Gå til innhold
Hundesonen.no

Driver du med utstilling

Wheaten terrier

Driver du med utstilling?  

35 stemmer

1. 1.

• Ja, en del
      13
    • Nei, lite
      1
    • Nei!
      7
    • Av og til
      5
    • Har tenkt å begynne litt med det
      9

Recommended Posts

Hehe, ja, det skal være sikkert...! Men altså... Cita logrer som en gal dersom jeg sier "flink jente,f link jente" til henne, men halen blir propell når jeg tar fram godbit, så jeg foretrekker det.. Også løfter hun hodet sånn majestetisk når jeg har godbiten :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Synes absolutt ikke det er noe galt å ha med gobit inn i ringen. Det er dessuten mange hunder som maser på eieren for oppmerksomhet i ringen også. En som har samme rase som meg har en hund som maser og bjeffer på eieren inne i ringen, men ikke vil ha godbit. Og den ene hunden min knurrer når den har det morsomt noen ganger, eller om den kjeder seg... Og det kan høre ut som om den er sur. Trenger ikke bare være pga godbit at den hunden i JH knurret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvilken dag var det da, og hvilken rase var det... for har desverre problemer med å tro at hunden virkelig knurret(slemt assa) for å få godbit. jeg har selv holdt på med JH en del og kjenner både handlere og en del av hundene de går med... tviler sterkt på at noen av dem hadde gjort noe sånt :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er kjedelig å måtte bruke godbiter når man skal gå lp, eller utstilling. er det ikke bedre å trene hunder til å bli lykkelige på ros? :)

min mening da.... men hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund gidder heller ikke jobbe for en klapp og et "flink jente". Like lite som hun gidder å jobbe for å løpe etter ball. Hun jobber for ting hun liker veldig godt, dvs leke med andre hunder, godbiter osv, også kan hun jobbe for å unngå straff. Hun jobber i hvert fall ikke for MEG, uansett hvor mye jeg skulle ha ønsket det, så finnes ikke willing to please.

På noen hunder jeg stiller bruker jeg stemmen fordi de blir altfor giret når jeg tar frem en godbit (Oye i seiersrunden og jeg hadde godbit i hånden.. huff og huff :) ). Men på andre hunder må jeg bruke godbit. Har stilt hunder som nærmest nekter å gå, og bare sitter seg ned på ræv når man skal gå med de. Man kan prøve alt, men alt som funker på de bikkjene er godbit eller tvang, og tvang holder jeg meg langt unna, så det må bli godbiter... Alt jeg gjør er å finne ut hva jeg må gjøre for å få hunden til å vise seg best. Noen hunder kan vises ved at vi kun bruker stemmen, noen ved godbiter, noen med leke osv... Av å til holder det for Cita at jeg nettopp har tatt henne ut av buret, for da er hun bare SÅ happy for å endeling være med meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky greier ikke trene bikkja mi uten godbiter om hu ikke bruker straff/ubehag/korrigering (kall det hva du vil) i tillegg til ros. For (i følge meg) så jobber bikkja uten å oppnå noe eller unngå noe. Og bikkja mi gidder rett å slett ikke å jobbe for litt ros. Men om hu presser bikkja mi ned i sitt så kan det hende det funker, for da setter hu seg for å unngå å bli pressa ned (straff/korrigering/ubehag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vicky greier ikke trene bikkja mi uten godbiter om hu ikke bruker straff/ubehag/korrigering (kall det hva du vil) i tillegg til ros. For (i følge meg) så jobber bikkja uten å oppnå noe eller unngå noe. Og bikkja mi gidder rett å slett ikke å jobbe for litt ros. Men om hu presser bikkja mi ned i sitt så kan det hende det funker, for da setter hu seg for å unngå å bli pressa ned (straff/korrigering/ubehag).

Helt enig! Heller ikke bikkjen min... Hun kan sitte seg fordi noen sier "sitt" fordi hun tror hun oppnår noe, men når hun forstår at en klapp og et godord er alt, så har du en hund som ikke gidder å se på deg engang. Aldri om man kan komme seg gjennom et konkurranse-LP program..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk benedicte :) jeg er skikkelig dårlig på å forklare meg sånne ting.

IW: jeg tror den bikkja knurra fordi den ikke fikk godbit, men ikke no slem knurring. Lunah begynner også å bjeffe om hu ikke får leke fort nok når vi trener :D Men jeg hører bra forskjell på slem knurring og lekeknurring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det dere mener er at hunden ikke vil se på kos og ros som belønning med mindre man trener på en skikkelig hard fysisk måte fordi da blir rosen en avveksling fra all smerten og ubehaget?

Selvfølgelig mener jeg ikke at alle hunder vil jobbe for ros og kos samt en happy leder/fører, tror ikke Mona vil det hvertfall. Hehe.. Men jeg innbiller meg at om en er konsekvent nok med å ikke dulle med hunden hele dagen sånn at kos og ros er en slags vane for den, så vil man muligens få en hund som er villig til å jobbe for ros.

