Gå til innhold
Hundesonen.no

The Dog Whisperer

Mirai

Recommended Posts

http://www.youtube.com/watch?v=zpi8707WItc&NR=1

Ok, få høre forskjellige meninger om dette klippet da? *spent*

Her blir en hund presset inn i en situasjon den helst ikke vil være i, den viser tydelige anfall av gryende panikk og mistrives sterkt i situasjonen. Hva mener dere ville vært den beste løsningen her?

jeg synes han gjorde det på en fin og grei måte jeg.

Ville nok gjort akkurat det samme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 636
  • Created
  • Siste svar

Synes dette programmet er supret! Noen av metodene er kanskje lit harde, men det gir resultater. Hvorfor ikke være åpne for andre ting enn klikker trening og posetiv forsterkning? Synes det er et veldig lærerikt program jeg.

(MEN klikker trening og posetiv forsterkning er de beste metodene synes nå jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Loke.

Jeg ville også gjort det samme med MIN hund, og gjør det i lignende situasjoner der hun går i vranglås. Men da gjelder dette kun enkeltsituasjoner som ikke stikker dypt. Lokking er absolutt tabu! Gjelder å kjenne sin hund godt her.

Som Milan sier: hunden skal "blomstre opp", hvis hunden går inn i katatoni eller apati er man på helt feil spor. Spørs om folk flest ser nyansene her da.. Flooding er ingen metode å eksperimentere seg frem med for uerfarne, så har man et alvorlig adferdsproblem så skal man styre langt, langt unna slike metoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere ikke misforstå da, Akela og TonjeM - JEG er ikke spesielt snill av meg, det er den greia om hvor "grusomt streng" valpemor/andre voksne hunder i husstanden er jeg tok for meg. Jeg er drit lei den myten om at voksne hunder oppdrar valper med fik og deng - og jeg er drit lei myten om at mennesker kan leke valpemoren.

hehe - Jeg mente ikke noe værre med det enn at jeg ikke er en hund, Akela, og derfor ikke kan ha helt det samme kroppsspråket som mine hunder har. Jeg kan ikke bevege på ørene (ikke i den grad ihvertfall), legge leppene over neseryggen eller bruke den ikke-eksisterende halen (jeg er ikke spesielt god på snerring og bjeffing heller, selv om jeg kan både knurre og pipe), så de får ikke lest MEG like tydelig som de leser hverandre. Og nei, jeg mener ikke at jeg ikke kan lese deres kroppsspråk, ei heller at de ikke leser mitt, og jo, jeg bruker kroppsspråk aktivt, men jeg kan ikke pinne valpen, jeg slikker ikke hundene mine i munnvika, jeg snuser de helst ikke i rompa, osv. Om du kan (og vil) "være hund", all respekt til deg for det! Jeg hverken kan eller vil - til tross for at jeg både leser og bruker kroppsspråk.. Jeg er et menneske, og jobber ut fra det, liksom..

Takk!

Så enig.

Jeg er møkkalei av å liksom basere hundetrening utifra hva hunder (eller ulver) gjør med hverandre!

Takke meg til å jobbe utifra det enkle og ganske innlysende faktum at jeg er menneske som du sier.

Milan pjatter og tjatter noe forferdelig i disse programmene sine. MYYYYE viss vass i min mening.

Men som noen andre nevnte her, så er det noen meget enkle gullkorn i mellom, som er innlysende og selvsagte saker for de fleste, men som absolutt er på sin plass til noen hundeeiere. Eksempelvis: Gå tur med hunden din!

Jeg har sett et par episoder med han og kan ikke si at jeg er over-imponert. Det eneste han har lært eierne (i de episodene jeg har sett) er å sette grenser for hundene sine. Oi, liksom..... Utrolig at hundene ble mer lydige når de fikk klare grenser.... :whistle:

Nettopp.

