Gå til innhold
Hundesonen.no

Highland Fling av Heliomar

Tore

Recommended Posts

• Svar 111
  • Created
  • Siste svar
Guest Vicky
Skrevet

Så utrolig herlig! :) Er nok godt for ham å ha en storebror som Buster.

Skrevet

Nydelig! Vakker er han! Det er nesten så jeg vurderer en toller til i fremtiden, farlige bilder! :)

Kjenner til den med røde hunder vs svarte..jeg skjønte plutselig hvorfor alle vil ha terv istedet for groenendael jeg når jeg fikk Lyra :) 1 av 10 Lokebilder blir skikkelig klare, på rødtoppen kan jeg bare fyre løs.

Skrevet

Det bildet der de sitter/står var vanskelig å få til. Var det ikke valpen som var urolig så var det Tore! Og etter et par bilder mente Buster det var på tide med belønning og gikk bort til meg :) Fine og flinke gutter ja.

Decoy var og fikk 12ukers vaksinen sin idag, og vi veide han samtidig. Vekten stoppet på 8kg, begynner å bli stor gutt nå ja. Han var og veldig flink hos dyrlegen, og sjarmerte flere personer inne på vet. kontoret. Er man søt toller så er man søt toller :closedeyes:

• 2 weeks later...
Skrevet

Norges yngste Jaktkursdeltager.? (Apportkurs)

Decoy på jaktkurs 3mnd gammel... :icon_fun:

Buster var egentlig den påmeldte hunden til kurset, men etter noen apporttreninger med klubben så fikk jeg bevist at buster ikke klarer å roe seg nok til å klare å konsentrere seg om apport-jobben i en forsammling med hunder, så derfor ble det Decoy... Buster får fortsette med apportering når vi er alene i skogen, han er jo flink, men...

Kurset tar vi for oss eierne, å få innføring i apportt-treningsmetoder og se hvordan dette gjøres... Å meget god passivitetstrening for decoy...

Som var veldig flink rundt de andre retrieverene...

Noen av oss som hører på instruktøren før markeringstreningen starter...

samling.jpg

Decoy venter tålmodig på sin tur til å markere dummy...

(som endte med at han markerte, løp ut, tok dummy i munnen å kom tilbake på innkallingen, riktignok uten dummy, men innkallingen ER viktigere en dummyen..)

decoy_vente.jpg

Decoy løper tulling med dummyen, men er ikke redd å komme til oss med den heller...

decoy_lope.jpg

Skal tidlig krøkes om Decoy skal bli like flink som sin flinke kusine, Bounty.... :Laugh:

bounty_apport.jpg

Men... når klokken nærmet seg 12:00 så var det nok for decoy, hadde jo holdt på (sett på) i nesten 3timer må vite, å han sovnet i fanget mitt mens de ande apporterte rundt oss... :closedeyes:

decoy_sove.jpg

Satte decoy til ladding i bilen noen timer så var han klar til å sitte ute med oss å se på den siste timen også... :)

I morgen er det på'n'igjen, men tror ikke det er noe decoy kan være med på, bare se på... :)

Skrevet
:) Kjenner det rykker litt i "retriever-foten" kan man si! Toller eeer og bliiir en hund jeg MÅ oppleve selv en gang. Decoy gives me no choice. :)
Skrevet

"Ellers er han kjempeskjønn, og sover som en engel oppi sengen. Helt rolig, bortsett fra seansen når han skal finne en liggestilling. Inatt presset han seg mellom putene mine og veggen"

Haha, snart 8år siden jeg opplevde det men føles som det var i går. Skulle på død å liv ligge over hodet mitt i senga og håret mitt så ut som et kråkereir om morgenen.

Ser ut som en livlig og herlig liten krabat som virkelig fått brukt kropp og hodet som han skal. Blir noe en meget lykkelig toller dette her:)

Blir helt dårlig når jeg ser valpebilder. "NEI! Ikke før neste sommer" prøver jeg å si bestemt til meg selv men... off , ikke lett.

Skrevet

Hepp&hoi

Vært ute & knippset noen bilder av doggisene i dag.. :Laugh:

Decoy vokser jo faktisk, han ser ikke (fullt så mye) ut som en lodden rundt kosebamse lengre... :P

Buster nyter sola...

IMG_6208_edited-2.jpg

Buster & Decoy ser på at jeg gjør meg til så de i d minste ser samme vei i det bildet knippses... :hmm:

IMG_6237_edited-2.jpg

Decoy gikk fort lei av fotoseansen å hvilte hodet på en pinne.............. :hmm:

IMG_6249_edited-2.jpg

Emm, hva holder du på med egentlig.? Kan jeg spise kameraet tro.?

