Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken info på hjemmesider?


Lotta

Recommended Posts

Hei folkens,

Dette skulle muliens vært postet et helt annet sted - i så fall beklager jeg det!

Saken er altså at jeg ikke for mitt bare liv klarer å bestemme meg for hva som er riktig (normalt/best/kjekkest) å legge ut av informasjon på hjemmesiden min. Den er en helt "vanlig" kennel-side hvor målet er å presentere hundene våre og oss, gi et lite innblikk i hverdagsliv med rasen, samt veldig gjerne "selge den" og informere om kommende kull, bl a...

Jeg ser at praksis er veldig forskjellig fra hjemmeside til hjemmeside - og nå lurer jeg på hva DU ønsker deg når du surfer og leter etter rase og/eller valp.

Vi har overlatt den generelle presentasjonen av rasen til spesialklubben (link ligger dit), og vi sier heller ingenting om hvor "flinke" vi er som oppdrettere, selger valper med valpepakke, chip, vaksiner og ormekurer (i min verden er det en selvfølge, selv om jeg vet at mange sparer der de kan og lar værë...)...

Så - spørsmålet er vel egentlig; Hvilken type informasjon ønsker du deg på en kennel-hjemmeside, er det OK at teksten er på engelsk (vår er ikke på norsk fordi rasen er veldig liten her hjemme og vi antagelig treffer minst like mange "utlendinger" som "norsker" her...)

Skulle man kanskje hatt en liten rasepresentasjon/kennel-presentasjon på norsk (til ev nye raseinteresserte) og latt "the finer details" stå på engelsk?

Hjelp!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker altid et innblikk i hvem som står bak oppdrettet.,hva hva dem står for innen rasen sin osv.

Og ellers liker man info om rasen, altså mer en bare rase standard og generel info.Men mer slik info om hvordan denne rasen fungerer i det daglige.. hva man bør tenke på før en evt. anskaffelse og generelt slike råd.

Hehe og jeg syntes personlig det er greit når hjemmesiden er både på norsk og engelsk ;) men kanskje mer jobb for webmasteren da.

Og ikke minst bilder av rasen i forskjellige situasjoner. det var det jeg kom på i farta her da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig liker jeg å lese oppdretterens egne mål og tanker med oppdrettet, hvilke egenskaper ved rasen man evt. ønsker å framelske. Gjerne også glimt fra dagliglivet - slik at man vet litt hvilken bruk oppdretter føler er riktig for hund og eier. Pluss bilder og informasjon (stamtavler osv) om kennelens nåværende og tidligere hunder, samt planlagte kull.

Oppdrettersider som kun har kortfattet informasjon om hundene sine og kull - samt det obligatoriske "skrytegalleriet" - er greie nok, men kjedelige. Jeg liker å få et mer personlig inntrykk av det hele. På noen sider jeg har vært innom, har oppdretter skrevet lange artikler der h*n deler sine syn - både generelt om rasens utvikling og spesielt om egen rolle i det hele. Skjønner at dette ikke er noe must, men interessant er det uansett ;)

Slike ting som "valpepakke" er vel ting man gjerne tar face to face når kontakten er opprettet, men det skader jo ikke å ha på siden hva man ønsker å tilby av videre oppfølging osv. Slikt virker tillitvekkende og seriøst på meg i alle fall.

Jeg er enig i at grunnleggende fakta om rasen kan overlates til raseklubben. Mange interesserte begynner jo helst hos raseklubben og skaffer seg den groveste oversikten der - for så å finsikte oppdrettere som de synes matcher deres ønsker og syn best mulig - både personlig og hundemessig.

Jeg synes engelsk er helt ok - språkkunnskapene er vel såpass ok i Norge nå at det burde gå bra for de fleste... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Kanskje litt om opprinnelsen, hvor rasen stammer fra, bruksområde fra gammelt av, hva som karakteriserer rasen, hva den brukes til nå til dags, gemytt. Link til raseklubb og andre relevante sider. Jeg vil anta at de fleste leser engelsk så bra at blanding av norsk og engelsk på samme side ikke vil by på problemer.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så - spørsmålet er vel egentlig; Hvilken type informasjon ønsker du deg på en kennel-hjemmeside, er det OK at teksten er på engelsk (vår er ikke på norsk fordi rasen er veldig liten her hjemme og vi antagelig treffer minst like mange "utlendinger" som "norsker" her...)

