun å bli tynn under all pelsen så alle gode råd mottas med stor takk.

Vel - å få fram smaken på maten er kanskje heller ikke så dumt? Vi serverer tørrforet ca 10 minutter etter at vi har helt på veldig varmt vann (lunken mat smaker bedre enn kald...)

- Du kan jo også blande valpe- og voksenfor i en periode, f eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Lotta:

Jeg har alltid gitt mine hunder maten tørr, da oppdretten min har sagt at hundene får tannstein hvis de får det oppbløtt.

Siden jeg ikke ble født i valpekassa har jeg tatt til meg de rådene jeg har fått, og selvfølgelig silt ut noen.

Så fra nå av blir det varmt vann på tørrforet.

Belgerpia:

Ikke slemt svar :rolleyes: Jeg var faktisk litt usikker på akkurat dette. Har tenkt tanken på å fore henne med valpefor, ihvertfall så lenge hun ikke blir for tykk, men har hørt at de blir hyperaktive av all proteinen? (er dette sant)

Er det kun proteinet som er grunnen til at man ikke bør fore med valpefor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Lotta:

Jeg har alltid gitt mine hunder maten tørr, da oppdretten min har sagt at hundene får tannstein hvis de får det oppbløtt.

Det er bare delvis sant - selvsagt bidrar tygging av harde kuler til å holde tennene rene, men selv tørt tørrfor kan klistre seg til tenner og tannkjøtt og skape problemer (det bløtes jo opp av spyttet i munnen, og noen rester blir alltid igjen :) )

Siden jeg ikke ble født i valpekassa har jeg tatt til meg de rådene jeg har fått, og selvfølgelig silt ut noen.

Så fra nå av blir det varmt vann på tørrforet.

Hi, hi - sant å si er ingen av oss egentlig født i valpekassa :) - det bare føles sånn engang i blant når vi må plukke hundehår ut mellom tenna! - Prøv med varmt vann og la foret stå en liten stund (deilig fettete saus rundt kulene får du da...) - men følg også godt med på tennene - det kan jo tenkes at hunden din raskt får mer tannstein (det kan i så fall pusses bort mens det er mykt med en god tannbørste og litt saltvann, ev gir du noen tyggebein og gode margbein ute en gang i blant...). Hvor fort hunden utvikler tannstein kommer delvis av kosten, delvis av den naturlige bakterieflora i munnen (ifølge min egen tannlege så er det også bestemt av arv :) )

Belgerpia:

Ikke slemt svar :rolleyes: Jeg var faktisk litt usikker på akkurat dette. Har tenkt tanken på å fore henne med valpefor, ihvertfall så lenge hun ikke blir for tykk, men har hørt at de blir hyperaktive av all proteinen? (er dette sant)

Er det kun proteinet som er grunnen til at man ikke bør fore med valpefor?

Nå er ikke jeg Belgerpia, men kan kanskje komme litt raskt innpå likevel? Det er stort sett de høye protein-nivåene som er ugunstige for hunder i det lange løp, det kan føre til nyreproblemer (hvilket er en av grunnene til at senior-for ofte har lavere proteininnhold) - selv mener jeg at vi merket på vår egen ungdom at han tisset i et kjør når han fikk high-energy for med 32-33% protein - og utslagene kom etter mindre enn 1 uke (sekken var tom på 6 dager) - og da gikk vi over til å kombinere vanlig maintenance-for med valpefor for å få opp fettinnholdet i maten. Fungerer veldig godt hos oss :)

Lykke til med prosjekt foring,

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- og da gikk vi over til å kombinere vanlig maintenance-for med valpefor for å få opp fettinnholdet i maten. Fungerer veldig godt hos oss :)

Forstod jeg deg rett nå Lotta? Kan jeg blande valpeforet med voksenforet uten at det kan føre til kompikasjoner for hunden (f.eks nyresvikt) Er det liksom "trygt" da?

Kan ikke nok om foring av hund til at jeg tør begi meg ut på tynt vann. Er redd for å gjøre noe galt som kan føre til at hun får komplikasjoner resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: er det høyt proteinnivå eller høyt fettnivå som ofte kan føre til kløe? Dyrlegen min nevnte noe om at de hadde mange hunder som ble fòret på Vom og hundemat som begynte å klø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstod jeg deg rett nå Lotta? Kan jeg blande valpeforet med voksenforet uten at det kan føre til kompikasjoner for hunden (f.eks nyresvikt) Er det liksom "trygt" da?

