Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye er dere villige å betale for en hund?


dorab01

Recommended Posts

Jeg har lest i flere tråder her at folk klager på hvor mye en hund koster. Så til dere som er oppriktigtig interesert (over gjennom snittet) hvor mye er/har dere vert villige å betale for en hund av et spesielt kull linje? Da forttrinsvis importert for i norge er det jo ikke dyrere.

jeg føler meg nesten litt paff når jeg forteller hvor mye min hund kostet at folk ler av meg og sier jeg er blitt lurt osv. (dette da kun mennesker uten ordentlig peiling men alikevel). Min hund er importert etter nøye utvalgte linjer og kjempe premierte foreldre som både tilfredstiller mentalt utesende messig og sunnehets messig. dette blir da en hund jeg selvfølgelig skall avle på og som danner grunnstenene i mitt kommende avl.

Så hvor mye er dere villige å betale for den perfekte hunden til ditt avl eller konkuranse??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i flere tråder her at folk klager på hvor mye en hund koster. Så til dere som er oppriktigtig interesert (over gjennom snittet) hvor mye er/har dere vert villige å betale for en hund av et spesielt kull linje? Da forttrinsvis importert for i norge er det jo ikke dyrere.

jeg føler meg nesten litt paff når jeg forteller hvor mye min hund kostet at folk ler av meg og sier jeg er blitt lurt osv. (dette da kun mennesker uten ordentlig peiling men alikevel). Min hund er importert etter nøye utvalgte linjer og kjempe premierte foreldre som både tilfredstiller mentalt utesende messig og sunnehets messig. dette blir da en hund jeg selvfølgelig skall avle på og som danner grunnstenene i mitt kommende avl.

Så hvor mye er dere villige å betale for den perfekte hunden til ditt avl eller konkuranse??

Jeg ville vært villig til å betale normal valpepris for hunden og for frakt om den bor veldig langt vekke.

Er det snakk om liten valp som er mulig å ta med inn på et fly så ville jeg tatt på meg den kostnade det er å fly avgårde selv for å hente den. noe ut over det tror jeg ikke jeg ville betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mener at linjene ikke spiller noen rolle for prisen. At det skal være dyrere for enkelte linjer er bare tull. Har nå fått meg en bc valp etter ekstremt gode linjer, foreldre importer og har ikke betalt noe ekstra for det. Det er jo oppdretters valg hva h*n vil avle på, men å ta mer fordi det er mer premiert syns jeg er usæriøst! Du har slettes ingen garanti for valpene selvom foreldrene er pene, gode og friske!

I mine øyne er oppdrettere med ekstra bra hunder og linjer som tar ekstra for dette særdeles usæriøse. De har allerede fordelen med at de kan velge av kremen på valpekjøpere, hvorfor ødelegge noe slik?

Jeg ville betalt det som er vanlig innenfor rasen, bortsett fra prisene for pommer og chi'en f.eks, der er det gått for langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i flere tråder her at folk klager på hvor mye en hund koster.

Det du har lest er vel i den tråden ang miniatyrhunder der en blandingsvalp kostet 15000 kr, det er tragisk at noen mennesker skal gjøre så mye penger på kjøkkenbenkavl av blandingsvalper og selge til den første og beste uten å bry seg et sekund om sine egene hunder eller de valpene de selger.

Denne blandingen jeg skrev om, der moren til valpen var en dvergpincher hadde hatt 2 valpekull på 2 år, rett og slett dyremishandling det. Men så lenge markedet blomsterer for små veskehunder er det desverre noen som ser pengene gro fortere enn sunn fornuft.

Mine hvite Boxere kostet 6000 kr pr stk og det er halveprisen av det de brune søskene ble solgt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dårligste valpen i et kull selv etter aldri så bra foreldre, kan være verdt MINDRE enn hjemmeavlede hunder... så det kommer jo helt an på. Mine bekjente i USA beholdt valper lenger, så hvem som var "show quality" og hvem de mente ikke var det, solgte valpene etter ulike prisskalaer, også fordi de var blitt eldre, men det var likevel ikke snakk om astronomiske priser - siden en hund bare er verdt begrenset med penger, uansett hvor godt den gjør det, hvis den ikke er av de "store" rasene.

En potensiell avlshann kan vel tjene inn endel, men da skal mye stemme, og de kjøpes vel gjerne inn voksne?

