Gå til innhold
Hundesonen.no

Alder på hund og LP

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i at man stiger fort i "gradene" når man først debuterer. Mange begynner gjerne å lære inn elite øvelsene før de begynner å spikke på de kl1 øvelsene de ikke får mer bruk for liksom. De fleste jeg vet om som satser for å komme langt har ingen ambisjoner om å starte i hverken kl 1 eller 2 mer enn en gang og legger opp treningen deretter. Mye fokus på de viktige øvelsene som fvf etc og kanskje en lynkjapp gjennomgang av tannvisningen..

Det jeg derimot har bestemt meg for å ligge unna er for tidlig debut i ringen og å begynne å terpe øvelser for tidlig. Jeg vil mye heller debutere med en psykisk moden 4 åring enn en umoden 1 åring, og jeg vet med meg selv at det er lett å begynne å terpe for mye på øvelser når man først begynner å trene de inn. Lyradillen skal derfor få lov til å konsetrere seg om lek, miljø og bruks først og fremst før vi begynner å tenke på fvf etc. Tipper hun runder 2 år før hun er i ringen.. Loke aner jeg ikke når skal debutere..bortsett fra tannvisningen så har han faktisk kl 1 og mye av kl 2 spikra. Desverre er han ikke moden for debut på en god stund enda så det kan godt hende Lyra starter før han ;) *flir*

Guest Vicky
Skrevet

Jeg syns dette er noe man må velge selv. Ikke alle hunder er like modne, og da er det ok å vente litt. Jeg har alltid fått opprykkene på første forsøk, men jeg har likevel valgt å bruke litt tid. Men dette er ikke for hundens del. Men for min egen del. Her stod det ikke på hunden, men rett og slett på meg. Jeg trengte tid på å få konkurransetrening, lære å mestre nerver, osv. Men innen hunden fyller tre år kan man da ha klart å sikre øvelsene skikkelig. Det er ikke alle hunder som blir sikre så tidlig, men mange gjør det. Og jeg ser ikke problemet i det. Det kommer i mange tilfeller ann på fører. Jeg syns det er mye bedre å rykke opp litt raskere, da hunden gjerne går lei samme øvelsene hvis man fortsetter i en og samme klasse i et helt år f.eks. Og jeg tror det skal litt til for å gå lei Elite ;) Men jeg er enig i det at å rykke opp uten at hunden har fått stabilisert seg med øvelsene er dumt.

Skrevet

Jeg har sett nok av utbrente, ihjeltrente hunder som er drittlei før de kommer i kl.3. Årsakene er mange, det har selvsagt med både fører og hund å gjøre. Men litt av årsaken er - tror jeg - alt flisespikkeriet og detaljbedømmingen i dagens LP-konkurranser. Skal du gå til en høy poengsum, uansett klasse, er det MYE finjustering å jobbe med, det nytter ikke å komme iringen med en uryddig, hoppende glad hund lenger. Konkurransenivået legger stort press på deltagerne, og ikke alle hunder (og førere) er laget for all denne detaljeterpingen i det uendelige. Selv er jeg vant til "sene" raser og tar meg god tid. Kommer neppe noen gang til å delta i elite, den blir jo stadig mer sirkuspreget.

Skrevet

Det er ikke det at det er en "skam" og stige fort i gradene, men man merker fort når eieren er mest gira på å fyke oppover, uansett hvordan hunden er. At det å fyke opp i gradene er bra og det beviser hvor god du er med hunden liksom!

Og de som gjerne har en god LP hund, og skaffer seg en til å bruke i LP, tar det gjerne ikke rolig. Akkurat som om de er "for gode" for småklasser, om noen skjønner?

Skrevet

På en annen side er det dumt å jobbe lenge med klasse 1 og 2 øvelser, da disse fort kan bli litt kjedelige for både hund og eier. Jeg tror at en del lærevillige hunder kan bli raskere lei hvis man aldri kommer seg videre. Å være i elite med en hund på 2 år synes jeg er helt greit. I elite MÅ man variere treningen MYE mer enn i de lavere klassene, da elite har veldig mange flere momenter som må læres og terpes hver for seg.

Jeg mener det er lurt å la hunden få mye tid til lek og motivasjon det første halve leveåret - deretter begynne å lære den momenter/øvelser. Altså vil jeg KUN leke og ha det moro mens hunden er valp. Jeg vil ikke annet enn kanskje lære den ligg eller sitt, da dette er nødvendig i mange situasjoner.

Jeg er helt og fullt enig i at valp skal få være valp og unghund skal være unghund. Det er på denne tiden man bygger grunnlaget. Og grunnlaget skal være motivasjon, IKKE lærte momenter eller øvelser!

Da har man en hund som er bygget på en høyt verdifull forsterker som antagelig vil lære lett, fort og godt.

For min del var jeg i klasse 1 til Amira var 1 år og 8 mnd. Når Amira var 2 år og 1 mnd, fikk vi opprykk til elite. Altså brukte jeg mye tid på å bygge en god "plattform" for vidre arbeid med hunden.