Men jeg kan ikke holde fingra vekk fra Mona hele dagen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man er flink til å holde fingra unna hunden, og gjøre kosen litt sjeldnere kan man oppnå en hund som vil ha ros og kos. Jeg vil ha en hund som jobber for MEG, ikke noe annet. Og jeg må si at i agilityen som vi kun bruker godbit og leker, og kos syns hun er kjedelig... derimot lydighet hvor det blir krevd av henne er hun helt overlykkelig. Hun syns det er mye morsommere å strebe etter lederens oppmerksomhet, enn å gjøre ting for mat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego hadde ALDRI jobba for bare ros og en klapp på skulderen.

Hvem som helst kunne jobba ræva av seg for å prøvd, men du ville ikke oppnåd noe som helst.

Nå snakker jeg ikke for rasen generelt, men Diego..

Og jeg kunne holdt fingra vekke fra han i 2 dager uten at han hadde brydd seg. Greit nok han har ikke noe i mot kos, men å jobbe for det..

Det nekter han..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke du sagt at Diego ikke engang vil ha godbiter da?  :?  

Nå er jeg spent på hvordan du får han til å jobbe, han som ikke vil leke engang :D

Alle hunder har et eller annet de liker her i verden.

Det kan like gjerne være å leke med andre hunder som godbiter eller leke! Som du vet, så har jeg belønnet Cita med at hun fikk lov til å jage en katt rundt i nabolaget... Belønner hun også ofte med at hun får leke med bestevenninnen sin (en labradortispe) eller at hun får lukte i gresset, hilse på andre mennesker eller rulle seg i gjørmedammer. Jeg finner belønninger alle slags steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, det går! Er faktisk veldig, veldig effektivt!

Og det trenger jo ikke å løpe løs heller! Når vi går tur vil Cita helst bare gå og gå til verdens enda, og HATER det når jeg stopper opp. Derfor drar hun ikke i båndet, for når hun gjør det - så stopper jeg opp. Belønningen blir da at vi kan fortsette å gå dersom hun kommer på plass og ikke trekker i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg mer på sånn som sitt og dekk jeg da.. Kan ikke belønne at hun dekker med at hun kan løpe etter dyra.

