Gå til innhold
Hundesonen.no

Fri ved fot


LiLi

Recommended Posts

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Korrigering er straff, selv om man bruker det i en mild form. Mange bruker ordet korrigering fordi di liksom skjuler for seg selv at de bruker straff.. Men all kjefting og "ta'ing" er straff..  Klikketrenere bruker også straff, men man skal kun bruke negativ straff. Altså for eksempel å ikke slippe hunden løs før den slutter å dra i båndet. Det er straff enten man her vil ta hunden i nakkeskinnet, eller rett og slett vente til hunden sluttet å dra. Straff er nødvendig i et hundehold, men jeg bruker helst ikke fysisk..

Hmm.. Så jeg bruker ordet korrigering fordi jeg ikke vil innrømme for meg selv at jeg straffer hunden? Åkei :)

Når jeg trener lineføring med Mona, og jeg stopper å gå, og hun ikke er oppmerksom på meg, tar jeg hånda rundt henne og drar henne mot meg, eller mot "på plass." Jeg syns straff er et for sterkt ord å bruke i den sammenhengen! Jeg korrigerer adferden hennes, altså viser henne hva som er riktig, i stedet for å vente til hun finner det ut selv. Hadde jeg STRAFFET henne hadde jeg brølt nei og klaska til henne i huet eller klypt henne i øret. Derfor syns jeg ikke det er straff å korrigere, om dere skjønner min patetiske forklaring :) Hehe.

De gangene hun setter seg ved siden av meg, men for langt unna, eller ekstremt skjevt, så klapper jeg jo bare meg selv på låret og hun må finne ut av selv hva hun skal. Noen ganger gjør jeg det, andre ganger tar jeg henne nærmere. Og begge deler funker.

Jeg blir så sliten av dagens hundehold hvor vi prøver å forstå bikkja ihjel med positiv straff og negativ straff og gudene veit hva.

Men sånn som du sier da, at om hunden drar i båndet, så¨kan man enten vente eller ta den i nakkeskinnet og riste den. Det finnes faktisk mellomting. Ikke alt er klikker/STRAFF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Så jeg bruker ordet korrigering fordi jeg ikke vil innrømme for meg selv at jeg straffer hunden? Åkei :)

Når jeg trener lineføring med Mona, og jeg stopper å gå, og hun ikke er oppmerksom på meg, tar jeg hånda rundt henne og drar henne mot meg, eller mot "på plass." Jeg syns straff er et for sterkt ord å bruke i den sammenhengen! Jeg korrigerer adferden hennes, altså viser henne hva som er riktig, i stedet for å vente til hun finner det ut selv. Hadde jeg STRAFFET henne hadde jeg brølt nei og klaska til henne i huet eller klypt henne i øret. Derfor syns jeg ikke det er straff å korrigere, om dere skjønner min patetiske forklaring :) Hehe.

De gangene hun setter seg ved siden av meg, men for langt unna, eller ekstremt skjevt, så klapper jeg jo bare meg selv på låret og hun må finne ut av selv hva hun skal. Noen ganger gjør jeg det, andre ganger tar jeg henne nærmere. Og begge deler funker.

Jeg blir så sliten av dagens hundehold hvor vi prøver å forstå bikkja ihjel med positiv straff og negativ straff og gudene veit hva.

Men sånn som du sier da, at om hunden drar i båndet, så¨kan man enten vente eller ta den i nakkeskinnet og riste den. Det finnes faktisk mellomting. Ikke alt er klikker/STRAFF.

Enig.. Jeg for min del foretrekker å kalle en spade for en spade.. Jeg ser på korrigering og straff sånn som du nettopp forklarte. Korrigering da veileder du, og viser hva du mener, mens straff, da straffer du hunden. F.eks. hvis du skal ha hunden til å sitte, så korrigerer du ved å sette ned hunden, mens du straffer med f.eks. å klipe hunden hardt i øret eller kjefte. Men om man bruker de der positiv og negativ straff og forsterking, så betyr jo de ordene noe helt annet igjen, så det er jammen ikke rart om man blir uenige, når alle legger forskjellige ting i ordene de bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er jo som regel alltid enig med deg :) vi har nok det samme synet på mange ting :)

Ja, det er sant.. hehe.. Ble bare litt mye tullesnakk nå i nattens mulm og mørke, eller no sånn.. øøøhh :) På tide og ta kvelden kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir sikkert moro... men kommer likevel til å savne hundesonen og dere ekstremt... håper du blir med neste år da :) hadde vært moro med folk herfra...

Jepp, hadde vært kjempegøy :) Synes det er ganske mange herfra allerede jeg da :) hehe.. Rene hundesonetreffet jo.. Hvis oldisgjengen med disipler blir med neste år så må det vel bli bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, det hadde vært helt genialt!!!

Må nesten gå nå... skal prøve å¨pakke litt :oops: har ikke begynt ennå, selv om jeg egentlig skulle begynne for 4 dager siden...

Vi snakkes til neste uke når jeg kommer hjem! Pass på Hundesonen imens jeg er borte da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...