IMG_6254_edited-2.jpg

Buster stakar klarte ikke helt å konsentrere seg når decoy løp rundt heller, så i større forsamlinger sier seg jo selv.. :P

IMG_6277_edited-2.jpg

• 4 weeks later...
Skrevet
Er det mulig å bli noe søtere? Det pinne-bildet var jo bare til å spise opp! :D

Det skal vanskelig gjøres ;)

Så nydelig øyne Buster har.. *sukk*

Ja spesielt når sola skinner, da kommer fargen ekstra godt frem :P

Noen nye bilder av vidunderbarnet :icon_cry:

Decoduk.jpg

busdec.jpg

decvan.jpg

Decpot.jpg

decst.jpg

decho.jpg

• 1 month later...
Skrevet

Skamme meg, ikke oppdattert siden Mai jo.... :shocked:

Her er vertfall noe av det vi har gjort siste tiden...

Oppdretter treff, hvor decoy fikk løpe løs med mor å far å søsken å tanter å mennesker og svensker en hel dag.! Snakker om å være i himmelen.!

post-270-1185659233_thumb.jpg

Hjeeelp! jeg drukner i d 10cm dype vannet.! :rolleyes:

post-270-1185659247_thumb.jpg

Så var vi på Utstilling på Oppdal.. Som endte med BIR & BIG2..

post-270-1185659275_thumb.jpg

så var vi en uke i Stavanger... :icon_cry:

post-270-1185659309_thumb.jpg

Å en snar visitt til Andøya i Nordland...

post-270-1185659325_thumb.jpg

Skrevet

Runde grisen er blitt til en hund... :P

Han er nydelig søt! :)

Vet ikke om dere har sett dem, men har noen bilder av ham fra sonenleiren i galleriet på siden min. :P

Joda, har vært inne å stjålet dem alle sammen.! :)

Fine Decoy ;)

Går det fint med apporteringen? :D

Går bedre, nå står han ikke å hyler som en stukken gris vertfall...

Faktisk gikk det som på skinner i går, ventet på komando å ut å hente å tilbake, bare avlevering som ikke har trent på enda... :P

Skrevet

Genialt bilde! :D

Skamme meg, ikke oppdattert siden Mai jo.... :shocked:

Her er vertfall noe av det vi har gjort siste tiden...

Hjeeelp! jeg drukner i d 10cm dype vannet.! :rolleyes:

post-270-1185659247_thumb.jpg

*klipp*

Skrevet
Å en snar visitt til Andøya i Nordland...

post-270-1185659325_thumb.jpg

Oi, han så jo plutselig veldig voksen ut! haha.. Utrolig vakker, da - gleder meg til å se bilder av (og møte) ham som voksen når han har blitt stor og flott! :D

• 4 weeks later...
Skrevet

Djises så fort de vokser. Syns det var "igår" jeg så det første bildet av den lille bollen der han står foran grantrærne. Han ser jo nesten helt voksen ut nå snart :console: Hvordan går det med alt av trening? Fornøyd med kjøpet rett og slett? Lever han opp til retrieverforventningene? :)

• 2 weeks later...
Skrevet
Djises så fort de vokser. Syns det var "igår" jeg så det første bildet av den lille bollen der han står foran grantrærne. Han ser jo nesten helt voksen ut nå snart :D Hvordan går det med alt av trening? Fornøyd med kjøpet rett og slett? Lever han opp til retrieverforventningene? :)

Det går stadig fremover med alt av trening, vi "sporer" vel inn på å holde på mer med blodspor & jakttrening...

Vi er veldig fornøyd med kjøpet, han er og oppfører seg akkurat som jeg trodde en toller skulle, å at han er så matgal er egentlig et pluss siden han da er dønn oppmerksom... Retrieverforventingene, retriever er jo det vi vil ha å det er jo rasen som passer oss best, det er en overhengende fare for at det blir enda en Tuller som neste hund... :icon_fun:

I går var vi på utstilling igjen, valp 6-9, å vi ble BIR, spennende når man har konkuranse av flere tollere... :D

Men bustebartepinnen ble BIR mot to andre vakkre tollere, hanne og tispe...

Bilde ++ fra utstillingen i dagboken

• 2 months later...
Skrevet

På tide med en oppdatering her ja, med bilder av fineste pelsballen fra idag av. Og pelsball er virkelig et kledelig kallenavn på tollertullingen vår for tiden :P Lille Decoy har blitt hele 9 måneder nå, og alt er bare supert med han, han er en drøm å trene med og jakttreningen går det veldig utrolig bra medsyns jeg. Han virker også utrettelig og jobber like godt hele veien uansett hvor lenge vi holder på nærmest, her er det vi som setter begrensningene og ikke han. Han hadde en periode med bråk ved foten, men det ser det ut til at vi har fått under kontroll for nå. Vi satser på debutering på jaktprøve for retrievere iløpet av 08 og jeg grugleder meg til vi kommer så langt :P

Dette bildet har fått den ære av å være skrivebordsbakgrunn på dataen min :P

denlykkelige.jpg

Har tid til og stå og posere i et lite øyeblikk

IMG_7347.jpg

Buster aner fred og all fare ....

IMG_7344.jpg

med god grunn for mister han leken ser det slik ut :lol:

IMG_7394.jpg

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...