Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruk av utropstegn


Ingvild

Recommended Posts

Nå vil jeg ikke nevne navn/nick, men både her på hundesonen og mange andre steder, ser jeg stor bruk av utropstegn. Som oftest er det totalt unødvendig. Altså: Når man skriver et innlegg og flesteparten av setningene (eventuelt alle) avsluttes med et utropstegn eller flere, da bør man kanskje vurdere hvorvidt alle utropstegnene faktisk er riktig plassert/brukt.

Om utropstegn fra wikipedia:

"Et utropstegn er et skrifttegn som markerer et utrop («Au!»), en kommando («Knus glasset, trykk på knappen!») eller noe som er overraskende eller forbløffende uten at det nødvendigvis ropes ut («Kjelleren er full av vann!»). Det avslutter en setning på samme måte om et punktum, men kan i enkelte tilfeller innføyes i en setning ved å sette det i parentes («Selv om han var 105 år gammel(!), var han sprek som en fole.»). I tegneserier brukes utropstegn mye i forbindelse med lydord («Bang! Krasj!»)."

Man skal ikke bruke utropstegn i vanlige setninger. Utropstegn skal brukes for å understreke et poeng, og teksten blir bare oppfattet som masing om man misbruker det.

For å gi et eksempel - hvilken av disse to tekstene syns du er best å lese?

Nå er det påskeferie! Det er kjempedeilig med fri! Jeg er bare hjemme denne påskeferien da, men det gjør ikke noe! Nå skal jeg bruke resten av påskeferien på å trene hund og sove lenge!

Nå er det påskeferie, og det er kjempedeilig med fri. Jeg er bare hjemme denne påskeferien, men det gjør ikke noe. Nå skal jeg bruke resten av påskeferien på å trene hund og sove lenge.

Joda, det kan godt hende at det er en filleting å henge seg opp i, men hvem har sagt at det ikke er lov? Jeg syns i alle fall at overdreven bruk av utropstegn er irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil jeg ikke nevne navn/nick, men både her på hundesonen og mange andre steder, ser jeg stor bruk av utropstegn. Som oftest er det totalt unødvendig. Altså: Når man skriver et innlegg og flesteparten av setningene (eventuelt alle) avsluttes med et utropstegn eller flere, da bør man kanskje vurdere hvorvidt alle utropstegnene faktisk er riktig plassert/brukt.

Om utropstegn fra wikipedia:

"Et utropstegn er et skrifttegn som markerer et utrop («Au!»), en kommando («Knus glasset, trykk på knappen!») eller noe som er overraskende eller forbløffende uten at det nødvendigvis ropes ut («Kjelleren er full av vann!»). Det avslutter en setning på samme måte om et punktum, men kan i enkelte tilfeller innføyes i en setning ved å sette det i parentes («Selv om han var 105 år gammel(!), var han sprek som en fole.»). I tegneserier brukes utropstegn mye i forbindelse med lydord («Bang! Krasj!»)."

Man skal ikke bruke utropstegn i vanlige setninger. Utropstegn skal brukes for å understreke et poeng, og teksten blir bare oppfattet som masing om man misbruker det.

For å gi et eksempel - hvilken av disse to tekstene syns du er best å lese?

Nå er det påskeferie! Det er kjempedeilig med fri! Jeg er bare hjemme denne påskeferien da, men det gjør ikke noe! Nå skal jeg bruke resten av påskeferien på å trene hund og sove lenge!

Nå er det påskeferie, og det er kjempedeilig med fri. Jeg er bare hjemme denne påskeferien, men det gjør ikke noe. Nå skal jeg bruke resten av påskeferien på å trene hund og sove lenge.

Joda, det kan godt hende at det er en filleting å henge seg opp i, men hvem har sagt at det ikke er lov? Jeg syns i alle fall at overdreven bruk av utropstegn er irriterende.

Helt enig, men ikke bare utropstegn som nærmest blir misbrukt. Også store bokstaver og mange punktum blir også hyppig brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekker hånden opp og vedkjenner at jeg er absolutt en av de som missbruker utropstegn! Og jeg er kry av det. ;)

Ja det er viktig med rettskriving i et innlegg som skal være seriøst i en debatt. Her inne på "alt mulig" må jeg personlig si at jeg driter i det. Jeg er på ingen måte noen rettskrivingsnazi, og kommer nok heller ikke til å bli det her inne, så lenge man holde seg til enten nynorsk eller bokmål i debatter.