Egentlig er jeg forbauset over så mange her inne synes hans metoder er greie, og at canis gjør det de gjør for penga! *flirhøyt*

Jeg hadde først bare sett et par program og bortsett fra alt pjattet syntes jeg ikke han var så ille. Jeg har da vært borti andre metoder før jeg som en del andre. Men når jeg så litt mer på en del klipp, og tenkte gjennom hva han i det store og hele formidlet til alle som så på, - så er jeg heelt enig i canis sitt opprop.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Bakgrunnen for oppropet til Canis er en direkte respons på den offisielle uttalelsen til etolog Randi Helene Tillung og Gry Løberg (Manimal). Hvor mange har lest den egentlig? Det tar noen minutter, men gjør det - les den! Så ser dere hva dette handler om.

http://www.etologi.no/2008/04/cesar-millan...-som-brler.html

Vel, etter min mening har du både rett og litt urett Ylva. Faktum er vel at først var Milans programmer i flere tråder ganske heftig diskutert på Canis. Så følgte Canis sin ledelse opp med et opprop om at programmet måtte tas av sendeskjema og viste til at det blant annet kolliderte med canis sin "humanistiske" treningsprofil og refererte også til Løberg og Tillungs uttalelser m h t Milans treningsmetoder og dyrevelferd. Deretter ble oppfordringen om å underskrive oppropet spredt via NKK sin mailliste vistnok uten NKK sin godkjenning til et ukjent antall av NKK sine medlemmer og nå også formidlet via Facebook.

Ellers er jeg enig i din oppsummering. Jeg synes fortsatt at det er betenkelig at canis vil hindre voksne mennesker i å vurdere hvilke programmer de ønsker å se og selv gjøre seg opp en mening om Milans metoder. Og så savner jeg initiativ fra noen som har kunnskap og mulighet til å vise et "smalt" hundeprogram a la Milans i alternativ trening av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til Loke.

Jeg ville også gjort det samme med MIN hund, og gjør det i lignende situasjoner der hun går i vranglås. Men da gjelder dette kun enkeltsituasjoner som ikke stikker dypt. Lokking er absolutt tabu! Gjelder å kjenne sin hund godt her.

Som Milan sier: hunden skal "blomstre opp", hvis hunden går inn i katatoni eller apati er man på helt feil spor. Spørs om folk flest ser nyansene her da.. Flooding er ingen metode å eksperimentere seg frem med for uerfarne, så har man et alvorlig adferdsproblem så skal man styre langt, langt unna slike metoder.

Nettopp... Folk flest ser ikke nyansene...derfor hadde det faktisk vært like ille med et program om en hund som ble trent med godbiter og klikker i en slik situasjon, selv om det for den hunden hadde vært den beste løsningen! På en annen hund kunne det forsterket frykten og skapt et lite nervøst vrak alà den Milan viste frem her. Er det noe særlig bedre for hunden?

Nok en gang: jeg synes ikke slike klipp som det med Emily er særlig underholdene, faktisk synes jeg det er helt forkastelig. Jeg synes mye av det fyren sier er det reneste vrøvl,(mulig han må kaste rundt seg med slike floksler for å blir fortsått, hva vet jeg) men mye av det fungerer også. Men poenget er at uansett metodevalg så er det skummelt å vise slik på tv, misforstått "snillhet" kan være like slemt som en gjennomtenkt korreksjon er man inkosenkvent eller misforstår situasjonen.

Derfor synes jeg faktisk ikke at det hadde vært så fryktelig mye bedre om det var et program om problemhundhåndtering alà canis, det ville allikevel vært en hel haug med folk som havnet helt på bærtur og gjorde alt så mye mye verre.

Jeg skulle gjerne sett at slike programer ikke fantes og at de helelr viste programer om ren hundetrening, men faktum er at det sikkert blir for kjedelig for den gemene hop..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Derfor synes jeg faktisk ikke at det hadde vært så fryktelig mye bedre om det var et program om problemhundhåndtering alà canis, det ville allikevel vært en hel haug med folk som havnet helt på bærtur og gjorde alt så mye mye verre.

Jeg skulle gjerne sett at slike programer ikke fantes og at de helelr viste programer om ren hundetrening, men faktum er at det sikkert blir for kjedelig for den gemene hop..