Hva med å "jage hunden". Cita elsker det! Cita kan gjøre veldig mye sitt, dekk, stå øvelser for at jeg skal leke-jage henne. Ofte har hun noe i munnen mens jeg prøver å "fange leken". Det elsker hun, og det er også en slags type belønning man kan bruke i øvelser som sitt, dekk, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Finner ikke noe om noen grupper i området på nett, så lurer på om noen er interesserte i å starte en og leie hall sammen i vinterhalvåret?  
    • Lurer på hvor det ble av alle hundeparkeringsboksene. Er det noen som vet om butikker som fortsatt har sånne? Vi bruker ikke bur hjemme og trenger trene på det, samt at det er kjekt å kunne handle mat med hunden når den mestrer situasjonen. 
    • Jeg kjenner kun til engelsk setter, og synes noen ganger de er litt vel myke/milde. Så ville vært nøye på å finne en oppdretter som avler på trygge fine hunder. Tror nok fysisk mosjon er viktigere enn mental trening for en engelsk setter 😊 
    • Narsisistens smørbrødliste over hvordan skape avhengighet i new supply fungerer som bare det så langt. Vi er vel og merke fortsatt i innledende love bombing fase, men jeg har allerede vært avvisende og ikke svart på meldinger, og forlatt ham for å prate med andre så han hører det gjennom den stengte døren, noe som sender ham inn i en emosjonell berg og dalbane, og han vil bare være sammen med meg hele tiden. Truly toxic behaviors jeg har kommet unna med i dag, uten å bli forlatt til fordel for en annen, fordi han nå er så emosjonelt avhengig av meg allerede: Bading. Vasket til og med barten og skjegget med sjampo Tørking med håndkle Føning (!) Skamklipp med maskin  Potesokker  Greit, han protesterte litt mens det stod på og jeg skal innrømme det ble love bombet med K9 Nom Noms. Vi er for tidlig i toxic relationship prosessen til å bare kjøre på med den typen mishandling uten å tilsløre at det er hva det er ennå, men soon.. Har allerede begynt å tøye strikken litt. Bedt om sitt ved døren og så ikke belønnet med godis, bare en "kom da!". Bedt om stå, fortsatt med rygge uten godis mellom. Hvis en koker frosken sakte, så legger den ikke merke til at love bombingen sklir over i ren og skjær utnytting. Jeg er høy på dopamin av å ha fått ham til å: Sitt - dekk - stå (eller pølse-bacon-ost, som det heter for å snakke et språk han forstår) Spin og twirl Åttetall mellom beina  Utgangsstilling høyre og venstre  Sitte i front  Sitte på stedet hvil mellom beina Touch snute i hånd  Rygge Ligge på ryggen  Sitte bamse  Danse med muttern Gi labb(er) High five  Riste på hodet: "Neeei" Sitt-bli med dobbeltkommando håndsignal fordi jeg klebber ting til iblant ved å ville for fort frem Fra sitt frem til target pad Jeg har ikke lagt noen plan for å trene øvelser så jeg får tilfredsstilt min indre kontrollsyke. Det haster ikke å ha et repertoar av underholdningstriks, men det var så ****** kaldt ute, vi måtte gjøre noe inne. ..og Ede er helt med, lykkelig uvitende om hvordan han vil bli kokt sakte av en manipulativ Maskot som tenker at han uten å selv legge merke til prosessen vil måtte gjøre alt det der og mye mer uten en eneste godbit underveis.   Edit: Shit, nei, jeg er ikke helt profesjonell på dette. Det ser ut som det straffer seg ved at han allerede har begynt å snoke gjennom sakene mine. Han åpnet nettopp en skuff og begynte syte fordi han fant masse ubrukte godbitposer oppi der. —HVEM er det lageret der tiltenkt, liksom? Hva var det jeg gjorde da jeg stappet en sånn pose i lomma og forlot ham hjemme alene i nesten et minutt uten å svare på meldinger? Han får bare tro meg på at de er til ham og bare ham fordi jeg elsker ham og bare ham. 
    • Fikk endelig blitt kjent med lukten av alkoholkonsum i går. Busser og gater med feststemte brisne i godt humør. De aller fleste ignorerte ham. Noen vekslet noen ord på avstand. Mange flørtet i forbipassering. Ingen tok på ham. På den ene bussen var vi heldige og fikk 10 minutter selskap av tre glade brisne som selv hadde hunder de pratet om, mellom å henvende seg til Ede i passende intervaller for å fortelle ham at han er en søtnos, mens han satt rolig på fanget mitt i grei høyde og var inkludert i den midlertidige flokken.  Folk har blitt utrolig flinke til å ikke nævle på fremmede hunder. Det var verre å ha valp før, da de aller fleste ville ta på og gi førerne større utfordringer ved å lære valpen at det lønner seg å hoppe opp på folk, for da blir de skikkelig glade og kosemose - helt til valpen blir stor sånn som blandingshunden Bamse, og dømt til døden ved giftsprøyte for å gjøre hva alle belønnet Bamse for da han var liten: å hoppe opp på for å receive much love og gjøre en forbipasserende veldig glad.  Kanskje det hjelper at Ede er såpass stor valp. Han kan lett se ut som en voksen schnoodle-cockadoodle blanding om en ikke ser labbene og de klumsete bevegelsene. Folk som ser at det er en valp har kanskje nok peiling til å vite hvor dumt det er å trene ham til å forvente å bli fysisk med tilfeldige fremmede på gata. Kanskje er det også mutterns alder og mer seriøse holdninger som gjør det. Ser antakelig mer myndig og mindre approachable ut enn før. Vibber noe annet nå enn som yngre og mer sosial vimsevirre fjolle med mindre kunnskap og uten noen plan med sosialiseringen. Klar forbedring.  Råd fra instruktøren Ede er mindre fornøyd med at vi betaler for å veilede muttern om hvordan gjennomskue og outsmarte ham, det var å redusere mengden godis som bestikkelser. Jeg er fæl til å holde ham passiv og gi illusjonen av veloppdragen med godis. Han trenger lære å slappe av uten. Det rådet var vanskelig for muttern å følge opp på fulle busser og gater med folk tett i tett og ikke en eneste kommando for oppgaver han kan få fokusere på fremfor godbiten i mutterns hånd. Eksempelvis da dørene åpnet seg på den ene forholdsvis sparsomt befolkede bussen vi skulle av, og det var en to meters dyp, tett vegg av folk rett utenfor, på byens travleste holdeplass. Ede er typen som instinktivt ønsker ta inn og vurdere situasjoner før han tar beslutninger. Det er unaturlig for ham å bare følge muttern på blind tillit og valse rett inn i alt uten å se an ting først - og så valse uti på tillit til at mutterns lederskap er beste løsning. Han er tøff, men han er glup også.  Å ha valp som blir sittende midt i døråpningen mens tjue stk vil inn der, det går ikke, så å gå av bussen på egne poter er nå en arbeidsoppgave han har lært at det lønner seg med sitt-ned-aksjon mot. Å stoppe igjen, for å analysere og sniffe hender, bukselommer og mer og mindre edle private deler på fremmede, midt inni en ganske tett masse av mennesker i kaotisk bevegelsesmønster, det har han lært er måten å få muttern til å småpanisk fiske det beste hu har å by på ut av "In case of emergency"-lomma og la ham gomle på det mens vi navigerer ut av kaoset.  Hvem som trener hvem er altså et spørsmål om synsvinkel.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...