Gå til innhold
Hundesonen.no

Manglende respekt for andres meninger


xxx12345

Recommended Posts

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar
merkelig at de som "føler seg truffet" er de eneste som ler.. jeg ser ikke humoren i det heletatt..

Føler meg definitivt ikke truffet jeg heller! Og har på ingen måte ment å henge ut noen.. Men jeg synes mange her er fryktelig skjøre? Dette er internett- hvorfor tar dere dere nær av hva som skrives? Jeg sier igjen: er det ikke gjerne sånn at de som er nevnt her som "den innerste sirkel" ofte er de som kommer med lange, gode og forklarende innlegg på alle slags tråder, alt fra om valper bør kjøpes i butikk, til om lærhalsbånd eller tøyhalsbånd egentlig er best.. Jeg synes de som er nevnt i denne tråden ofte er utrolig flinke til å holde seg rolige og skrive gode svar uansett hvor påståelig, "barnslig" eller usannsynlig trådstarter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ellish, tråden ble ikke laget for at "folk" skulle tenke seg om, tråden ble laget fordi at NOEN folk skulle tenke seg om..

Tja, siden det var jeg som startet tråden så kan jeg vel kanskje si noe om dette. Nei, den ble ikke startet fordi noen skulle tenke seg om, men at alle kan vise litt mer folkeskikk. Det er desverre litt for vanlig å slenge med leppa og kommentere på person istedenfor sak, blandt unge og de som ikke er så unge, blandt erfarne og uerfarne. Det er fullt mulig å si fra på en ordentlig måte om man er uenig og når noen tar feil.

Det jeg finner veldig pussig dog, at en henstilling om å vise hverandre litt mer respekt skulle forårsake en slik diskusjon som har oppstått her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg lest hele tråden. Men jeg har merket veeeeldig forskjellsbehandling. Jeg kan si at jeg er sjokka at ikke flere er utestengt fra forumet da det ikke tok lang tid for meg å få en advarsel. At visse folk får lov til å holde på, og det er ofte de samme gang på gang, det er utrolig...

Det er ikke alltid de har mye saklig å si, de bare er ute etter å kverrulere, og slenge ut ting som rett og slett er barnslig. Og ofte er dette "eldre"(jaja, ikke sååå gamle da) mennesker...

Er virkelig nysgjerrig på hvem som er "medlemmer" i den innerste krets... Dette har da virkelig gått meg hus forbi?! Har ikke lagt merke til forskjellsbehandling eller noen ting...

Dette merket jeg første mnd jeg var medlem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

merkelig at de som "føler seg truffet" er de eneste som ler.. jeg ser ikke humoren i det heletatt..

Ja, det er jo så sant, så sant! "finnes ikke en indre sirkel" Denne tråden beviser jo akkurat at den finnes :D Men er ikke alle som ler som er med i den indre sirkelen, det er det ikke. Flere som bare er overtrøtte tror jeg :D Pleier ikke å være så alvorlig, men når jeg har snakket med flere som er rett å slett redde for å skrive innlegg for de vil ikke få stempelet "dårlig hundeeier eller dyremishandler" da går det for langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vet hva gode gamle Piet Hein ville sagt om denne tråden, noe med at den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig, den har igrunnen fattet begge deler ganske dårlig. Eller noe i den dur.

Siri, jeg har oppdaget at luftbakverk gir fryktelig mye luft i magen! ÆÆÆÆ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo så sant, så sant! "finnes ikke en indre sirkel" Denne tråden beviser jo akkurat at den finnes :D Men er ikke alle som ler som er med i den indre sirkelen, det er det ikke. Flere som bare er overtrøtte tror jeg :D Pleier ikke å være så alvorlig, men når jeg har snakket med flere som er rett å slett redde for å skrive innlegg for de vil ikke få stempelet "dårlig hundeeier eller dyremishandler" da går det for langt..

