Gå til innhold
Hundesonen.no

Rådyrdressur ? ?


Tina&Ella

Recommended Posts

Ja, har jeg sagt noe annet?

Virkelig ikke? :icon_confused::lol:

Haha, nå får dere jaggu gi dere! Jeg vurderte for meg sjøl om jeg skulle legge til nederst at det selvsagt aldri er GREIT for meg at hundene mine jager noe som helst (det være seg katter, fugler, ekorn, rådyr, løpende småbarn) og at jeg derfor tar mine forhåndsregler og unngår å ha dem løse der de kan finne ting å jage, men antok at dere ga meg såpass tillit til at det var unødvendig.

Det var åpenbart dumt av meg. :P

Jepp, vi har nemlig litt tungt for det :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ja, har jeg sagt noe annet? Virkelig ikke? :icon_confused::lol: Haha, nå får dere jaggu gi dere! Jeg vurderte for meg sjøl om jeg skulle legge til nederst at det selvsagt aldri er GREIT for meg at hundene mine jager noe som helst (det være seg katter, fugler, ekorn, rådyr, løpende småbarn) og at jeg derfor tar mine forhåndsregler og unngår å ha dem løse der de kan finne ting å jage, men antok at dere ga meg såpass tillit til at det var unødvendig. Det var åpenbart dumt av meg. :P
Neida, men du skriver at du regner med at hundene dine vil jage rådyr, og jeg svarer ut i fra det som står i tråden selv om jeg ikke tror du er så dum at du lar dem jage tulling etter rådyr. Jeg svarer ut i fra det som står i tråden, det finnes nok av tullinger som syns det er greit at hundene stikker en tur på egenhånd og en vet ikke om hunden bare løper en tur eller er på jakt om man ikke ser dem. Ikke alle som leser her har kjennskap til personene bak :)

Som Monica skrev. Noe av problemet hennes er at hun ikke alltid ser hundene, og da vet hun ikke om de jakter rådyr så hun burde kalle dem inn, eller om de bare løper. Jeg forventer at hunden min starter å løpe etter hvis rådyret løper, men jeg forventer også at han snur når jeg roper (og det gjør han, han har lite interesse for viltet, han starter bare å løpe på instinkt fordi noe beveger seg. Derfor søker han det aldri opp heller). Enkelt for meg siden jeg har en hund som aldri går mer enn 20 meter fra meg, så jeg ser han alltid. Værre for sånn som Monica som ikke alltid ser hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS sin hund ble strømmet i 2007, da var ikke forskriften du linker til iverksatt engang, så hva du skal ha PM for slik at du kan "sjekke opp" vedkommende er jo da relativt utdatert..

Så får du satse på at jeg ikke nødvendigvis mener det så forbaska bokstavelig, og heller forsøker å hinte til de som er interessert i dette at de bør tenke seg om en ekstra gang.

At man må være så fordømt tydelig alltid på slike forum.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så får du satse på at jeg ikke nødvendigvis mener det så forbaska bokstavelig, og heller forsøker å hinte til de som er interessert i dette at de bør tenke seg om en ekstra gang.

At man må være så fordømt tydelig alltid på slike forum.. :blink:

Det er nok lurt å mene det man skriver. Hva ellers skal vi tro?

Jeg har en hund som kommer med èn gang jeg roper, uansett hva hun ser. Rådyr er teite, for de vil ikke leke. Den andre snuser rundt der vi er og er rimelig tydelig på at hun værer et eller annet og kan dermed kalles inn. Den tredje virrer rundt og leker med en pinne det ene øyeblikket og er over alle hauger det neste. Jeg er helt sikker på at han flyr etter vilt, selv om han aldri er borte mer enn et kvarter eller sånt. Det er ikke morsomt. Vi leker innkalling og pinnedrakamp og han fyker rundt med vesle phalene, men er det et rådyr i nærheten, er han vekk. Dermed er han dessverre lite løs og det er ikke gøy for noen av oss. Det er ikke aktuellt å strømme ham om det hadde vært lov. Han kan gå løs på jorder og i parker og i små porsjoner. sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er noe værre å strømme bikkja mot sau enn mot rådyr. En jakthund skal ikke jakte sau, og en gjeterhund skal ikke avbryte gjetingen for å jakte rådyr -noe min garantert hadde gjort om det hadde dukket opp et.

