Gå til innhold
Hundesonen.no

Manglende respekt for andres meninger


xxx12345

Recommended Posts

Nå er ikke jeg noen gammel traver på dette forumet, men har brukt andre foraer flittig i en årrekke. Det jeg har lagt merke til er at dette forumet utmerker seg med ovenfra-nedadholdninger, bedrevitere og rett og slett manglende respekt for andre mennesker, deres valg og meninger.

Dette er rett og slett en henstilling til forumets brukere om å fremvise folkeskikk og være saklige i debatten. Dette finnes nok allerede i forumets regler men det ser ikke ut til at alle bryr seg nevneverdig om det. Man kan selvfølgelig være uenige men det går an å si det på en måte hvor man ikke prøver å latterliggjøre andre.

Skjerpings folkens, vi er da voksne, oppegående mennesker - er vi ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 207
  • Created
  • Siste svar

Veldig enig!

Det er enkelte her på forumet som ser ut til å svare på tråder uten egentlig å ha noen interesse av å diskutere tema, men bare verbalt "halshugge" andre. Jeg synes det er greit å ha en viss temperatur i en diskusjon, men når man innleder med personangrep, så synes jeg det går for langt.

Dessverre har mennesker en hang til å henge seg på "mobben", noe som jeg synes gjenspeiler seg i flere tråder. Man skulle nesten tro at enkelte følte de fikk status her inne av å mene det samme som "halshuggerne". "Followers" er min definisjon av slike...

Når det er sagt så er det faktisk moderatorer her på forumet, men det ser nå ut som om de enten ikke våger å røre Den Innerste Krets, eller ikke evner å se når man ikke lenger diskuterer sak, men person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mange utmerkede eksempler på dette her på forumet ja. Det virker til tider som om brukerne ikke vet hva et ja eller nei er. Det går ikke an å spørre om helt vanlige enkle ting her lenger. Jeg er også overrasket over hvor milde moderatorene er visse steder - denne hundetolk tråden er et godt eksempel på en tråd der ting har tatt helt av, men lite/ingen moderering. Greit med meninger altså, men det går an å ha en viss grunnleggende respekt for at andre også har en fungerende toppetasje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem.. Ja, vi er alle voksne mennesker.. Og voksne mennesker tåler vel at andre mener noe annet enn de, vil jeg tro? I hvertfall de voksne menneskene jeg kjenner - med få unntak :D

Hvem er den inneste krets, forresten? Jeg har tydeligvis gått glipp av noe? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til noe av det samme, er helt fersk her selv så ikke fått med meg at noen "slipper unna", men merker at folk gjerne hugger ut med meninger som det er det eneste rette, istedenfor å debattere. Men synes det gjelder et mindre tall, og sånn er det på alle hundeforum jeg er medlem av. Faktisk verre i hundeforum enn hesteforum, så kanskje det at alderen er høyere i hundeforum gjør det slik?

Er selvfølgelig ikke bra, men har nå lært meg til å bare overse slikt. Om folk vil "hugge huet" av andre med bedreviter tanker og uten argumentasjon skal de få lov. Så kan resten (det vil si de fleste) fortsette med sine debatter og lære masse av hverandre. Er det ikke derfor vi er her? for å utveksle tanker, ideer, argumenter og erfaring for økt kunnskap? iallefall derfor jeg er med (selv om jeg også sikkert kan bli litt "kort" om debatten engasjerer eller provoserer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem.. Ja, vi er alle voksne mennesker.. Og voksne mennesker tåler vel at andre mener noe annet enn de, vil jeg tro? I hvertfall de voksne menneskene jeg kjenner - med få unntak :D

Hvem er den inneste krets, forresten? Jeg har tydeligvis gått glipp av noe? :D

Å mene noe annet synes jeg også er greit, og jeg synes der er morsomt med litt heftige meningsutvekslinger. En annen ting er når man går på person. Det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte.

Den Innerste Krets må vel være sistnevnte, pluss disses vedheng ("Followers"). Det er jo noen gjengangere. Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også, og er vel ikke akkurat de som kritiserer hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Innerste Krets ble jeg klar over etter 3 dager på dette forumet, såpass fremtredende er den (de).

Svarte en gang tilbake med samme mynt, men da fikk jeg advarsel og innlegget ble moderert.. sånn går det når man svarer med samme tone og språk til en som tilhører 'kretsen'..

