Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper som jokker


netteliten

Recommended Posts

Er det normalt at hannhunder på 11 uker parrer sengen sin, puter, katten, etc?

Jeg vet jo at jokking er dominans, men hvordan bør jeg håntere dette?

Å si nei hjelper ingen ting, han fortsetter bare...

Fjerner jeg tingene han jokker på, finner han bare på noe annet.

Det er jo litt tidlig når han er 11 uker, synes jeg.

Ikke opplevd det før.

Kan liksom ikke bli sint heller...

Noen som har noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig og er for å dominere.

Min valp gjorde dette når jeg hadde hatt han i en uke, visste ikke helt hvordan jeg skulle reagere, så jeg tok bamsen bort og sa nei! Og han har ikke jokket ene eneste gang etter det, ikke på mennesker eller andre hunder heller, men nå var jeg kanskje heldig fordi han gav seg fort...

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jokking er nødvendigvis ikke pga av dominans, det kan like gjerne være stressrelatert. Fjern det han jokker på, dersom du har lært hunden en forbudskommando kan du bruke den. Evnt sitt deg ned med hunden å lær han å slappe av (stryking på brystet oppleves som beroligende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig "misforståelse" det der, veldig, veldig mange valper jokker pga stress, IKKE dominans. Jeg ville avsluttet lek o.l., eller fjernet hund/gjenstanden den jokker på, og prøvd å avlede med en rolig aktivitet.. Griseøretygging eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare si at det ikke nødvendigvis trenger å være dominans... Stress eller for mye hormoner kan også være årsaker.

Jeg har slitt ekstremt mye med dette (pga eggstokkcyster på tispa mi), hun startet riktignok ikke med det før hun var ca åtte mnd gammel. Akkurat hva som vil hjelpe for å få slutt på atferden, kommer litt an på hva årsaken er. Tispa mi ble bare verre av kjefting og fysisk straff. Det eneste som hjelper/hjalp (jeg har endelig - for alvor - begynt å merke effekten av steriliseringa - bank i bordet!), var å rolig ta henne ned og holde henne nede på alle fire beina til hun fikk tatt seg sammen selv.

Og hva årsaken er i ditt tilfelle, er vanskelig å si for meg av to grunner

1. jeg har ikke sett situasjonen, og det er derfor vanskelig å si om det er bestemte og avgjørende fellestrekk... F.eks. demping i forkant, at han har blitt gira opp e.l.

2 jeg er ingen atferdsterapeut, selv om jeg dessverre kan alt for mye om negativ atferd i forbindelse med eggstokkcyster

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress?

Det var nytt for meg.

Første gangen han jokket var på tispa til min søster på søndag.

under lek. Tispa er 16 dager yngre.

Jeg så det ikke, var matfar som var ute med de.

Tirsdag jokket han på en pute i lastebilen. Han hadde vært hjemme alene, vi tok han ut på tur, og satt på i lastebilen på vei hjem. Da tok jeg fra han puta, sa nei først.

Så på kveldene hjemme, får han anfall, er litt hyper på ettermiddagen/ kveld, noe jeg antar er vanlig.

Valper har jo mye energi, og da skjer det litt. At matfar kommer hjem, middagstid, han har fått turene sine, sover mye på dagen enda. Og er våken de siste timene før natta.

Er kanskje stress det at han kommer hjem, jeg ikke har all oppmerksomhet til valpen.

At det er hormonelt, tror jeg er litt tidlig, når han bare er 11 uker...

Neste uke skal han vaksineres, han manglet en testikkel da jeg hentet han, om den ikke er på plass, kan det føre til hormonelle problemer?

Men det tror jeg også er for tidlig, om det har noe betydning i det hele tatt.

Jeg skal fjerne det han jokker på, si nei, så teste ut avledning og rotrening.

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stress?

Det var nytt for meg.

Første gangen han jokket var på tispa til min søster på søndag.

under lek. Tispa er 16 dager yngre.

Jeg så det ikke, var matfar som var ute med de.