Heldigvis har bikkja såpass bra inkalling at de få gangene hun har satt etter rådyr, har hun snudd og kommet når jeg har ropt. Neste gang er det ikke sikkert hun snur. Jeg er ikke helt dum, og bruker selvsagt langline når jeg går i områder med mye rådyr. Hu skulle hatt seg et zapp eller to, så hun hadde skjønt at rådyr er farlige saker.

Dessuten er det privat bruk, og misbruk av strøm som ikke er lov. Om det finnes en autorisert 'strømmer' som kan stømme mot rådyr og ikke sau, så er dette i seg selv, så vidt jeg vet, lovlig. -Men mulig jeg tar feil på akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Så får du satse på at jeg ikke nødvendigvis mener det så forbaska bokstavelig, og heller forsøker å hinte til de som er interessert i dette at de bør tenke seg om en ekstra gang.

At man må være så fordømt tydelig alltid på slike forum.. :blink:

Når du linker til en forskrift og ber om å få pm med kontakt info på vedkommende og vil gjerne sjekke opp at denne har sine autorisasjoner i orden, så anter jeg ingenting jeg, jeg går utifra at du mener det du skriver. Men da skal jeg legge meg bak øret at dine innlegg er for fremtiden bortkastet tid å lese, for man må selv forstå betydeningen av det som skrives. Forøvrig kan jeg ikke se noen forskjell i bruk av strøm på hund mot sau eller mot rådyr. At du tror det går an å stå med en pølsebit for å avlede en hund med jaktinstinkt det antar jeg kommer av manglende erfaringer med hund med litt mer drifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, pølse vs pisk. Herlig, la oss bare droppe det nivået med en gang. Så får du selvfølgelig velge helt selv, Gråtass, om du vil lese hva jeg skriver. Jeg må også beklage om jeg var så provoserende utydelig tidligere at du mener det er på sin plass med slike spydigheter.

POENGET mitt er, at alle har et ansvar for å følge norske lover og regler - OG at jeg mener mange virker å ha litt lav terskel for å ty til strøm og lignende metoder for å få bukt med det de sorterer under "uhåndterlige drifter" når man egentlig ikke gidder å ta seg bryet med å gjøre jobben skikkelig. For meg vitner det om manglende empati og ikke minst mangel på forståelse for hvordan bikkja er skrudd sammen.

Ja, jeg generaliserer, og jeg er selvfølgelig klar over at det ikke er slik for alle.

Det er egentlig ikke så veldig vanskelig, dette. Det er forbudt å bruke strøm ved trening av hund.

Det er utgangspunktet, men så finnes det et unntak - nemlig for nødvendig aversjonstrening mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som tilfredsstiller kompetansekravene i forskriften.

Så kan man spørre seg hva som er nødvendig. Har man en virkelig brukshund, feks en jakthund eller gjeterhund, som ikke kan gjøre jobben sin skikkelig og det virkelig er håpløst vanskelig å lære denne å ikke løpe etter sauen, så skal jeg være med på å diskutere det.

Har man, som den gjengse nordmann, en vanlig selskapshund (om enn av brukshundrase) med en over gjennomsnittlig interesse for rådyr som gjør det vanskelig å ha den løs i skogen, så er det ikke strengt tatt nødvendigå ty til strøm. Her må man ta sitt ansvar som hundeeier og ansvarlig for hundens ve og vel og beskytte den mot seg selv og omgivelsene mot den om vanlig, vettug og riktig trening ikke fører frem overhodet (noe det som oftest vil gjøre om det gjøres riktig).

Enkelt og greit :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fader altså.. "bikkja snuser etter rådyr - den må strømmes!"