Har ofte lyst til å svare på tråder som jeg ikke gidder svare på fordi en av de 'aller helligste' har vært der før meg. Det er ikke alltid jeg gidder å svare på alle teite spørsmål og hersketeknikker man får slengt i trynet hvis man er så uheldig å være enig, dermed lar jeg som sagt være å poste noe i mange tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Innerste Krets ble jeg klar over etter 3 dager på dette forumet, såpass fremtredende er den (de).

Svarte en gang tilbake med samme mynt, men da fikk jeg advarsel og innlegget ble moderert.. sånn går det når man svarer med samme tone og språk til en som tilhører 'kretsen'..

Har ofte lyst til å svare på tråder som jeg ikke gidder svare på fordi en av de 'aller helligste' har vært der før meg. Det er ikke alltid jeg gidder å svare på alle teite spørsmål og hersketeknikker man får slengt i trynet hvis man er så uheldig å være enig, dermed lar jeg som sagt være å poste noe i mange tråder.

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem.. Ja, vi er alle voksne mennesker.. Og voksne mennesker tåler vel at andre mener noe annet enn de, vil jeg tro? I hvertfall de voksne menneskene jeg kjenner - med få unntak :D

Man skal faktisk ikke tro at enkelte her på forumet tåler at noen har andre meninger enn dem selv nei. Man kan eksempelvis se på hundetolktråden samt alle burdiskusjoner. Enkelte mener at de sitter med fasiten for alt og alle og aksepterer ikke at andre ikke har samme mening. Holder man seg til sak er det greit men svært ofte blir tonen nedlatende og det forekommer ofte latterliggjøring av personer.

På andre forumer får brukerne advarsler og det fører til slutt til utestengelser dersom man ikke kan holde seg til sak. Jeg tror at man nærmest må komme med direkte trusler og mer til for at noe slikt skal skje her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Innerste Krets ble jeg klar over etter 3 dager på dette forumet, såpass fremtredende er den (de).

Svarte en gang tilbake med samme mynt, men da fikk jeg advarsel og innlegget ble moderert.. sånn går det når man svarer med samme tone og språk til en som tilhører 'kretsen'..

Har ofte lyst til å svare på tråder som jeg ikke gidder svare på fordi en av de 'aller helligste' har vært der før meg. Det er ikke alltid jeg gidder å svare på alle teite spørsmål og hersketeknikker man får slengt i trynet hvis man er så uheldig å være enig, dermed lar jeg som sagt være å poste noe i mange tråder.

Samme her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig nysgjerrig på hvem som er "medlemmer" i den innerste krets... Dette har da virkelig gått meg hus forbi?! Har ikke lagt merke til forskjellsbehandling eller noen ting...

Det har ingen hensikt å "oute" folk, men som en mangeårig deltaker på forskjellige forum, så gjenkjenner man fort symptomene. Når man selv deltar og forsøker å beholde sakligheten, så blir det ofte svært åpenbart.

Har forøvirg også opplevd å bli moderert når jeg mener større brudd på forumregelen har foregått tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden er det dere snakker om? Det er da litt tøysete å lage en tråd, der hensikten åpenbart er å kritisere enkeltpersoner (eller en snever gruppe?) uten å si hvem det er! Hvordan skal man da få anledning til å forsvare seg? Nei, unnskyld meg, men dette ble for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem i all verden er det dere snakker om? Det er da litt tøysete å lage en tråd, der hensikten åpenbart er å kritisere enkeltpersoner (eller en snever gruppe?) uten å si hvem det er! Hvordan skal man da få anledning til å forsvare seg? Nei, unnskyld meg, men dette ble for dumt.

Så det du mener er at det blir mye bedre, dersom man outer personene? :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig at det er forskjellsmodererig på gang...

Har i FLERE tråder sett at det er harde personangrep (personangrep er i henhold til regelverket her inne ikke lovlig) i tråder der den innerste kretsen har svart. Moderatorer har svart i mange av disse trådene, så det betyr at de HAR lest dem...

