Gå til innhold
Hundesonen.no

Å klippe klør på katta


PsychoLynx

Recommended Posts

Spes dere som har innekatt?

Jeg har fått beskjed om at dette kan betegnes som dyreplageri, kattene må få beholde klørne sine... Men, for min del ser jeg absolutt INGEN grunn til at mine innekatter TRENGER klørne sine til noe som helst, annet enn å klore på sofa, klore meg på lårene når de koser osv...

Hvilke meninger har dere om dette?

Greit nok med utekatter som trenger det for "beskyttelse" eller musejegere, som jo selvfølgelig mister sitt ene våpen, men innekatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om katten kommer seg ut og ikke har skikkelige klør?

Jeg ville ikke klippet klørne på innekatter heller (selvom jeg er imot innekatter generlt, men det er en heeelt annen diskusjon ;) ) i fare for at den kommer seg ut, man vet aldri... :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper klørne på alle mine fire innekatter, for om jeg ikke gjør det blir de alt for lange. Jeg ser når de trenger en klipp, for da setter de seg fast over alt hvor de går -i tepper, i sofaen... Dessuten høres de når de går om klørne blir for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg imot det. Men det er vel kanskje fordi jeg i utgangspunktet er imot å ha innekatter. Håper jeg ikke fornærmer noen nå, det er ikke meningen :unsure:

Utekatter trenger jo klørne sine til alt mulig. Men vår gamle pus klarer ikke lengre å slite klørne på bakpotene, så det hender jeg klipper litt der. Ikke mye, bare det som er for langt ;)

Går greit det, og hun kan fremdeles klatre trær, spise fugl og banke nabokattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om katten kommer seg ut og ikke har skikkelige klør?

Jeg ville ikke klippet klørne på innekatter heller (selvom jeg er imot innekatter generlt, men det er en heeelt annen diskusjon ;) ) i fare for at den kommer seg ut, man vet aldri... :shocked:

Hvis katta kommer seg ut må jeg si at jeg hadde vært bekymret for helt andre ting enn kort klør... Slik som riksveien, jernbanen osv... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal man klippe klør på innekatter!

De har ikke trær å kvesse dem på, og slike klorebrett gir ikke samme slitasjen uansett hvor mye man skulle ønske det. Ikke alle katter liker sånne klorebrett heller, og jeg kan love at en stol eller sofa ikke gjør samme nytten (ikke er det særlig populært hos folk flest heller).

Klipping fører til mindre kloring (de kvesser dem som regel opp igjen når de er klippet).

Det er nok ikke særlig behagelig for en katt å ha for lange klør.

Utekatter bør man ikke klippe klørne på, ettersom de bruker dem for å klatre i trær og slikt, og gjerne kvesser dem godt nok selv.

Dyreplageri, ja.. Den var god.

Det er jo ikke som om man klipper klørne AV (vi driver ikke med declawing her til lands), man klipper dem NED, slik at de ikke skal være for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om katten kommer seg ut og ikke har skikkelige klør?

Jeg ville ikke klippet klørne på innekatter heller (selvom jeg er imot innekatter generlt, men det er en heeelt annen diskusjon :) ) i fare for at den kommer seg ut, man vet aldri... :shocked:

Hvorfor er du i mot innekatter..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du i mot innekatter..?

Det var ikke meg du spurte, men jeg klarer ikke å holde meg. Er du opptatt av at hunden din skal få nok mosjon og trim både fysisk og psykisk? Passer du på at den får brukt kroppen sin og hodet sitt? Hvorfor skal det være annerledes med en katt?

En katt trenger å løpe over store områder, den bør få være ute i naturen slik som er naturlig for den. Den er bygd for å jakte og løpe og klatre osv. Å nekte en katt tilgang til naturen blir nesten som å sette den i et bur.

Hadde man hatt en hund inne hele døgnet ville man blitt anklagd for dyremishandling. Nå sier jeg ikke at det er dyremishandling å ha innekatt, de som har det passer sikkert på at katten har mest mulig å syssle med inne. Men aldri om jeg fatter hvorfor noen velger innekatt. (Med mindre det er ekstreme omstendigheter som gjør at det er bedre for katten å være inne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke meg du spurte, men jeg klarer ikke å holde meg. Er du opptatt av at hunden din skal få nok mosjon og trim både fysisk og psykisk? Passer du på at den får brukt kroppen sin og hodet sitt?

En katt trenger å løpe over store områder, den bør få være ute i naturen slik som er naturlig for den. Den er bygd for å jakte og løpe og klatre osv.

Og hunden er laget for... Å gå daglige leieturer i bånd?

Å nekte en katt tilgang til naturen blir nesten som å sette den i et bur. Hadde man hatt en hund inne hele døgnet ville man blitt anklagd for dyremishandling. Nå sier jeg ikke at det er dyremishandling å ha innekatt, de som har det passer sikkert på at katten har mest mulig å syssle med inne. Men aldri om jeg fatter hvorfor noen velger innekatt. (Med mindre det er ekstreme omstendigheter som gjør at det er bedre for katten å være inne).

Nåja. Man må huske på at det er forskjell på kattehold, og katter. Noen katter er late, og benytter seg ikke av aktivisering og utemuligheter selv om de har dem, andre sitter klistret til vinduskarmen hele livet og vil ut.

