Gå til innhold
Hundesonen.no

Dressurhalsbånd - produkttips i Hundesport

Havana

Recommended Posts

Er det flere enn meg som har reagert på at de har bjeffehalsbånd, dressurhalsbånd og usynlig gjerde under "Produkttipset" i siste nummer av Hundesport (1/2007)? Det er riktignok sitronsprut og ikke strøm, men er det likevel noe seriøse hundefolk burde anbefale til gud og hvermann?

Link til produktene: http://www.safetyline.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke helt problemet... Sitronspruten er jo harmløs (kanskje litt stinky men... :P ) og det er jo faktisk en del som har problemer med hunder som bjeffer når de er alene, uansett hva man prøver av andre metoder. Og jeg ville heller ha brukt sitronhalsbånd -om jeg hadde hatt det problemet, enn å risikere å bli kastet ut av leilighet etc... :P

*det som plager meg er at de skriver iNport og ikke iMport* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det flere enn meg som har reagert på at de har bjeffehalsbånd, dressurhalsbånd og usynlig gjerde under "Produkttipset" i siste nummer av Hundesport (1/2007)? Det er riktignok sitronsprut og ikke strøm, men er det likevel noe seriøse hundefolk burde anbefale til gud og hvermann?

Link til produktene: http://www.safetyline.no/

Du var nok ikke den eneste som reagerte. Men jeg reagerer mest pga det "usynlige gjerdet", selvom det skal være sitron. Om bikkja løper, får spruten (så står den kanskje på utsiden), og når den går inn (så vil den vel også sprute?!) og da får den straff for å komme seg inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det finnes verre ting enn sitronsprut, men likevel kan disse produktene lett kan brukes feil og i feil situasjoner. Har hørt om bjeffehalsbånd som også spruter ved andre høye lyder enn hundens egen bjeffing. Og hva om en hund f.eks står og bjeffer hele dagen pga av sterk separasjonsangst? Er bjeffehalsbånd en god løsning da? Hvis man skal bruke straff, bør man ikke i det minste selv være til stede, slik at man har kontroll over situasjonen? Og om halsbåndet løser ut en gang, blir ikke sitronlukta hengende igjen i pelsen? Hvordan føles det å gå rundt med sitronlukt under nesa en hel dag?

Burde ikke produktene som anbefales i Hundesport være gode og trygge produkter som ikke hadde et så stort potensiale for feil/misbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser egentlig ikke helt problemet... Sitronspruten er jo harmløs (kanskje litt stinky men... :innocent: )

Hvis det er "harmløst", så virker det vel ikke?

Hele tanken bak er jo at det skal være så ubehagelig for hunden å bjeffe at den slutter.

Dermed får man samme potensial for misbruk som ved strømhalsbånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på at disse produktene blir annonsert som "quick -fix" for "deg og din hund". Man får jo inntrykk av at det er helt harmløst og for alle og enhver å prøve ut. ( og det er jo ikke harmløst, det skal jo sette en støkk i hundene. Det er derfor viktig å kontrollere bruken så hunden blir støkket på rett måte).

Men jeg mener ihvertfall at disse produktene kun bør brukes i samråd med profesjonelle hundetrenere. Og det elektroniske gjerdet er jeg imot i de aller fleste tilfeller. Man får heller bruke energi på å trene hunden sin selv istedet for å bruke "enkle" løsninger som hunden sannsynligvis ikke lærer noe av annet enn at det er noe ubehagelig.

Noen hunder kan bli totalt ødelagt av disse produktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får heller bruke energi på å trene hunden sin selv istedet for å bruke "enkle" løsninger som hunden sannsynligvis ikke lærer noe av annet enn at det er noe ubehagelig.

Noen hunder kan bli totalt ødelagt av disse produktene.

Veldig enig. Å trene hunden sin ved å tilføre smerte er en uting. Kan ikke verden komme litt videre snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...