Om man er verdensmester i ALT så er det jo ikke vits i å være på forum for å lære noe som helst..... Sånn utenom å vise all sin kunnskap.... :rolleyes:

Det jeg syns er skikkelig synd er at folk kvir seg for å svare, skrive og spørr om ting i frykt for å bli stemplet som dumme, uvitende og dyremisshandlere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Det går jo ikke an å være uenig i at det finnes en "innerste krets" nå, for da er man plutselig en av "de", og fratatt evnen til å gjøre opp egne meninger - man er enig med "de" bare fordi man tilhører den "innerste krets", liksom.. Eller er "vedheng"..

For en grei måte å vise at man respekterer at folk er forskjellige og har andre meninger på? "Er du ikke enig med oss og formulerer deg som oss, så er du en av de og da er du respektløs og uten ryggrad nok til å ha egne meninger".. Jeeej..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du mener er at det blir mye bedre, dersom man outer personene? :shocked:

Neida, men jeg mener at jeg ikke aner hvem den såkalte innerste kretsen er og jeg har heller aldri sett noen slik rangordning her på sonen.... Har man noe å kritisere noen for, er det mest realt å ta det med vedkommende direkte. Det går an å sende en PM for eksempel.

Men, jeg kan jo nevne noen navn, jeg da. Takk Lotta, 2ne, Belgerpia, Akela og sikkert flere for at dere gjør Hundesonen til et litt mindre enspora og kjedelig sted å stikke innom. Vi er slett ikke enige i alt, dere er slett ikke alltid enige med hverandre heller, men noen ganger har dere bare så irriterende peiling på diverse små og store hundesaker! :rolleyes:

Edit: Jeg stakk innom den hundetolktråden, såvidt. Det er lov til å synes at sånt er sprøyt! Hvilken rolle spiller det for en som tror, hva en annen syns? Hvorfor er dere som tror så hårsåre her? Bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel.. Det går jo ikke an å være uenig i at det finnes en "innerste krets" nå, for da er man plutselig en av "de", og fratatt evnen til å gjøre opp egne meninger - man er enig med "de" bare fordi man tilhører den "innerste krets", liksom.. Eller er "vedheng"..

For en grei måte å vise at man respekterer at folk er forskjellige og har andre meninger på? "Er du ikke enig med oss og formulerer deg som oss, så er du en av de og da er du respektløs og uten ryggrad nok til å ha egne meninger".. Jeeej..

For min del er det språket og fremtredenen til en del folk her jeg ikke synes noe om. Det er mange kunnskapsrike folk her inne, men det finnes mange måter å formidle kunnskap på. Folk kan være så uenige de bare vil, jeg er ikke av den typen som skal prøve å omvende alle som mener noe annet enn meg - men som sagt mener jeg det er mulig å få frem det man mener uten å kalle andre for tankeløse idioter som bare følger strømmen og neppe er eldre enn 11 år og dessuten dyremishandler?

Også reagerer jeg på at enkelte har lov til å gå lengre med sine innlegg, med tanke på språk og tone, enn de fleste andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en grei måte å vise at man respekterer at folk er forskjellige og har andre meninger på? "Er du ikke enig med oss og formulerer deg som oss, så er du en av de og da er du respektløs og uten ryggrad nok til å ha egne meninger".. Jeeej..

Andre meninger er som sagt helt greit, men PERSONANGREP er ikke greit! Du må da vel se forskjellen? Eller synes du det er greit å ikke diskutere sak, men heller person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å mene noe annet synes jeg også er greit, og jeg synes der er morsomt med litt heftige meningsutvekslinger. En annen ting er når man går på person. Det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte.

Den Innerste Krets må vel være sistnevnte, pluss disses vedheng ("Followers"). Det er jo noen gjengangere. Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også, og er vel ikke akkurat de som kritiserer hverandre.

Dette innlegget er noe av det festligste jeg har lest noensinne, noe sted!

Les sakte:

1: Å mene noe synes jeg også er greit

2: og jeg synes der er morsomt med litt heftige meningsutvekslinger

3: en annen ting er når man går på person

4: det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte

det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte

det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte

det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte

5: Den Innerste Krets må vel være sistnevnte

6: pluss disses vedheng ("Followers")

nemlig! (For Yngvil - det er jo nettopp det DU gjør - du diskuterer PERSON!) Hvordan trives du i den innerste krets?

7: Det er jo noen gjengangere

8: Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også

Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også

Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også

Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også

(Djises christ allmighty! Send advarsler, utesteng "dem" (det er jo bare å titte i nærmeste "hvem var hvor og stilte hva og vant og traff hvem-tråden"!)