For kjedelig for den gemene hop - ja kanskje - men likevel. Jeg hadde inntrykket av at da TV2 viste programmet om hundetrening som foregikk i Enebakk utenfor Oslo var det ganske stor interesse blant hundeinteresserte. Jeg vet ikke hvor mange nyregistreringer NKK har årlig og hvor mange nye valpekjøpere som årlig kommer til blant hundeeierne, men jeg tror at å vise et treningsopplegg med forklarende kommentarer om hvordan og hvorfor kombinert med klipp fra ulike former for IRL trening og konkuransser på et mer "avansert" nivå kunne ha noe for seg?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeviskeren har èn god ting med seg. Han lærer opp folkene! Han får hvermannsen til å forstå at hunden trenger turer og aktivisering for å fungere i flokken.

Hva med et nytt norsk program? Det kunne tatt for seg omplasseringshunder i Norge. Med hundetrenere som går inn og forteller hva hunder trenger for å trives. Og som kan forklare valpepreging, pubertetene osv på en saklig måte, og med forskjellige tips til aktivisering av valp og unghund?

Da hadde en slått to fluer i en smekk. Fått blest om omplasseringshundene og lært opp sofasliterne med overaktive/understimulerte (bordercollier?)blandinger. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at folk her inne mener hunder som levde før klikke "relgionen" slo rot, ikke var lykkelige og plaget?

Det viktigste her er hvordan hunden får det etterpå i mine øyne, og hunder som har såpass problemer som de han fyren her driver med virker jo som oftest å få det bedre.

Ja visst er noen av metodene litt voldsomme for en som kun trener med posetiv forsterkning, men så lenge de virker og hundene ser ut til å trives med sin nye plass i sine familier må jo det være det viktigste.

Fyren har gammeldagse metoder, men han gjør disse igjen meget godt og får hundene til å finne sin plass i hjemmet.

At han også lærer hundeeiere som tydeligvis ikke har satt seg inn i hva det vil si å ha hund, er også veldig bra.

Ta sist gang jeg så..

Her var det 3 hunder som var reddet fra New Orleans etter orkanen, og den ene var tydelig aggresiv og hadde glefset etter flere veterinærer osv.

Ceasar ba om å få denne og de 2 andre som var verst stilt, for å gi dem en ny sjanse.

Ville denne hunden gått "vanlige" veien hos en adferdsspesialist, ville den trolig knurret og glefset litt og med en gang fått dødsdommen sin. (Ref. Animal Rescue m.m).

I stedet fikk alle 3 komme til hans hundeskole, og etterhvert fant de sin plass og ro igjen til å fungere uten tegn til aggresivitet.

Virker veldig brutalt å bare slippe dyrene inn osv til alle de andre, men noe må han jo gjøre rett, ettersom han ser ut til å lykkes godt med sine metoder og teknikker.

Sensur og boikott opprop er slik kristen-fundamentalistene kan holde på, og liker du ikke hva som går på tv er det bare å bytte kanal;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at folk her inne mener hunder som levde før klikke "relgionen" slo rot, ikke var lykkelige og plaget?

Det viktigste her er hvordan hunden får det etterpå i mine øyne, og hunder som har såpass problemer som de han fyren her driver med virker jo som oftest å få det bedre.

Ja visst er noen av metodene litt voldsomme for en som kun trener med posetiv forsterkning, men så lenge de virker og hundene ser ut til å trives med sin nye plass i sine familier må jo det være det viktigste.

Fyren har gammeldagse metoder, men han gjør disse igjen meget godt og får hundene til å finne sin plass i hjemmet.

At han også lærer hundeeiere som tydeligvis ikke har satt seg inn i hva det vil si å ha hund, er også veldig bra.

Ta sist gang jeg så..

Her var det 3 hunder som var reddet fra New Orleans etter orkanen, og den ene var tydelig aggresiv og hadde glefset etter flere veterinærer osv.

Ceasar ba om å få denne og de 2 andre som var verst stilt, for å gi dem en ny sjanse.

