Gå til innhold
Hundesonen.no

Når 1 blir 2

Mud

Recommended Posts

Nå har Lyradillen bodd hos oss såpass lenge at vi begynner å bli en solid liten flokk... Jeg husker alle tankene jeg hadde før jeg bestemte meg for å gå for en hund til og alle forestillingene jeg hadde om hvordan det kom til å bli - på godt og vondt. I dag har jeg tenkt mye på hvor veldig anderledes det allikevel ble.. Jeg har jo tidligere hatt 2 hunder sammen, men det har vært hunder som har møttes som voksne så dette ble veldig anderledes.

At det ble til tider slitsomt, det visste jeg. Loke er jo en ung aktiv og krevende hannhund som enda ikke er helt i mål på alle punkter. Han var også svært umoden når jeg bestemte meg for å få inn en valp så jeg visste det ville forandre han på et vis. Han forandret seg utrolig mye! Han gikk fra å være en stor rampete valp til å bli en rolig og sindig voksen (ok, relativt rolig og sindig) helt over natta.

En av mine største bekymringer var første møtet og de første ukene med de to i hus, hvordan jeg skulle skjerme valpen fra en overivrig og glad lekeonkel. Det var fullstendig unødvendig... Loke ignorerte valpen mer eller mindre totalt de første ukene, ga henne bare et vennlig slikk i ny og ne.. Med det resultatet at hun forgudet han fullstendig. Og det gjør hun enda....

Nå den siste måneden eller noe har han endelig begynt å leke skikkelig med henne, tidligere var det å ligge i ro og vente til hun kom bort for så å hoppe rundt henne det lengste han kunne strekke seg til å leke med henne. Sånn bortsett fra et par lekebitt og labbeklask når han ikke hadde sett henne på en stund. Nå kan han tilmed leke med henne inne hvis han kjeder seg veldig...

Han har også begynt å foretrekke henne fremfor turvenner når vi er ute på tur, før prøvde han bare å unngå maset hennes.

Det er selvfølgelig kjempemorro at de to finner tonen, det er jo en av grunnene til at jeg ønsket en hund til. jeg elsker å se på hunder leke sammen og se det samspillet i mellom hunder som er trygge på hverandre. Loke er også en veldig sosial hund som setter pris på å være sammen med andre.

Den gode tonen de to i mellom er jo selvfølgelig ikke bare positiv: jeg ser til tider en "oss og dem" tendens hos de når vi er sammen med kjente på tur.

Dette kommer spesiellt frem hvis vi møter på andre hunder i løpet av turen og ikke starter turen med andre hunder. De er begge glade for å møte venner, men de kan fort begynne å gå sammen om å erte på en av de andre hundene. Ingen av de hundene vi har gått sammen med har brydd seg, men med en mer usikker hund som "offer" så ville det veldig lett blitt ekkel mobbing. Jeg tillater selvføglelig ikke sånt og tar en av mine i bånd. Da roer det seg.

I tillegg har Loke en tendens til å ville passe på Lyra når hun leker med andre hunder. Selv så godt han kjenner de andre hunden så takler han dårlig når de leker brytelek med henne. Han begynner å bjeffe og avlede og prøver å få den andre hunden til å jage på han i stedet. Han blir tydelig stresset av det og frykter en konflikt.

Den beste løsningen jeg har fått på det er å ta han i bånd, da roer han seg umiddelbart, for så å slippe han når det er vanlig jaktlek igjen. Lyra må få lov til å leke liksom. Tipper de faktene går over når Lyra er gammel nok til å be han ligge unna. Det er tross alt liten tvil om hvem som vil bli sjef av de to sånn etterhvert...

De få gangene Lyra har pipi under lek med andre hunder har Loke forandret seg fra en forsiktig gentleman til en morsk irettesetter av den andre hunden på rekordtid. Selv med hunder han tydelig underkaster seg til vanlig går han rett på hvis han tror de gjør Lyra noe.

Han har jo på mange måter den fulle rett til å forsvare valpen "sin" så hvis han bare kommer med en kort og grei beskjed så lar jeg det gå.. det er stort sett det han gjør, han brummer og legger den andre hunden kjapt ned før han er smørblid igjen. Underlig nok så respekterer de andre hundene det, til tross for at de ellers aldri ville funnet seg i noe sånt fra lille pingla.

Jeg er glad for at Lyra lærer å omgåes andre hunder med Loke som rettleder, han er en snill og grei gutt med et tydelig språk. Samtidig så får hun minst en gang i uka leke med andre hunder uten at han er til stede.

Når det kommer til vokting av mat og tyggebein har jeg sett lite til det. Lyra respekterer Loke og omvendt.

De kan fint spise av samme skål det ene øyeblikket før Lyra brått setter seg litt lengre unna og kikker så noe foregår uten at jeg helt klarer å se hva. Jeg har sett etter strammere holdning etc hos Loke men signalene er så ørsmå at jeg ikke ser de. Lyra derimot ser de godt. Han har murret på henne noen få ganger men da har hun tatt mat omtrent ut av munnen hans når han har vært sulten.

Jeg har opplevd han som urettferdig en gang, da stjal han kattemat(våtfòr) fra hylla (ikke spør hvordan han får seg opp, det burde ikke vært mulig) for så å korrigere Lyra kraftig når jeg kom inn på kjøkkenet. Dette var selvfølgelig en slags reaksjon på at han forventet konflikt med meg, men det var ikke greit. Lyra ble redd og matmor ble sint. De var bestiser igjen like etterpå heldigvis..

I det store og hele har Lyra fortsatt dyp respekt for Loke men jeg forventer at dette vil snu innen hun er året. Ikke bare er hun tispe men hun er en sta og tøff tispe. De to er på mange måter som natt og dag: Loke er en mild og snill herremann som gjerne vil bli elsket av alt og alle. Han finnes hverken skarp eller reservert , han minner nesten om en hippie i væremåte: make love not war..og så er vi på en og annen syretripp selvfølgelig ;)

Lyra derimot er akkurat som alle rasebeskrivelsene av Laekenois sa: sta,reservert,skarp, intens, egenrådig, fører(flokk)orientert, og full av klovnestreker. Hun går rett på der Loke løper å gjemmer seg og hun gjør det for full musikk. :rolleyes:

De utfyller hverandre godt synes jeg ;)

Hverdagen byr ofte på dobbelt så mye jobb.

I dag feks var jeg først å trente rundering med Lyra fra 09 til halv 5 (inkl reisevei), når jeg kom hjem var det rett ut for å gå en lang og god tur med Lokeliten som hadde stått alene hjemme i hundegården hele dagen. Han kan ikke rundere pga ryggen, men det betyr ikke at han ikke må få sitt.