Normale valpepriser ute er vel oftest ikke høyere enn norske, uansett, iallfall på de rasene jeg kjenner og det er snakk om valp. Men ekstra kostnader blir jo noe annet igjen.

Derimot blir det litt sånn at hvis noen synes de "må ha" og begynner å by, så blir det vel igjen penga som rår. Husker en engelsk hund jeg kjente, som oppdretter/eier bedyret hun elsket SÅ høyt, helt til en rik amerikaner bladde opp tilsvarende 100.000 i dag - og fikk kjøpt den på flekken. Men det er på en måte ikke "innen rasen", da er folk villige til å betale for en hund å vinne med... som ikke klarer å finne frem til det på "vanlig" måte.

For det er jo det som liksom er høydepunktet da, å finne frem til en god hund selv.... fra starten av.... ikke? At penga rår, da er det ikke snakk om "vanlige utstillere" og lignende, men folk som regner med at penger kan kjøpe alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot blir det litt sånn at hvis noen synes de "må ha" og begynner å by, så blir det vel igjen penga som rår. Husker en engelsk hund jeg kjente, som oppdretter/eier bedyret hun elsket SÅ høyt, helt til en rik amerikaner bladde opp tilsvarende 100.000 i dag - og fikk kjøpt den på flekken. Men det er på en måte ikke "innen rasen", da er folk villige til å betale for en hund å vinne med... som ikke klarer å finne frem til det på "vanlig" måte.

Jeg tror kanskje muligens jeg hadde vurdert å selge mine hunder for 100.000 kr jeg og, faktisk.. Ihvertfall vesla.. Det er mye penger det, for en som går på trygd og omtrent ikke tjener mer enn som så i året :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje muligens jeg hadde vurdert å selge mine hunder for 100.000 kr jeg og, faktisk.. Ihvertfall vesla.. Det er mye penger det, for en som går på trygd og omtrent ikke tjener mer enn som så i året :D

Naboen ble tilbydt 100.000 for sin pointer. Han tok ikke i mot tilbudet da kjøper bare var interessert i å bruke hunden på jakt to uker i året og ikke mer.

Jeg er villig til å betale det valpeprisen ligger på for rasen jeg vil ha - til en viss grad så klart, har ikke råd til 100.000-kroners hunder. Om en Groenendael hadde normalt kostet 20.000, hadde jeg betalt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke betalt mer enn det som er normal pris jeg heller, samt eventuelle utgifter med import og/eller reise. Men jeg tviler på jeg hadde giddet å betale 20 000++ for en hund. Da hadde jeg heller funnet en annen rase som passer kriteriene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For rett hund? Så mye som jeg klarte å spa opp... Jeg var forberedt på at å importere fra det store utland ville bli en dyr affære men ble overasket over at Lyra alt i alt faktisk kostet meg mindre enn raseklubbens anbefalte pris her hjemme. Hadde hun kostet det dobbelte så hadde jeg spadd opp det og... på et vis.

Loke var dyr...han var egentlig veldig dyr. Han var 16mnd fullstendig utrent, idiot i mange sammenhenger, stygg, skranglete, flokete og ikke minst halt på begge bakbeina, men eier ville ha 5000,- for han. Jeg fikk prutet han ned til 4000,- i mot at jeg betalte for helsesjekk og HD røntgingen jeg krevde før jeg skreiv kontrakt, men allikevel er det dyrt. Altfor dyrt sånn egentlig... ingen andre ville ha han.. men han er verdt hver eneste krone.

Ingen av mine er kjøpt inn for å bli verdens vinnere (ok, vi skal prøve med Lyra men det er for morro skyld :D ), Loke var tilmed beskrevet som stygg av oppdretter. Men de er de hundene jeg vil ha i livet mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dårligste valpen i et kull selv etter aldri så bra foreldre, kan være verdt MINDRE enn hjemmeavlede hunder... så det kommer jo helt an på. Mine bekjente i USA beholdt valper lenger, så hvem som var "show quality" og hvem de mente ikke var det, solgte valpene etter ulike prisskalaer, også fordi de var blitt eldre, men det var likevel ikke snakk om astronomiske priser - siden en hund bare er verdt begrenset med penger, uansett hvor godt den gjør det, hvis den ikke er av de "store" rasene.