Ville denne hunden gått "vanlige" veien hos en adferdsspesialist, ville den trolig knurret og glefset litt og med en gang fått dødsdommen sin. (Ref. Animal Rescue m.m).

I stedet fikk alle 3 komme til hans hundeskole, og etterhvert fant de sin plass og ro igjen til å fungere uten tegn til aggresivitet.

Virker veldig brutalt å bare slippe dyrene inn osv til alle de andre, men noe må han jo gjøre rett, ettersom han ser ut til å lykkes godt med sine metoder og teknikker.

Sensur og boikott opprop er slik kristen-fundamentalistene kan holde på, og liker du ikke hva som går på tv er det bare å bytte kanal;)

Den har jeg og sett, og ja, de hundene hadde ikke vondt av den behandlingen de fikk. Men disse hundene er jo "ingenting" i forhold til hvor ødelagte mange av de andre hundene han faktisk er mye værre med. DER er det jeg reagerer.

Husker en episode om en stor, voksen hund som hadde blitt funnet i en hage. Han var tynn og lenka han sto i hadde vokst inn i halsen hans. Han var usosialisert og livredd mennesker. Etterhvert begynte han å blomstre mer og mer opp hos de som fant han og de fikk han opp i vekt. Men ettersom vekta kom på kroppen og hunden fikk mer energi så ble han bare mer og mer aggressiv. Dette var en gammel "ur-rase" av noe slag, og Cesar kom inn til dem og tvang hunden med inn i huset deres (hvor den var fryktelig usikker og aggressiv, utendørs var han en annen hund) og "temmet" denne hunden så å si i lufta med munnkurv og dette fæle båndet rundt halsen. Han påsto at han temmet et villt dyr, og at det han gjorde MÅTTE gjøres. Hunden fikk ikke luft og jeg så tydelig at det røde halsbåndet til Cesar fungerer som en strupelenge i tillegg til å sitte stramt fra førav. Han løsnet ikke på halsbåndet før hunden lå på siden på gulvet og hadde gitt opp på livet. Hunden GA OPP. Den går inn i "okei, nå driter jeg i om jeg dør eller lever"-mode.

Er DET greit? SKAL alt fikses koste hva det koste vil? Hadde ikke hunder med dårlig psyke og for mye dårlig bagasje som sliter på livet deres NÅ hatt det bedre i hundehimmelen enn å bli utsatt for så sterk psykisk og fysisk press?

JEG tror den hunden hadde hatt det bedre i hundehimmelen jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har jeg og sett, og ja, de hundene hadde ikke vondt av den behandlingen de fikk. Men disse hundene er jo "ingenting" i forhold til hvor ødelagte mange av de andre hundene han faktisk er mye værre med. DER er det jeg reagerer.

Husker en episode om en stor, voksen hund som hadde blitt funnet i en hage. Han var tynn og lenka han sto i hadde vokst inn i halsen hans. Han var usosialisert og livredd mennesker. Etterhvert begynte han å blomstre mer og mer opp hos de som fant han og de fikk han opp i vekt. Men ettersom vekta kom på kroppen og hunden fikk mer energi så ble han bare mer og mer aggressiv. Dette var en gammel "ur-rase" av noe slag, og Cesar kom inn til dem og tvang hunden med inn i huset deres (hvor den var fryktelig usikker og aggressiv, utendørs var han en annen hund) og "temmet" denne hunden så å si i lufta med munnkurv og dette fæle båndet rundt halsen. Han påsto at han temmet et villt dyr, og at det han gjorde MÅTTE gjøres. Hunden fikk ikke luft og jeg så tydelig at det røde halsbåndet til Cesar fungerer som en strupelenge i tillegg til å sitte stramt fra førav. Han løsnet ikke på halsbåndet før hunden lå på siden på gulvet og hadde gitt opp på livet. Hunden GA OPP. Den går inn i "okei, nå driter jeg i om jeg dør eller lever"-mode.