Når vi er på lydighetstrening så betyr det mindre tid til sladring og skravling, når den ene har pause i bilen er det den andre sin tur. Nå har det vel hittil blitt mye tid til det allikevel da Lyra stort sett har blitt sosialisert og miljøtrent mer enn lydighetstrent enn så lenge *ler*

Flerhunderiet har faktisk bydd på mindre problemer enn jeg på forhånd trodde, men samtidig har det bydd på noen andre problemer enn jeg var forberedt på. Jeg så faktisk ikke for meg at Loke skulle føle så sterkt for valpen..

Visst er det dritslitsomt til tider, ingen av hundene er av den rolige og late typen liksom, men det er i aller høyeste grad verdt det! Før den lille kom i hus så kunne jeg ikke se for meg at jeg kunne bli like glad i henne som i Loke og var bekymret for om hun ville merke det, men jeg er faktisk blitt nesten like glad i henne allerede. De er begge så herlige på hver sin måte :wub:

Men Loke vil nok kanskje alltid ha en liten ekstra plass i hjertet mitt :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod mye bra her:) Hvor gammel var Loke før du fikk Lyra? Jeg vet jeg skal han en hund til, men har lest så mye forskjellig om når man bør få neste hund, og at det gjerne bør være motsatt kjønn. Har du merket noen fordeler/ulemper ved dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stod mye bra her:) Hvor gammel var Loke før du fikk Lyra? Jeg vet jeg skal han en hund til, men har lest så mye forskjellig om når man bør få neste hund, og at det gjerne bør være motsatt kjønn. Har du merket noen fordeler/ulemper ved dette?

Loke var 2,5 år men svært umoden for alderen. Han er en omplasseringshund og vi har hatt mye å jobbe med, men hverdagslydigheten var stort sett på plass før hun kom i hus. Det eneste han sliter med nå er møtet med fremmede hunder når han er i bånd. Her vi bor er det svært få fremmede overhodet :getlost:

Tipper det er fordeler og ulemper med motsatt kjønn jeg..det er jo noe som heter løpetid og jeg har faktisk tidligere hatt tispe og hannhund som ikke egentlig var venner. De var venner når de følte for og ellers fordi jeg sa de skulle være det. Ikke kult å ikke kunne gå fra dine egne hunder når de var sammen. Disse møtte hverandre som voksne og hannhunden hadde et par problemer så jeg valgte å ikke ta hensyn til den erfaringen. Tror muligens det største problemet kommer hvis man har to tisper som er veldig like i rang, uten at jeg har erfaring nok til å si det for sikkert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint at du tar deg tid til å skrive om dine forventinger og erfaringer. Jeg har selv vært og er fortsatt i tenkeboksen på hund nr. 2. Og syns det er kjempeflott å kunne lese om andres erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint innlegg!

Er selv den lykkelige eier av 2 hunder. Siste medlem av familien har bare vært her litt over 1 måned. Kan fortelle litt om hvordan det har gått her.

Har ei jack russel tispe på 16 måneder, og nå ei til jack russel tispe på 14 uker. Mange mente det var for tidlig med en ny hund nå, og jeg var meget usikker før jeg kjøpte hund nr 2. Men det var noe med at alt bare klaffet så bra. Jeg møtte på en suveren og seriøst oppdretter, jeg fikk en super oppfølging. Og dette kullet var et av de beste jeg har sett på lenge. Så det måtte bli Nemi.

Jeg var meget spent da jeg kom hjem med den nye. Cindy er et ganske rolig eksemplar av jrt, likevel er hun meget strikt på hva som er sitt.Mat, godbiter og leker vil hun ikke dele med noen. Og hun kan være ganske kvass når hun sier ifra. Jeg regnet med at valpen ville bli satt på plass opptil flere ganger. Dette har den dag idag ikke skjedd enda. Fra den dagen vi fikk valpen, så det ut som om Cindy voskte enormt bare over natten. Hun har på en måte blitt mer moden. Hun deler både mat , godbiter og leker. Det har gått over all forventning.

Det er herlig å se den gleden en hund har i en annen.

post-1477-1174247036_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg lo godt når jeg leste dette. Mest fordi jeg kun har èn hund og det du skriver om "de og oss" problematikk opplever jeg også. Pelsdotten føler det sånn når vi er på tur, og jeg prøver febrilsk å fortelle henne at hun er alene om å være hund, men hun står på sitt og oppfører seg deretter. Det hele ender med at vi må gå tur alene fordi hun stresser seg opp over å "måtte" passe på meg og oss.

Jeg har leeeeenge vært i tenkeboksen om å anskaffe en til, men innser at det blir for problematisk. Liker å kunne ta den ene på armen når vi er i butikker og på steder hvor det er praktisk å ha henne som skjødehund. Men jeg savner å ha to, er oppvokst med å alltid ha to hunder, men det får vente til vi flytter ut av byen.

:getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro å lese om erfaringene dine. Har hatt konsekvent to hunder de siste 4,5 åra, men hos meg har det kun vært voksne og unghunder som har blitt skvist inn i samme hjem og fått beskjed om at dette har bare med å gå bra. :getlost: Det har det gjort da, over all forventning. Når jeg nå da alene igjen sitter med løvetannbarnet mitt (collien) og venter på ei pittelita valp er jeg fryktelig spent på hvordan det kommer til å gå seg til... Håper at jeg kan skrive om like positive erfaringer om noen mnd. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom lesing :getlost:

Har vel erfart noe av det samme som deg, både med de to jeg har nå og når jeg har funnet ut at jeg skal ha 2 andre sammen, liksom. At Dina føler og beskytter Emma regna jeg med, Emma er jo valpen til Dina, men at Gubbelille - som egentlig ikke ble sånn "glad i" noen skulle føle noe annet enn avsky for min noe ukontrollerte og viltre pubertetslus Herverket, overrasket meg den gangen. Og konfliktskye Gubbelille som aldri hadde kjempet for sine rettigheter, stilte seg faktisk mellom Herverket og en løs hannhund en gang - veldig tydelig "oss mot deg" - DET var overraskende det..

Har og den samme greia om matforsvar her, forresten - og det er til tross for at begge mine er matvrak (det er IKKE aktuelt å dele samme matskål, da). De respekterer hverandre, og har gjort det hele veien. Når den ene har funnet mat, så er det den sin mat - samme hva. Dina kan gjøre noen tapre forsøk på å lure Emma unna det hun spiser på, men funker det ikke, så funker det ikke, og da er det faktisk greit.

Vi har hatt besøk i helgen av shiba-tispa vi bodde med på hybelen ifjor, hun var jo 6 mnd når Dina og hun ble samboere, og syns at Dina er O'stor Gud. Emma har brukt henne som tyggeleke i helgen - og nå er ikke shibaen redd for å mene noe om andre hunder altså, så det er ikke så voldsomt som det høres ut som - og jeg veit det ikke går voldsomt for seg, for Dina bryr seg ikke når de to leker. Syns hun derimot at Emma blir for vilter (det skjer jo det *kremt*) så blander hun seg, men ikke ved å leke politi som jeg hadde trodd - hun avleder Ems ved å invitere til lek selv, og "overtar" liksom valpen igjen..

