Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved fot


LiLi

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

jeg har forklart to stykker hvertfall, og den tredje er bare sitten annerledes:

Du fører en godbit foran hunden og bak deg (sånn at den blir gående rundt deg) og får hunden til å sette seg ved venstre side, så tar godbiten foran hunden og går ett skritt, da følger hunden etter og det er fot...

Jeg synes den metoden blir feil da hunden blir gående etter godbiten og det er ikke det som er poenget :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

viktig å bruke kroppspråk og stemme ;) sånn er det ekte lederer oppfører seg. tror ingen av lederne i ulveflokken flyr rundt med klikker og godbiter... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viktig å bruke kroppspråk og stemme ;) sånn er det ekte lederer oppfører seg. tror ingen av lederne i ulveflokken flyr rundt med klikker og godbiter... ;)

Tror ingen ledere i ulveflokken står og lemper inn en apportbukk i munnen på bikkja heller. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulver trener ikke valpene sine til å lære lydighetsøvelser. en ulv trener valpene sine til å bli ulver og dette hadde aldri vi klart uansett. Så jeg synes det å blande inn ulver i lydighetstrening er direkte latterlig. Veit tat mange tar dette helt seriøst, men jeg mener dette er latterlig. Det at en hund får straff på "ulvemetoden" når den ikke sitter eller gjør noe annet får den ikke til å forstå det noe mer. Selvfølgelig forstår den at det lønner seg å sitte, men den ser nok ikke på deg som en ulv forde. En ulv oppfører seg ikke slik. Den tenker ikke : gjør det, ellers får du bank. Den straffer bare i svert få tilfeller. Og den driver da aldri å skal ha hunder til å gjøre slike ting vi gjør. Det er helt unaturlig for både en hund og en ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulver trener ikke valpene sine til å lære lydighetsøvelser. en ulv trener valpene sine til å bli ulver og dette hadde aldri vi klart uansett. Så jeg synes det å blande inn ulver i lydighetstrening er direkte latterlig. Veit tat mange tar dette helt seriøst, men jeg mener dette er latterlig. Det at en hund får straff på "ulvemetoden" når den ikke sitter eller gjør noe annet får den ikke til å forstå det noe mer. Selvfølgelig forstår den at det lønner seg å sitte, men den ser nok ikke på deg som en ulv forde. En ulv oppfører seg ikke slik. Den tenker ikke : gjør det, ellers får du bank. Den straffer bare i svert få tilfeller. Og den driver da aldri å skal ha hunder til å gjøre slike ting vi gjør. Det er helt unaturlig for både en hund og en ulv.

=D> =D> =D>

Jeg "tar" også hunden hvis den er agressiv mot meg/biter meg, men jeg skjønner ikke hva i all verden det har med lydighetstrening å gjøre. Ulver prøver da slett ikke å lære hverandre kompliserte lydighetsøvelser eller sirkustriks. Derfor ser jeg heller ingenting galt i å gi godbiter til en hund når du ber den om å lære noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt snakk om tro. Jeg tror på lederskapet. Jeg vil ha en selvsikker hund som respekterer meg, ikke ser på meg som en foringsautomat ;)

Men du er jo på en måte det da..

Du som gir den mat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gir den mat ja, men det er jo bare de faste måltidene. Ikke klikk og godbit hele dagen.

Jeg vil ikke si at dersom jeg setter ned valpen når den ikke gjør det selv, så er det STRAFF. Straff er hvis du feks tar hunden eller kjefter på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun gir den mat ja, men det er jo bare de faste måltidene. Ikke klikk og godbit hele dagen.

Jeg vil ikke si at dersom jeg setter ned valpen når den ikke gjør det selv, så er det STRAFF. Straff er hvis du feks tar hunden eller kjefter på den.

Jeg vil kalle det korrigering, ikke straff.

Men høres det ikke mye morsommere ut å prøve å finne ut hva du skal gjøre for å vinne en herlig premie, som f.eks. en godbit eller en lekestund med favorittmenneske ditt, enn å prøve fortvilt å forstå det merkelige menneskespråket, for å unngå at noen andre herser med kroppen din? Jeg ville ikke likt det i alle fall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil kalle det korrigering, ikke straff.

Men høres det ikke mye morsommere ut å prøve å finne ut hva du skal gjøre for å vinne en herlig premie, som f.eks. en godbit eller en lekestund med favorittmenneske ditt, enn å prøve fortvilt å forstå det merkelige menneskespråket, for å unngå at noen andre herser med kroppen din? Jeg ville ikke likt det i alle fall..

=D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at klikkertrenere går å propper i hundene godbiter hele dagen en en merkelig missforståelse.. Jeg bruker godbiter når jeg trener, og når jeg vil forandre en uønsket adferd...sånn til vanlig bruker jeg belønninger som finnesrundt oss hele tiden, eks løpe løs eller snuse på noe osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

=D>

Alt som får en adferd til å skje færre ganger er straff. Korrigering er straff, selv om man bruker det i en mild form. Mange bruker ordet korrigeringfordi di liksom skjuler for seg selv at de bruker straff.. Men all kjefting og "ta'ing" er straff.. Klikketrenere bruker også straff, men man skal kun bruke negativ straff. Altså for eksempel å ikke slippe hunden løs før den slutter å dra i båndet. Det er straff enten man her vil ta hunden i nakkeskinnet, eller rett og slett vente til hunden sluttet å dra. Straff er nødvendig i et hundehold, men jeg bruker helst ikke fysisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mener jeg straff er straff.. For korrigering er jo ett finere ord for straff.

Men det andre Lilleariel sa er jeg helt enig i.. :)

Som vi har diskutert før, så handler det jo egentlig bare om ordvalg. Så i bunn og grunn er vi nok ganske enige. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Det er virkelig bekymringsfullt når store hunder viser aggressiv atferd, spesielt i offentlige områder. Det handler ikke bare om rasen, men også om eierens ansvar for å trene og sosialisere hunden riktig. Alle hunder, uansett størrelse, kan være fantastiske følgesvenner hvis de får riktig oppdragelse og omsorg. Det er viktig at eiere forstår sitt ansvar og jobber med hundene sine for å sikre at de kan oppføre seg trygt rundt andre hunder og mennesker. Aggressiv atferd kan ofte håndteres med riktig trening og tålmodighet.
    • Har hunden alltid vært veldig glupsk eller blitt det mer i det siste? Har hunden fått betydelig høyere appetitt er det lurt med vet.sjekk. Vektøkning og tørr hud kan være symptom på lavt stoffskifte (men også rett og slett feil kost). Ellers er fersk mat det første jeg ville anbefalt (råfôr, fryst ferskfôr evt egensammensatt med oppskrift satt sammen for din hund). Bland gjerne ut med litt grønnsaker som allerede nevnt for mer metthetsfølelse (isbergsalat og agurk har veldig lite kalorier). 
    • Wow, faren var lekker, ja!!😍  Koselige bilder🌸
    • Se der da, så nyyyydelig🥰 
    • Torsdag var en dårlig dag med tanke på trening på husreinhet. Da tisset han 5 ganger inne. Alle gangene var det rett før jeg skulle ut med han, sykt irriterende 😂 I går derimot var en veldig god dag, da hadde vi null uhell!  Vel, neste uke blir det hjemmekontor, og da er jeg plutselig i møter når han våkner. Da blir det fort mye tissing inne uansett.  I går tok vi buss for første gang. Det gikk fint ☺️  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...