Skulle man kanskje hatt en liten rasepresentasjon/kennel-presentasjon på norsk (til ev nye raseinteresserte) og latt "the finer details" stå på engelsk?

Hjelp!

Lotta

Når jeg var på valpesurfing på nett var jeg innom veldig mange forskjellige sider. Jeg synes at rent engelske hjemmesider gir litt utelukkende inntrykk til tider, det er på mange måter (mener jeg personlig) litt mer jordnært dersom det er norsk tekst. Når det gjelder siden generelt liker jeg når det er en egen underside for hver hund, med bilder, stamtavle samt stamtavle. Jeg synes det er koselig hvis det står litt om den enkelte hund utenom dette - om temperament og personlighet f.eks.

Jeg synes den beste løsningen er en grundigere gjennomgang på en norsk side, samt en kortere versjon på den engelske. I bunn og grunn handler jo det om hvilken gruppe du vil nå med siden din -f.eks ved valpekull.Selger du stortsett til utlandet, eller ønsker du primært å selge til folk i Norge? Vinkle siden mot hvem som skal besøke den - da blir den alltid best ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn handler jo det om hvilken gruppe du vil nå med siden din -f.eks ved valpekull.Selger du stortsett til utlandet, eller ønsker du primært å selge til folk i Norge? Vinkle siden mot hvem som skal besøke den - da blir den alltid best ;)

Kloke ord.

Jo mer "hverdagslig" målgruppa er, jo mer hverdagslig bør innholdet være. De fleste av oss er jo interesserte i å finne en velfungerende hverdagshund, ikke en potensiell Crufts-vinner.

Vet jo om enkelte oppdrettere som kun selger til engere kretser, og de trenger knapt å annonsere kullet sitt - der står kjøpere (gjerne andre oppdrettere) fra alle verdenshjørner linet opp lenge før parringen har funnet sted. De har vel gjerne etablert kontakt med potensielle kjøpere gjennom andre kanaler også, og ofte har nettsidene deres kun basisinformasjon - og knapt nok dét. Men det gjelder jo de færreste, tross alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å finne følgende informasjon på en kennelside:

Oppdrettet: Oppdretters erfaring. Mål og filosofi bak oppdrettet. Geografisk beliggenhet og kontaktinformasjon.

Rasen(e) : Rasens temperament på godt og vondt, behov for mosjon/aktivisering. Rasens bruksområde og historie. (Ikke så viktig om det er eget stoff eller linker til god informasjon).

Hundene: Presentasjon av hundene. Fint med litt om gemytt osv, ikke bare stamtavle og meritter.

Valpekull: fødte og kommende.

For valpekjøpere: Hva følger med valpen? Kontrakt, id-merking, vet-attest, valpepakke, alder ved levering, oppfølging. Selv om alt dette burde være en selvfølge, er det ofte på slike ting man kan skille klinten fra hveten.

Hverdagen: Tekst og bilder som beskriver hvordan hundene bor og lever i hverdagen.

Linker: Til raseklubb og andre interessante sider om rasen eller hund generelt.

Hvilket hovedspråk du velger, avhenger selvsagt av majoriteten av besøkende på siden, og hvem siden er ment for. Har du noe statistikk på det fra tidligere sider f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det har blitt nevnt: Jeg legger veldig merke til hva oppdretter skriver på siden sin om hundene jeg da. For min del kan det gjerne stå masse om hundene, hva de brukes til i hverdagen, hvordan gemytt de har, historien bak hver enkelt hund osv.

Ellers har det meste jeg interesserer meg for blitt nevnt. Masse bilder, også bilder av hunder i aktivitet, er et interessant å se. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar en titt på min egen hjemmeside ser du hva jeg synes er viktig å ta med.

Jeg har en slik "counter" der jeg kan følge med på hvem som besøker siden min, og fra hvilket land de kommer. Faktisk kommer over 60 % av de besøkende fra utlandet, så engelsk er obligatorisk. Jeg lagde sidene mine på både engelsk og norsk, men angrer litt på det. Det blir MYE oppdatering! Nei, jeg har nesten lyst til å gjøre det om.