Jeg syns det er interessant å se hvordan de er med hverandre i forskjellige situasjoner, hvor lite det skal til av signaler før f.eks leken avsluttes. De kan holde på en stund, også "strammer" Dina seg bare opp - vanskelig å forklare, for det er ørsmå nyanser, bare.. At ørene blir rettere, munnvikene en anelse strammere, kroppen litt rettere, bare småting liksom.. Andre ganger igjen, hender det at Dina bare gir seg, at hun legger seg ned og blir passiv, og da kan Emma dra henne i ørene og manken og hoppe og sprette på og rundt Dina til hun syns det er kjedelig, også er det over.. Har ikke sett noe mønster i hvorfor det noen ganger avsluttes sånn og andre slik, men jeg antar det har noe med humøret til Dinersen å gjøre - noen ganger gidder hun bare ikke mer, andre ganger slutter hun fordi at hun syns det er på tide å roe seg ned, og da syns hun at Emma skal gjøre det også!

Jeg er spent på hvordan dette med rang blir mellom de nå det neste året. Jeg antar at Dina beholder sin posisjon som Dronning, mest fordi at Emma er ei grei jente med stor respekt for sin mor. Men jeg ser jo nå at Dina blir litt strengere i "korreksen" (som det er overraskende lite av med tanke på hvordan folk oppfatter dette med lederskap og rang mellom folk og hund, liksom), valpelisensen er tydeligvis på vei til å gå ut, for vi finner oss i mindre og mindre. Hvilket ikke er noe problem, for de snakker fort men tydelig disse belgerene, og Emma tar stort sett tegninga med en gang :wub:

Det er interessant hvor mye mer streng Dina var med den før nevnte shibaen. Stakkars shibaen hadde jo vokst opp med to snille lekeonkler før Dina kom i hus, og hadde vel stort sett fått gjøre som hun ville med alt. Det var det slutt på når frk. Korrekt kom i hus - man oppfører seg ordentlig, må vite.. Man hopper ikke når man hilser, man leker ikke inne, man stjeler ikke leker, og man forsyner seg ikke av andres mat.. Så streng er hun ikke med Ems - bortsett fra dette med å stjele mat - og jeg lurer på hva som er forskjellen.. Er det alderen til shibaen, at hun var 6 mnd når de møttes første gangen? Eller er det det at Emma er datteren hennes? Lurer på om de skiller på sånt?

- Shibaen ble forøvrig overrasket over at Dina lekte inne nå, det så ut som om hun syns det var helt feil.. Frk. Dinersen leker da ikke inne? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å for en flott tråd - og deilig med gode inngående beskrivelser av samspill - jeg kan bare takke og bukke - for slikt som dette tror jeg er noe av det mest interessante som finnes i hundeverden.

Vi hadde også fryktelig moro av dette med samspill, da lille basenji fikk flat-tomsingen som "toy boy". Vi har alltid hatt mer enn en hund opp gjennom årene, men jeg visste ikke så mye om hundespråk og samspill før - og ergrer meg grønn over alt det jeg har gått glipp av. Noe fikk man jo med seg, det er ikke det, men hovedmomentene gikk meg nok hus forbi - men da vi fikk lille Kakkelakk, da fulgte jeg nøye med ja.

Morsomt å høre at også andre er blitt overrasket over reaksjonen til den voksne hunden da valpen kom i hus. Lille basenji overrasket oss fælt ihvertfall. Hun er jo så skarp og aggressiv at det tok 3 dager før vi våget å ha henne løs sammen med flat-valpen, var jo redd for hun skulle mumse han til frokost - men så feil man kan ta. Jeg har ihvertfall fastslått en ting - vi mennesker har nok mye å lære i forhold til tålmodighet og små valper på valpelisens.. Og all språket da - det foregår så mye man ikke får med seg.

Kark han ertet lille basenji at vi av og til måtte gå inn og fjerne han, hun kjørte i begynnelsen konsekvent "jeg fryser, blir helt passiv" - å gå over gulvet for å drikke litt vann kunne ta henne en halvtime pga den infernalske valpen som skulle bite i henne og leke med henne. Hver gang han hoppet på henne, stod hun som en statue og bare ventet til han ga seg før hun tok neste skritt.

Han hadde det med å dra henne ned av sofaen etter halen når hun lå og sov. De første 7-12 gangene bare sukket hun og hoppet opp i sofaen for å fortsette å sove, men etterhvert ble hun tydeligvis mer og mer irritert - og da brummet hun - Kark pleide da å løpe avgårde så fort de små stabbebeina kunne bære han med basenjien etter. Hun tok han jo fort igjen, men han hadde oppsettet klart han - han slang seg bare på rygg han - så stod hun og knurret litt over han før hun gikk tilbake og la seg. Og så gikk det 3 minutter - og så var det igang igjen - "ring på og stikk av".

Vi hadde også veldig moro av at lille basenji tilsynelatende ikke var fornøyd med Karks hygieniske standard - hver gang han hadde vært ute eller hatt et uhell inne - da var det tid for "skrittvask" ja. Det er mulig at det lå litt mer i det enn bare å rengjøre en liten grisegutt, at han kanskje skulle sjekkes ekstra, spesielt hvis han hadde vært ute.. men komisk var det å se på!

Og lille basenji gjetet han når vi var ute. Det var ikke lov å rote seg bort, det var ikke lov å bli hengende etter og han hadde bare å innfinne seg øyeblikkelig hvis det ble ropt inn - disse tingene var hun veldig streng med - han fikk seg noen ordentlige reprimander. Akkurat dette er ikke typisk basenji-adferd, så jeg lurer litt på om ikke lille basenji brukte samme oppsett som hun selv vokste opp med, hun vokste opp med en schäferblanding som var fryktelig nøye på sånt (og som kanskje er den vi skal takke for a vi har så enorm god innkalling på basenjien og at hun aldri stikker fra oss).

Etterhvert som han ble eldre ble imidlertid lille basenji slappere og slappere med å passe på han ute, og nå gjør hun det ikke i det hele tatt. Hun er fremdeles uendelig tåmodig med han for han er sannelig en slitsom kar. Han vil fryktelig gjerne leke med henne, og av og til leker hun og av og til ikke. Det som er litt rart er at hun ofte knurrer til han når han liksom hopper på henne fra tomme intet, av og til respekterer han knurringen og lusker slukøret bort og andre ganger inviterer han bare enda mer - og så er hun med på notene. Jeg klarer ikke å høre forskjell på de 2 knurrene eller se forskjell på når hun mener "jeg gidder ikke" eller når hun mener "OK da.. siden du absolutt vil leke", men det gjør visst han.