Jeg skal ikke utgi meg for å være noen ernæringsekspert - langt derifra, men maintenance-foret som jeg bruker nå er ganske moderat både mht protein og fett, og valpeforet inneholder noen prosent mindre protein enn høyenergiforet gjorde - når jeg blander opp så får jeg en mer moderat kombinasjon enn valpeforet (som altså i utgangspunktet er "mildere" enn høyenergiforet), men med mer fett og proteiner enn vedlikeholdsforet (som ikke er kraftig nok til å holde hundene mine i "shape")

Kan ikke nok om foring av hund til at jeg tør begi meg ut på tynt vann. Er redd for å gjøre noe galt som kan føre til at hun får komplikasjoner resten av livet.

Foring av hund er blitt en vitenskap som er best egnet til å vekselvis flå hundeeiere og gi dem dårlig samvittighet. Tørrfor er gått fra å være et "ikke-produkt" til å bli en milliardindustri her til lands i løpet av et par tiår. Det er meningen at du skal bli usikker og bekymret og kjøpe hundemat i dyre dommer - (gjett hvorfor Royal Canine har et eget for til bulldog, et til dachs, et til retrivere, et til småvalper, et til store valper, et til voksne hunder, et til halvgamle hunder, et til litt eldre hunder, et til eldre hunder, et til hauggamle hunder og et til havldøde hunder? Ganske enkelt for å tjene penger...:) )

Sats på et anerkjent og "greit" tørrformerke som du mener du kan stole på og hvor du får greie referanser. Sørg for at du finner et merke som hundene spiser, hvor avføring, pels og hud er "grei" (dvs uten kløe, ekstrem røyting, masse diare, f eks) og la det stå til!

Klem fra

"Lotta"

PS: VoH inneholder også mye protein, har noen sjekket tabeller som sammenligner tørrfor med våtfor og innholdsdeklerasjonene i prosent? ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slemt svar! (advarsel)

Men den den dør neppe av å spise valpefor, bare sånn til info liksom. Det den kan dø av er å ikke spise i det hele tatt.

Du har liksom valget, gi den valpefor eller la den sulte ihjel.

Det er IKKE farlig å gi en voksen hund valpefor.

Det er en grunn til at det finnes fôr tilpasset alder og aktivitetsnivå. At en voksen hund spiser valpefôr er nok ikke dødelig, men er det bra i lengden?

Og forresten så er det ingen friske hunder som dør foran matfatet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at det finnes fôr tilpasset alder og aktivitetsnivå. At en voksen hund spiser valpefôr er nok ikke dødelig, men er det bra i lengden?

Hvis du sammenligner innhold i ulike produsenters fortyper så vil du se at det som er "valpefor" for en produsent er "høyenergi" hos en annen, det som er "slankefor" fra en leverandør er "seniorfor" den andre... Hvor "dødelig" tror du det kan være, tatt i betraktning at hunder verden over har overlevd i noen tusentalls år uten tørrfor?

Og forresten så er det ingen friske hunder som dør foran matfatet :)

Nettopp. Så målet ditt med hundeholdet er at hundene skal "overleve"? (Enkelte av oss andre har litt høyere ambisjoner enn som så...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det er en grunn til at det finnes fôr tilpasset alder og aktivitetsnivå. At en voksen hund spiser valpefôr er nok ikke dødelig, men er det bra i lengden?

Om alternativet er at hunden ikke får i seg mat i det hele tatt så vil jeg anta at valpefôr er langt sunnere i lengden enn ingen mat i det hele tatt liksom........ Det siste vil nemlig medføre en relativt tidlig død.

Og forresten så er det ingen friske hunder som dør foran matfatet :)

Ikke?

Jeg har selv hatt en anorektisk hund jeg, og da handler det faktisk om å få i hunden det den spiser - og det er ikke så ***** nøye hva den spiser bare den spiser det liksom. Alternativet for min hund hadde vært sultedøden - tross det faktum at hun ellers var en særdeles sunn og frisk hund klinisk. Den bare likte ikke mat.

Til trådstarter:

Min erfaring med hunder som "sulter" seg er at dette ofte retter seg når de er ferdig med puberteten i 2-3 års alderen.

Det er ikke farlig å gi valpefôr frem til man har fått bygd opp hunden slik at den er i god kondisjon og får etablert rutine på maten - og jeg ville nok valgt det fremfor å prøve en hel masse fortyper. Altså - jeg ville foret på valpefor til hunden var godt voksen og har "funnet seg selv" på en måte så ville jeg gått over på voskenfôret.

Tross alt - det er bedre at den faktisk spiser og får i seg næring, og da heller litt mye av dette og hint enn for lite. For mangel på ting er ofte mer skadelig enn for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: er det høyt proteinnivå eller høyt fettnivå som ofte kan føre til kløe? Dyrlegen min nevnte noe om at de hadde mange hunder som ble fòret på Vom og hundemat som begynte å klø..