Synes ideen du kom med først om å ha de fleste sider på engelsk, men f,eks litt info til valpekjøpere o.l stå på norsk var god. De fleste nordmenn burde vel klare å lese engelsk også, eller hur?

Lyke til med hjemmeside- snekring!

Et slitsomt men morsomt arbeide...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å se menneskene bak oppdrettet. Hvorfor har dere valgt DENNE rasen? Hva er deres mål og ønsker bak oppdrettet? Grundig presentasjon av hver hund liker jeg, og deres personlige erfaring om hvordan rasen er å ha i hus- det er mer interessant enn standard rasebeskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det viktig å lese litt om historien til kennelen og oppdretteren. Hvorfor har oppdretteren valgt å drive med oppdrett på denne rasen, hvorfor valgte de i utgangspunktet denne rasen og slike ting. Jeg ønsker å lese om personlige erfaringer om rasen, både positive og negative. Hvis det er svakheter jeg vet som er på rasen og oppdretteren ikke nevner det på hjemmesiden så må jeg si at følelsen for denne oppdretteren ikke er på topp, men jeg leser gjerne videre med åpne kort. Å skrive side opp og side ned om rasen er unødvendig etter mitt syn, da jeg har lest om rasen andre plasser og er på jakt etter oppdrettere. Liten og grei beskrivelse med personlige anbefalinger er greit.

Jeg vil gjerne høre hva oppdretteren ønsker med oppdrettet sitt. Hvordan krav de stiller til avlshunder. Hvordan mål oppdretteren har med oppdrettet. Hva h*n gjør med valpene før de reiser(om de er vant til andre hunder, mennesker), hvordan valpene bor, sosialisering og slike ting.

Jeg vil gjerne lese hva oppdretteren gjør med sine egne hunder. Greit å vite om h*n er aktiv med hundene sine og se på resultater som er oppnått. Liker også å lese om oppdretteren sine hunder, gemytt, hva de brukes til, resultater, sykdomshistorie osv. Mest mulig informasjon om avlshundene.

Ble litt rotete innlegg, men pytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havana nevner det meste. Grei, enkel og oversiktig side som virker seriøs. Kan man ikke lage selv, er det greit å få hjelp til det. Informasjon om deg som oppdretter, erfaringer hvor du bor osv. informasjon om hundene, hvor man kan ta kontakt, ha med rasebeskrivelse eller legg ved link videre til gode sider. Og blider syns jeg også er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å finne følgende informasjon på en kennelside:

Oppdrettet: Oppdretters erfaring. Mål og filosofi bak oppdrettet. Geografisk beliggenhet og kontaktinformasjon.

Rasen(e) : Rasens temperament på godt og vondt, behov for mosjon/aktivisering. Rasens bruksområde og historie. (Ikke så viktig om det er eget stoff eller linker til god informasjon).

Hundene: Presentasjon av hundene. Fint med litt om gemytt osv, ikke bare stamtavle og meritter.

Valpekull: fødte og kommende.

For valpekjøpere: Hva følger med valpen? Kontrakt, id-merking, vet-attest, valpepakke, alder ved levering, oppfølging. Selv om alt dette burde være en selvfølge, er det ofte på slike ting man kan skille klinten fra hveten.

Hverdagen: Tekst og bilder som beskriver hvordan hundene bor og lever i hverdagen.

Linker: Til raseklubb og andre interessante sider om rasen eller hund generelt.

Er veldig enig i det Havana skriver. Har surfet et par (tusen..) timer på kennelsider, spesielt Groenendaelsider, og da er det mye av de samme tingene jeg kikker etter. En av de bedre hjemmesidene jeg har sett tilhører Østretunet; www.ostretunet.com. Minuset på den siden er at albumet/galleriet er veldig rotete og uoversiktlig. Ellers synes jeg det er interessant å lese dagboken de har. Ikke at den nødvendigvis oppdateres hver dag eller at det skrives superlange innlegg, men at en får et lite og ærlig innblikk i hverdagen med hundene og oppturer og nedturer. Det er veldig flott at de har med informasjon om HD/AA, også spesielt for rasen (statistikk) + info om øyesykdommer og ellers sånt som forekommer hos rasen.