Nei, det er bare så utrolig morsomt å bare se på bikkjene omgåes hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var kjekt å lese!

Jeg skal også skaffe meg hund nr to om ca 1 år. Jeg både gruer meg og gleder meg. Bajas er jo så liten og når en storpuddel kommer i hus, vet jeg ikke helt hvordan det går... Han er en omplasserings hund og han er vandt til å bo sammen med andre hunder. Jeg håper jeg får oppleve like mye positivt som dere har med to hunder :getlost: Selv har jeg ikke hatt to hunder før... Blir spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alltid hatt flere hunder, har alltid hatt nye hunder fra valpestadiet, og har aldri opplevd særlige problemer med det - en ting er valpelisens, en annen ting er at valp som flytter inn = vår, noe som blir ekstra sterkt.

Og det at valp = vår... det fører til ymse situasjoner ute. Frimodige valper kan kjapt lære seg å utnytte den eldre hundens solidaritet og flokkfølelse når den blir litt eldre, og vil markere seg i forhold til andre hunder. Og den voksne hunden kan bli for voktete for andre, noen ganger med urette - andre ganger helt på sin plass.

Senere, når begge er store, så kan det være at BEGGE utnytter det at de er "to på lag" i møtene med andre hunder. Ser på minsten hvordan han godt kunne tenke seg å hive seg på når den eldre tispen sier fra til en hannhund - og da er det ikke akkurat for å "beskytte" henne, siden situasjonen er avklart da, men for å fremme egen sak... han vet at hun vil tre støttende til.

Så det alt koker ned til... er at skal det bli virkelig bra med to, MÅ den første hunden være lydig!

Jeg roper alltid inn én hund når de skal hilse på andre hunder som kommer, det har jeg gjort med alle hundene jeg har hatt - akkurat som jeg roper inn begge hvis vi går sammen med flere andre hunder, der en av de andre kan være litt heftig i hilsingen (midlertidig flokk er også festlig å "bli med på laget" i).

Så må man kunne rope inn den ene, hvis det blir litt styr med valpen. Litt kjedelig å bare gå i bånd. Og så vet man egentlig aldri hvordan den eldste hunden vil bli... jeg har hatt alt fra de som har vært litt likegyldige, til de som har passet på som en hauk... Så man må vite at dette fikser man. Og kanskje har det også litt å si for valg av både rase og individ; at man ikke ender opp med TO usikre hunder som kanskje gjør felles sak og lignende.

Men jeg synes treningsmessig at det er MYE styr med to. Siden begge er ekstremt treningsvillige, så kan jeg ikke ha samvittighet til å trene med en og la den andre være ute av spill - så da blir det gjerne dobbelt opp på meg! For jeg synes det er veldig dårlig gjort å "legge bort" eldstehunden og kun satse på den nye - slik noen gjør (er Loke dårlig, så er det jo noe annet, og han får jo sitt i andre sammenhenger, regner jeg med, så det er ikke deg jeg mener!). Husker hunden til en jeg trente med... som trente med to hunder. Den eldste ble helt fra seg over å høre "sine" kommandoord, og ulte og skrek som besatt når eier trente den unge. Fordelen er at denne konkurransen, dersom man jobber med begge, også får begge til å dra på litt ekstra muligens?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig moro lesing!

Vi tenker også to hunder på sikt, men det er ikke før om 4 år ca.

Må passe til andre planer også, mye som skal klaffe.

Men Peico skal bli ordentlig voksen først, og han skal være et godt eksempel for ny valp.

Moro å lese om erfaringer andre har, så har vi litt mer påfyll på våre planer og tanker.

Men akkurat nå er jeg veldig fornøyd med bare Peico og pusen Meeko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant noen gamle bilder av lek mellom lille basenji og Kark.. Lurer på om jeg får slengt dem inn her.. forsøker jeg.

Bildene er tatt da Kark var 1 1/2 år ca. Det er hans "snik-lekeoppsett" som vises, han sniker seg stille opp i sofaen til basenjien som ligger og sover så godt i en solflekk. Han innleder med å slikke henne på ørene, og hun ignorerer så godt hun kan - sovingen blir bare mer og mer "intens" for å si det slik. Til slutt så tiner hun opp og de begynner å leke - min munn er større enn din munn osv. Det siste bildet viser bare hva slags uverdigheter en respektabel, velvoksen basenji må tåle fra unge, vulgære menn..

Kunne ønske det fulgte lyd med på bildene - Kark han nynner når basenjien leker med han, halen går dunk dunk dunk og så nynner han til, "mmmmmmmmmmm" litt monotont og ikke helt rent men .. nesten en one-dog-band!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så interessant å lese. Jeg har også lyst på to hunder, men jeg er samtidig for redd for å skulle ta meg vann over hodet og at det blir for mye styr.. Derfor holder jeg meg til en.. Regner med at den dagen det skulle bli aktuellt med to, kommer jeg nok sikkert til å være like usikker, så da må jeg vel bare hoppe i det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morro å lese om deres erfaringer :P Morsomt at flere har blitt overasket!

Det er mye slit med to til tider, men det å se de leke lykkelige sammen er verdt det :P

Treningsmessig går det stort sett veldig greit, jeg bruker de litt opp mot hverandre slik Akela var inne på. Ved å binde den ene og leke med den andre for så å bytte..

Nå har ikke Lyra begynt å trene LP enda, hun trenes bare i rundering av organsiert hundesport, men hun blir trent i lek og belønning på treninsgplassen når Loke har pause i bilen.Jeg trener hundene i korte økter og de har gjerne 4 -5 økter hver seg i løpet av en fellestrening. Jenta kan ikke sitt engang, men hun er god på drakamp :) Det har jo vært planen hele tiden, å vente med alt som er av øvelser og heller jobbe med kontakt og lek.

Loke skal forhåpentlig begynne å rundere igjen ganske snart, først må ryggen hans tåle den ekstreme aktiviteten som desverre etterfølges av å ligge stille i bil. Ikke heldig for en vond rygg :)

Så lenge de trenes i like aktiviteter fungerer det fint. Kunne egentlig tenkt meg å prøve litt agility med Lyra men så lenge Loke er for heftig for en uerfaren fører og har ryggproblemer blir det ikke aktuellt. Jeg har ikke ork til å trene hundene i helt forskjellige aktiviteter, det er dagene rett og slett for korte til. Jeg fatter ikke at noen klarer det, men så er jeg mer enn gjennomsnittet glad i sofaen og da :P

I dag var vi ute med nabohundene igjen og jeg så faktisk ingen "passe på valpen" tendenser fra Loke i dag. I dag var det løpeleken med Singha som var det store.. Det er i veldig intense bryteleker han blir bekymret, noe jeg forsåvidt kan forstå, det er jo noe som heter at det er kort i mellom latter og gråt. Han blir også mer bekymret om hun leker med strenge tisper enn med andre hannhunder. Det plager jo ikke andre så mye men det plager han og meg.. og etterhvert Lyra vil jeg tro, når han hele tiden rapper lekekameratene hennes med avledningsleken og bjeffingen sin.