Personlig må jeg si at problemene med hvem, hvordan og hvilken er mye mer irriterende. Det heter ikke: Hvordan hund har du? eller Hvem mat spiser hunden din?

Likevel forstår jeg hva de mener og bryr meg lite om det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er UFYSELIG irriterende når folk bruker mye utropstegn!Kjempefustrerende! Det leses som roping HELE tiden! Jeg blir SLITEN i øynene av det!

Ja dere tok pointet...Jeg er enig med Wesminster, bruk av utrolig mange utropstegn er veldig irriterende. Selv om jeg sikkert til tider kan være en av dem som misbruker det litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er vell en av den som bruker både masse utropstegn, punktum og til tider litt masse smileys...(se der kom puktumene igjen)

Hehe :Laugh:

Men jeg føler at ingen har lyst å lese det når det bare er en lang tekst med bare bokstaver uten noe som piffer det litt opp. ;)

Jeg syns ihvertfall at det ikke ser fristende ut å lese en lang tekst uten smileys, eller en går ann men ikke flere på rad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer slitsomt å lese en tekst med masse utropstegn, smileyes, avsnitt for hver setning, enn det er å lese en vanlig tekst med vettug tegnsetting og avsnittsbruk. Når det blir brukt for mange "effekter", drukner budskapet i alt stæsjet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så aner jeg ikke om jeg bruker mye av det som er nevnt. Men egentlig så bryr jeg meg ikke så mye.

Greit, jeg syns det er slitsom når noen setter en setning på hver linje, og alt det der. Men å irritere meg over det, det gidder jeg ikke ;) Det er på en måte skrivemåten dems, og man skriver på den måten man "er". Om jeg skal formulere innleggene mine korrekt, ha 0 skrivefeil i hvert eneste innlegg, tegnsetting skal være korrekt, osv osv. Da tror jeg ikke at jeg hadde skrivd så mye.

Får håpe for deres skyld at jeg ikke er en av de da :rolleyes: For jeg kommer nok ikke til å endre meg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Trådstarters innlegg må være det beste innlegget jeg noen gang har lest her på sonen. ;)

Ja, det sier jo mer om deg enn om sonen mener nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som har lett for å misbruke utropstegn. Kan understreke en setning med både to og tre utropstegn iblant, men det er sjelden jeg bruker de i flere setninger etter hverandre.

Derimot irriterer jeg med grenselöst når et inklegg er fult i smilyes, jag klarer liksom ikke å ta det på alvor da. Et par smilyes er ok, men når inlegget blir fult av dem så orker jeg nesten ikke å lese

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er en viss forskjell på innlegg i et diskusjonsforum og en vanlig, skrevet tekst som f eks en artikkel. På en nettforum "snakker" man mer - det er gjerne en dialog, og siden man ikke ser hverandre og kan oppfatte ansiktsuttrykk og talemåte, så kan det være lettere å få fram slike "sinnsstemninger" ved å bruke ulike tegn i større grad enn når man skriver artikler o.l.

Jeg vet selv jeg bruker mye punktum og tankestreker fordi det er en måte i vise HVORDAN jeg ville SAGT det samme (der kom de store bokstavene også gitt ;)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er en viss forskjell på innlegg i et diskusjonsforum og en vanlig, skrevet tekst som f eks en artikkel. På en nettforum "snakker" man mer - det er gjerne en dialog, og siden man ikke ser hverandre og kan oppfatte ansiktsuttrykk og talemåte, så kan det være lettere å få fram slike "sinnsstemninger" ved å bruke ulike tegn i større grad enn når man skriver artikler o.l.

Jeg vet selv jeg bruker mye punktum og tankestreker fordi det er en måte i vise HVORDAN jeg ville SAGT det samme (der kom de store bokstavene også gitt ;)).

Veldig enig med deg Siri!

Hadde pensumbøkene mine vært peppret med utropstegn så ville jeg selvsagt reagert, men på et forum er jeg på ingen måte så nøye. Jeg skriver og anderledes selv på oppgavene jeg leverer mine professorer og de innlegg jeg skriver her. Her er det uhøytidlig og muntlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å (mis)bruke utropstegn etter å ha snakket mye med Silje på msn. Kan det ha en sammenheng tro ;) Et utropstegn istede for et punktum bryr meg ikke stort, jeg legger sjelden merke til det. Jeg er også en fast pondusleser og la faktisk ikke merke til at han bare brukte utropstegn før noen påpekte det til meg. Så mye irriterer det meg liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er forskjell på å skrive fagbøker og innlegg på forum, og jeg bruker også f.eks. litt punktum innimellom. Men om man bruker dette hele tiden, så mister det sin effekt. Dette gjelder ikke bare utropstegn, men også punktum og smileys. Selv bruker jeg så å si aldri smileys - utenom på "din hund", hehe - oftest fordi jeg syns det er unødvendig.