Tirsdag jokket han på en pute i lastebilen. Han hadde vært hjemme alene, vi tok han ut på tur, og satt på i lastebilen på vei hjem. Da tok jeg fra han puta, sa nei først.

Så på kveldene hjemme, får han anfall, er litt hyper på ettermiddagen/ kveld, noe jeg antar er vanlig.

Valper har jo mye energi, og da skjer det litt. At matfar kommer hjem, middagstid, han har fått turene sine, sover mye på dagen enda. Og er våken de siste timene før natta.

Er kanskje stress det at han kommer hjem, jeg ikke har all oppmerksomhet til valpen.

At det er hormonelt, tror jeg er litt tidlig, når han bare er 11 uker...

Neste uke skal han vaksineres, han manglet en testikkel da jeg hentet han, om den ikke er på plass, kan det føre til hormonelle problemer?

Men det tror jeg også er for tidlig, om det har noe betydning i det hele tatt.

Jeg skal fjerne det han jokker på, si nei, så teste ut avledning og rotrening.

Tusen takk for svar.

Som de andre sier, kan det skyldes stress. Jeg ville fjernet han fra situasjonen, trene litt ro, og hvertfall ikke la han jokke.

Om den ene testikkelen ligger i buken så varmes dem mer opp, og mere hormoner kan bli produsert. Men hvor tidlig man merker at dette går utover bikkja er jeg usikker på. Han er jo fortsatt veldig ung. Så dette er det nok flere som vet bedre her inne.

Kommer ikke den ene testikkelen ned i løpet av over ett år, ville jeg valgt å kastrere han. (jeg har selv hvert borti dette, og som jeg sa, den kan produsere mer hormoner, og det er en større risiko for testikkelkreft).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gå så langt som å si at det som oftest er stress.. Spesiellt på valper som sjelden er dominante liksom.. Jeg kan faktisk måle graden av ryggsmerter på storegutt her etter om han jokker på andre hunder. I dag, på slutten av turen, jokket han litt på ridgback kompisen sin Singha..dette er ikke dominans, det er stress. Noe som tydlig vises i det Singha løfter litt på halen og Loke legger seg flat ned og underkaster seg. Det kunne ikke falt inn Loke å utfordre Singha -Singha = GUD, men det koker i hodet hans når han er sliten og ryggen begynner å verke. Singha er heldigvis smartere enn de fleste mennesker og reagerer med mild påminnelse. Bare sånn "Hei, du, det der er ikke kult" Lyradillen her har aldri ridd på noe men mine foregående valper har ridd når de er trøtte om kvelden eller det har skjedd for mye. Har bare fjernet de fra situajsonen jeg og det har fungert utmerket. Tilmed med han som vokste opp til å bli dominant på ordentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twiggy kan også finne på å jokke, men det er bare på sin egen bamse (tror nok ikke hun vil dominere over bamsen :) ) det skjer som oftest hvis hun er litt gira, gjerne nettopp har vært ute osv. Så det er nok pga oppgiring, men det trenger jo ikke være i så høy grad som stress vil jeg si, kan jo like gjerne være at hunden er litt gira og må få ut energi på noen måte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Twiggy kan også finne på å jokke, men det er bare på sin egen bamse (tror nok ikke hun vil dominere over bamsen :) ) det skjer som oftest hvis hun er litt gira, gjerne nettopp har vært ute osv. Så det er nok pga oppgiring, men det trenger jo ikke være i så høy grad som stress vil jeg si, kan jo like gjerne være at hunden er litt gira og må få ut energi på noen måte :)

Det virker litt rart at ho må jokke for å få ut litt energi, da vil jeg nok heller si det skyldes stress. Men å jokke for å få ut energi, hørtes merkelig ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du noen mønster i jokkingen hans? Er det i noen spesielle situasjoner han jokker mer enn andre? Jeg tror jokkingen kommer av stress, på lik linje med de over. Det er da viktig å bryte mønstret, ikke kun stoppe han når han jokker. Jokker han når han blir giret opp, i forbindelse med lek f.eks, styr leken litt slik at han ikke blir så giret opp. Er det når dere kommer inn fra tur, ja så har dere kanskje gått en for lang tur og han er stresset av det. Tren ro, masse ro i ulike situasjoner, spesielt de situasjonene han begynner å jokke i.