Sorry.. men jeg vil minne om FOR 2008-03-14 nr 256: Forskrift om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund - og oppfordrer på det aller sterkeste til å ta tak i, og anmelde, eventuelle brudd på denne.

Jeg vil også ha pm med navn og nummer, så jeg kan sjekke om vedkommende har den riktige kompetanse og dokumentasjon på dette :whistle:

Og så, dere som "sliter" med at bikkja vil løpe etter rådyr. Vær så snill, prøv å ha i bakhodet at denne strømminga har potensiale til å ødelegge bikkja fullstendig, og TENK etter om det finnes andre måter å løse dette på.

Hete stikkord kan være langline, sladretrening, kinderegg. Bare for å starte et sted.

Om du syntes strømming er så ille, får du ta det opp med fuglehundrådet eller noe sånt. Jeg har faktisk ikke lov å jakte med hunden min, eller starte på jaktprøve, dersom jeg ikke har hatt den på strøm mot sau.

Ser ikke hvordan å strømme den mot rådyr er noe verre heller, det er jo helt samme prinsippet som følges. Og selvfølgelig går man til autoriserte folk, både fordi det skal gjøres ordentlig i forhold til hunden både med tanke på at den ikke skal ødelegges, og at det faktisk skal ha en effekt. Samt at det ikke vil telle som godkjent sauebevis dersom det ikke er gjort hos autoriserte personer.

Langline er ulovlig på jaktprøve, på jakt kan man forsåvidt bruke det, men det hindrer jo hundens søk noe innmari da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du syntes strømming er så ille, får du ta det opp med fuglehundrådet eller noe sånt. Jeg har faktisk ikke lov å jakte med hunden min, eller starte på jaktprøve, dersom jeg ikke har hatt den på strøm mot sau.

Ser ikke hvordan å strømme den mot rådyr er noe verre heller, det er jo helt samme prinsippet som følges. Og selvfølgelig går man til autoriserte folk, både fordi det skal gjøres ordentlig i forhold til hunden både med tanke på at den ikke skal ødelegges, og at det faktisk skal ha en effekt. Samt at det ikke vil telle som godkjent sauebevis dersom det ikke er gjort hos autoriserte personer.

Langline er ulovlig på jaktprøve, på jakt kan man forsåvidt bruke det, men det hindrer jo hundens søk noe innmari da.

Nå var det vel i hovedsak snakk om hunder som IKKE skulle brukes på jakt. Dvs., der jaging av rådyr ikke forstyrrer arbeidet, men den daglige morgenturen. Og det er jeg jaggu enig i, hvor plagsomt det enn er. Hvor går grensen da, liksom? Jeg har to hunder som stikker bort til andre hunder om de får muligheten. Og det er et langt hyppigere problem enn at de jager rådyr. Jeg kan jo strømme Kovu på hund, så han slutter å løpe etter dem for å leke? Jeg tror IKKE vi greier å trene det fullstendig bort med godbiter, så sterk som den trangen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det vel i hovedsak snakk om hunder som IKKE skulle brukes på jakt. Dvs., der jaging av rådyr ikke forstyrrer arbeidet, men den daglige morgenturen. Og det er jeg jaggu enig i, hvor plagsomt det enn er. Hvor går grensen da, liksom? Jeg har to hunder som stikker bort til andre hunder om de får muligheten. Og det er et langt hyppigere problem enn at de jager rådyr. Jeg kan jo strømme Kovu på hund, så han slutter å løpe etter dem for å leke? Jeg tror IKKE vi greier å trene det fullstendig bort med godbiter, så sterk som den trangen er.

To av oss som har spurt etter denne mannen, har jakthunder, jeg snakker bare for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du syntes strømming er så ille, får du ta det opp med fuglehundrådet eller noe sånt. Jeg har faktisk ikke lov å jakte med hunden min, eller starte på jaktprøve, dersom jeg ikke har hatt den på strøm mot sau.