Jeg har også opplevd dette. Ha faktisk hvert noen som har spurt om jeg vil spørre om noe for dem. Og DA er det ille. De er redd for å uttale seg feil, eller få et "stempel" o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg definitivt ikke truffet jeg heller! Og har på ingen måte ment å henge ut noen.. Men jeg synes mange her er fryktelig skjøre? Dette er internett- hvorfor tar dere dere nær av hva som skrives? Jeg sier igjen: er det ikke gjerne sånn at de som er nevnt her som "den innerste sirkel" ofte er de som kommer med lange, gode og forklarende innlegg på alle slags tråder, alt fra om valper bør kjøpes i butikk, til om lærhalsbånd eller tøyhalsbånd egentlig er best.. Jeg synes de som er nevnt i denne tråden ofte er utrolig flinke til å holde seg rolige og skrive gode svar uansett hvor påståelig, "barnslig" eller usannsynlig trådstarter er.

Jeg synes dere skal lese dette inlegget fra Aya en gang til...

Selv om de som i tråden er betegnet som "den innerste sirkel" har en skarp tunge, er det også de som oftest skriver de lengste og mest informative innleggene. Det er verdt å tenke på at de sitter på mye kompetanse og erfaring, og faktisk bruker mye tid på å svare på alle mulige slags spørsmål.

De setter HUNDEN først, og er opptatt av at hunden skal få et best mulig liv. Jeg er sikker på at alle som bruker litt tid her inne, en eller annen gang har fått ett eller flere gode tips i forhold til trening av hund, bare ved å lese svarene disse har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd dette. Ha faktisk hvert noen som har spurt om jeg vil spørre om noe for dem. Og DA er det ille. De er redd for å uttale seg feil, eller få et "stempel" o.l.

Jepp, det har jeg også opplevd (faktisk flere ganger) Så det er mange ganger jeg spør om ting for andre.. Rett å slett fordi de er redde for hva andre skriver. Og Molly, det er flott at folk skriver lange og informative innlegg! (det er vel derfor vi er her? for å lære av hverandre..) Men man trenger ikke å angripe personen bak innlegget og kalle h*n Dyremishandler ol. Når man tilogmed blir advart av folk mot å henge på dyresonen (som jeg har opplevd) da er det virkelig ille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det har jeg også opplevd (faktisk flere ganger) Så det er mange ganger jeg spør om ting for andre.. Rett å slett fordi de er redde for hva andre skriver. Og Molly, det er flott at folk skriver lange og informative innlegg! (det er vel derfor vi er her? for å lære av hverandre..) Men man trenger ikke å angripe personen bak innlegget og kalle h*n Dyremishandler ol. Når man tilogmed blir advart av folk mot å henge på dyresonen (som jeg har opplevd) da er det virkelig ille..

Vel, det er to ting jeg ikke skjønner...

1) Hvorfor, hvis man er så himla uenig i uttalelsene som kommer, bryr man seg om hva andre, et nick på internett, mener om en....?

2) Hvis man forteller om hundeholdet sitt, og flere forteller at det du driver med ikke er særlig bra, hvorfor ser man da ikke litt på hundeholdet sitt? Kanskje det er noe som kan gjøres bedre og annerledes....? Man skriver vel inn i første omgang for å få hjelp? Svarene som kommer er som regel proppfulle med alternative metoder.

Jeg vet at jeg virkelig ville tenkt igjennom hundeholdet mitt hvis flere av de garva, kompetanserike, erfarne hundeeierene her hadde sagt at jeg nærmest misshandler hunden min (ikke at jeg noen gang, foruten en burdiskusjon, har sett at noen har blitt kalt dyremisshandler) og at det er andre og bedre måter å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man tilogmed blir advart av folk mot å henge på dyresonen (som jeg har opplevd) da er det virkelig ille..

Ja, noe lignende har jeg og opplevd, nevnte dette forumet for ei som var mye på kaninforumet jeg var moderator på tidligere, men hun sa at hun ikke ville være her fordi det var for mye krangling og at folk gikk for hardt ut i innleggene sine. Og dette var ei voksen dame (i 30-40 årene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følelsen av at noen av disse personene som er "redd" sonen, kanskje føler seg truffet, har dårlig samvittighet ovenfor det de har blitt konfrontert med, men ikke vil innse det og så begynner å mase om personangrep?