Og når han jokker synes jeg ikke du skal straffe han for det. Avled det eller fjern det han jokker på eller ta han rolig, men bestemt ut av situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en valp jokker tror jeg er veldig normalt, i hvert fall har alle mine gjort det i større eller mindre grad. Jeg har ingen tro på at det handler om dominans når vi snakker om en 11 uker gammel valp. Valper har ikke sånne tanker i hodet.

Min siste valp var fæl til dette en kort periode, og jeg relaterte det til "stress". Stress er vel litt udefinert når man snakker om det i forbindelse med hund, men jeg ser det i sammenheng med at det "koker" i hodet hans. Enten av for mye aktivitet, herjing og heftig lek som tipper litt over, overtrøtthet, "frustrasjon" osv... Og også som tidligere nevnt, for å få ut overskuddsenergi.

Han tok som regel teppet sitt, og jeg avledet og benyttet sjansen til å trene ro (et godt tegn på at hunden trenger hjelp til å roe seg) Han var som sagt ganske heftig med dette en periode, men plutselig var det over.

Nå rir han unntaksvis på andre hunder, noe jeg og relaterer til "stress". Han har heldigvis aldri drevet med dette på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skyldes med ganske stor sikkerhet stress i forbindelse med overstimulering, altså at hunden girer seg opp og ikke klarer å roe seg ned på egenhånd.

Ikke straff for det, det er et veldig godt signal på at ting har gått for langt, og hvis man ikke ser det tidligere, er det greit å ha det signalet intakt, slik at man får det med seg og kan roe ned hunden.

For det er det du må - roe ned hunden når den ikke klarer det selv. Da må man fjerne det stressende elementet, eller roe ned hunden fysisk om omgivelsene ikke lar seg endre sånn umiddelbart. Stryk, kos og rolig tilsnakk fungerer bra på de fleste, om enn noe motvillig til å begynne med.

Edit:

Og ja, det er helt normalt at valper gjør dette, og det har ingenting med kjønnsdrift å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokrates jokker også litt. han er 6måneder, og gjør det kun på ene sofaputen vi har. kan det også være stressrealtert? Har aldri tenkt på det på den måten.? Hvordan ser man om hunden er stresset, og hva er utløsende faktorer for stress? (der er nok veldig mange, men noen som vet de mest vanlige?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er stress da ja, er typisk at han jokker når det har skjedd mye, når det er kvelden og han egentlig er overtrøtt. Spesielt etter helgene når det er mye folk og skjer mye for ham!

Jeg tok bort puta i går, tok han på fanget og roet ned, da sovnet han!

Jeg har tatt bort sengen hans, er den han pleier å jokke på.

Og jeg sier nei, når han jokker og herjer med pus, så koser jeg pus og håper han forstår at katten er min, ikke hans. Jeg vet ikke om noen bedre måter å gjøre det på.

Hun får jo ikke like mye kos nå som Peico er her og tar all plass liksom.

Han er jo aktiv, har begynt å kreve et sitt før han får mat, inn etter tur, og når han jakter på pus.

Håper det roer han ned etterhvert.

Han er jo bare 11 uker, bare liten unge enda.

Så det er utrolig mye som skal læres den lille kroppen.

Nå kjenner jeg meg ikke så bekymret, tusen takk for svar!

Sussa, du lurer på når du kan se om hunden er stresset.

Peico blir helt vill når han egentlig skal sove.

Når vi har folk, blir han yr, det er jo egentlig stress.

Når de er hjemme alene for lenge, er det stress.

Når de er på for lang tur er det stress.

Noen hunder tåler mer/ mindre stress enn andre.

Her er det viktig for meg at Peico alltid roer seg ned, får sove fra en aktivitet til en annen.

Ble turen for lang, så får han ikke så lang tur neste dag.

Prøver å lese ham.

Når han sovner rett etter turen, så var den passe.

Er han hyper etter turen, så var den for lang.

Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...