Liker også at det står littegranne om hvorfor en tar hvert enkelt kull, eller mer hvorfor akkurat den kombinasjonen kanskje.

I tillegg til rasens temperament, gjerne en del om bruksområder og begrensninger og hvem du tror greyhounden kan passe til.

Det var det jeg kom på i farta. Gleder meg til å se det ferdige resultatet, har 'savnet' en side om hundene dine. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig enig med alt havana skrev, samtidig så liker jeg godt at det er "oppstillingsbilde" av hunden på hundens underside, for da får man se eksteriøret på hunden. Men med en link til "hverdagsbilder" slik at man får se den i andre positurer enn bare å stå stivt på et bord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ryddig og oversiktlig side som gir et bra førsteinntrykk, slik at de som er interesserte blir værende på siden er viktig, men har jo ikke så mye med innhold å gjøre :P

Nå som jeg selv er på jakt etter ny valp og ser på kennelsider, blir jeg plutselig mer obs på ting jeg gjerne skulle visst mer om.

Som valpekjøper vil jeg gjerne vite litt om oppdretter, og hvorfor de oppdretter akkurat den rasen, om de har noen spesiell grunn osv. Står det ingenting om oppdretteren på siden så får man kanskje inntrykket av at de ikke er så åpne eller ikke vil si noe om seg selv (selvfølgelig trenger man ikke hele livshistorien eller hvor mye hver person veier, men de fleste vil jo gjerne vite litt).

Som Jeampi sa, oppstillingsbilde + dagliglivsbilder er flott! Så får man se hunden i flere forskjellige omgivelser/positurer. Jeg syns også det er fint om det står skrevet mer om hundene enn at den har vunnet blablabla og er så fantastisk eksteriørmessig - hva annet er bra med denne hunden, og hvorfor er den evt. valgt til å brukes i avl? Dette er jo litt opp til hver enkelt hvor mye de vil skrive om, sikkert ikke alle som er interessert i å legge ut så mye, og man kan jo få svar på det om man f. eks sender en mail :icon_redface:

Noe annet som er interessant er hvordan valpene vokser opp hjemme hos akkurat deg som oppdretter. Sosialiseres de på noen annen måte enn med kun hverdagslige lyder? Blir de tatt med rundt så de er vant med å kjøre bil, har de blitt vant til katter, o.l.

Jeg ser det ikke som noen nødvendighet at hver eneste oppdretter har kopiert inn rasestandarden på sin side, for disse kan man lett finne på NKK sine sider, eller raseklubben dersom denne har hjemmeside. Evt. kan man jo bare linke til standarden. Men det er interessant med en beskrivelse av hvordan oppdretter opplever rasen i det daglige, og hva slags mentalitet det er på rasen/oppdretters hunder.

Om det er mulig for en oppdretter å få tak i bilder av valpene som litt eldre enn 8 uker syns jeg det er veldig positivt! Så kan man se hva slags valper som kom ut av de forskjellige kullene.

Føler at dette ble veldig i overkant, men det er det jeg tenker når jeg surfer rundt og stadig finner ting jeg lurer på, hehe.. Men som jeg sa, det er jo bare å sende en mail, så får man som oftest et bra svar tilbake :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill og gode forslag :icon_redface: Jeg har fått litt av hvert å tygge på her (stakkars webmasteren min!) - dessverre er jeg totalt blånd i websidelagebransjen (skulle gjerne lært mer - og fått forslag til wysywygprogram, forresten!)

En detaljert innføring i hvorfor oppdrett blir kanskje ikke aktuelt - de fleste av oss gjør jo dette fordi det er en artig hobby og vi har glede av det... - presentasjonen av oss er jo der - og hvis jeg skal si noe om hva rasen brukes til idag så bør jeg vel også si noe om historikken - og da er jeg plutselig langt inne på klubbens sider?