En potensiell avlshann kan vel tjene inn endel, men da skal mye stemme, og de kjøpes vel gjerne inn voksne?

Normale valpepriser ute er vel oftest ikke høyere enn norske, uansett, iallfall på de rasene jeg kjenner og det er snakk om valp. Men ekstra kostnader blir jo noe annet igjen.

Derimot blir det litt sånn at hvis noen synes de "må ha" og begynner å by, så blir det vel igjen penga som rår. Husker en engelsk hund jeg kjente, som oppdretter/eier bedyret hun elsket SÅ høyt, helt til en rik amerikaner bladde opp tilsvarende 100.000 i dag - og fikk kjøpt den på flekken. Men det er på en måte ikke "innen rasen", da er folk villige til å betale for en hund å vinne med... som ikke klarer å finne frem til det på "vanlig" måte.

For det er jo det som liksom er høydepunktet da, å finne frem til en god hund selv.... fra starten av.... ikke? At penga rår, da er det ikke snakk om "vanlige utstillere" og lignende, men folk som regner med at penger kan kjøpe alt.

hmm Min oppdretter gjør akkurat dette for å velge riktig kjøper for riktig valp. Min rase er en av de få som faktisk er dyrere i utlandet enn i norge :rolleyes: Og da relativt mye dyrere.

men jeg vet egentlig ikke om jeg er enig med dere forstår ikke hvorfor dere mener at hund av god show quality ikke skall være dyrere enn en med feil/mangler eller etter ikke rasetypiske foreldre? Med hest er det jo det samme de fra gode foreldre er mye dyrere en fra dårlige sånn er det bare og da uansett rase...hvorfor gjelder det da ikke hund? Hvorfor er det mer akseptert blant andre dyr en akkuart hund? Og da snakker jeg ikke om løpshester men vanlige ridehester som heller ikke tjener "inn "penger. Så hva er egentlig forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er egentlig en valp verdt da ? En valp er et ubeskrevet blad og man kan til en viss grad se om den KAN ha et potensiale for å bli en bra rasehund, men det er jo uansett et sjansespill å kjøpe valp - samme om foreldrene er super-hunder eller umeritterte sofabikkjer... skjønt sjansen for at avkommet blir bra etter velmeritterte foreldre er større enn etter umeritterte foreldre.

Jeg synes det bærer preg av grådighet når prisen på en hund drar seg over 10 000 kr jeg da, og er overhodet ikke villig til å gi mer enn det for en hund, selv ikke om foreldrene er velmeritterte (forøvrig ser jeg jo at flere dyktige oppdrettere av min rase avler på umeritterte hunder - og får superavkom fra dem, så.... hvor mye betyr egentlig MERITTER til syvende og sist ???).

Jeg antar selvsagt at man her snakker om kjøp av VALP og ikke en voksen hund som man VET er bra eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er egentlig en valp verdt da ? En valp er et ubeskrevet blad og man kan til en viss grad se om den KAN ha et potensiale for å bli en bra rasehund, men det er jo uansett et sjansespill å kjøpe valp - samme om foreldrene er super-hunder eller umeritterte sofabikkjer... skjønt sjansen for at avkommet blir bra etter velmeritterte foreldre er større enn etter umeritterte foreldre.

Jeg synes det bærer preg av grådighet når prisen på en hund drar seg over 10 000 kr jeg da, og er overhodet ikke villig til å gi mer enn det for en hund, selv ikke om foreldrene er velmeritterte (forøvrig ser jeg jo at flere dyktige oppdrettere av min rase avler på umeritterte hunder - og får superavkom fra dem, så.... hvor mye betyr egentlig MERITTER til syvende og sist ???).

Jeg antar selvsagt at man her snakker om kjøp av VALP og ikke en voksen hund som man VET er bra eller ikke...

jeg må bare spørre igjen hva er frskjellen på en valp og et føll??? HVorfor gjelder dette kun hunder? og da fortrinsvis i norge/norden??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye er egentlig en valp verdt da ? En valp er et ubeskrevet blad og man kan til en viss grad se om den KAN ha et potensiale for å bli en bra rasehund, men det er jo uansett et sjansespill å kjøpe valp - samme om foreldrene er super-hunder eller umeritterte sofabikkjer... skjønt sjansen for at avkommet blir bra etter velmeritterte foreldre er større enn etter umeritterte foreldre.