9: og er vel ikke akkurat de som kritiserer hverandre

Mneei - vi vil ikke ha noen på forumet her som kritiserer "meg" - men de vi liker minst er dem som ikke "kritiserer hverandre"!

Nivået er ihvertfall på raskt oppadgående!

(Og på en merkelig måte så må jeg nesten få lov å puste lettet ut - for jeg er åpenbart hverken i "den innerste krets" eller en "follower" - er det noen her jeg ikke har kritisert eller vært uenig med, enda?! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette innlegget er noe av det festligste jeg har lest noensinne, noe sted!

Les sakte:

1: Å mene noe synes jeg også er greit

2: og jeg synes der er morsomt med litt heftige meningsutvekslinger

3: en annen ting er når man går på person

4: det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte

det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte

det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte

det å skille disse to tingene ser ut til å være vanskelig for enkelte

5: Den Innerste Krets må vel være sistnevnte

6: pluss disses vedheng ("Followers")

nemlig! (For Yngvil - det er jo nettopp det DU gjør - du diskuterer PERSON!) Hvordan trives du i den innerste krets?

7: Det er jo noen gjengangere

8: Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også

Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også

Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også

Flere av disse har vel møtt hverandre i virkeligheten også

(Djises christ allmighty! Send advarsler, utesteng "dem" (det er jo bare å titte i nærmeste "hvem var hvor og stilte hva og vant og traff hvem-tråden"!)

9: og er vel ikke akkurat de som kritiserer hverandre

Mneei - vi vil ikke ha noen på forumet her som kritiserer "meg" - men de vi liker minst er dem som ikke "kritiserer hverandre"!

Nivået er ihvertfall på raskt oppadgående!

(Og på en merkelig måte så må jeg nesten få lov å puste lettet ut - for jeg er åpenbart hverken i "den innerste krets" eller en "follower" - er det noen her jeg ikke har kritisert eller vært uenig med, enda?! :D )

I rest my case!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg noen gammel traver på dette forumet, men har brukt andre foraer flittig i en årrekke. Det jeg har lagt merke til er at dette forumet utmerker seg med ovenfra-nedadholdninger, bedrevitere og rett og slett manglende respekt for andre mennesker, deres valg og meninger.

Dette er rett og slett en henstilling til forumets brukere om å fremvise folkeskikk og være saklige i debatten. Dette finnes nok allerede i forumets regler men det ser ikke ut til at alle bryr seg nevneverdig om det. Man kan selvfølgelig være uenige men det går an å si det på en måte hvor man ikke prøver å latterliggjøre andre.

Skjerpings folkens, vi er da voksne, oppegående mennesker - er vi ikke?

Aner ikke hva du er jeg - men siden du nå nevner det - jeg tror du må være den som er mest ivrig etter å kommentere andres verdisyn, utsagn og ytringer her på Sonen, du virker som om du er mest opptatt av å være frivillig utskremt kjeftesmelle, og mindre opptatt av sak og tema. Kanskje fordi du ikke har så mye å fare med om hunderelaterte ting, men liker å se ytringene dine på skjermen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig at det er forskjellsmodererig på gang...

Har i FLERE tråder sett at det er harde personangrep (personangrep er i henhold til regelverket her inne ikke lovlig) i tråder der den innerste kretsen har svart. Moderatorer har svart i mange av disse trådene, så det betyr at de HAR lest dem...

Om man er verdensmester i ALT så er det jo ikke vits i å være på forum for å lære noe som helst..... Sånn utenom å vise all sin kunnskap.... :rolleyes:

Det jeg syns er skikkelig synd er at folk kvir seg for å svare, skrive og spørr om ting i frykt for å bli stemplet som dumme, uvitende og dyremisshandlere...

Godt innlegg Silje, signerer med en gang. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: denne tråden handler nettopp om hvordan debattere på en saklig og ordentlig måte. For å poengtere hva som er god og dårlig debatt må man også presisere hva som er dårlig debattskikk.

Hele hensikten med tråden var dog at alle kanskje kan gå litt i seg selv og sin egen fremstillingsmåte her på forumet (enkelte mer enn andre...), for ingen kan med hånden på hjertet si at dette er et gjennomført saklig forum uten personangrep. Ingen oppegående i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...