Jeg vil veldig gjerne spore til større interesse for rasen min og har forsøkt å kombinere mye bilder med noe tekst fra hverdagslivet vårt (samt fra valpekullene så man kan SE hvordan de har det i heimen :D ) - foring, mja - hvorfor vil du gjerne vite mye om det - Renate?

Det var det jeg kom på i farta. Gleder meg til å se det ferdige resultatet, har 'savnet' en side om hundene dine. :P

Men jeg HAR jo hjemmeside jeg :P ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg HAR jo hjemmeside jeg :icon_redface: ...

Synes ikke du skal være så hemmelig Lotta *snurt* :P

Til Topic: Når det gjelder hjemmesider er det mange oppdrettere som har enkle hjemmesider med ett`bilde av hver hund, uten noen særlig beskrivelse av hunden foruten utstillingsresultater. Når jeg selv er inne på slike sider får jeg en følelse av at jeg vil vite mer. Selvfølgelig er det bare å ta en telefon, men det er jo ikke alltid at man er ute etter ny valp selv om man er interessert i den enkeltes oppdrett.

Liker litt personlig preg på opppdretteres hjemmesider. Litt om dem selv. Hvordan de bor og hvordan hundene bor, samt hva de brukes til foruten å løpe i ring. Galleri kan inneholde alt ifra skrytebilder fra utstillinger til mer hverdagsbilder, for å vise intr hundene i forskjellige settinger. Tror nok det gangner mye og da spesielt kanskje for nye potensielle valpekjøpere/-intr som ikke kjenner rasen så godt og er ute etter en familiehund. For denne gruppen er ikke kun oppstillingsbilder det viktigeste tror jeg. I et kull vil man alltid ha valper som kan se ut til å egne seg best utenfor ringen og oppdrettere skal ikke glemme målgruppen der heller.

Liker "Extented family"! Se hva annet oppdretteren har produsert før. Kanskje med en kort kommentar fra ny eier osv. Etter noen år i gamet blir nok en slik side lang, men etterhvert finner man vel en løsning på det også :D

Blogg kikker jeg så og si aldri på.

Gjestebok er kjekk å ha, mne ikke alltid jeg selv titter på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Takk for innspill og gode forslag :icon_redface: Jeg har fått litt av hvert å tygge på her (stakkars webmasteren min!) - dessverre er jeg totalt blånd i websidelagebransjen (skulle gjerne lært mer - og fått forslag til wysywygprogram, forresten!)
Et bra program med utvidingsmuligheter skal visstnok være CoffeeCup http://www.coffeecup.com/software - men det finns også andre som har de samme mulighetene...

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det som Havana skrev oppsummerer godt det jeg ser etter! Men jeg ville gjerne lagt til hva oppdretteren ønsker av valpekjøperene; hva hunden skal brukes til bl.a. I min rase som er svært sjelden her i Norge ble det f.eks krevd at hundene skulle brukes til opprinnelsesbruken som er jakt og ettersøk. Nå aner jeg ikke hva slags rase du har så det er kanskje ikke nødvendig å differensiere slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til enkelt wysiwyg-program er Adobe GoLive. Det er litt klilpp-og-lim aktig, men man får veldig fine resultater uten å trenge å sette seg inn i masse koder og lignende. Det er ikke gratis da, det er vel eneste minuset jeg kommer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha i pose og sekk på hjemmesider. Jeg vil gjerne vite om hundens gemytt,hvordan den fungerer i hverdagen OG hva den har vunnet i ekteriør,LP,AG osv osv...

For jeg som er ute etter en utst hund vil ikke "bare" ha en hund med bra gemytt men som har vunnet NADA i ekteriør, eller omvendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville likt å lest kort om dere som oppdretter(e) og hva dere driver med, hvor lenge dere har holdt på med rasen, evnt tidligere raser. Litt info om deres hunder såklart.

Når det kommer til kull syntes jeg det er viktig med

* Kort om foreldrene

* Åssen valper som ventes (pene, arb villige.. ovs..)

* Hva som følger med (dette varierer jo enormt!)

* Kanskje litt om hva dere forventer av valpekjøpere (Noen selger familiehunder, andre forventer masse oppfølging, at de stilles ovs...)

Vet egentlig ikke helt hva annet jeg :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...