Jeg ble egentlig mest overasket over at han var så mye mer forsiktig med henne enn andre valper. Loke har tidligere vært av typen man må ta i bånd rundt valper fordi han har vært altfor intressert i å leke med de. Ikke har han tatt signalene når de blir redde heller, han skal helst løpe etter og leke jaktlek. For å unngå traumatiserte valper og å måtte kjefte for mye har jeg derfor ikke latt han være løs med de helt små selv om jeg vet at det ikke finnes noe vondt i han egentlig. Han er bare dum og ubetenksom og så altfor altfor glad, mend et hjelper lite når valpene blir redde. Når Lyra kom inn døra her så gikk han og dempet meg noe voldsomt det første døgnet og det så nærmest ut som om han var blitt redd både meg og henne. Rare greier :D

Man skulle hatt en slags tolk så man kunne få vite alt det rare som foregår i mellom to hunder i en flokk. Men samtidig så er det fascinerende å obsevere og prøve å gjette seg til hva som egentlig foregår. Loke kan være veldig røff med valpen noen ganger og til tider synes jeg det ser ut som han rett og slett er slem. Han brøler og biter henne over nakken og knøvler henne skikkelig i bakken. Hadde jeg bare sett på hans holdning så ville jeg blitt alvorlig bekymret.. Men så ser jeg Lyra da..hun spretter opp med halen til værs og går til "motangrep". Det er ingen tegn til annet enn glede i henne så da får man anta at det bare er lek.. Noen sekunder senere er det Loke som ligger "hjelpeløst" på rygg med Lyradillen over seg. Det ser liksom ikke like skummelt ut*ler*

Hilde tok noen fine lekebilder av krapylene i lek med hennes lappske Likka.

Her er det Loke som er bekymret og kjefter litt:

marslek16.jpg

Likka lar seg avlede:

marslek10.jpg

marslek8.jpg

Hva Lyra synes om Loke :P

marslek5.jpg

Det kan jo se voldsomt ut...

marslek21.jpg

"The real boss"

marslek24.jpg

marslek11.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså spent på hvordan det blir å ha to. Pippin er to år og ni måneder når vi får Lille Ullball. Alldeles lydig er han vel ikke, det er noen situasjoner der alt er så himla gøy at mor bare kan stå der med kommandoene sine. Men snill, det er han. Verdens beste bamsefar, faktisk.

Håper at Lille Ullball ikke er like morratrøtt som Pippin, bruker laaaang tid på å få han opp av senga så vi kan gå en liten tissetur. Skal jeg bruke like mye tid på henne også, så kommer jeg forsent på jobb. I starten må jeg nok ta dem ut hver for seg, så det er bare å begynne å øve på å stå opp seks...

Jeg ser for meg at det er endel ting som blir mer slitsomt og tidkrevende enn med bare en hund, men det er jeg innstilt på. Derimot er jeg spent på om det dukker opp problemer som blir vanskelig å takle. At de ikke kommer til å like hverandre, at Pippin kommer til å være innpåsliten, at hun kommer til å henge i pelsen hans og gjøre livet surt for min egen bamsebass... Hvis de to fungerer sammen så tror jeg alt blir bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig moro aa lese om erfaringene dere har gjort. Jeg har jo denne litt spesielle Shaeferen Bengi, som i utgangspunktet forsoeker aa kverke allt og alle som ikke tilhoerer familien. Han vokste opp med sin soester, og ettersom vi fikk begge to nesten samtidig, gikk det greit. Men vi hadde en liten blandingshund ogsaa paa den tiden, og han ble aldrig helt godtatt. Himla liv da alle tre skulle sove med oss i senga, minsten mellom putene, han foelte seg rimelig trygg der! Naa har vi flyttet noen ganger etter dette, og Bengi har vaert alene i ca 4 aar, da jeg ville forsoeke med en liten shaeferjente. Var fryktelig spent paa hvordan det ville funke, og hadde hundetreneren hjemme 3 ganger for aa forsoeke aa faa Bengi til aa tolerere jenta (Connie) Paa denne tiden hadde vi hundene separert, og det ble mye kjefting gjennom vinduene. Saa en kveld etter at treneren hadde gaatt, tok jeg Bengi inn i huset med munnkurv paa, sammen med Connie. Det var rimelig sent paa kvelden, saa de var nok litt slitne begge to. Men Bengi ignorerte Connie fullstendig, la seg ned paa gulvet ikke saa langt fra henne, og etter en times tid saa tok jeg munnkurven av Bengi ettersom jeg var rimelig trygg paa at han ikke ville kverke henne. Det tok ca 15 minutter, saa var Connie over han og skulle leke. Hun ble irettesatt forsiktig, sprang unna noen meter, og saa var det full fart paa han igjen. Naa har de vaert sammen i et par uker, og de fyker rundt sammen inne og ute. Han irettesetter henne fortsatt, men hun tar det ikke saa tungt. En utrolig toeff lita jente! Han respekterer matfatet hennes, (noe hun ikke gjoer) og har bare sett at han var litt for hard med henne da hun forsoekte aa stjele beinet hans! Da sa han fra! Naa tar han som regel beinet sitt og lurer seg ut, men tillater henne aa leke med favoritt leken sin, og passer henne naar hun nermer seg vanndammen i hagen. Men naar hun forsoeker aa leke med papegoyen, saa er det full kontroll. Papegoyen kommer foerst!