Det er vel høyt proteinnivå?

Vet iallefall at min far har hatt dette problemet på sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit om jeg henger meg litt på her? jeg sliter med det samme som trådstarter, jeg gikk over til voksenfòr når hunden min var 10,5 måneder gammel. Han spiste bra tidligere, fikk 2 måltider om dagen, men nå har jeg sliti i 2 måneder med å få i han voksen fòr... brukte samme merke (Royal Canin) men han rører det ikke, har også prøvd Eukanuba, Proplan, Specific, Hills. Og han snuser så vidt på dette, han begynner å bli tynn nå og litt matt i pelsen... var hos veterinær for en helsesjekk, og frisk som en fisk var han, tennene var også i god stand. har også prøvd å gi han valpefòret han fikk før, og da hiver han seg over... vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå.. Prøvd også å blande litt ris, pasta og kyllingfilet i maten hans, men han bare sorterer dette. men som tidligere nevnt her så kunne de få nyresvikt? Vil ikke ta noen sjanser heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Greit om jeg henger meg litt på her? jeg sliter med det samme som trådstarter, jeg gikk over til voksenfòr når hunden min var 10,5 måneder gammel. Han spiste bra tidligere, fikk 2 måltider om dagen, men nå har jeg sliti i 2 måneder med å få i han voksen fòr... brukte samme merke (Royal Canin) men han rører det ikke, har også prøvd Eukanuba, Proplan, Specific, Hills. Og han snuser så vidt på dette, han begynner å bli tynn nå og litt matt i pelsen... var hos veterinær for en helsesjekk, og frisk som en fisk var han, tennene var også i god stand. har også prøvd å gi han valpefòret han fikk før, og da hiver han seg over... vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå.. Prøvd også å blande litt ris, pasta og kyllingfilet i maten hans, men han bare sorterer dette. men som tidligere nevnt her så kunne de få nyresvikt? Vil ikke ta noen sjanser heller...

Putte på vektskål:

Dø ung av underernæring?

Dø gammel av nyresvikt?

Tøft valg sant??

Dette er den mest tåpelige diskusjonen jeg har vært borti - sorry.

Proteinnivået i valpefor er ikke så forbanna høyt at bikkja får nyresvikt av å gå på det. I alle fall ikke før den blir gammel. Det er langt farligere å få mangelsykdommer som følge av feilernæring - da dør de unge da, og indre organer svikter. (ref. anorektikere).

Jeg skjønner seriøst ikke problemet. Det blir for dumt - har man en hund som ikke spiser og som blir tynn, får matt livløs pels ovs. - ja - så gir man vel for søren den maten de vil ha?

Hva med folk som fôrer på V+H? Protein og fettnivået i det er skyhøyt over hva som er i valpefôr - og tatt i betrakning av at hunder som fores på dette går f.eks. Iditarod i sitt 9. leveår - så er vel kanskje ikke sjansen for nyresvikt sånn umiddelbart av valpefor særlig høy eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... håpet det muligens det var en annen mulighet enn å ta sjansen på å dø gammel av nyresvikt også, om du kanskje hadde noen andre råd å tilføye... Men da begynner jeg å gi valpefòret igjen. han virker fin i formen ellers, men reagerer når vekt går ned og han mister endel av glansen i pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg begynner også å bli litt desperat og valpefor i et år til, kan det virkelig skade?

Når det gjelder "å leve eller dø", er selvsagt dette ikke et spørsmål hos oss. Vi vil jo at unghunden vår skal få et godt og langt liv, så en sultedød blir det ikke uansett! (i tillfelle noen trodde det)

Men med tanke på litt utstilling og ikke minst for hundens og vårt beste så ønsker vi jo å få frem en sunn og mentalt sterk hund.

Det jeg har gjort etter at jeg starta denne tråden er å blande valpeforet og voksenforet.

fungerer ikke perfekt, men hun spiser ihvertfall litt. Ikke mer enn et halvt litermål, så mye er det ikke, men kanskje vi klarer få opp appetitten hennes.

Om hun plukker ut valpeforet klarer jeg egentlig ikke se, siden hun aldri tømmer skålen, eller spiser opp den ene sorten, men vi kjører nå med varmt vann på i forkant, så da blir det kanskje vanskeligere å skille ut det beste. Hun spiser allikevel mye mindre enn om hun kun hadde fått valpefor, så spørs om jeg ikke skal følge Belgerpia's råd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med veterinær nå ang dette med fòr, og hun sa at det som var ulempen med å gi valpefòr i lang tid var at det gikk utover skjelettet, nyresvikt hadde ikke noe med valpefòr å gjøre.

