Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på hund og LP


MarieR

Recommended Posts

Jeg ser ikke noe galt i at man stiger fort i "gradene" når man først debuterer. Mange begynner gjerne å lære inn elite øvelsene før de begynner å spikke på de kl1 øvelsene de ikke får mer bruk for liksom. De fleste jeg vet om som satser for å komme langt har ingen ambisjoner om å starte i hverken kl 1 eller 2 mer enn en gang og legger opp treningen deretter. Mye fokus på de viktige øvelsene som fvf etc og kanskje en lynkjapp gjennomgang av tannvisningen..

Det jeg derimot har bestemt meg for å ligge unna er for tidlig debut i ringen og å begynne å terpe øvelser for tidlig. Jeg vil mye heller debutere med en psykisk moden 4 åring enn en umoden 1 åring, og jeg vet med meg selv at det er lett å begynne å terpe for mye på øvelser når man først begynner å trene de inn. Lyradillen skal derfor få lov til å konsetrere seg om lek, miljø og bruks først og fremst før vi begynner å tenke på fvf etc. Tipper hun runder 2 år før hun er i ringen.. Loke aner jeg ikke når skal debutere..bortsett fra tannvisningen så har han faktisk kl 1 og mye av kl 2 spikra. Desverre er han ikke moden for debut på en god stund enda så det kan godt hende Lyra starter før han ;) *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns dette er noe man må velge selv. Ikke alle hunder er like modne, og da er det ok å vente litt. Jeg har alltid fått opprykkene på første forsøk, men jeg har likevel valgt å bruke litt tid. Men dette er ikke for hundens del. Men for min egen del. Her stod det ikke på hunden, men rett og slett på meg. Jeg trengte tid på å få konkurransetrening, lære å mestre nerver, osv. Men innen hunden fyller tre år kan man da ha klart å sikre øvelsene skikkelig. Det er ikke alle hunder som blir sikre så tidlig, men mange gjør det. Og jeg ser ikke problemet i det. Det kommer i mange tilfeller ann på fører. Jeg syns det er mye bedre å rykke opp litt raskere, da hunden gjerne går lei samme øvelsene hvis man fortsetter i en og samme klasse i et helt år f.eks. Og jeg tror det skal litt til for å gå lei Elite ;) Men jeg er enig i det at å rykke opp uten at hunden har fått stabilisert seg med øvelsene er dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett nok av utbrente, ihjeltrente hunder som er drittlei før de kommer i kl.3. Årsakene er mange, det har selvsagt med både fører og hund å gjøre. Men litt av årsaken er - tror jeg - alt flisespikkeriet og detaljbedømmingen i dagens LP-konkurranser. Skal du gå til en høy poengsum, uansett klasse, er det MYE finjustering å jobbe med, det nytter ikke å komme iringen med en uryddig, hoppende glad hund lenger. Konkurransenivået legger stort press på deltagerne, og ikke alle hunder (og førere) er laget for all denne detaljeterpingen i det uendelige. Selv er jeg vant til "sene" raser og tar meg god tid. Kommer neppe noen gang til å delta i elite, den blir jo stadig mer sirkuspreget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det at det er en "skam" og stige fort i gradene, men man merker fort når eieren er mest gira på å fyke oppover, uansett hvordan hunden er. At det å fyke opp i gradene er bra og det beviser hvor god du er med hunden liksom!

Og de som gjerne har en god LP hund, og skaffer seg en til å bruke i LP, tar det gjerne ikke rolig. Akkurat som om de er "for gode" for småklasser, om noen skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en annen side er det dumt å jobbe lenge med klasse 1 og 2 øvelser, da disse fort kan bli litt kjedelige for både hund og eier. Jeg tror at en del lærevillige hunder kan bli raskere lei hvis man aldri kommer seg videre. Å være i elite med en hund på 2 år synes jeg er helt greit. I elite MÅ man variere treningen MYE mer enn i de lavere klassene, da elite har veldig mange flere momenter som må læres og terpes hver for seg.

Jeg mener det er lurt å la hunden få mye tid til lek og motivasjon det første halve leveåret - deretter begynne å lære den momenter/øvelser. Altså vil jeg KUN leke og ha det moro mens hunden er valp. Jeg vil ikke annet enn kanskje lære den ligg eller sitt, da dette er nødvendig i mange situasjoner.

Jeg er helt og fullt enig i at valp skal få være valp og unghund skal være unghund. Det er på denne tiden man bygger grunnlaget. Og grunnlaget skal være motivasjon, IKKE lærte momenter eller øvelser!