Et utropstegn er nettopp det; et utropstegn. Vær så snill og bruk det bare når det faktisk er nødvendig.

Ang. Pondus - jo, jeg irriterer meg over utropstegnene, men en del av stripene er så bra at jeg faktisk klarer å overse det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er en viss forskjell på innlegg i et diskusjonsforum og en vanlig, skrevet tekst som f eks en artikkel. På en nettforum "snakker" man mer - det er gjerne en dialog, og siden man ikke ser hverandre og kan oppfatte ansiktsuttrykk og talemåte, så kan det være lettere å få fram slike "sinnsstemninger" ved å bruke ulike tegn i større grad enn når man skriver artikler o.l.

Jeg vet selv jeg bruker mye punktum og tankestreker fordi det er en måte i vise HVORDAN jeg ville SAGT det samme (der kom de store bokstavene også gitt ;)).

Enig! Jeg bruker kanskje litt for mye .... Jeg skal prøve å kjerpe meg. På et forum er det veldig lett å missforstå hverandre. Jeg synest smily er bra å bruke fordi det viser litt hva man mener med setningen. Er det ironi, så er det mange som kan missforstå(på et forum er kanskje ikke ironi det beste å bruke.)

Jeg tenker ikke over hvordan innlegget er skrevet. Jeg liker godt å lese de som er litt muntlige. Jeg synest heller det er litt irriterende når folk ikke vil lese et innlegg pga. smily. Kanskje utropstegna har blitt brukt mye, og jeg er kanskje en av dem som bruker det mye. Jeg vet faktisk ikke. Jeg leser jallefall innlegga uansett hvis det som står er interessangt. Det er vel det som teller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes faktisk det er en viss forskjell på innlegg i et diskusjonsforum og en vanlig, skrevet tekst som f eks en artikkel. På en nettforum "snakker" man mer - det er gjerne en dialog, og siden man ikke ser hverandre og kan oppfatte ansiktsuttrykk og talemåte, så kan det være lettere å få fram slike "sinnsstemninger" ved å bruke ulike tegn i større grad enn når man skriver artikler o.l.

Jeg vet selv jeg bruker mye punktum og tankestreker fordi det er en måte i vise HVORDAN jeg ville SAGT det samme (der kom de store bokstavene også gitt ;)).

Ja, jeg bruker ofte smiley for å liksom utrykke at det er den "siden" av ordet jeg bruker her, på en måte.

Om dere skjønner hva jeg mener.

Vis jeg f.eks skal si:

Jeg har ikke lært hunden min noen trix.

Så kan folk tro at jeg enten er stolt over at jeg ikke har gjort det, eller at jeg er flau over det.

Så da kan jeg skrive det slik:

Jeg har ikke lært hunden min noen trix :D

Jeg har ikke lært hunden min noen trix ;)

Jeg har ikke lært hunden min noen trix ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det sier jo mer om deg enn om sonen mener nå jeg.

Enten det eller så sier det mer om at folk er forskjellig.

Til topic: Noen gjengangere med overdreven bruk av utropstegn, store bokstaver og smilyer finnes jo her på sonen. Så var det dette med at man på et forum er mer muntlig i sin skriveform, noen mer enn andre hvilket må sies å være normalt med mangfollet vi har. Noen har kanskje dysleksi og av den grunn ikke får til å skrive slik at det er lettforståelig. Bryr meg i grunn ikke så mye om det jeg. Blir det for mye surr i et innlegg hopper jeg heller over til det neste, om ikke innholdet i det spesifikke innlegget interesserer meg nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdreven utropstegn, punktum, store bokstaver og smileys er ikke så irriterende, men det er derimot tekster uten noen form for tegnsetting. Det er bare slitsom å lese!

Men altså, nå må en tenke på at ikke alle kan være like god i språk og språkregler, og da vil det alltid finnes innlegg med språkfeil og overdreven tegnsetting - eller underdrevet :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...