Ser ikke hvordan å strømme den mot rådyr er noe verre heller, det er jo helt samme prinsippet som følges. Og selvfølgelig går man til autoriserte folk, både fordi det skal gjøres ordentlig i forhold til hunden både med tanke på at den ikke skal ødelegges, og at det faktisk skal ha en effekt. Samt at det ikke vil telle som godkjent sauebevis dersom det ikke er gjort hos autoriserte personer.

Langline er ulovlig på jaktprøve, på jakt kan man forsåvidt bruke det, men det hindrer jo hundens søk noe innmari da.

Og det er, som jeg prøvde å poengtere over her, forskjell på hva som kan regnes som nødvendig.

Det som er viktig å huske på, i tilfelle noen har prøvd å avdramatisere dette for deg, er at slik strømming har fryktelig stort skadepotensiale - OGSÅ når det gjøres av selv de aller dyktigste. Så mener jeg også at man skal strekke seg svæært langt før strømming av en helt "vanlig" hund vurderes, ikke bare fordi det sjelden kan regnes som nødvendig, men også fordi det faktisk kan være direkte farlig for både hunden din og deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er, som jeg prøvde å poengtere over her, forskjell på hva som kan regnes som nødvendig.

Det som er viktig å huske på, i tilfelle noen har prøvd å avdramatisere dette for deg, er at slik strømming har fryktelig stort skadepotensiale - OGSÅ når det gjøres av selv de aller dyktigste. Så mener jeg også at man skal strekke seg svæært langt før strømming av en helt "vanlig" hund vurderes, ikke bare fordi det sjelden kan regnes som nødvendig, men også fordi det faktisk kan være direkte farlig for både hunden din og deg.

Det er det nok helt sikkert, men det er uansett nødvendig. Men jeg får klart frem for å finne den jeg syntes egner seg best til jobben, det er ikke aktuelt på min hund før til våren uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå var det vel i hovedsak snakk om hunder som IKKE skulle brukes på jakt. Dvs., der jaging av rådyr ikke forstyrrer arbeidet, men den daglige morgenturen. Og det er jeg jaggu enig i, hvor plagsomt det enn er. Hvor går grensen da, liksom? Jeg har to hunder som stikker bort til andre hunder om de får muligheten. Og det er et langt hyppigere problem enn at de jager rådyr. Jeg kan jo strømme Kovu på hund, så han slutter å løpe etter dem for å leke? Jeg tror IKKE vi greier å trene det fullstendig bort med godbiter, så sterk som den trangen er.

Men er det noe værre for en hund som ikke skal brukes på jakt å strømmes enn en jakthund? Om det først er etisk akseptert å strømme en hund mot sau eller rådyr, ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være noe mindre greit på familiehunder og andre brukshunder. Det er fint få i Norge som trenger å jakte. Jakt er rekreasjon og hobby for så godt som alle jegere i Norge. Hvorfor er det da mer greit å strømme en jakthund enn en runderingshund? Eller familiehund?

Og det er, som jeg prøvde å poengtere over her, forskjell på hva som kan regnes som nødvendig.

Det som er viktig å huske på, i tilfelle noen har prøvd å avdramatisere dette for deg, er at slik strømming har fryktelig stort skadepotensiale - OGSÅ når det gjøres av selv de aller dyktigste. Så mener jeg også at man skal strekke seg svæært langt før strømming av en helt "vanlig" hund vurderes, ikke bare fordi det sjelden kan regnes som nødvendig, men også fordi det faktisk kan være direkte farlig for både hunden din og deg.

Jeg hører stadig vandrehistorier om hvor skadelig dette er. Hunder som er blitt redde for blomsterenger, støvler osv. Og det er helt klart at det finnes en risiko for å strømme for feil adferd (bl.a. derfor det skal utføres av autoriserte folk), men jeg har aldri møtt en hund, eller snakka med noen som har eid eller kjent en hund som har blitt traumatisert (for noe annet enn sau) etter strømming. Alle kan bare fortelle de samme historiene de har hørt om uten å vite hvilken hund det er snakk om. Og jeg begynner å ha kjent en god del hunder som har blitt strømma på sau. Hvordan mener du det kan være farlig for menneske og hund?