Jeg synes det bærer preg av grådighet når prisen på en hund drar seg over 10 000 kr jeg da, og er overhodet ikke villig til å gi mer enn det for en hund, selv ikke om foreldrene er velmeritterte (forøvrig ser jeg jo at flere dyktige oppdrettere av min rase avler på umeritterte hunder - og får superavkom fra dem, så.... hvor mye betyr egentlig MERITTER til syvende og sist ???).

Jeg antar selvsagt at man her snakker om kjøp av VALP og ikke en voksen hund som man VET er bra eller ikke...

:D Enig med deg.

Nå er jeg såpass heldig at prisen for min rase er ganske lik.

Tror ikke jeg ville betalt mer enn rundt 15.00kr for en valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må bare spørre igjen hva er frskjellen på en valp og et føll??? HVorfor gjelder dette kun hunder? og da fortrinsvis i norge/norden??

Nå kan jeg ingenting om hest, men - kanskje det skyldes at hest tross alt er mer et "nyttedyr" enn hund, og således i større grad prises mer etter antatt nytteverdi?

At det rett og slett også er mer penger å tjene på å ha en stjernehest enn på å ha en stjernehund? Det er vel logisk at man ikke vil bruke mye penger dersom det ikke er penger å tjene i neste omgang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke gitt mer enn 12000 for en hund. Men så er ikke jeg opptatt av stjernestatus eller har bruk for ekstreme gode linjer for avel osv. Så derfor hadde jeg nok ikke importert hund fra utlandet heller. (norden ja, men ikke så langt) Syns jo at kupert dobermann er veldig flott, men jeg vil ikke betale så mye for å absolutt skal ha en som er kupert.. Så der har penger litt å si. 10 -12 000 kr er mye penger syns jeg, ihvertfall for å skal ha en hund som en "vanlig" selskapshund. Så ikke over den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi kjøpte ny hund for et år siden betalte vi 10 000. Det synes jeg var stivt da, men nå når jeg kjenner hunden hadde jeg vært villing til å betale 10 ganger mer om jeg måtte. Jeg tror det har mye med hvor godt man kjenner hunden og/eller kullet og hvor lyst man har på hund. Vi er ikke noe rike familie, men hund er vikting for oss derfor ville vi betalt mye for en god familiehund. Det fikk i forresten for de 10 000 vi betalte for vår nåværende hund:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maks 15 000 kanskje? Spørs jo hva som er normalpris for rasen, men ville ikke betalt f.eks. 30 000 for en hund. Men hadde kanskje sett annerledes på det om jeg hadde vært oppdretter osv.?

Betalte vel 10 000 kr for min siste hund, av gode linjer, godkjent av raseklubben, vaksinert/chippet osv. Synes at 10 000 er mye penger, men det var helt greit å betale. Forrige hund av samme rase betalte vi kanskje 6000 kr for(hund av gode linjer osv. den også), men hunder stiger jo i verdi som alt annet. Ville aldri lett etter en "dårligere" hund bare for å slippe å betale de 10 000 kronene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 7000 er nok for en rasehund.

Ble overrasket da jeg kikket etter hund at 10 000 til 15000 er vanlig.

Var ikke lett å finne annonser på hunder unnder 12 000 kr.

Vi betaler 10 000 for Peico, samt reise for å besøke kullet og for å hente ham.

( 22 timers reise alt i alt, med tog)

Ja, det koster å ha hund.

Og vi vil veldig gjerne ha hund.

Men jeg synes prisene er stive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt ann på.

Hvis jeg får en lovende valp, fra en oppdretter som jeg har et godt forhold til, valpen har bra gemytt og oppdretter er villig til å følge meg opp så kan jeg betale ganske mye. Men jeg må jo spare da. Jeg kan ikke bare bla opp mangfoldige tusen for en hund.