Jeg var litt redd for at han skulle begynne aa gjoere fra seg inne for aa markere naar hun tisset paa gulvet, men det har ikke skjedd. Han gaar store omveier forbi der hun har tisset, og ut for aa gjoere fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

I dag påpekte naboen noe når vi var ute og gikk med hundene : Loke passer ikke lengre noe særlig på Lyra når hun leker med andre. Hun kan fint få lov til å leke ganske heftig uten at han går i mellom og/eller avleder :ahappy: Den "sammesvergelsen" de har tydd til noen ganger ovenfor andre hunder er også så godt som forsvunnet, nå er det mer at de begge leker med samme hund men uten den ertingen som kunne oppstå tidligere. Jeg er glad for å se at det gode gamle trikset -"ta hunden i bånd" fungerer over all forventnig fortsatt, nå er det lenge siden jeg har hatt behov for å ta noen av de i bånd av andre grunner enn at Loke må gåes ned etter lek. Før betydde det å ta begge i bånd for Lyra var helt vill etter å herje med Loke når han ikke fikk seg unna, men nå hører hun hvis jeg ber henne la han være i fred. Med mindre det er på begynnelsen av turen og det skjer noe som girer henne veldig opp selvfølgelig, man er da belger :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
    • Skal sjekke den sida da jeg får tid.  Når det kommer til aktivisering har det vært lite i det siste, men alle problemene jeg viser til er helt uavhengig av hvor mye aktivisering han har fått i det siste. I hele sommer feks var det 2 5-minutters turer hver dag, en tur på en halvime og 1 til 1,5 time i en hundepark hvor han kunne springe og lukte og utforske, hvor mellom 10 og 40 minutter hver gang ble brukt til agility, rally lydighet og andre øvelser. Det var da altså 6 av 7 dager i uka i månedsvis. Før også har han fått minst en time hver dag pluss trening. Ren hundetrening vi drev med ellers gjorde han mer sliten, men det hjalp som sagt ikke på noen av problemene nevnt over. Ikke på bjeffing, piping, aggresjon eller noe annet. Nå siste måneden har det ikke vært tid til å følge opp det med så mye aktivisering dessverre.  Så selv om det ikke har vært direkte trening så har det ihvertfall vært aktivisering med egentrening fra min side.  Jeg vil tro at hvis noen har tid til mer aktivisering enn dette så kan han nok være en "bedre" hund. Men det krever vel også at noen er i en situasjon hvor dem ofte kan få besøk av noen som er vant med hund.  Sånn som situasjonen er nå har jeg heller ikke mulighet til å følge opp med veldig mye fysisk aktivitet, fordi skaden jeg har begrenser det til at selv 30 minutter lange turer er å strekke ting og selv det er vanskelig noen dager.  Hvis det hadde vært mulig hadde jeg skulle ønske jeg kunne hatt han videre. Jeg vil fort være i en situasjon hvor dette er et problem som ikke vil fungere videre i hverdagen. Utenom det så har jeg først nå egentlig innsett hvor store verdier på eiendommen som har forfalt fordi jeg ikke takler konstant bjeffing hele tiden. Bjeffingen, sånn utenom hørselskaden, tærer enormt mentalt for det føles som om noen skriker konstant. Jeg har forsøkt noen som har han noen helger innimellom og han er roligere der enn han er hos meg, foreldrene mine og flere anre som har passet han. Eller ihvertfall etter første dagen. Jeg har kontakt med oppdretteren, så kan jo høre om det. Han har prøvd litt gjeting, hvor han spredte flokken i alle retninger og kun var opptatt av å jage. Er også en del jaktinnsikt, så ikke sikkert det er noe han fungerer veldig godt med.  Men ja, jeg ser for meg omplassering er vanskelig. Det krever noen som har erfaring med lignende hunder og som i tillegg har mye tålmodighet. Absolutt alt annet enn lyden er noe som fint hadde gått ellers også
    • Her trenger du definitivt hjelp. Jeg vil anbefale å sjekke https://atferdskonsulenter.no/,  det er mange flinke der over store deler av landet. Jeg er på reise og har ikke hatt tid til å lese nøye gjennom, men mitt første spørsmål er hvor mye aktivisering får han på regelmessig basis? Dette høres ut som en gjeterhund med mye kapasitet, og ta tenker jeg at det er en hund som må få brukt seg nok både fysisk og mentalt hver dag. Du beskriver noe hundetrening "som kolliderte med andre ting", og enkelte episoder/tilfeller, men en aktiv gjeterhund trenger jo fort god trening ihvertfall noen dager i uken og litt småtrening til daglig. I tillegg til nok fysisk. Folk jeg kjenner med border collier og andre aktive hunder trener jo gjerne hundesport et par timer to-tre dager på ukedagene, i tillegg til kurs og/eller konkurranser i helgene, samt lange turer enten med sykkel eller løping.  Av måten du skriver på høres det veldig ut som det eneste du ønsker er å slippe å ha hunden. Det vil være en ganske stor jobb å trene bort mye av denne adferden, og jeg tenker det må være en helt fair vurdering om du ønsker å leve med denne jobben. Å ha hund er en livsstil, og en hund med adferdsproblemer legger mange føringer i hverdagen. Jo mindre mulighet du har til å tilrettelegge hverdagen etter hundetreningen, jo lengre tid vil det ta å få bukt med problemene. Dessverre kan det være vanskelig å omplassere en slik hund, men HVIS det i hovedsak er mangel på aktivisering som er utfordringen så kan det være aktuelt for noen som vil ha en arbeidshund med mer kapasitet. Er han prøvd til gjeting? Har du kontakt med oppdretter? Det kan jo være verdt å høre om de vet om noen som kan være aktuell for å ta over hunden. Eventuelt kan du jo ta kontakt med en av adferdskonsultentene på lenken over og få en vurdering av hunden. 
    • God dag. Jeg skriver her fordi jeg trenger råd og tips for en hund som kan beskrives som vanskelig. Selve teksten kommer etter oppsummeringa: Oppsummert: Hund på 5 år. Hunden lager veldig mye lyd i de aller fleste situasjoner. Det er trent på å stoppe dette med ignorering, belønning for å være stille, rolig, det er brukt omvendt lokking , med mer. Ikke fungert. Hunden er aggresiv mot en del ander hunder. Trening og kjemisk kastrering har ikke hjulpet. Hundens adferd ødelegger de fleste aspekter av livet til eier.   