Er DET greit? SKAL alt fikses koste hva det koste vil? Hadde ikke hunder med dårlig psyke og for mye dårlig bagasje som sliter på livet deres NÅ hatt det bedre i hundehimmelen enn å bli utsatt for så sterk psykisk og fysisk press?

JEG tror den hunden hadde hatt det bedre i hundehimmelen jeg.

Enig i det du sier Anikken. Ellers for å oppklare en ting ang henging:

Hentet fra Randi Helene Tillung sin blogg:

På mennesker er det slik at når man blir strupet på denne måten med en renneløkke, så får man umiddelbar en effekt hvor man svært raskt får nedsatt bevissthet eller blir bevisstløs. Dette er imidlertid ikke fordi at man ikke får puste (oksygenmangel), men fordi man stenger blodforsyningen til hodet (hjernen).

Hvis man gjør dette hardt nok blir man bevisstløs på sekunder. Dette har altså ikke noe med luftmangel å gjøre. Effekten av oksygenmangel tar lengre tid. Man vil altså ikke få like rask "effekt" på hunden ved å holde for munn/nese slik at den ikke får puste.

Etter min mening er det reduksjon eller opphevelse av blodsirkulasjon til hjernen som er det farligste med bruk av slike halsbånd. Hvis bevisstløsheten kombineres med en kroppsstilling som gjør at man ikke har frie luftveier kan det medføre døden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville personlig aldri gjort dette mot min egen hund, så synes vel ikke det er greit.

Men har ikke sett episoden det siktes til så blir vanskelig å si hva jeg synes er beste løsning.

Er jo selvsagt ting og episoder som gjør meg nesten sint, men av amerikanske hundeprogram er det faktisk av de mer humane jeg har sett. Man har endel kulturforskjeller på oss når det kommer til læring og metoder.

Synes allikevel at det meste han gjør virker til å hjelpe både hund og eiere, og de som ser på har jo et hode til å bruke selv for å finne ut om dette er noe som føles rett for seg og sin hund.

Blir bare litt mye hysteri og hylekor for hva jeg kan se det er grunnen til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man VET altså at disse hundene - inklusive Emily pitbull - BLIR kvelt?

Hvordan VET man dette? Fordi man har sett det på TV eller YouTube-klipp? Jeg antar dette gjelder ekspertene også, som drar i vei om dyremishandling og oppfordring til dette?

Jeg ser ikke helt det samme som dem, jeg ser en hund som gir opp ja - og det er ikke alltid behagelig å se på, men det er heller ikke hundeslagsmål eller utagering heller.

Jeg synes forøvrig det er litt kjekkaseri å anta at vi som diskuterer det her, ikke har lest det som Tillung og Løberg skriver. Derimot er det interessant å se at Canis tar inn annonser fra den som måtte betale - money talks, tydeligvis. Godt poeng fra den som observerte det.

Dette skrev TMZ (kjendisnettsted, som er kjent for riktig så etterrettelige kilder) i 2006:

http://www.tmz.com/2006/10/20/bad-dog-whisperer/

"World-renowned dog trainer Cesar Millan is taking some serious heat for methods used on his hit show "Dog Whisperer." The American Humane Association recently deemed some of Millan's techniques "inhumane, outdated and improper." Now, as the show gets ready to launch its third season, TMZ has learned that the widely respected organization tried to get the show pulled from the air.

The group claims they were forced to take action after witnessing "numerous inhumane training techniques" on the show, including one instance where they claim a dog was partially asphyxiated after it was pinned to the ground by its neck. "We wanted National Geographic to pull the show" Bill Torgerson, Vice President of Animal Protection Services for American Humane Association, tells TMZ.

But the National Geographic Channel stands behind their star, claming that owners of several of the allegedly "abused" animals contacted them and praised Cesar for his work. When contacted by TMZ, the channel pointed out that the show has received a seal of approval from multiple respected professionals and animal organizations."

I kommentarene fra leserne står det videre å lese:

"My daughter and her dog (Emily, the Pitbull) were featured on Dog Whisperer. It was the best thing that ever happened for Emily. Ceaser showed my daughter training techniques, and made very helpful suggestions. I don't believe that Emily would be the happy dog she is today had it not been for Mr. Milan."