Bare en hypotese, ingen teori.

Synes at folk kan puste med magen og slutte å ta seg så nær av det folk på andre kanten av landet skriver. Er lett å skrive rett fra leveren på nettet hvor man kan være direkte, i stedet for å skjule seg bak høflige fraser. Pust pust!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er sånn at ikke alle trenger å skrive alt men tenker hele tiden. Er du redd for å få pepper, er det jo en mulighet for at dine påstander er bittelitt på jordet.

Hvis jeg f.eks hadde svart på en slik tråd: "Hunden min koser seg i buret sitt hele natten og mens jeg er på skolen. Når jeg kommer hjem og slipper han ut i hagen, stikker han av. Hvor høyt gjerde syns dere pappa skal snekre?", så hadde jeg nok svart på noe annet enn spørsmålet, både fordi jeg ikke har greie på gjerder og fordi all tilleggsinformasjone forteller at det nok ikke er mangel på gjerde som er problemet!

Dette er et tenkt eksempel, så hvis noen kjenner seg igjen er det helt tilfeldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Ja, noe lignende har jeg og opplevd, nevnte dette forumet for ei som var mye på kaninforumet jeg var moderator på tidligere, men hun sa at hun ikke ville være her fordi det var for mye krangling og at folk gikk for hardt ut i innleggene sine. Og dette var ei voksen dame (i 30-40 årene).

Ja, noen ganger går det litt fort for seg i innleggene...

Jeg har blitt kontaktet på msn, blitt truet med bank osv, pga noen diskusjoner på sonen(og msn), jeg har blitt beskylt for å ha lyve, blitt beskyldt for å misshandlet hunden min, og slikt er ikke gøy!

Syns det er greit at folk ytrer meningene sine, og at folk svarer på andres meninger.. MEN! når folk begynner med å kalle folk dyremisshandler pga av noen innlegg, så blir det litt amper stemning her..Greit at det blir diskusjoner her, men når det blir slengt påstander i alle vindens retninger, så sklir det ut...

Jeg synes forøvrig at moderatorene, og alle i hunde/dyresonen teamet gjør en super jobb! Som tidligere nevnt er de vanlige mennesker de også, og den jobben de gjør for oss er super! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er sånn at ikke alle trenger å skrive alt men tenker hele tiden. Er du redd for å få pepper, er det jo en mulighet for at dine påstander er bittelitt på jordet.

Vel, sist jeg kranglet med .. skulle h*n lære meg en ting eller to om haler på vorstehere, fuglehunder generelt og hvordan man skriver navnet på rasen MIN - ingen av delene hadde h*n selv peiling på.. Da fikk jeg den vanlige, hør nå her lille venn frasen i tillegg til en masse annet - enda h*n sa skrev mye feil som det nesten går an i et innlegg. Da er det jo ikke rart jeg ikke gidder skrive så mye mer i tråder h*n har 'okkupert'?

Det er faktisk mulig å få frem poeng og formidle kunnskap uten å bruke STORE BOKSTAVER og utropstegn! Og uten å kalle folk idioter, dyremishandlere og i mitt eksempel; Analfabeter? Jeg vet det går an, da det forrige store forumet jeg hang mye på fungerte sånn. Folk kunne spørre om alt og få gode svar, uten at de var gjennomsyret med ovenfra og ned-holdning, fiendtligheter og sarkasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt kontaktet på msn, blitt truet med bank osv, pga noen diskusjoner på sonen(og msn), jeg har blitt beskylt for å ha lyve, blitt beskyldt for å misshandlet hunden min, og slikt er ikke gøy!

DET er lavmål det, og kan selvfølgelig ikke kalles noe annet enn et personangrep, fra en som ikke klarer skille person og sak. Jeg har hørt om det tidligere på et annet forum, at en gjestebok på en privat hjemmeside ble bombardert med trusler og bannskap etter en diskusjon på et hundeforum...