Mange av vennene mine himler med øynene og ler av meg når jeg fortalte hva jeg betalte for hundene mine. jeg kunne jo fått en flott bil for samme prisen. Men jeg setter dem skikkelig på plass og sier at de får ha sine interesser og jeg mine. Om de vil være villig til å heller betale mange tusen i året på bensin,vei avgift,verkstedsutgifter osv så "be my guest", selv så syns jeg at jeg får mer igjen for det ved å spare "bil pengene" og heller kjøpe seg en hund som man har mange år fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker vi om valp, eller halv-trent ungd f.eks? For en ung halvtrent gjeterhund av topp linjer kunne jeg gitt opp mot 30 000, men snakker vi om valp hadde jeg aldri gitt mer enn 12 000 ca... BC valp hadde jeg ikke gitt mer enn max 8 000 for, da disse pleier å være noe billigere enn andre hunderaser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kommet an på rase, hvor den kom fra og linjer. Og ja, jeg hadde lagt ekstra penger på bordet for en hund av noen linjer jeg virkelig hadde lyst på. Hadde heller spart ett år ekstra, enn å kjøpe en valp av annen rase/helt andre linjer.

For en voksen hund hadde jeg nok gitt mer om den var frisk og merritert. Vida betalte jeg 10 000 for. Synes det er en helt grei pris, selv om mange har reagert negativt. Hunder skal visst synke i økonomisk verdi når de blir eldre i følge enkelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm rart det her egentlig vel jeg fikk jo min hund når hun var ca 7 måneder gammel. I kontrakten min som selvfølgelig fortsatt gjelder står det at om hunden utvikler utstillings feil så for jeg enten igjen pengene, for en ny hund og kan levere tilbake den med feil eller kan beholde den med feil og få en ny hund. Jeg synes denne dealen ikke akkurat bevitner useriøsitet. Hel søstra hennes ble nettop junior verdensvinner i polen. Jeg hadde valget men valgte henne her og oppdretteren behold hun andre Så jeg håper at jeg i vertfall for en litt vellyket hund:)

Men jeg blir jo lettere sjokert over de som ikke er villige til å betale mer ennn 10000 kroner for en hund. Når man faktisk kan få blandinger opp til 5000! Når jeg kjøpte min første hund betalte jeg 10000 og det var maange år siden og alt har steget i pris hvorfor ikke hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg blir jo lettere sjokert over de som ikke er villige til å betale mer ennn 10000 kroner for en hund. Når man faktisk kan få blandinger opp til 5000! Når jeg kjøpte min første hund betalte jeg 10000 og det var maange år siden og alt har steget i pris hvorfor ikke hund?

:wub: Hva er sjokkerende med det? At man ikke ønsker å bidra til at hunder blir sett på som "investeringsobjekter" og tingliggjort på en for måte som for meg gir en vond smak i munnen? Om en hund er trent til noe spesielt, kan jeg skjønne at man skal betale mer for den - da betaler man tross alt for det arbeidet som er lagt ned i hunden. For en valp derimot? Nei, der bør det være flat pris, spør du meg, og på et sånt nivå at ikke folk lokkes til å bli oppdrettere på grunn av valpeprisene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm rart det her egentlig vel jeg fikk jo min hund når hun var ca 7 måneder gammel. I kontrakten min som selvfølgelig fortsatt gjelder står det at om hunden utvikler utstillings feil så for jeg enten igjen pengene, for en ny hund og kan levere tilbake den med feil eller kan beholde den med feil og få en ny hund. Jeg synes denne dealen ikke akkurat bevitner useriøsitet. Hel søstra hennes ble nettop junior verdensvinner i polen. Jeg hadde valget men valgte henne her og oppdretteren behold hun andre Så jeg håper at jeg i vertfall for en litt vellyket hund:)

Men jeg blir jo lettere sjokert over de som ikke er villige til å betale mer ennn 10000 kroner for en hund. Når man faktisk kan få blandinger opp til 5000! Når jeg kjøpte min første hund betalte jeg 10000 og det var maange år siden og alt har steget i pris hvorfor ikke hund?

Hvorfor sjokket, jeg driver oppdrett av en rase som man fakisk selger på landsbasis under 10 000 kroner :wub: . Kanskje prisen på denne rasen er "billig", men jeg kan love deg at det ikke er lett å få kjøpt valp av meg :wub: . Jeg er veldig nøye med hvem som får kjøpe hund.

Når det gjelder spørsmålet i tråden her, så hadde jeg betalt det som skulle til for å få akkurat den hunden jeg ville ha. Problemet er heller ofte, at de "gode" linjene i England ikke er så lette å få tak i, uten at man har gode forbindelser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
×
×
  • Opprett ny...