Gå til innhold
Hundesonen.no

Driver du med utstilling

Wheaten terrier

Driver du med utstilling?  

35 stemmer

1. 1.

• Ja, en del
      13
    • Nei, lite
      1
    • Nei!
      7
    • Av og til
      5
    • Har tenkt å begynne litt med det
      9

Recommended Posts

Hehe, ja, det skal være sikkert...! Men altså... Cita logrer som en gal dersom jeg sier "flink jente,f link jente" til henne, men halen blir propell når jeg tar fram godbit, så jeg foretrekker det.. Også løfter hun hodet sånn majestetisk når jeg har godbiten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Synes absolutt ikke det er noe galt å ha med gobit inn i ringen. Det er dessuten mange hunder som maser på eieren for oppmerksomhet i ringen også. En som har samme rase som meg har en hund som maser og bjeffer på eieren inne i ringen, men ikke vil ha godbit. Og den ene hunden min knurrer når den har det morsomt noen ganger, eller om den kjeder seg... Og det kan høre ut som om den er sur. Trenger ikke bare være pga godbit at den hunden i JH knurret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken dag var det da, og hvilken rase var det... for har desverre problemer med å tro at hunden virkelig knurret(slemt assa) for å få godbit. jeg har selv holdt på med JH en del og kjenner både handlere og en del av hundene de går med... tviler sterkt på at noen av dem hadde gjort noe sånt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er kjedelig å måtte bruke godbiter når man skal gå lp, eller utstilling. er det ikke bedre å trene hunder til å bli lykkelige på ros? :)

min mening da.... men hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gidder heller ikke jobbe for en klapp og et "flink jente". Like lite som hun gidder å jobbe for å løpe etter ball. Hun jobber for ting hun liker veldig godt, dvs leke med andre hunder, godbiter osv, også kan hun jobbe for å unngå straff. Hun jobber i hvert fall ikke for MEG, uansett hvor mye jeg skulle ha ønsket det, så finnes ikke willing to please.

På noen hunder jeg stiller bruker jeg stemmen fordi de blir altfor giret når jeg tar frem en godbit (Oye i seiersrunden og jeg hadde godbit i hånden.. huff og huff :) ). Men på andre hunder må jeg bruke godbit. Har stilt hunder som nærmest nekter å gå, og bare sitter seg ned på ræv når man skal gå med de. Man kan prøve alt, men alt som funker på de bikkjene er godbit eller tvang, og tvang holder jeg meg langt unna, så det må bli godbiter... Alt jeg gjør er å finne ut hva jeg må gjøre for å få hunden til å vise seg best. Noen hunder kan vises ved at vi kun bruker stemmen, noen ved godbiter, noen med leke osv... Av å til holder det for Cita at jeg nettopp har tatt henne ut av buret, for da er hun bare SÅ happy for å endeling være med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky greier ikke trene bikkja mi uten godbiter om hu ikke bruker straff/ubehag/korrigering (kall det hva du vil) i tillegg til ros. For (i følge meg) så jobber bikkja uten å oppnå noe eller unngå noe. Og bikkja mi gidder rett å slett ikke å jobbe for litt ros. Men om hu presser bikkja mi ned i sitt så kan det hende det funker, for da setter hu seg for å unngå å bli pressa ned (straff/korrigering/ubehag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky greier ikke trene bikkja mi uten godbiter om hu ikke bruker straff/ubehag/korrigering (kall det hva du vil) i tillegg til ros. For (i følge meg) så jobber bikkja uten å oppnå noe eller unngå noe. Og bikkja mi gidder rett å slett ikke å jobbe for litt ros. Men om hu presser bikkja mi ned i sitt så kan det hende det funker, for da setter hu seg for å unngå å bli pressa ned (straff/korrigering/ubehag).

Helt enig! Heller ikke bikkjen min... Hun kan sitte seg fordi noen sier "sitt" fordi hun tror hun oppnår noe, men når hun forstår at en klapp og et godord er alt, så har du en hund som ikke gidder å se på deg engang. Aldri om man kan komme seg gjennom et konkurranse-LP program..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk benedicte :) jeg er skikkelig dårlig på å forklare meg sånne ting.

IW: jeg tror den bikkja knurra fordi den ikke fikk godbit, men ikke no slem knurring. Lunah begynner også å bjeffe om hu ikke får leke fort nok når vi trener :D Men jeg hører bra forskjell på slem knurring og lekeknurring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere mener er at hunden ikke vil se på kos og ros som belønning med mindre man trener på en skikkelig hard fysisk måte fordi da blir rosen en avveksling fra all smerten og ubehaget?

Selvfølgelig mener jeg ikke at alle hunder vil jobbe for ros og kos samt en happy leder/fører, tror ikke Mona vil det hvertfall. Hehe.. Men jeg innbiller meg at om en er konsekvent nok med å ikke dulle med hunden hele dagen sånn at kos og ros er en slags vane for den, så vil man muligens få en hund som er villig til å jobbe for ros.

Men jeg kan ikke holde fingra vekk fra Mona hele dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man er flink til å holde fingra unna hunden, og gjøre kosen litt sjeldnere kan man oppnå en hund som vil ha ros og kos. Jeg vil ha en hund som jobber for MEG, ikke noe annet. Og jeg må si at i agilityen som vi kun bruker godbit og leker, og kos syns hun er kjedelig... derimot lydighet hvor det blir krevd av henne er hun helt overlykkelig. Hun syns det er mye morsommere å strebe etter lederens oppmerksomhet, enn å gjøre ting for mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego hadde ALDRI jobba for bare ros og en klapp på skulderen.

Hvem som helst kunne jobba ræva av seg for å prøvd, men du ville ikke oppnåd noe som helst.

Nå snakker jeg ikke for rasen generelt, men Diego..

Og jeg kunne holdt fingra vekke fra han i 2 dager uten at han hadde brydd seg. Greit nok han har ikke noe i mot kos, men å jobbe for det..

Det nekter han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du sagt at Diego ikke engang vil ha godbiter da?  :?  

Nå er jeg spent på hvordan du får han til å jobbe, han som ikke vil leke engang :D

Alle hunder har et eller annet de liker her i verden.

Det kan like gjerne være å leke med andre hunder som godbiter eller leke! Som du vet, så har jeg belønnet Cita med at hun fikk lov til å jage en katt rundt i nabolaget... Belønner hun også ofte med at hun får leke med bestevenninnen sin (en labradortispe) eller at hun får lukte i gresset, hilse på andre mennesker eller rulle seg i gjørmedammer. Jeg finner belønninger alle slags steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, det går! Er faktisk veldig, veldig effektivt!

Og det trenger jo ikke å løpe løs heller! Når vi går tur vil Cita helst bare gå og gå til verdens enda, og HATER det når jeg stopper opp. Derfor drar hun ikke i båndet, for når hun gjør det - så stopper jeg opp. Belønningen blir da at vi kan fortsette å gå dersom hun kommer på plass og ikke trekker i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg mer på sånn som sitt og dekk jeg da.. Kan ikke belønne at hun dekker med at hun kan løpe etter dyra.

Hva med å "jage hunden". Cita elsker det! Cita kan gjøre veldig mye sitt, dekk, stå øvelser for at jeg skal leke-jage henne. Ofte har hun noe i munnen mens jeg prøver å "fange leken". Det elsker hun, og det er også en slags type belønning man kan bruke i øvelser som sitt, dekk, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...