Stort sett synes jeg det er helt greit å ha innekatt, så lenge man gir den nok å drive med, og lar den være katt. Det jeg derimot ikke synes er ok, det er å lage innekatter av utekatter. Noen tåler det fint, og det er jo greit med dem, men flesteparten vil nok savne "utelivet" veldig. Det er noe man bør tenke på om man lar katten være ute, om man kommer til å ha mulighet til det i fremtiden også.

Nå har jeg selv en utekatt som er nødt til å være innekatt en stund, og det plager meg, men det er av hensyn til hennes sikkerhet jeg gjør det, og det er en årsak som jeg umulig kunne ha forutsett.

Hun får masse kos og lek nå, så jeg tror det skal gå bra.

Jeg synes faktisk det er for mange som har kattene sine ute, jeg. Det bør man ikke gjøre med mindre det er et trygt miljø for en katt, og det er det jo ikke i byene. Man skal kunne ha katt selv om man ikke bor på landsbygda, og da blir man nødt til å ta vare på den (hindre at den blir overkjørt o.l.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett synes jeg det er helt greit å ha innekatt, så lenge man gir den nok å drive med, og lar den være katt. Det jeg derimot ikke synes er ok, det er å lage innekatter av utekatter. Noen tåler det fint, og det er jo greit med dem, men flesteparten vil nok savne "utelivet" veldig.

Veldig enig i akkurat dette, kommer an på individet. Og jeg synes ikke det er noe galt i å ha katten inne i en periode når man har en god grunn. (En av våre katter måtte være innekatt et helt år! Men hun kan gå i bånd ute).Men jeg synes man bør prøve alt man kan å gi katten valget, slik at den kan gå ut om den ønsker.

Nei hunder er ikke lagd for å gå i bånd, men vi slipper de da løs av og til? Jeg slipper i alle fall mi hver dag. Og de er såpass tamme at de kan gå i bånd å få en fin tur hvis det er nødvendig.

Du kan ha utekatt selv om du ikke bor på landet. Vi har gata full av utekatter i vårt boligstrøk (hjemme i Norge) som ligger ganske sentralt. Sjelden du ser en flat katt. Det skjer dessverre av og til, men det skjer med mennesker også. Vi lar ikke være å gå ut fordi det kan være farlig.

Jeg bor nå midt i bykjerna og lot derfor være å skaffe meg en katt fordi det er ingen garanti at den trives inne helle dagen. Jeg ville ikke bevisst velge å ha innekatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i akkurat dette, kommer an på individet. Og jeg synes ikke det er noe galt i å ha katten inne i en periode når man har en god grunn. (En av våre katter måtte være innekatt et helt år! Men hun kan gå i bånd ute).Men jeg synes man bør prøve alt man kan å gi katten valget, slik at den kan gå ut om den ønsker.

Nei hunder er ikke lagd for å gå i bånd, men vi slipper de da løs av og til? Jeg slipper i alle fall mi hver dag. Og de er såpass tamme at de kan gå i bånd å få en fin tur hvis det er nødvendig.

Du kan ha utekatt selv om du ikke bor på landet. Vi har gata full av utekatter i vårt boligstrøk (hjemme i Norge) som ligger ganske sentralt. Sjelden du ser en flat katt. Det skjer dessverre av og til, men det skjer med mennesker også. Vi lar ikke være å gå ut fordi det kan være farlig.

Jeg bor nå midt i bykjerna og lot derfor være å skaffe meg en katt fordi det er ingen garanti at den trives inne helle dagen. Jeg ville ikke bevisst velge å ha innekatt.

Katten vår en ute om sommern, og inne om vintern, det er fordi hun er 100% hvit, og døv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår en ute om sommern, og inne om vintern, det er fordi hun er 100% hvit, og døv.

Det kan være en idé å være forsiktig om sommeren også, ettersom hvite katter har større risiko for å få hudkreft på grunn av sollys. Særlig hodet (ansikt og ører) er utsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg tror nok det ville vært best for katten og fått klippet klørene sine, ettersom at de ikke har så mye annet å "klippe" dem selv på.

Nå har jeg sett det flotte hjemmelagete klorestativet ditt da, så trær har dem jo :D Men er sikkert mye mer morro å kvesse klørene på møblene av og til, til fustrasjon for deg, hihi...Klipp dem kort, det er sikkert det lureste :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Spes dere som har innekatt?

Jeg har fått beskjed om at dette kan betegnes som dyreplageri, kattene må få beholde klørne sine... Men, for min del ser jeg absolutt INGEN grunn til at mine innekatter TRENGER klørne sine til noe som helst, annet enn å klore på sofa, klore meg på lårene når de koser osv...

Hvilke meninger har dere om dette?

Greit nok med utekatter som trenger det for "beskyttelse" eller musejegere, som jo selvfølgelig mister sitt ene våpen, men innekatter?

Neida, det er ikke dyreplageri :icon_redface:

Klipp du bare klørne med god samvittighet. Dyrlegen hjalp meg med å klippe klørne første gang...

(Må si jeg er mer redd for at de skal bli så lange og tynne at de knekker og katten må opereres for knekt klo helt nede i rota... Har skjedd med hund det har jeg hørt om. Har ikke hørt om det på katt enda, men det er vel ikke umulig at det samme kan skje med katter?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...