Når det er sakt vil jeg ikke strømme hunden min på sau (og rådyr er unødvendig), selv om han godt kunne tenkt seg å gnaske litt ulldott om sommern. Da har jeg han heller i bånd. Jeg har med egne øyne sett hvor liten effekt strømming og sauerenhetsbevis kan ha når instinktene slår inn. Nabohunden hadde blitt strømma med godt resultat, men jeg så den allikevel løpe etter og drepe et lam rett forran øynene på meg. Jeg ser ikke noe poeng i å påføre hunden min smerten ved strømming, når det allikevel ikke vil gi han noen større frihet om sommern fordi jeg fortsatt ikke ville hatt han løs rundt sau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det noe værre for en hund som ikke skal brukes på jakt å strømmes enn en jakthund? Om det først er etisk akseptert å strømme en hund mot sau eller rådyr, ser jeg ikke helt hvorfor det skulle være noe mindre greit på familiehunder og andre brukshunder. Det er fint få i Norge som trenger å jakte. Jakt er rekreasjon og hobby for så godt som alle jegere i Norge. Hvorfor er det da mer greit å strømme en jakthund enn en runderingshund? Eller familiehund?

Jeg hører stadig vandrehistorier om hvor skadelig dette er. Hunder som er blitt redde for blomsterenger, støvler osv. Og det er helt klart at det finnes en risiko for å strømme for feil adferd (bl.a. derfor det skal utføres av autoriserte folk), men jeg har aldri møtt en hund, eller snakka med noen som har eid eller kjent en hund som har blitt traumatisert (for noe annet enn sau) etter strømming. Alle kan bare fortelle de samme historiene de har hørt om uten å vite hvilken hund det er snakk om. Og jeg begynner å ha kjent en god del hunder som har blitt strømma på sau. Hvordan mener du det kan være farlig for menneske og hund?

Når det er sakt vil jeg ikke strømme hunden min på sau (og rådyr er unødvendig), selv om han godt kunne tenkt seg å gnaske litt ulldott om sommern. Da har jeg han heller i bånd. Jeg har med egne øyne sett hvor liten effekt strømming og sauerenhetsbevis kan ha når instinktene slår inn. Nabohunden hadde blitt strømma med godt resultat, men jeg så den allikevel løpe etter og drepe et lam rett forran øynene på meg. Jeg ser ikke noe poeng i å påføre hunden min smerten ved strømming, når det allikevel ikke vil gi han noen større frihet om sommern fordi jeg fortsatt ikke ville hatt han løs rundt sau.

Nå har jeg ikke hørt disse vandrehistoriene ang strømming. Men det jeg derimot har hørt er historier om hunder som egentlig ikke hadde stor intr for sau, men eier måtte strømme i tilfelle de traff på sau. Og da fikk tent smaken på sau fordi hunden fikk prøve seg i å løpe etter.. Strøm hjalp lite da gitt..

Ellers så har jeg hørt flere historier som deg, at en hund som har blitt strømmet flere ganger me suksess for å så ta sau når de er i skogen eller lignende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke strøm er ingen garanti for at hunden ikke vil jage sau ved senere anledning. Hunder er ikke dumme dyr, de skjønner ofte settingen på slike sauedressur områder.

For min del så er det strengt ikke nødvendig å strømme på rådyr. Konsekvensen er bare at hundene mine jager rådyr (og nei, jeg ser de ikke alltid). Det er ikke bra for rådyret og jeg er redd for at de skal jages i ut i veien og selv kunne bli skadet.

Jeg overhoder båndtvangen fra 1.april til 20.august og det er ikke aktuelt å holde hundene i bånd resten av året.

Så da står jeg mellom valget å la hundene fortsette å jage rådyr eller prøve å strømme. Ikke sikkert det vil hjelpe å strømme, men det kan jo hende. Problemet er å finne noen autr. som strømmer på rådyr. Det har jeg sålangt ikke klart å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...