Så jeg har en hund som er veldig energisk og med mye lyd. Det er en gjeterhund, hannkjønn, på 5 år. Energisk går fint. En hund som er hyper, vil leke, spretter rundt i sofaer og maser går egentlig helt greit. Det som derimot er et stort, stort problem, er lyd. Først og fremst bjeffing, men også mye piping. Ikke bare har jeg fått hørselskade av det som hvis verre kan gjøre at jeg sliter med å være sosial, dra på butikken, arbeide, med mer, men det går utover meg mentalt og påvirker alle aspekter av livet mitt svært negativt. Adferden går på at det bjeffes for eksempel når biler kjører forbi utenfor huset. Før var det bare en spesifikk nabo som det ble bjeffet mot og det var ingen måte å avverge det på som jeg fikk til selv de få gangene jeg visste bilen ville passere på forhånd. Nå er det de fleste biler. Det varer jo bare 2-3 minutter med intens bjeffing, stramline hvor han kveler seg selv og røsker tak i båndet hvis han står ute. Er han inne prøver jeg å avverge det, men han vet lenge før meg at en bil er på vei forbi og det er omtrent umulig å reagere fort nok. Men det er trent på at han var ros og belønning for å være stille når noen kjører forbi, når han bjeffer brukes det innkalling og han får ros og belønning for å komme til meg og for å være stille. Det virker til å ha null effekt utenom de gangene han reagerer. Andre ting som gir bjeffing ute er hvis jeg driver med arbeid utenfor rekkevidde for båndet hans. Han kan bjeffe i timevis uten stopp. Det skjer ikke alltid at det er timevis, men det alltid en del bjeffing og det varer alltid minst 10 minutter. Han kan fint ligge å se på og følge med, men det er sjeldent han gjør det uten at jeg blander meg inn. Han bjeffer også da mye mer mot naboen, hvis hunden der er i hagen, selv om han ikke ser den hunden, hvis jeg er ute. Hvis han ligger rolig og får ros for det vil det alltid, hver eneste gang, føre til at han bjeffer kontinuerlig etterpå. Jeg må dessverre si at den eneste måten jeg får han til å være stille, etter årevis med trening på at han får ros og belønning for å ligge stille å følge med, er å fysisk ta tak i han. Løfte han opp, eller legge han i bakken er eneste muligheten. Alternativet mitt eller ser å låse han i bilen mens jeg holder på ute. Selv om jeg ikke har naboer tett på, så forstyrrer det langt unna. Jeg har sett folk som jeg vet bor mange hundre meter unna kjøre forbi og snu hos naboen og tilbake igjen, som der ser ut som bare ville sjekke hvorfor det er så mye lyd her og om en hund står alene i en hundegård eller lignende. Så dette her plager folk som bor minst 400 meter unna. Hvis jeg skal gjøre ting ute, så vil jeg ikke låse hunden i bilen i 8 timer i strekk. Dette her har over de siste årene gjort at jeg på generell basis har gjort veldig lite ting ute. Annslagsvis har jeg ting jeg lett kunne ha fikset ute for et år siden, som har blitt verre og nå vil koste meg mye mer tid, energi og penger å fikse. Verdier for sikkert 50 000 er da ødelagt over at jeg verger meg mot å bevege meg ut for å gjøre ting. Så til dette punktet: Hva kan man gjøre? Jeg har i årevis prøvd å forsterke positiv adferd med å belønne og rose da han er rolig, men hver eneste gang det har blitt gjort i alle år, har det ført til bjeffing. Nå orker jeg ikke gjøre det da han er stille, så han får ikke ros for det, fordi da må jeg fysisk ta tak i han for at lyden skal gi seg. Det neste er jo å være hjemme alene. Han klarer seg helt greit med å være hjemme alene hvis jeg drar tidlig. Men det må være før 8, ellers blir det enormt leven som jeg ikke tror gir seg med det første. Før det er et par bjeff så ok. Det virker da heller ikke som han bjeffer like mye på alt som skjer utenfor huset, men det er nok en del på noe da også. I fjor, etter at han ikke hadde vært så mye alene på 3 måneder, fikk han det for seg at han skulle bjeffe da jeg kom hjem. Jeg har aldri gått inn da han har bjeffet. Det tok to uker før han roet seg og et par måneder før han nå igjen nesten ikke bjeffer da jeg kommer hjem. Første to dagene satt jeg og ventet i bilen i over tre timer før han ikke bjeffet mer. Nå bjeffer han kun da jeg først er ved dørhåndtaket. Dette er noe jeg synes er helt greit. Men den opptreningen igjen for at den bjeffinga skulle gi seg var ekstremt demotiverende. Jeg måtte avlyse alle andre planer for dagene og ofte gjorde det at jeg heller ikke hadde tid til å gå tur med hunden, fordi hele kvelden var borte. Reiser jeg bort senere på dagen og kvelden er det ekstremt slitsomt. Jeg får en hund som er hyper, bjeffer i et sett og som er stresset resten av dagen. Det virker da også som han bjeffer ekstremt mye på alt som skjer utenfor huset mens jeg er borte. Da han var valp trente jeg på å være ute i korte turer og kom inn igjen da han ga seg med å bjeffe. Jeg utvidet det gradvis, men det tok langt tid før han ga seg med å bjeffe. Før jeg til slutt bare måtte «hoppe i det» og la han være hjemme alene, så kom vi aldri under 10 minutter med bjeffing.  Samme hvor mye mental trening som var gjort føre eller hvor lange turer som var gått. Så hva kan jeg gjøre her?  Hvilke andre tiltak er det? Neste punk er lyd innendørs. Han bjeffer ikke så mye inne, «sånn egentlig». Det er når det går forbi noen med hund, med søpledunker og på de fleste biler. Før var det som sagt bare en bil, men nå er det så å si alle. Til gjengjeld bjeffer han ikke like lenge inne som han gjør ute, men lyden er veldig, veldig høy. Det er trent på å avverge situasjoner med innkalling, holde oppmerksomheten borte fra det utenfor, hundetrening og generelt belønning når han er stille. Jeg har for lengst gitt opp muligheten for at han forholder seg rolig og ikke springer til vinduet for å følge med. Dette er samme problemene som ute, sånn generelt. Hovedproblemet, sånn generelt, er jo når det er besøk. Det her gjør at jeg nesten aldri drar på besøk til noen og så å si aldri har besøk eller inviterer folk hit. Det er få som takler å være hos meg, eller som takler å ha han i huset. Det betyr at i praksis må jeg sette han i bilen for seg selv de fleste ganger noen er på besøk. Det varierer fra dag til dag, person til person, men det er ekstremt slitsomt i til og med de beste tilfellene. Når noen kommer er det enormt med bjeffing og noen ganger også hopping. Det er trent på at han ikke får oppmerksomhet av de som kommer på besøk eller meg når han hopper, men hvis jeg ikke gir alle som kommer på besøk hit hørselvern før dem kommer inn døra, er det umulig å ignorere bjeffingen. Personer med apple watch får beskjed om at miljøet dem er vil gi varig hørselskade ganske kjapt etter dem kommer hit. Det er da trent på å ignorere han, så godt det lar seg gjøre, men det er umulig. Han kan som sagt bjeffe timevis på egenhånd hvis det ikke blir tatt tak i. Ingen jeg kjenner er villig til å stå i gangen min i timevis for å vente på at en hund gir seg med å bjeffe. Når man sitter og prater senere, da første runde har roet seg litt, bjeffer han hele tiden når det snakkes. Han har mye lettere for å være stille hvis ingen snakker. Han krever konstant oppmerksomhet og hvis ikke folk tar på han, leker med han, eller bruker kommandoer som han får noe for, så vil det være konstant lyd. Det er trent på at han skal ligge stille, uten å bjeffe, eller bare sitte rolig. Det funker helt til han får ei belønning eller helt til