Da har man en hund som er bygget på en høyt verdifull forsterker som antagelig vil lære lett, fort og godt.

For min del var jeg i klasse 1 til Amira var 1 år og 8 mnd. Når Amira var 2 år og 1 mnd, fikk vi opprykk til elite. Altså brukte jeg mye tid på å bygge en god "plattform" for vidre arbeid med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mener jeg de linjene som ikke avler etter arbeidsegenskaper. Akurat på samme måte som en del gjør med borderen i f.eks danmark. Ingen dypere mening enn det :ahappy:

Men ok, jeg tror vi egentlig er sånn ca enig. Skulle ønske der var flere forskjellige raser i både lp og ag og det er sikkert mange forskjellige grunner til at bc dominerer. Det jeg prøvde å si er at JEG mener det er like inponerdene med en perfekt fri v/fot med en bc, som en perfekt fri v/fot med en annen rase. For meg er alt som er perfet inponerende.

Nå - back to topic! :)

På en annen side er det dumt å jobbe lenge med klasse 1 og 2 øvelser, da disse fort kan bli litt kjedelige for både hund og eier. Jeg tror at en del lærevillige hunder kan bli raskere lei hvis man aldri kommer seg videre. Å være i elite med en hund på 2 år synes jeg er helt greit. I elite MÅ man variere treningen MYE mer enn i de lavere klassene, da elite har veldig mange flere momenter som må læres og terpes hver for seg.

Jeg mener det er lurt å la hunden få mye tid til lek og motivasjon det første halve leveåret - deretter begynne å lære den momenter/øvelser. Altså vil jeg KUN leke og ha det moro mens hunden er valp. Jeg vil ikke annet enn kanskje lære den ligg eller sitt, da dette er nødvendig i mange situasjoner.

Jeg er helt og fullt enig i at valp skal få være valp og unghund skal være unghund. Det er på denne tiden man bygger grunnlaget. Og grunnlaget skal være motivasjon, IKKE lærte momenter eller øvelser!

Da har man en hund som er bygget på en høyt verdifull forsterker som antagelig vil lære lett, fort og godt.

For min del var jeg i klasse 1 til Amira var 1 år og 8 mnd. Når Amira var 2 år og 1 mnd, fikk vi opprykk til elite. Altså brukte jeg mye tid på å bygge en god "plattform" for vidre arbeid med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med Amira her. Det er veldig mange lange og "kjedelige" øvelser i klasse 1 og 2, noe som kan ta livet av en hver treningslyst selv hos de mest treningsglade hundene. Jeg har selv en border som er langt ifra "eksplosiv" i sin trening og i sine beveglser. Jeg har trent mye på dette, men hun er mer av den bedagelige typen. Hun blir griselei om jeg går fri ved fot i øvelse etter øvelse (noe som er tilfelle i klasse 1) og derfor ønsket jeg opprykket så fort som mulig. Det samme gjelder i grunnen klasse to.

Nå har jeg opprykket til klasse tre, men har ikke starten i den klassen enda. Nå har vi nemlig masse å trene på! Neseprøve, ruta, innkalling med stå og dekk osv. Her er det mange varierte og nye øvelser for oss, og da er det morsommere for hunden også. Et konkret eksempel på problemer ved å bli for lenge ved en øvelse eller klasse, er vel øvelsen "fremmadsending til kjegle". Øver man for mye på dette, kan man lett få problemer ved neste klasse i øvelsen "fremmadsending til rute".

Jeg ser ikke helt problemet med å "skynde seg" oppover i klassene. Den det rammer er vel deg selv om du ikke klarer holde motivasjonen oppe for hunden din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med sirkus mener jeg at øvelsene i elite nåskal utføres med en slik fart, intensitet og presisjon at det er de færreste raser som kan gå til topps. Jeg mener også at øvelser som ruta, fellesdekken og avstandskommandoen er rene sirkusøvelser, slik de skal utføres etter det nye regelverket.

Etter min ringe mening bør LP-championatet tilbakeføres til kl. 3. Da vil mange flere ha en mulighet, også de som ikke har BC. Jeg kjenner mange som har startet sin LP-karriere med andre raser, men etterhvert har de skaffet seg BC i tur og orden. Ellers kommer de ingen vei...Og da er vi litt på ville veier, LP er åpen for alle hunder, uansett størrelse og skabelon.

Man kunne jo innføre et eget elitechampionat? Eller gjøre som svenskene, ha en LP-tittel på hunder som oppnår 3 førstepremier i klasse 1-2-3? Noe bør ihvertfall gjøres for at ikke eliteklassen skal bli en ren BC-klasse med noen få, hederlige unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...