Gå til innhold
Hundesonen.no

Om å vente på valp

Symra&Pippin

Recommended Posts

LØPETIIIIIIID! Fikk mail fra oppdretter idag om at nå løper den vakre tispen som skal bli moren til min framtidige valp. Det betyr at jeg fortsatt har flere uker igjen av sommerferien min når valpen er leveringsklar. Hvis alt går etter planen...

Jeg tenkte å lage en tråd her med kommentarer til det som skjer på kennelen, og egne tanker. Altså en parallell til SusanneL sin tråd om graviditet og valping, men denne gangen sett fra en valpekjøpers synsvinkel.

Tispen drar til Finland om en ukes tid, der venter Mr. Handsom, håper det oppstår søt musikk og at alt går fint!

Lurer på hvordan jeg skal få gjort noe vettugt idag, kommer vel til å ringe rundt og fortelle dette til masse folk som ikke er det minste interessert, og så må jeg vel surfe litt rundt og se på valpeutstyr, det haster jo...

:baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Gratulerer, den løpetiden var vel etterlengtet!??! Syns du har gått å ventet i evigheter jeg nå! (Og det føltes sikkert ikke noe kortere for deg heller?? :baby: )

Gleder meg til å følge denne tråden, har jo nettopp vært gjennom alt dette! Mitt lille vidunder er blitt hele 4 dager nå! :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi ventet leeenge på. Endelig skjer det!

Har du fortsatt tenkt å hete Heidi/Pippin etter at det kommer en hund til? Eller blir det Heidi/Pippin/*navn på valp*? (vel det er kanskje ikke det du tenker mest på akkurat nå..hihi!) Gleder meg iallefall som en ulv til valpen blir født!! :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint!

Da er det jo bare å begynne nedtellingen - ca to uker til parring, 9 ukers laaaang drektighet og så de siste 8 ukene hvor det faktisk "skjer noe" (du får jo sett den, og se den vokse seg til...).

Og vips, så var det en liten ny valp i hjemmet! Gled deg!

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torsdag drar oppdretter til Finland for å parre. Imens skal vi passe Disco, en am. cocker-tispe for henne. Det ser jeg på som en rørende tillitserklæring! (Vet jo med meg selv at ikke hvem som helst hadde fått passe Pippin i flere dager!). Det blir koselig å ha en ekstra hund en stund, endelig har Sara og jeg en hund hver når vi går tur. Vi tenkte vi skulle introdusere hundene for hverandre med å gå en lang tur. Etter at Pippin har blitt kjent med Disco synes han nok det er greit at hun blir med oss inn. Han blir alltid så forelsket i tisper, så det skal nok gå fint.

Og etter helgen kan vi altså begynne så smått å tenke på valpen vår som en bitteliten celleklump... Da begynner hun å eksistere, liksom :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Siste nytt: Tispen er hjemme igjen fra kjærestebesøk etter vellykket parring!

Det betyr at valpen min kanskje eksisterer allerede! Kanskje er hun en bitteliten prikk ;) Verdens aller vakreste lille prikk!

I det siste har jeg begynt å lure veldig på om hun er svart eller brun... Oppdretteren spurte om vi hadde bestemt farge, og da ble jeg usikker. Har jo vært bestemt på brun lenge nå, men det er veldig fint med kullsort snute og mørkebrune øyne også da! Moren er brun, og faren svart. Faren ser veldig mørk ut på bilder.

Midt i påsken kan vi få vite sikkert om det ble noe resultat. (Men nå føler jeg veldig sterkt at det blir valp).

;) ;) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*flir* det føles som en hel evighet siden parringen til moren til Lyra hehe... Trodde helt ærlig at jeg aldri i verden ville være så heldig å få valp av det kullet og så endte jeg med den beste! (Sånn helt objektivt ;)). Det var grusomt å vente på svar men plutselig så gikk tiden fort allikevel..tiden fra hun var født til hun kunne hentes var derimot myyyye lengre *sukk* Gled deg... hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Fikk nettopp en sms fra oppdretter. Hun hadde besøk av en som er veldig god til å kjenne om en tispe er gravid, og denne personen kjente valper! Hvis det stemmer så er Lille Ullball en oval liten sak på ca 14 mm. Som en liten bønne med andre ord. (Jeg har nemlig surfet litt rundt og funnet en side som beskriver fosterutvikling hos hund).

Ellers har jeg lett etter snuskesøte halsbånd, har så lyst til å konfirmere det hele med å kjøpe noe til henne. Men jeg finner ikke noen som er snuskesøt på den riktige måten. Jeg er ikke tilhenger av rosa blonder og diamanter. Men det må være vakkert og litt feminint. Ikke vet jeg hvor stort det må være heller. Hun skal bruke det fra hun er 8 uker, og det trenger ikke bli for lite med en eneste gang.... Noen forslag til hvilken størrelse jeg må ha? (Ja, det er litt fjollete, men husk at jeg er gravid på en måte :ahappy:)

Det er forresten en bearded collievalp jeg venter på, hvis det er noen som har klart å unnslippe den informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse kan jeg ingenting om til en beardis (tror vi kjøpte førti cm til Tinka, det holdt til hun var fire mnd ca (om jeg husker riktig)), men du kan jo prøve å designe et selv på vibri.com?