Posted at 6:34PM on Oct 20th 2006 by Cherry Poppens

Men eierne vet kanskje ikke best - det vet noen norske eksperter som har sett noen YouTube-klipp?

Ja, det er omdiskuterte metoder - det er tydeligvis ALLE de mer eller mindre såkalt tradisjonelle metodene. På Canis har diskusjonstråder om Nordenstams hundeskole regelmessig utløst rene "hat-angrep", gjerne fra dem som ikke har vært der selv, men som VET likevel.

Nå har Nordenstam fått amerikansk avløsning tydeligvis, og da kan man tydeligvis ta enda mer i - og blåse i sannhetsgehalt og etterrettelighet rundt påstander. For dette ER en diskusjon, mye ER påstander, og mye ER meninger.

Påstandene om oppfordring til dyremishandling, for eksempel, holder ikke helt vann - fordi man lettvint ser bort fra i "utrengsmål". Samme paragraf gjør at Tillung for eksempel går kraftig imot strømming av annet enn jakthunder på sau, fordi de andre "bare kan holde hundene sine i bånd når det er båndtvang". Neida, blås i de som bor i sauenære områder, at det kan skje uhell som gjør at hunder kommer seg løs, og at det er dødelig for hundene. De lider jo grusomt i det ene sekundet, så da er jo ingenting annet å bry seg om. Jeg har også strømmet ikke-jakthunder, rett og slett fordi jeg var redd for konsekvensene av et uhell når vi var på fjelltur og lignende - jeg er ifølge Tillung da dyreplager.

Loke er nok også en reinspikka dyreplager, så blås i at Lokedyret har et lykkelig liv, at du har fått ham til å fungere strålende, og at han lever i beste velgående - du burde nok dullet mer med ham, og heller avlivet ham hvis dette ikke virket, skal man tro noen debattanter... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden fikk ikke luft og jeg så tydelig at det røde halsbåndet til Cesar fungerer som en strupelenge i tillegg til å sitte stramt fra førav.

Jepp, kjekkaseri å hinte om at folk ikke hadde lest Randi Helene Tillung eller Gry Løberg :rolleyes: Herregud, det må da gå an å opplyse forsiktig om at det ikke var det som var skjedd, den fikk blodtilførselen til hjernen stoppet.

Edit 1: Det er en viss mulighet for at du, Akela, hintet til noen andre enn meg :whistle:

Edit 2: Ser i ettertid i at jeg har litt vel såre tær *lese og tenke skikkelig er lurt*. Se bort i i fra dette innlegget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man VET altså at disse hundene - inklusive Emily pitbull - BLIR kvelt?

Hvordan VET man dette? Fordi man har sett det på TV eller YouTube-klipp? Jeg antar dette gjelder ekspertene også, som drar i vei om dyremishandling og oppfordring til dette?

Jeg ser ikke helt det samme som dem, jeg ser en hund som gir opp ja - og det er ikke alltid behagelig å se på, men det er heller ikke hundeslagsmål eller utagering heller.

Altså,nå har ikke jeg sett Emiliy-klippet,da jeg ble kvalm nok av hvordan han tok for seg den hunden som Anniken skriver om. Og jo, der ser man at hunden blir kvalt. Ser man ikke det,så er det bare å høre på de fæle gurglelydene hunden lager det,og se på resten av kroppspråket! Og disse halsbåndene til CM er vel nettopp konstruert slik at de skal sitte tettest mulig oppunder strupen? Så at fyren er fan av å "stramme litt ekstra" er det vel ikke noen tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså,nå har ikke jeg sett Emiliy-klippet,da jeg ble kvalm nok av hvordan han tok for seg den hunden som Anniken skriver om. Og jo, der ser man at hunden blir kvalt. Ser man ikke det,så er det bare å høre på de fæle gurglelydene hunden lager det,og se på resten av kroppspråket! Og disse halsbåndene til CM er vel nettopp konstruert slik at de skal sitte tettest mulig oppunder strupen? Så at fyren er fan av å "stramme litt ekstra" er det vel ikke noen tvil om.