han føler det har gått for langt tid uten belønning. Han blir roligere etterhvert med besøk, men det tar timevis. Fort en 2 til 3 timer, noen ganger lengre. Jeg hadde flere på besøk her for en stund siden. Da hadde jeg før på dagen gått over en time med han, vært 1,5 timer i en hundepark vi hadde leid så han kunne springe fritt og drevet en halvtime med mental trening. Han begynte å bli rolig 4 timer etter at gjestene kom. Ikke har jeg tid til å bruk så mye tid hver gang jeg skal ha gjester over, men likevel er han ikke rolig før de fleste besøk er ferdig. Han har ikke blitt noe bedre på dette i det hele tatt. Jeg får også alt for sjeldent besøk til at det kan trenes på ofte og jeg har ingen måte å gjøre så jeg kan få besøk veldig ofte heller. En av grunnene til det er jo at det er umulig å snakke sammen eller på noen måte ha det normalt sosialt med noen hvis man også skal trene på dette. Dette medfører også store problemer med hundepass også, hvor da foreldrene mine generelt ikke orker bråket. Dem kan ikke ha besøk, det er lyd hver gang noen er ute og noen inne. Du kan ikke reise på butikken uten at den som er igjen hjemme omtrent mister hørselen. Det er blitt så dem ofte både gir kos, oppmerksomhet og belønninger når han bjeffer, fordi dem klarer ikke lengre lyden. Det forsterker jo så klart bare adferden, men alternativet for dem er å låse han ute i bilen mesteparten av døgnet. Alternativet for meg er at jeg aldri får møtt venner hvis jeg ikke har noen muligheter til hundepass. Hva og hvordan skulle man trent på det her? Hva kan man gjøre? For å gjøre lista enda lengre er det også et problem med aggresjon mot andre hannhunder, og i tillegg noen tisper. Forsøkte nå kjemisk kastrering for å se på effekten av det og det hjalp ingenting. Ikke på noen av punktene over og heller ikke på dette. Det virker faktisk som aggresjonen, spesielt mot noen tisper og visse hundetyper har blitt verre. Vi var en del i offentlige hundeparker da han var valp. Det gikk veldig bra veldig lenge, men det var noen krangler som han ble tatt i. I tillegg har det vært flere, da spesielt småhunder, som har gått rett til angrep på han. Senest i fjor vinter var den som sprang løs og kastet seg rett i strupen på han. Han har også blitt angrepet av en aggresiv labrador to ganger, men merkelig nok er ikke dette hundetypen han reagerer mest på. Han er også veldig dominant, noe som også gjør ting utfordrende for andre som også er det. Han deler ikke på godbiter eller leker med egentlig noen andre hunder, annet enn kanskje to. Her har jeg trent med omvendt lokking, avbryte blikkontakt, holde oppmerksomheten hans på kommandoer og oppgaver, belønne for å ignorere og andre ting. Det virker til å ha hatt minimal effekt på adferden. Det gjør at det veldig få andre hunder jeg tørr å slippe han til. Her også lurer jeg på hva man kunne ha gjort for å forbedre dette? Det her er det desidert minste problemet, men det er heller ikke særlig positiv opplevelse for meg, andre hundeeiere eller de som vil passe han. Så er det effekten på meg da. Det her er ikke lett. Jeg har jobba mye med det i perioder, men nå er dette bare ting jeg finner meg i. Jeg har ikke energi, spesielt mentalt, til å forholde meg til det. Bjeffingen får meg som oftest sint og frustrert. Det kreves energi for å bare holde igjen når det bjeffes på det meste fra å fysisk slå, sparke og kaste hunden i veggen. Spesielt da fysisk bli holdt fast , bli skreket til ol er de eneste tingene som stopper adferden, annet enn tid. Jeg har ikke nerver igjen til å la det holde på og ikke energi igjen til å fikse det. Man må takke nei til en del sosialt, fordi det er vanskelig med hundepass og hunden sliter med å være alene på kveldstid. Det gjør at man blir invitert med på mindre ting og det sosiale nettverket minker. Drev på med noe med hundetrening, men det kræsjet med andre ting jeg prøvde på med trening og sosialt. I tillegg er hørselskaden sånn at slike miljøer, i hvert fall regelmessig, kan bli veldig slitsomt. Jeg har da heller ikke ofte besøk og det er så klart mer sjeldent pågrunn av alt bråket og styret. Bare det å dra på besøk hos noen betyr at hunden må være låst i bilen fordi lyden og energien blir alt for mye ellers. Jeg kan heller ikke generelt være med andre hundeeiere, fordi det er en større sjanse for at han reagerer negativt enn positivt på andre hunder. Av alle mine beste dager siste årene er alle uten hund. Har jeg en dårlig dag har den aldri blitt bedre, bare lik eller dårligere. Har jeg en god dag blir det aldri bedre, bare på det beste lik, men alt for ofte dratt ned til en middels eller dårlig dag. En middels dag er de eneste som innimellom blir bittelitt bedre, men alt for ofte blir også disse dagene dårligere. Det pipes også mye til tider, og det og bjeffingen har fått meg innimellom låst innpå badet for meg selv for å komme meg unna. Jeg kjenner at hele meg krymper sammen, hvor jeg nærmest søker en fosterposisjon og hvor jeg blir sittende å glane på ingenting på telefon, på noen dumme mobilspill eller lignende. Hjernen min «kortslutter» og jeg får bare ikke til å fungere ordentlig. Det går utover husarbeid, hunden så klart, og andre obligasjoner jeg har. Ikke minst tar det bort tid fra faktisk avslapping og restaurering, fordi jeg kjenner kropper er superstressa og jeg får ikke til å sette på en film eller gjøre noe som slapper meg av. Jeg har gått i lengre perioder med et stress som noen ganger presser i brystet, eller gir meg hodevondt nok til at jeg bare vil legge meg i et mørkt rom alene resten av dagen. Akkurat nå har jeg det siste året også hatt et problem med et bein som forhindrer meg fra å gå lengre turer uten å ta medisiner. Sånn som det ser ut nå vet jeg ikke om det vil bedre seg og det er ikke funnet noen reel årsak til problemet. Det gjør jo også at man må være mer kreativ på å få ut energi fra hunden, men at det også da generelt er vanskelig å gi det som trengs. I tillegg flyttes det til enten ei leilighet eller rekkehus pga jobb og den lyden vil ikke kunne fungere i noen av delene.   Så det her er det hele. Bare mer enn 3 hele A4 sider med tekst. Jeg har tenkt til å kontakte noen hundeinstruktører for å sjekke hva man kan gjøre noe med. Siste to dagene nå har han ikke vært så ille, så man glemmer fort hvordan det er på det verste. Jeg kunne også skrevet mye mer, men det her er alt for langt fra før.  Alle tips for hva man kan gjøre tas gjerne i mot, men jeg tror jeg må se på en løsning med omplassering, hvis mulig. Samme hvor glad man er i dyret, så tror jeg ikke jeg klarer mer. Spesielt da ikke mine foreldre orker å være hundepasser særlig mer og jeg også skal flytte.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...