Ellers så har de jo noen fine i et skap på Hund som Hobby på Solsiden, men de tror jeg nok er ekstremt dyre - i alle fall med tanke på at det er til en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Størrelse på bånd vet jeg i alle fall... Jeg kjøpte den minste str. de hadde på Zoozupply av båndet Signatur Peru, nylonbånd. Det er 20-30 cm langt (regulerbart), og passet på valpene mine (beardiser, selvsagt) fra de var lev.klare.

Mitt er nå nesten litt snaut for hannen jeg har igjen i kullet (blir 4 mndr nå om 3 dager). Men akkurat DET halsbåndet synes jeg var litt for tykt og grovt for en såpass liten hund. Så jeg ville nok idag kjøpt noe smalere..

Men der har du størrelsen i hvertfall.

(JEG spurte forøvrig Belgerpia hva hun hadde kjøpt til sine belgervalper før jeg bestilte til mine - jeg hadde ingen anelse hvor store de skulle være heller...)

Lykke til med bebisen!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet hvordan du har det!

Jeg fulgte også med fra dagen løpetiden begynte, til hun ble parret, til valpene kom og alle de ukene som følte som en evighet til jeg fikk valpene hjem.

Det er artig og koselig å være med på hele prossesen og ønsker både du, den blivende mor og valpene all lykke til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Nå vet jeg altså størrelsen, og vibri.com var et fabelaktig tips. Den siden har jeg ikke sett før. Nå skal jeg designe et halsbånd som vil vekke oppsikt i inn- og utland! ;)

Ikke for å ødelegge tråden, men finner du valpehalsbånd der? Om jeg ser under galleri så finner jeg en med det, men finner det ikke i butikken dems. Regner med at det er regulerbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er over halvparten av svangerskapet tilbakelagt! Fem uker siden parring idag. Jeg synes det går unna jeg.

Det er to kullsøstre som er parret med to nydelige finske hunder. Oppdretteren sa i en mail nettopp at jeg kunne selvfølgelig velge fra begge kullene. Den brune av søstrene er parret med en svart (helt nydelig) hanne, den svarte med en brun hanne. Jeg synes alle fire er utrolig fine, men jeg har jo ikke allverdens kjennskap til linjer og denslags. Når jeg har forelsket meg i den svarte hannen, så kan det godt komme av at han er spesielt heldig på noen bilder jeg har sett, mer proffesjonell er ikke den vurderingen. Alle fire foreldredyr er topp premierte, så jeg slapper egentlig helt av.

Jeg har sett for meg at jeg skulle ha valp etter den brune søsteren, men hvis jeg åpner opp for det andre kullet også, så har jeg jo (sannsynligvis) flere svarte tispevalper å velge mellom. Angsten for at det skal fødes bare hannvalper kan jeg vel stort sett glemme da.

I helgen reddet jeg unna en gammel dyne som skulle kastes. Jeg kom nemlig på at den kan jeg sy en kjempefin hundeseng av! Skal prøve å finne et fint bomullsstoff til trekk. Det blir Lille Ullball sin seng :icon_confused:

Er dere litt spente på hva hun skal hete? Det er nemlig bestemt for lenge siden! Men det får dere ikke vite før hun blir født, for tenk! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hva jeg leser fra den teksten alene, uten noen annen informasjon, er at valpen er understimulert og finner på ting fordi hun ikke vet hva hun skal gjøre. Min tolkning og mitt svar er selvsagt farget av mine egne erfaringer, og må ikke tas som noe annet enn et subjektivt innspill til vurdering.  Jeg tror hun trenger sterkere lederskap, aka mer veiledning. Valper ikke bare trenger, de ønsker veiledning. "Do this instead," er en fin huskeregel, men det er også å henge litt bakpå. Ideelt sett ligger du frempå med bare "do this" ved å gi henne arbeidsoppgaver(*) før hun finner på noe av seg selv.  *) Lydighetsøvelser samtidig med husarbeid er en fin måte å skvise inn nødvendig kvalitetstid mellom hund og fører i en travel hverdag, mener jeg, og jeg synes ikke en skal vente med å påbegynne lydighetstrening fordi: "Valper skal bare leke mens de er så små." De valpene jeg har hatt, de har tatt treningen som interessant lek og absorbert læring som små svamper.  Jeg ser altså ikke noen grunn til å ikke påbegynne bakpartskontroll og fri ved foten første uka. Gradvis, gjennom å bryte ferdig øvelse ned i å gripe, slippe, bære, lære å apportere ting for levering til deg eller bære noe fra kjøkkenet til vaskerommet for deg, sitt/dekk/stå, innkalling, fremsending til objekt, sitt/dekk/stå med fører ut av syne. Bare begynn. Canis.no hadde vel en masse fine gratis videoer om klikkertrening og gode bøker om både hverdagslydighet og konkurranselydighet. Det er også lettere å "gå tur" om det er helt konkrete oppgaver å fokusere på mens en går.  .. synes jeg
    • Tja, en mellomting hadde vært å foretrekke. Men vi jobbet mye med det på trening, så han vet at mange hundemennesker har godbiter på seg 😆 Har begynt å ha de andre på trening på banen som forstyrelse når vi trener, greit om han ikke trenger å hilse på dommer, banemannskap og publikum hver gang vi er på stevne. Ja han får ofte kommentar om at han er stevnes gladeste hund, lykkelig er han i allefall. 
    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...