Hun sa at jeg kunne prøve litt buljongkraft (1-2 spiseskjeer) og blande dette i fòret et par dager, så han fik en annen smak.

jeg skulle også skrive ned alt han fikk i seg i løpet av 2 dager av mat, og ringe tilbake til veterinær og ta en ny sjekk på han.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slemt svar! (advarsel)

Men den den dør neppe av å spise valpefor, bare sånn til info liksom. Det den kan dø av er å ikke spise i det hele tatt.

Du har liksom valget, gi den valpefor eller la den sulte ihjel.

Det er IKKE farlig å gi en voksen hund valpefor.

Det er ikke helt bra i lengden å fore en voksen hund på valpefor.

Den vil få for mye fett og store sansjer for fedme.

Og for mye kalsium (dette er jo forskjellig fra for til for)

Desto verre er det å fore valp m voksenfor. For lite kalsium til vest(ben bygning), mindre fett og energi ikke riktig balanse av vitaminer og næring som en valp trenger. Den klarer seg men kan få mangelsykdommer, bli veldig tynn osv...

Jeg ville kjøpt frysetørka vom. Og proteiner som du blander ut med luka vann.

Tør nesten garantere deg at det går ned. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putte på vektskål:

Dø ung av underernæring?

Dø gammel av nyresvikt?

Tøft valg sant??

Dette er den mest tåpelige diskusjonen jeg har vært borti - sorry.

Proteinnivået i valpefor er ikke så forbanna høyt at bikkja får nyresvikt av å gå på det. I alle fall ikke før den blir gammel. Det er langt farligere å få mangelsykdommer som følge av feilernæring - da dør de unge da, og indre organer svikter. (ref. anorektikere).

Jeg skjønner seriøst ikke problemet. Det blir for dumt - har man en hund som ikke spiser og som blir tynn, får matt livløs pels ovs. - ja - så gir man vel for søren den maten de vil ha?

Hva med folk som fôrer på V+H? Protein og fettnivået i det er skyhøyt over hva som er i valpefôr - og tatt i betrakning av at hunder som fores på dette går f.eks. Iditarod i sitt 9. leveår - så er vel kanskje ikke sjansen for nyresvikt sånn umiddelbart av valpefor særlig høy eller?

Helt enig! Lurer litt paa hvordan hundene overlevde tidligere foer vi hadde Royal Canin med alle varianter som Lotta nevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i alle fall ikke vært det minste redd for å blande i valpefòr i maten - hvis det gjorde at hunden faktisk spiste tilstrekkelig for å holde seg i kondisjon.

Jeg kan ikke i min villeste fantasi tro at det er SÅNN forskjell på et valpefòr til et voksenfòr at hunden på noen måte tar skade av det i en periode de er småspiste likevel.. Er det liksom ikke akkurat DERFOR man har forskjell på voksen og valpemat - at en valp får i seg mindre mengde, men mere næring likevel?

(Det med mengden har ikke min valp fått med seg, da - han spiser gjerne dobbel mengde av det min voksne hannhund får, men, men....)

Det er selvsagt ikke slik at en hund blir syk av 2% mer eller mindre av et eller annet.. Da hadde jo selvkomponert mat vært nærmest dødelig på kort tid (og det har det vel aldri vært).

At det kanskje ikke er bra å gå på super-duper-høyfett/proteindiett hele livet kan nok være riktig. Men i en periode kan det helt sikkert ikke være spesielt farlig! Ikke annet enn at hunden raskt venner seg til denne ekstra gode smaken, da..

Jeg har forsåvidt også hørt om anorektiske hunder - bl.a. en bearded tispe som ble lagt inn for å få intravenøs næring når hun som voksen veide rundt 10 kilo (normalt: ca 20). For å si det sånn - ikke spesielt bra for den generelle helsen, akkurat..

Så jeg ville ha sagt at så lenge det ikke er snakk om at hunden spiser BARE vaniljeis, men faktisk et hundetørrfòr - si takk til de høyere makter og sørg for at den får i seg dette i hvertfall!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fòrer min anorektiker med det han liker. Faktisk gikk han en periode på valpefòr etter anbefalning fra dyrlegen. Har samme erfaringen som Lotta når det gjelder smak forøvrig, lam og ris er æsj (litt giftig faktisk...) men kyllingbasert mat er tydeligvis mer smakelig. Pro Plan performance ser ut til å være det fòret - foruten om olivers maxx energy - som han liker best. begge fortypene er stappfulle av proteiner, noe han faktisk trenger da han sliter med å bygge muskler, og det virker som det er det som gjør de så gode;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...