Nå uttaler jeg meg generelt siden jeg har sett for lite av programmet til å uttale meg om det spesielt.

Men - dersom resultatet blir en velfungerende hund som eier har stor glede av, er det ikke da bedre enn at hunden avlives?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kjekkaseri å hinte om at folk ikke hadde lest Randi Helene Tillung eller Gry Løberg :rolleyes: Herregud, det må da gå an å opplyse forsiktig om at det ikke var det som var skjedd, den fikk blodtilførselen til hjernen stoppet.

Edit 1: Det er en viss mulighet for at du, Akela, hintet til noen andre enn meg :whistle:

Edit 2: Ser i ettertid i at jeg har litt vel såre tær *lese og tenke skikkelig er lurt*. Se bort i i fra dette innlegget

Ukei, nå er det jeg som er blånd: men hva mener du? Okei, så var muligens ikke problemet med hundene i det fine, røde halsbåndet som henger i lufta at de ikke får nok luft men at blodtilførselen til hjernen blir for liten for en hund å kunne fungere så den går i "halvbesvimelse" eller så besvimer den helt.

My bad, jeg er ikke ekspert: alt jeg ser er en hund som "kreperer" etter å ha blitt løftet opp i lufta etter et rødt halsbånd med to fester: et helt oppi strupen på hunden og det andre festet lengre ned på halsen. Slik jeg ser det på alle klippene jeg har lagret på dataen min (3 sesonger av the dog whisperer, jeg har sett 2 av dem) så er iallefall den øverste delen på dette halsbåndet en strup-del, dvs. det strammes når hunden drar. Ikke rart den ikke får puste/får nok blod til hjernen spør du meg.

Hvor mange episoder av serien har DU sett akela? Har du dette halsbåndet kanskje? Og hvordan vet du at hundene IKKE kveles eller får for lite blod? :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen... vi ser det på TV... eller på YouTube. Når ble TV-opptak "bevis"? En ting er at vi her inne, som ikke er offisielle eksperter på noe som helst, kan MENE noe om det. Og det gjør vi jo friskt <_<

Men det som blir mer problematisk, er at det vel nettopp er disse samme opptakene som ekspertene uttaler seg på grunnlag av - og nærmest KONSTATERER er(oppfordrer til) brudd på norsk (!) dyrevernslov? Er det ikke?

Og DET blir noe annet - fordi de bruker sin hele faglige og seriøse tyngde til å hevde noe ut fra de samme klippene, tatt ut av en sammenheng, der man bedømmer ut fra TV-ruta. Også om dette å "lide i utrengsmål", som de mener Millan lar dyrene gjøre.

Men å bli avlivet er jo ikke å lide, så kanskje enhver problemhund burde tvert bli avlivet? Som den koreanske jindoen eller hva det nå var? Kanskje den bare burde fått sprøyten tvert? Det gjør jo ikke vondt, gjør det vel? Men i samme leiren er det jo ofte stor motvilje mot å avlive "dårlige hunder", slik det også er her inne i blant. Da blir det en smule selvmotsigende.

Igjen dette med å "lide i utrengsmål", som er det disse ekspertene holder mot Millan: Det er psykisk stressende og påkjennende for en hund med angst å gå rundt i et strøk hvor angstene regelmessig blir fremkalt, enten det er for folk, det er heisene (hehe, Loke), det er for andre hunder etc.

Avlive dem også? De lider jo i utrengsmål fordi endel behandling tar laaaang tid?

Da hadde det ikke blitt mange klienter igjen, heller ikke for de politisk korrekte atferdstrenerne - som tidvis later til å ha en så lang "behandlingstid" for problemhunder, at det kan være på kanten. To år med Rugaas-terapi (visstnok ikke helt ukjent)... er det å lide i utrengsmål for en hund som går i konstant frykt for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukei, nå er det jeg som er blånd: men hva mener du? Okei, så var muligens ikke problemet med hundene i det fine, røde halsbåndet som henger i lufta at de ikke får nok luft men at blodtilførselen til hjernen blir for liten for en hund å kunne fungere så den går i "halvbesvimelse" eller så besvimer den helt.

