Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved fot


LiLi

Recommended Posts

Hvordan lærer dere inn øvelsen fri ved fot? Lærer dere inn den med bånd først? Altså gå fot eller lineføring? Vil gjerne høre forskjellige metoder, f.eks. hvordan Nordenstammere gjør det. Jeg vil bare ha en vanlig gå fot, ikke lydighetsfot, altså hun skal bare gå ved min venstre side, ikke se opp på meg. Vil gjerne kunne gå løs med henne mer, men da må hun kunne ordentlig å gå fot, f.eks. når vi går over veier, eller når vi møter folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar
Hmm.. Det vil jeg også gjerne vite.. :P

Diego kan bare fot ved øyenkontakt..

Ja, synes det er mye enklere egentlig. Men vil liksom bare ha en dagligdags fot, kan heller ha en annen kommando for lp-fot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sa bare fot til han en gang vi trente, han kunne jo fot med line så tenkte bare å prøve, når han gikk ved siden av meg roste jeg han opp i skyene og etter det har han alltid gjort det riktig. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sa bare fot til han en gang vi trente, han kunne jo fot med line så tenkte bare å prøve, når han gikk ved siden av meg roste jeg han opp i skyene og etter det har han alltid gjort det riktig. :wink:

Men hvordan lærte du han det i line da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lærer det inn i bånd først, senere tar du på en tynn tråd som skal ryke lett også går du "fot" med den, dette skal du greie uten at den ryker, ryker den må du øve mer i bånd! :P

Ja, men hvordan lære det inn med bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er akkurat det svaret du er ute etter, men fikk et råd av en dame, at jeg skulle ta forsiktig ved hundens snute på venstre side... Så går du litt bortover, kanskje med godbit, og roser henne opp i skyene om hun gjør riktig...

Da må jeg i så fall krype på gulvet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aah!!!

Først får du hunden til å sitte på din venstre side, så tar du en godbit foran hundens snute de første gangene og går ett skritt, etterhvert som du legger til kommandoen du vil bruke, når du er trygg på at hun skjønner hva kommandoen betyr fjerner du godbiten og prøver samme metode. Bare gå noen få skritt i begynnelsen! :wink:

Eller: Gå med båndet i hånden "låst" på magen, så går du bare, hvis hunden drar snur du bestemt rundt og går motsatt vei, gå i motsatt retning av det hunden vil helt til den ser opp og tar kontakt, da roser du kjempemasse!!! Når hunden har lært at det er hos deg det skjer så begynner du å stanse opp, og beveger hunden ned i sitt(ikke bruk kommandoen sitt for det er ikke fot), når hunden har skjønt at det er fot, så kan du begynne å navngi kommandoen :wink: Så er det bare å jobbe MASSE med den så vil hunden etterhvert skjønne at når du sier fot så skal hunden komme og sette seg ved din venstre side og når du sier det igjen skal hun gå ved din vesntre side, det siste er litt inn i framtiden, jeg har øvd fot med Nena i 2mnd nå og kan ikke si kommandoen og vente at hun skal komme og sette seg der enda :wink:

Håper du skjønte noe, lykke til :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan lærte du han det i line da?

Jeg gikk med han i båndet, hver gang han gikk bra ved foten og hadde blikkontakt med meg fikk han en godbit og masse ros. Her er det veldig viktig å snakke mye med hunden og rose. etterhvert holdt jeg godbiten oppe ved brystet slik at han lærer seg å ha "blikkontakt". i begynnelsen er det jo godbiten hunden har kontakt med, men etter en stund så lærta han seg at det er meg og blikket mitt han skal ha kontakt med, ikke godbiten. :wink:

Nå trenger jeg ikke godbit lenger da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja...

Men poenget er at jeg vil hverken at hun skal se opp på meg, eller at hun skal sette seg når jeg stopper.. :?

Jeg vil bare at hun skal kunne komme og gå ved min venstre side.. hehe.. Jeg får vel bare prøve meg frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det jo å gå pent- da bruker du samme metoden som jeg forklarte som nr.2 dropp blikkontakten og ros når hun går ved siden av deg uten å dra, og dropp sitten :)

Okidoki, hehe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en godbit i venstre hånd (den henger vanlig nedover) også går vi... I begynnelsen er hun veldig interresert i hånden, men da får hun ikke noe. Akkurat når hun har sluttet å gå etter hånden får hun en godbit. Fortsatte med dette en stund også sjkønte hun at hvis jeg går her ved siden av og ikke bryr meg får jeg snop... Skjønner? Hehe, dette funket hvertfall for oss da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder en godbit i venstre hånd (den henger vanlig nedover) også går vi... I begynnelsen er hun veldig interresert i hånden, men da får hun ikke noe. Akkurat når hun har sluttet å gå etter hånden får hun en godbit. Fortsatte med dette en stund også sjkønte hun at hvis jeg går her ved siden av og ikke bryr meg får jeg snop... Skjønner? Hehe, dette funket hvertfall for oss da... :)

Det hørtes enklere ut ja ;) Men spørs om det funker så bra når hunden bare når meg til halvveis på leggen da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg ville begynt med å få hunden til å gå pent i bånd. senere tar jeg hunden nærmere og nærmere, og når hunden går helt inntill beinet sier du " Ja det er på plass!" Husk å aldri si at det er på plass før hunden går helt på plass :D Bruk masse ros, og kast gjerne leke frem plutselig. Da vil hunden alltid vente på litt action ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærer inn å gå fot nå. Jeg lærer det inn med leke og godbit. Men viser den ALDRI til hunden (fordi jeg trener klikkertrening). den får den først etter jeg har klikket. Man kan gjerne ha den i lommen før det. Lærte rett og slett inn kontakt mens jeg gikk bakover med hunden foran meg (hun fulgte etter). Så snudde jeg meg mer og mer mot høyre så jeg til slutt gikk rett fram. no problem. Det vanskelige er å få hunden til å gå lenger og lenger før hver belønning. Kriteriene må økes sakte men sikkert. På denne måten er det det samme om du har bånd eller ikke, siden hunden gjør alt helt frivillig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes enklere ut ja ;) Men spørs om det funker så bra når hunden bare når meg til halvveis på leggen da..

Hun skal jo ikke være opptatt av hånden, den er jo bare for å holde snopet. Du kan likegodt ha snopet i andre hånden, men opplevde at hun liksom gikk foran meg i begynnelsen da. I begynnelsen er de jo opptatt av snopet så må man dra det lenger og lenger for hver snopebit til de nesten aldri trenger... Så tror ikke størrelsen skal ha noe å si her!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sier fot.

Altså det finnes sååååå utrolig mange forskjellige måter å lære hunden å gå på plass, jeg har hittil lært den på 3forskjellige måter med 2hunder, det er bare å finne den du synes funker best, eller høres best ut :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...