Skrevet

Da mener jeg de linjene som ikke avler etter arbeidsegenskaper. Akurat på samme måte som en del gjør med borderen i f.eks danmark. Ingen dypere mening enn det :ahappy:

Men ok, jeg tror vi egentlig er sånn ca enig. Skulle ønske der var flere forskjellige raser i både lp og ag og det er sikkert mange forskjellige grunner til at bc dominerer. Det jeg prøvde å si er at JEG mener det er like inponerdene med en perfekt fri v/fot med en bc, som en perfekt fri v/fot med en annen rase. For meg er alt som er perfet inponerende.

Nå - back to topic! :)

På en annen side er det dumt å jobbe lenge med klasse 1 og 2 øvelser, da disse fort kan bli litt kjedelige for både hund og eier. Jeg tror at en del lærevillige hunder kan bli raskere lei hvis man aldri kommer seg videre. Å være i elite med en hund på 2 år synes jeg er helt greit. I elite MÅ man variere treningen MYE mer enn i de lavere klassene, da elite har veldig mange flere momenter som må læres og terpes hver for seg.

Jeg mener det er lurt å la hunden få mye tid til lek og motivasjon det første halve leveåret - deretter begynne å lære den momenter/øvelser. Altså vil jeg KUN leke og ha det moro mens hunden er valp. Jeg vil ikke annet enn kanskje lære den ligg eller sitt, da dette er nødvendig i mange situasjoner.

Jeg er helt og fullt enig i at valp skal få være valp og unghund skal være unghund. Det er på denne tiden man bygger grunnlaget. Og grunnlaget skal være motivasjon, IKKE lærte momenter eller øvelser!

Da har man en hund som er bygget på en høyt verdifull forsterker som antagelig vil lære lett, fort og godt.

For min del var jeg i klasse 1 til Amira var 1 år og 8 mnd. Når Amira var 2 år og 1 mnd, fikk vi opprykk til elite. Altså brukte jeg mye tid på å bygge en god "plattform" for vidre arbeid med hunden.

Skrevet

Veldig enig med Amira her. Det er veldig mange lange og "kjedelige" øvelser i klasse 1 og 2, noe som kan ta livet av en hver treningslyst selv hos de mest treningsglade hundene. Jeg har selv en border som er langt ifra "eksplosiv" i sin trening og i sine beveglser. Jeg har trent mye på dette, men hun er mer av den bedagelige typen. Hun blir griselei om jeg går fri ved fot i øvelse etter øvelse (noe som er tilfelle i klasse 1) og derfor ønsket jeg opprykket så fort som mulig. Det samme gjelder i grunnen klasse to.

Nå har jeg opprykket til klasse tre, men har ikke starten i den klassen enda. Nå har vi nemlig masse å trene på! Neseprøve, ruta, innkalling med stå og dekk osv. Her er det mange varierte og nye øvelser for oss, og da er det morsommere for hunden også. Et konkret eksempel på problemer ved å bli for lenge ved en øvelse eller klasse, er vel øvelsen "fremmadsending til kjegle". Øver man for mye på dette, kan man lett få problemer ved neste klasse i øvelsen "fremmadsending til rute".

Jeg ser ikke helt problemet med å "skynde seg" oppover i klassene. Den det rammer er vel deg selv om du ikke klarer holde motivasjonen oppe for hunden din?

Skrevet

Med sirkus mener jeg at øvelsene i elite nåskal utføres med en slik fart, intensitet og presisjon at det er de færreste raser som kan gå til topps. Jeg mener også at øvelser som ruta, fellesdekken og avstandskommandoen er rene sirkusøvelser, slik de skal utføres etter det nye regelverket.

Etter min ringe mening bør LP-championatet tilbakeføres til kl. 3. Da vil mange flere ha en mulighet, også de som ikke har BC. Jeg kjenner mange som har startet sin LP-karriere med andre raser, men etterhvert har de skaffet seg BC i tur og orden. Ellers kommer de ingen vei...Og da er vi litt på ville veier, LP er åpen for alle hunder, uansett størrelse og skabelon.

Man kunne jo innføre et eget elitechampionat? Eller gjøre som svenskene, ha en LP-tittel på hunder som oppnår 3 førstepremier i klasse 1-2-3? Noe bør ihvertfall gjøres for at ikke eliteklassen skal bli en ren BC-klasse med noen få, hederlige unntak.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har noen til å passe inni,men ikke noe fast. Jeg jobber skift, og hunden har noen å være med når jeg jobber natt. Han har også noen å være med litt på kvelden når jeg jobber ettermiddag. Det er de dagene jeg jobber dag som er problemet. Det er ikke sånn at jeg ikke har tenkt på at det er ansvar med hund. Men jo, jeg trodde han var klar for å være alene nå.. Oppdretter sa valpene klarte det greit etter ca 12 uker...med trening så klart. Mulig jeg ikke har trent godt nok..har jo aldri dratt lenge fra han. 
    • Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...