Men, sorry alle "unge", jeg TVILER på at dette er noe oss "tantene" driver med. Dette er fryktelig barnslig, og ikke noe man driver med når man har blitt voksen (mentalt voksen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
DET er lavmål det, og kan selvfølgelig ikke kalles noe annet enn et personangrep, fra en som ikke klarer skille person og sak. Jeg har hørt om det tidligere på et annet forum, at en gjestebok på en privat hjemmeside ble bombardert med trusler og bannskap etter en diskusjon på et hundeforum...

Men, sorry alle "unge", jeg TVILER på at dette er noe oss "tantene" driver med. Dette er fryktelig barnslig, og ikke noe man driver med når man har blitt voksen (mentalt voksen)

Ja, det er netopp slik som forekommer på en mange forum rundtomkring. At folk ikke kan respektere meningene til andre, for så å true de osv det er helt bak mål..

Nei, er ikke så mange voksne som driver med dette..Meen, en god del unge mennesker...

Jeg er her på sonen for å lære og for å stille spørsmål. Jeg svarer på innlegg hvor jeg har mine meninger, og det er mine meniger, uansett hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå hadde jeg ikke tenkt å skrive noe som helst i denne tråden - ene og alene fordi jeg mener den er for dum til å fortjene svar, og er generelt ett typisk eksempel for hvorfor det blir ufred. Eller rettere sagt - ett typisk eksempel på hvorfor de som selv mener de er så snille og greie hele tiden får advarsler - mens de som disse snille og greie mener er slemme ikke får det.......

Forvirrende? Ja - mulig det er det for noen!

Ett resultat av forskjellsbehandling? Vel - noen synes å mene det. Jeg mener ikke det - hvilket selvsagt på alle de snille ikke kommer som noen overraskelse sant? Tross alt - en av moderatorene er jo valpekjøperen min - og da må det jo bli sånn - mener "de snille" sant? Det er selvsagt uvesentlig at jeg, og flere av de "slemme", registrerte oss på sonen og var brukere lenge før disse ble moderatorer.

Nå har sikkert mange allerede falt av lasset - erfaringsmessig slutter nå veldig mange av de "snille" å lese videre fordi man er intenst opptatt av å ta det tidligere skrevne som ett personlig angrep - ergo kommer mange av dem ikke til å få med seg forklaringen på hvorfor de "snille" får advarsler og ikke de "slemme" - men forhåpentligvis så får noen det med seg...........

Så - la oss nå se på hvorfor noen ikke får advarsler og andre får........ det er nemlig en vesentlig forskjell nemlig.

Det ER forskjell på å si at jeg synes du behandler hunden din feil når du knøvler den og legger den i bakken - og på å kalle folk DIREKTE for idioter, ondskapsfulle kjærringer, slemme, teite osv.

Jeg og mange med meg kan nok være krasse i våre svar - men forskjellen på oss slemminger som da ikke får advarsler og de snillinger som får det - er at vi holder oss til saken - at de snille tar det som ett personlig angrep og attackerer med barnslig og usakelige innlegg som fører til advarsler er ikke vår feil - sorry.

De som fortjener moderering og advarsler får det uansett om de er de snille eller de slemme

Og Pointerguri - jeg har overhodet ikke moderert meg i min måte å svare på og hva jeg svarer på osv. - jeg er akkurat den samme nå som jeg alltid har vært og har fortsatt de samme sterke meningene som jeg alltid har hatt - forskjellen er antagelig at DU har lært deg å lese HVA som står istedet for å trekke egne slutninger (som garantert mange har gjort lenger opp og er i ferd med å svare på lenge før de har lest ferdig) - samt at du antagelig også har erfart at det er lurt å uttrykke ALT man ønsker skriftlig før man trykker post innlegg - og ikke regne med at folk automatisk forstår hva du mener når du skriver bare halvparten...........

Det kalles å ta lærdom *flir*

.......og jeg føler heller ikke noen trang til å bli satt i bås bare så det er sagt, jeg trenger ingen meningsfeller for å mene det jeg gjør - jeg klarer fint å forsvare mine standpunkt helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...