My bad, jeg er ikke ekspert: alt jeg ser er en hund som "kreperer" etter å ha blitt løftet opp i lufta etter et rødt halsbånd med to fester: et helt oppi strupen på hunden og det andre festet lengre ned på halsen. Slik jeg ser det på alle klippene jeg har lagret på dataen min (3 sesonger av the dog whisperer, jeg har sett 2 av dem) så er iallefall den øverste delen på dette halsbåndet en strup-del, dvs. det strammes når hunden drar. Ikke rart den ikke får puste/får nok blod til hjernen spør du meg.

Hvor mange episoder av serien har DU sett akela? Har du dette halsbåndet kanskje? Og hvordan vet du at hundene IKKE kveles eller får for lite blod? :closedeyes:

Ikke noe skummelt med det jeg sa. Og det du quotet kan du bare glemme :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå uttaler jeg meg generelt siden jeg har sett for lite av programmet til å uttale meg om det spesielt.

Men - dersom resultatet blir en velfungerende hund som eier har stor glede av, er det ikke da bedre enn at hunden avlives?

Jeg ser ikke helt hvordan en hund som blir kvalt til å stoppe atferden sin plutselig får det så mye bedre med seg selv etterpå? Der sliter jeg faktisk... Men om noen kan oppklare det for meg så er det fint, jeg er ingen ekspert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt hvordan en hund som blir kvalt til å stoppe atferden sin plutselig får det så mye bedre med seg selv etterpå? Der sliter jeg faktisk... Men om noen kan oppklare det for meg så er det fint, jeg er ingen ekspert.

Nå er det jo for å bli kvitt uønsket adferd den "kveles", og meningen er vel at den slutter med dette da og dermed ungår kvelningen også. Da blir eier trolig mer lykkelig, som igjen ofte går igjen hos hunden.

Spesielt sikkert i familier som har slitt med problemer over lang tid og trolig latt mye frustrasjon ellers også gå på hunden.

Mulig jeg tar feil også, men alt grunner jo ned i å bli kvitt en adferd, for å dermed unngå å måtte "korrigere/straffe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ehm, flytt blikket fra gamle Norge og se at det internasjonalt er en del fagfolk uten tilknytning til kommersielle skoler av ymse slag som faktisk advarer mot metoden.. av dem en rekke kjente etologer og atferdsterapauter . i tillegg er det "vanlige hundefolk"..

se feks: http://dogtime.com/cesar-millan-and-ian-dunbar.html

http://www.urbandawgs.com/divided_profession.html

http://www.4pawsu.com/cesarfans.htm

og: over 2000 personer har jo signert på canis. verden har gått videre, det er ikke nødvendig med kaldkveling og fysisk korrigering av det kaliberet CM presenterer.

Hva er vitsen med å sende et program der det man lærer "ikke bør brukes uten kyndig veiledning fra fag (PØH)folk?" Er det ikke bedre å sende programmer der seere kan plukke opp tips de selv kan bruke på deres dyr uten fare for dem selv eller dyras velferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vitsen med å sende noen som helst fjernsynsprogrammer i det hele tatt? :rolleyes:

Det er selvsagt lov å være uenig og ha motforestillinger mot det meste og skrive under i hytt og pine på alt man er for og imot - men ikke når det gjøres på et litt gyngende underlag (altså dette med hva som er "beviselig"), og så bruker man det for alt det er verdt når man vil utøve sensur på programmer fordi man ikke er ENIG i metoden...

Det er i USA også mer enn nok av dem som er for denne hundetreneren også, og vanlige folk - inklusive hundeeierne som faktisk var tilstede - som er for ham. Så ja, han er omdiskutert - og så da?

Det er mye som er omdiskutert, men man får følge normale spilleregler likevel - uansett hvor mye følelse og fråde man legger ned i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...